Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

@Delerium @Aphex @zaibuf
Okej tack så mycket! Hur tänker ni själva kring den valbara delen av tjänstepensionen (hos ITP1 - skiljer sig väl mellan kollektivavtal)? Gör ni aktiva val och i sådant fall den generella portföljen eller specifika fonder? Vilka typer av fonder? Jag tänker att nu när jag är "ung" (28 år) så borde det vara bäst att under i alla fall minst 10-15 års tid satsa på aktiefonder för att få upp avkastningen lite då risken och avkastningen ändå bör jämna ut sig över tid, dvs att man kan hoppas på en avkastning om mellan 5-10% per år.
Sedan kan man kanske efter det ju äldre man blir minska risken? Förvisso blir ju avkastningen som störst i rena pengar när kapitalet är som störst men mindre tid att hämta upp eventuella förluster..

Körde en variant av barnportföljen från Rikatillsammans fast anpassad till Danicas fondutbud. Ca 60% i global indexfond, resten spridet i tillväxt, sverige och asien.
Skippade räntefonderna också, som annars ligger på 10% i exemplet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 100% i aktier. 2/3 i Plejd (smart beslysning), 1/3 i AMD.

Permalänk
Medlem

100% aktier.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Ha is i magen. Detta är inte farligt i perspektivet 10-20 år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Se det som en rea och sälj inget. Det vänder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Börsen går upp och börsen går ner. Tanken är att om du handlar varje månad så kommer du då att handa på nedgång och på uppgång vilket gör att du i praktiken kommer att jämna ut dessa svängningar. Precis som redan sagts så är detta bara ett potentiellt problem om man behöver pengarna inom närtid, gör man inte det så är det bara att ta det lugnt, fortsätta månadsspara och vänta på vändningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Det är lite detsamma med Swedbank Ny Teknik, det går lite minus pga konjukturen. Du får tänka som Buffett, köp mer när det går sämre för när marknaden återhämtar sig så är din investering värt mer. För när folk säljer ur rädsla så kommer girigheten upp för andra och vinner på det med att köpa upp (som i sin tur ökar värdet) och där sitter du med inte bara förlust utan också förlorad potential tillväxt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av Ohem:

Det är lite detsamma med Swedbank Ny Teknik, det går lite minus pga konjukturen. Du får tänka som Buffett, köp mer när det går sämre för när marknaden återhämtar sig så är din investering värt mer. För när folk säljer ur rädsla så kommer girigheten upp för andra och vinner på det med att köpa upp (som i sin tur ökar värdet) och där sitter du med inte bara förlust utan också förlorad potential tillväxt.

Sedan har ju Ny Tekniks framgångsrika förvaltare lämnat.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Som många har skrivit redan så ska du fortsätta sparandet. Skit i och logga in och ta bort Avanza-appen från telefonen. Jag har varit med om IT-bubblan 2001, Lehman Brothers 2008 och aldrig gjort några pengar på börsen. Just på grund av rädslan. Så tacka mig om 20 år. Fortsätt och spara. Det är när det går ner som man ska spara mer (då blir effekten högre när det vänder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Det du investerar nu till ett lägre inköpspris kommer ju ge större avkastning bör börsen stiger upp till nya nivåer. Sen om det är om 6 månader eller 1 år vet man aldrig.
Men fonder/aktier skall man alltid se som långsiktiga investeringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Köp en bostadsrätt, kanske lite sent nu eftersom priserna inte stiger lika hårt som förr, köpte min andra bostadsrätt för 16 år sedan, bor fortfarande gratis och har gjort en vinst på över 1 miljon, har haft isk konto i många år men där kan man aldrig göra sånna vinster om man inte stoppar in stora summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Köp en bostadsrätt, kanske lite sent nu eftersom priserna inte stiger lika hårt som förr, köpte min andra bostadsrätt för 16 år sedan, bor fortfarande gratis och har gjort en vinst på över 1 miljon, har haft isk konto i många år men där kan man aldrig göra sånna vinster om man inte stoppar in stora summor.

Sett på lång sikt slår aktiemarknaden bostadsmarknaden väl? Det är bara att du har en automatisk hävstång på bostaden om den är belånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Köp en bostadsrätt, kanske lite sent nu eftersom priserna inte stiger lika hårt som förr, köpte min andra bostadsrätt för 16 år sedan, bor fortfarande gratis och har gjort en vinst på över 1 miljon, har haft isk konto i många år men där kan man aldrig göra sånna vinster om man inte stoppar in stora summor.

Priserna stiger inte alls för tillfället, tvärtom.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/bostadspriserna-foll-i-nov...

Dessutom så har vi haft extremt låg ränta under flera år vilket har gjort att priserna stigit betydligt mer än lönerna. Skuldsättningen är uppe på rekordnivåer. Första räntehöjningen på 7 år kom härom dagen och Riksbanken planerar att successivt höja räntan under de närmaste åren.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/stefan-ingves-efter-hojnin...

Detta i kombination med det skärpta amorteringskravet kommer göra det tufft för både nya och befintliga köpare. Argumentet som många kommer med att "folk måste ju ha någon stans att bo" hjälper inte när bankerna stramar åt och inte lånar ut pengar. Då bjuder folk mindre och priserna sjunker.

https://nyheteridag.se/nationalekonom-vi-ser-bara-borjan-pa-b...

En sjunkande börs brukar även det påverka bostadspriserna negativt.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Köpte min första bostadsrätt 1999 och då lånade jag hela beloppet med en ränta på nästan 13%, sålde den 10 år senare och gjorde en vinst på ca 500 tusen, köpte kontant min nuvarande lägenhet som har ökat i värde ordentligt, mer en 100 tusen per år och de är nog svårt att tjäna så mycket på nått annat, säljer jag idag så kommer jag göra en vinst på 1,2-1,4 miljoner, tar man lån plus hyra jag betalt fram till idag så bor jag gratis och har gjort de sen 1999.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Köpte min första bostadsrätt 1999 och då lånade jag hela beloppet med en ränta på nästan 13%, sålde den 10 år senare och gjorde en vinst på ca 500 tusen, köpte kontant min nuvarande lägenhet som har ökat i värde ordentligt, mer en 100 tusen per år och de är nog svårt att tjäna så mycket på nått annat, säljer jag idag så kommer jag göra en vinst på 1,2-1,4 miljoner, tar man lån plus hyra jag betalt fram till idag så bor jag gratis och har gjort de sen 1999.

Det är just denna prisökning som har skett under de senaste 20 åren som gör det riskabelt att köpa i dagsläget. Ser man till realvärdet så har det legat relativt konstant fram till runt år 2000, i vart fall har det varit mer normala svängningar.

Visst, det är inte bara låga räntor som har drivit upp priserna i Stockholm men vid ett mer normalt ränteläge hade inte folk kunnat låna alls lika mycket. Även mindre räntehöjningar kan ge en ganska stor påverkan i dagens läge då lönerna inte alls har hängt med prisutvecklingen. Skulle bolåneräntan gå upp till runt 5-6 % vilket förvisso är ganska osannolikt att den gör de närmaste åren så hade marknaden rasat ihop.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv

Här i Umeå är de fortfarande bostadsbrist och de byggs överallt, de mesta är sålt innan dom ens satt spaden i backen.

Permalänk
Medlem

Här i Göteborg börjar det bli svårt att få sålt nybyggda lägenheter. Inte alls som för några år sedan då mycket såldes på spekulation.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Hallåj!
Skulle nästa säga att det är dags att spara ännu mer nu när det är billigare. Har du långsiktigt är det bara att lägga in mer.
jag är också back -15%

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sjuhundratjugo:

Hörni, jag ligger ca 10% back nu på Avanza Auto 6, lite halvläskigt att titta på. För in 2000 per månad, och tänker väldigt långsiktigt, 20 år eller mer kanske. Men med alla dessa röda siffror så känner man sig inte så sugen på att fortsätta nära på. Dock så antar jag att det på lång sikt BORDE gå upp igen och det är nu man ska köpa när det är så pass lågt?

Jag skulle inte öka än, det är fortfarande inte halva reapriset... Även om det är billigare skulle jag fortsätta i samma summa varje månad.
Så fortsätt på samma nivå och undvik att logga in och oroa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Köpte min första bostadsrätt 1999 och då lånade jag hela beloppet med en ränta på nästan 13%, sålde den 10 år senare och gjorde en vinst på ca 500 tusen, köpte kontant min nuvarande lägenhet som har ökat i värde ordentligt, mer en 100 tusen per år och de är nog svårt att tjäna så mycket på nått annat, säljer jag idag så kommer jag göra en vinst på 1,2-1,4 miljoner, tar man lån plus hyra jag betalt fram till idag så bor jag gratis och har gjort de sen 1999.

Lätt penningpolitik har den illusionen, att alla känner sig förmögnare, aktiemarknaden rusar, bostadsmarknaden rusar, belånade fastigheter, belånade aktieportföljer och preferensaktier i bostadsbolag.

1986 tjänade Nissan mer på spekulation av tillgångar än att sälja bilar. De köpte fastigheter inhemskt och även utomlands tillsammans med andra japanska multinationella företag. Det var inget konstigt då.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av n3crosis:

Jag skulle inte öka än, det är fortfarande inte halva reapriset... Även om det är billigare skulle jag fortsätta i samma summa varje månad.
Så fortsätt på samma nivå och undvik att logga in och oroa dig.

Ett bra tips, sluta försök tajma marknaden.

"Timing the market or time in the market?" Du väljer själv.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Sålde en lägenhet härom året med drygt 1,7 mille i vinst efter skatt och sitter i en obelånad lägenhet värd 2,5-3 mille nu, investerar pengarna i att trivas med tillvaron då inget kan tas med när det är dax att slänga in handduken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Ett bra tips, sluta försök tajma marknaden.

"Timing the market or time in the market?" Du väljer själv.

Svårt där.. rent statistisk så ska man inte time:a marknaden, men psykologin är. Varför köpa nu när man kan köpa billigare om ett halvår. Problemet är att ingen kan se i framtiden. Vilket gör timing the market är lite som att spela på rött/svart på roulette.

Permalänk
Inaktiv

Grannen sålde sin lgh förra veckan, han inte ens ha allmän visning, såld direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Svårt där.. rent statistisk så ska man inte time:a marknaden, men psykologin är. Varför köpa nu när man kan köpa billigare om ett halvår. Problemet är att ingen kan se i framtiden. Vilket gör timing the market är lite som att spela på rött/svart på roulette.

Beror på vad du ska handla, fastigheter tror jag kommer få en svårare framtid, eftersom hela fastighetssektorn blivit kammad medhårs i ett decennium nu genom sjunkande marknadsräntor. Samtidigt som den privata skuldsättningen fortsätter växa långt över både löneinflation och bnp siffror. Det kommer nog även behöva komma fler reformer, bort med ränteavdrag, återinför fastighetsskatt etc.

Men det finns flera stora large cap bolag som har tappat 40-50% på sina aktiekurser, sett till pris aktie och vinst aktie så är det "billigt" historiskt, såvida vinsterna behålls, men rasar även vinsterna och konjunkturen då var det inte så billigt längre. Det är nog också därför vi ser sådan votalitet, utsikterna är oklara.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarus:

Beror på vad du ska handla, fastigheter tror jag kommer få en svårare framtid, eftersom hela fastighetssektorn blivit kammad medhårs i ett decennium nu genom sjunkande marknadsräntor. Samtidigt som den privata skuldsättningen fortsätter växa långt över både löneinflation och bnp siffror. Det kommer nog även behöva komma fler reformer, bort med ränteavdrag, återinför fastighetsskatt etc.

Men det finns flera stora large cap bolag som har tappat 40-50% på sina aktiekurser, sett till pris aktie och vinst aktie så är det "billigt" historiskt, såvida vinsterna behålls, men rasar även vinsterna och konjunkturen då var det inte så billigt längre. Det är nog också därför vi ser sådan votalitet, utsikterna är oklara.

Svårt att sia om fastighetsmarknaden. Mycket handlar om det blir ett nytt miljonprogram. De hyresrätter som byggs idag går lätt på 10-12K for en trea. Det betyder runt 120K-140K i årshyra. Samtidigt försvinner de billiga hyresrätter som ombildas till borätter. Så länge en stad har nettoinflyttning som är högre byggda bostäder så kommer efterfrågan vara större än tillgången. Klart marknaden kan krascha, men var ska folk bo då? Utan ränteavdrag som egentligen är en förmögenhetsförflyttning så kommer folk helt enkelt konsumera 30% mindre. För vem vill bo på gatan när man blir tvungen att flytta. Då tror jag att folk drar ned på all onödig konsumtion och Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven få sig en knäck. Vilka politiker vinner val genom att säga att man tar bort ränteavdraget@

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen vet var fastighetsmarknaden kommer röra sig mot. Många siar nedåt men vi har redan sett en betydande nedgång senaste året och räntorna lär inte bli särskilt mycket högre inom närmsta åren (konjunkturen kommer sätta stopp för ytterligare räntehöjningar). Det finns såklart en stor nedsida på priserna och det kan ju dyka mycket mer, det ska man vara medveten om.

Jag själv tror på en sundare marknad där efterfrågan blir alltmer lägeskräsen, nybyggen med halvdana lägen och med 200 identiska lägenheter inom 50 meter (för att inte tala om föreningarnas skulder) ser jag ingen ljus framtid för. Utbredd brottslighet kan också ytterligare öka priskontrasterna mellan olika bostadsrättsområden och överlag göra bostadsrätter mer eftertraktade. Områden som kan stänga in sig kan bli än mer eftertraktade om samhällsutvecklingen skapar det behovet (förhoppningsvis sker inte en sådan utveckling).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Klart marknaden kan krascha, men var ska folk bo då? Utan ränteavdrag som egentligen är en förmögenhetsförflyttning så kommer folk helt enkelt konsumera 30% mindre. För vem vill bo på gatan när man blir tvungen att flytta. Då tror jag att folk drar ned på all onödig konsumtion och Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven få sig en knäck. Vilka politiker vinner val genom att säga att man tar bort ränteavdraget@

Skickades från m.sweclockers.com

Inget enskilt parti kommer genomföra sänkt ränteavdrag, utan det kommer genom ett blocköverskridande förslag. Anledningen är enkel, det finns helt enkelt inte pengar för att finansiera avdraget längre, vilket redans sagt under förra mandatperioden. http://cornucopia.cornubot.se/2018/05/bolund-ranteavdraget-bl...

Det mest rationella, dvs det som inte kommer ske, är att sänka både ränteavdrag och kapitalskatt för att överföra pengar från bankerna (ränteavdraget är ju indirekt banksubvention) till lönetagarna. Då släpper dock partierna deras makt över folket så kommer nog tyvärr inte ske än på ett tag, även om stora reformer krävs för att inte hela befolkningen skall bli så kallade "fattigpensionärer" (idag krävs en inkomst på > 34000 för att få mer än miniminivån).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Svårt att sia om fastighetsmarknaden. Mycket handlar om det blir ett nytt miljonprogram. De hyresrätter som byggs idag går lätt på 10-12K for en trea. Det betyder runt 120K-140K i årshyra. Samtidigt försvinner de billiga hyresrätter som ombildas till borätter. Så länge en stad har nettoinflyttning som är högre byggda bostäder så kommer efterfrågan vara större än tillgången. Klart marknaden kan krascha, men var ska folk bo då? Utan ränteavdrag som egentligen är en förmögenhetsförflyttning så kommer folk helt enkelt konsumera 30% mindre. För vem vill bo på gatan när man blir tvungen att flytta. Då tror jag att folk drar ned på all onödig konsumtion och Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven få sig en knäck. Vilka politiker vinner val genom att säga att man tar bort ränteavdraget@

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle våra politiker tänkt på tidigare isåfall, det handlar även om att ta ansvar. Jag tror bort ränteavdrag och fastighetsskatt kommer införas, det hade behövt införas tidigare. Har du väl vandrat in på stigen med minusräntor blir det svårt att ta sig därifrån helskinnad.

Får Sveriges ekonomi som är konsumtionsdriven en knäck är ju redan snöbollen i rullningen ändå, då kommer kvartalsrapporterna in sämre än förväntat och sparpaketen blir lanserade, arbetslöshet sprider sig, sen har vi problem på allvar, då kan du även få se banker som faller.

Visa signatur

=)