Välja ny ISP i IP-Onlys stadsnät i Stockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Välja ny ISP i IP-Onlys stadsnät i Stockholm

Hej!

TL;DR: Dags för ny ISP efter jag blivit osams med Bahnhof. Vad ska jag välja? Läs vidare för att se hur jag tänker. De ISP:er jag har att välja på finns i trådens omröstning. Det är möjligt att välja mer än en ISP, om ni tycker att flera är bra.

Utöver detta kan jag även välja att teckna upp mig med Com Hem via det koax-nät som fortfarande finns i fastigheten, och alltså inte gå via IP-Onlys stadsnät.

En internetleverantör som jag byter till måste ha:

Bra kundtjänst. Gärna med generösa öppettider, men viktigare är att man faktiskt får respons och återkoppling om man måste felanmäla något. Transparens mot kund och bra driftinfo på hemsidan är ett stort plus. Snabb åtgärdstid vid fel är också bra.
Driftsäkerhet. Helst ska jag inte behöva kontakta kundtjänsten någonsin.
Snabb tjänst. Stabila, låga pingtider ännu viktigare än överföringshastighet.
Tvångsfrihet. Jag hatar allt sorts tvång, och vägrar tecknar inte en tjänst med bindningstid om jag inte måste.

Mindre viktiga men ändå relevanta faktorer:

Pris. Jag är beredd att betala för en bra tjänst inom rimliga gränser för vad en Internettjänst för privatperson får kosta, d.v.s. några hundralappar per månad. Att betala ~2000 kr/mån för ett företagsabonnemang är dock inte aktuellt.
Politik. En operatör som Bahnhof utmärker sig genom sin aktivism när det handlar om att stå upp för ett fritt Internet. Andra operatörer går med i branschorganisationer med syfte att gå copyrightlobbyns ärenden. En ISP som visar respekt för ett fritt Internet får många pluspoäng från mig.

Här är mina egna erfarenheter:

Com Hem: För kanske 1½ år sedan så fick vi IP-Only indraget in i fastigheten, och innan dess så var kabelmodem via Com Hem mitt enda alternativ för Internet hemma. Det funkade rätt bra tekniskt, med undantag för några driftstörningar. Kundtjänsten var tillgänglig, men upplevdes inte som särskilt kompetent eller transparent. Kabelmodemet lade till en del pingtid, men vägdes ändå upp av att Com Hem verkar ha ett rätt okej nät ut mot omvärlden.
A3: När vi fick IP-Only så fick vi ett år med A3 Bredband gratis. Upplevde inte att nätet eller kundtjänsten var särskilt bra, men det var uthärdligt till den grad att jag harvade på med det under det året vi hade.
Bahnhof: Äntligen har jag hittat hem tänkte jag när jag tecknade det i samband med att A3 byttes ut. Bra politiskt ställningtagande. Och en av de riktigt äldsta och fortfarande stora ISP:erna med fokus på just slutanvändartjänster som ISP. Det kan väl bara bli bra? Tyvärr så har de förbrukat det ganska stora förtroendekapital som de hade efter ett kapacitetsproblem i mitt område. Det värsta var inte själva problemet, utan den totala avsaknaden av kundtjänst och kundkontakt. Krävdes att jag fick gå i polemik med dem över Twitter och här på forumet för att ens få några besked. Den som är intresserad kan läsa (och diskutera detta) i den här tråden: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541084-daliga-pingtid....

Ett alternativ är att totalt skita i IP-Onlys stadsnät. I mina ögon är IP-Only inget annat än parasiter som försvårar för vilket bolag som helst som levererar tjänst i deras nät att leverera en bra driftsäker tjänst och kundtjänst. De misslyckas även med att lämna en vettig kundservice ens på företagssidan(!), enligt personliga erfarenheter via jobbet. Hade mycket hellre bara haft svartfiber via Stokab direkt till lägenheten. Men nu har jag inte det. Kanske går att ordna, men jag har ingen lust att investera i det då jag sannolikt kommer flytta inom några år, så just nu är tjänst i IP-Onlys stadsnät det som är aktuellt.

Permalänk
Medlem

@pv2b: De flesta leverantörerna faller redan på din första kravpunkt "Bra Kundtjänst" och hur du definierar den.
din 3:e kravpunkt "Snabb tjänst" blir också svår att avgöra eftersom det kommer i mycket att avgöras beroende på vilka servers du ansluter till, det går inte att generalisera som du är ute efter.

Själv har jag endast erfarenhet av en av de leverantörer du listar, Bredband 2.
Själv är jag mycket nöjd med vad dom levererar till mig i både hastighet och driftsäkerhet, har haft dom över 10 år och antalet dagar det varit problem med anslutningen kan jag nog räkna på en hand.
Deras kundtjänst var katastrof i början men har enligt mig blivit betydligt bättre, sen och andra sidan är det så sällan jag behöver kontakta dom så det blir svårt att bedöma för ett läge där man måste ha mer kontakt.
Men det gick snabbt och smidigt att byta från privat till publikt ip.

Sen tror jag även det kan skilja en del på samma leverantör beroende på var i Sverige man använder dom, därför bör du nog se mer lokalt vad folk anser och tycker om de olika leverantörerna och hur dom funkar.

Com-Hem är väl det enda jag inte skulle rekommendera.

Permalänk

Ta den som är billigast, jag ser ingen anledning att ta något annat. I samma nät så är alla lika bra/dåliga vad jag vet

Permalänk
Administrativ avgift

@pv2b: Kan rekommendera Telia för bäst uptime, men rent generellt beror det på vilka som äger ditt stadsnät o driftar det. Ex i Örebro är det Telenor som har det (Huawei Bredbandsbolaget osv) för bäst service tar du dom som driftar.

Men rent generellt har jag upplevt telia som bäst kundtjänst (livechatten) , bara säga testat allt standard , rapportera pinglotter

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av huxfluxarn:

Ta den som är billigast, jag ser ingen anledning att ta något annat. I samma nät så är alla lika bra/dåliga vad jag vet

Inte sant. Beroende på vilken Internetleverantör man väljer så kan en Internetleverantör ha otillräcklig kapacitet mellan sig själv och stadsnätet (något jag själv råkar ut för just nu och därför jag vill byta). Dessutom har olika internetleverantörer olika bra peering och transit som påverkar hur bra deras tjänst kan kommunicera med andra leverantörer.

En leverantörs kundtjänst blir inte likadan för alla bara för att den är ansluten till stadsnätet heller.

Men om stadsnätet i sig är ruttet kommer man inte undan oavsett.

Skrivet av andra94:

@pv2b: Kan rekommendera Telia för bäst uptime, men rent generellt beror det på vilka som äger ditt stadsnät o driftar det. Ex i Örebro är det Telenor som har det (Huawei Bredbandsbolaget osv) för bäst service tar du dom som driftar.

Men rent generellt har jag upplevt telia som bäst kundtjänst (livechatten) , bara säga testat allt standard , rapportera pinglotter

Telia är tyvärr inte möjliga i det stadsnät jag sitter i. Och med Bahnhof så är jag ordentligt förbi stadiet att rapportera Pingplotter.

...

Just nu lutar det mot Ownit. Det är de tillsammans med Bahnhof (som jag vill bort från) som leder i omröstningen just nu och även min favorit på förhand.

Permalänk

Jag sitter på ett Ownit hemma och det fungerar extremt bra, så kan helt klart rekommendera dig att skaffa de. Jag antar att Ownit går på samma nät som telenor/bredbandsbolaget?

Permalänk
Medlem

Sitter med Ownit 1gbit lina, grymt nöjd. Får ca 950 / 950 vid mätningar på speedtest.net
Ladda ned spel från Origin / Steam går lätt upp till 110mb/sec.
IPTV tjänsten fungerar mindre bra tyvärr. Men jag kan inte klaga på kundservice hos Ownit. Nu felsökte vi i 20 minuter, hdmi porten på iptv boksen är lite lös.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W