Permalänk
Medlem

Använda 3 skärmar

Hej! har läst runt på olika trådar men finner olika svar beroende på vilka grafikkort eller skärmar som används.

Jag har ett GTX 1060 kort och följande utgångar på mina skärmar

1: HDMI, VGA , DVI
2 (Main skärm med 144hz) : HDMI, VGA , DVI
3: DVI, VGA

som jag förstår de så behöver jag någon form av adapter här?

tack på förhand, och god jul!

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett 1060 och det går utmärkt att använda tre skärmar utan adapter bara använda olika kablar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

@Lexzon: använda bara olika kablar, tänk bara på att använda en kabel som stödjer 144 Hz skärm till din main!

då ska allt funka

1: Hdmi
2: DVI
3: VGA

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

Beroende på vad du har för uttag på grafikkortet kanske du behöver en eller två Displayport -> DVI/HDMI adaptrar/kablar

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

DisplayPort-portarna på ett GTX 1060 kan mata ut en HDMI/DVI-signal (HDMI och DVI använder samma sorts bildsignal) som klarar upp till 1920x1200@60Hz. Så länge inte skärmarna har högre upplösning än det så klarar du dig med vanliga DP-HDMI- eller DP-DVI-kablar/adaptrar. Har skärmarna däremot högre upplösning så blir det mer problematiskt.

Notera också att skärmarna har ingångar, medan grafikkortet har utgångar. Det är ett väldigt vanligt misstag att göra, men när man börjar blanda in adaptrar så är det viktigt att ha koll på åt vilket håll bildsignalen går.

Permalänk
Medlem

@crew seven: menar du då 1 HDMI en DVI och en displyport?

Permalänk
Medlem

@1Pim_pim1: Vet inte om jag tänker fel, men de finns inte något VGA uttag på mitt grafikkort, kan jag koppla en till moderkortet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexzon:

@crew seven: menar du då 1 HDMI en DVI och en displyport?

Jag kör två hdmi och en DVI.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

@crew seven: Okej, jag vill ju ha DVI på min 144hz.
och jag saknar då hdmi på en av de två andra skärmarna, som har DVI och VGA. funkar det att köra hdmi på min "bra" skärm eller är det ett dåligt val?

Permalänk
Medlem

@perost: bara en skärm har 144hz.

Tror problemet slutar i att en av de sämre skärmarna bara har VGA eller DVI, men saknar VGA port på grafikkortet. Den bra skärmen saknar displayport så då vill jag köra den på DVI och inte HDMI?

Permalänk
Medlem

@lambdan: Yes, i de banorna har jag också tänkt. Samma portar som detta har jag https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Permalänk
Medlem

@Lexzon: Ok du har 1 dvi, 2 hdmi, 2 displayport.
Koppla skärm 1 med HDMI.
Koppla skärm 2 med DVI (144 hz).
Koppla skärm 3 med antingen en Displayport->DVI eller HDMI->DVI kabel, eller annan adapter

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

@lambdan: Yes Sir! Vet du vilken som är bäst/billigast, krav på den skärmen är ju inte speciellt höga, tänker även så jag köper rätt haha xD

Permalänk
Medlem

Komiskt. Har ni köpt en adapter Displayport till DVI och inga skärmar fungerar. Kopplar ur de som jag köpt och försöker ha de som tidigare, inget fungerar, sitter nu på min bärbara.. xD

Har ni öppnat datorn och ser att grafikkorts fläkten "går på" och startar i 1 sekund för att sedan försöka igen.