Var tusan är standarden för power-led??

Permalänk
Medlem

Var tusan är standarden för power-led??

Jag har byggt en hel del datorer genom åren och för varje gång blir det lite bättre, sata-kontakter som är mycket smidigare än ide-kablar,usb3 som klickas dit med en enda enkel kontakt, nätaggregat med modulära kablar etc etc. Men av någon ofattbar anledning har dom små jä*** kontakterna till hdd-led power-led etc inte utvecklats ett skit. Små,pilliga, hopplöst att se vad som är plus/minus. Känns som rena turen att det oftast blir polvänt rätt.
Är det någon smart människa här som vet varför dom små jäklarna inte har blivit en enkel smidig kontakt? Vad är problemet?

Mvh Emil

Tycker vi sätter klimatfrågan på vänt, tills att vi löst detta

Permalänk
Medlem

Förmodligen för att en vanlig pinheader ligger jäkligt bra till i prisligan, och de är bra nog. Varken brytare eller LEDs tar skada av att polvändas, det värsta som kan hända är just att man får vända på kontaktdonen de fåtal gånger man kopplar in dem

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Håller med, senaste bygget med ett ASUS moderkort så kändes det som utvecklingen gått bakåt 15år. Sämre uppmärkt får man leta efter..

Men vad spelar det för roll när man klämt dit massa plastskit som inte fyller någon funktion ö h t.

Kräks om jag hör ordet "gamer" i kombo med produkter.
(en skitprodukt inklädd i plast med hög prislapp riktad till småkillar som borde trimma moppen istället o lära sig vilket håll en skruv dras)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Grejen med t.ex. SATA är ju att det var ett nytt gränssnitt och varför då inte uppdatera den fysiska anslutningen när den ändå inte är direkt bakåtkompatibel med IDE? Jämförelsen med anslutningen för knappar och lysdioder blir lite märklig. En anslutning till strömknappen och lysdioden går ju förvisso att designa på många sätt men varför inte fortsätta använda den etablerade standarden när den fungerar bra?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Bakgrund:

Men nya moderkort är sämre än gamla?

Vad är argumentet för det?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har väl inte hänt något eftersom de redan nått perfektion? Tar knappt nå plats eller material och är enkla att montera. Oftast jävligt lätt att se markeringarna också (iaf på de typ 100 olika datorer jag byggt ihop).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Bakgrund:

Men nya moderkort är sämre än gamla?

Vad är argumentet för det?

Jag har inte nämnt att nya moderkort är bättre än gamla, men om du menar att anslutningen för strömknappen och liknande är det enda som speglar utvecklingen för moderkort har den ju om något stått stilla och inte gått bakåt. Vad vill ni åstadkomma med en ny standard? Att det ska ta tre sekunder istället för tio att koppla in strömknappen? I utbyte mot att man kommer behöva köpa adapters till alla moderkort/chassin p.g.a. kompatibilitetsproblem?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Asus skickar med Q-connector till sina moderkort.

Då kan man plugga i kablarna innan man sätter i dem alla i moderkortet.
Lättare att se utanför lådan var alla kablarna skall sitta, sedan trycker man i alla på en gång.

Skall dock erkänna att mina adaptrar har legat i moderkortslådorna jag haft.....

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Asus skickar med Q-connector till sina moderkort.

Då kan man plugga i kablarna innan man sätter i dem alla i moderkortet.
Lättare att se utanför lådan var alla kablarna skall sitta, sedan trycker man i alla på en gång.

Skall dock erkänna att mina adaptrar har legat i moderkortslådorna jag haft.....

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Q-connector.jpg/220px-Q-connector.jpg

Detta har jag missat helt. Ska se om jg fick med till mitt moderkort förra jul. Bra information!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Asus skickar med Q-connector till sina moderkort.

Då kan man plugga i kablarna innan man sätter i dem alla i moderkortet.
Lättare att se utanför lådan var alla kablarna skall sitta, sedan trycker man i alla på en gång.

Skall dock erkänna att mina adaptrar har legat i moderkortslådorna jag haft.....

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Q-connector.jpg/220px-Q-connector.jpg

Ledsen att göra dig besviken, jag köpte precis ett nytt mamma-kort från Asus, inte det billigaste heller Asus

Ingen Q-kontaktlängre

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Asus skickar med Q-connector till sina moderkort.

Då kan man plugga i kablarna innan man sätter i dem alla i moderkortet.
Lättare att se utanför lådan var alla kablarna skall sitta, sedan trycker man i alla på en gång.

Skall dock erkänna att mina adaptrar har legat i moderkortslådorna jag haft.....

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/Q-connector.jpg/220px-Q-connector.jpg

Har fått med liknande till gigabyte mk också har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Min NZXT låda hade en snabbkontakt monterad från kartong som passade direkt på Asus-moderkortet och allt fungerade. Inga lösa småsladdar alls. Också rätt snitsigt att HDD Led är integrerad i Power Led som sitter som en vit ring runt powerknappen. Smidigt hela vägen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ska vara lite sport att bygga

Och vete sjutton om jag tycker att S-ATA är så mycket bättre än IDE, klena kontakter och precis som USB ska man försöka minst tre gånger för att få dem åt rätt håll

Modulär nätdel ser jag fram emot om jag bygger någon mer dator iofs.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."