Ubuntu 18.04 - Installera Mesa/LLVM (Steam Proton) samtidigt som OpenCL (Darktable och Blender) till AMD R9 390

Permalänk

@Perfn:
Jo precis, det är ett installskript för amd-opencl för användning tillsammans med mesa på arch linux distron. En sk aur pkgbuild.
Det fungerar ju förstås inte på ubuntu men jag tänkte att skriptet kanske kunde ge en hint.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Precis, men "stöds" är ju ofta en ganska relativ term inom Linux-världen.

I annat fall kanske TS kan tänka sig en titt på beg. marknaden eller på nya komponenter som stöds av ROCm, för att underlätta processen.

Linux är underbart men supporten från företag och deras produkter är långt ifrån skinande, även om det för tillfället ser ljusare ut än någonsin tidigare.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@anon78208: Nej jag tror jag ger upp nu. Provade att blåsa rent helt och hållet och börja om från början med en normal installation. Efter att jag enbart uppdaterat systemet, installerat drivarna från steams wiki så fungerar fortfarande inte vulkan ens och fel kernelmodul används. Och då har jag inte ens börjat med OpenCL drivaren som inte ens har officiellt stöd

$ lspci -k|egrep 'VGA|in use' Kernel driver in use: snb_uncore Kernel driver in use: pcieport Kernel driver in use: mei_me Kernel driver in use: ehci-pci Kernel driver in use: snd_hda_intel Kernel driver in use: pcieport Kernel driver in use: pcieport Kernel driver in use: pcieport Kernel driver in use: pcieport Kernel driver in use: ehci-pci Kernel driver in use: lpc_ich Kernel driver in use: ahci Kernel driver in use: i801_smbus 01:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Hawaii PRO [Radeon R9 290/390] (rev 80) Kernel driver in use: radeon Kernel driver in use: snd_hda_intel 02:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Hawaii PRO [Radeon R9 290/390] (rev 80) Kernel driver in use: radeon Kernel driver in use: snd_hda_intel Kernel driver in use: firewire_ohci Kernel driver in use: r8169 Kernel driver in use: pata_marvell Kernel driver in use: pata_marvell Kernel driver in use: xhci_hcd

$ vulkaninfo =========== VULKAN INFO =========== Vulkan Instance Version: 1.1.70 ERROR: [Loader Message] Code 0 : /usr/lib/i386-linux-gnu/libvulkan_radeon.so: wrong ELF class: ELFCLASS32 ERROR: [Loader Message] Code 0 : /usr/lib/i386-linux-gnu/libvulkan_intel.so: wrong ELF class: ELFCLASS32 /build/vulkan-Kbdbga/vulkan-1.1.70+dfsg1/demos/vulkaninfo.c:2700: failed with VK_ERROR_INITIALIZATION_FAILED

Tackar så hemskt mycket för all hjälp under tiden, det har vart supersnällt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perfn:

installerat drivarna från steams wiki så fungerar fortfarande inte vulkan ens och fel kernelmodul används

Det beror på att radeon är standard på R9 390 och äldre kort. Vulkan kräver amdgpu vilket inte är standardvalet för ditt kort men ändå fungerar om man går igenom processen att svarlista radeon som vi gjorde tidigare.

Permalänk
Medlem

En följdfråga @anon78208 @krigelkorren. Jag hade ändå tänkt köpt ny dator när Zen2 kommer för den här gamle härken har gjort sitt. Men om man vill köra det här upplägget med Steam Proton, Blender (Cuda/OpenCL) och Darktable (enbart OpenCL?). Är det nåt man ska tänka på då när det kommer till AMD/Nvidia? Är det någon av dom som fungerar bättre rent kompabilitetsmässigt när det kommer till dessa? Eller är det mer stoppa in och köra när de kommer till de nya?

Permalänk
Inaktiv

Kör man en LTS-distro och tycker det är okej att man tvingas använda proprietära drivrutiner så tror jag Nvidia fungerar bättre. Det ska bara vara att installera den proprietära drivrutinen, sen bara fungerar det. Däremot kan den ställa till med problem på rullande distros som får nya kernel-uppdateringar stup i kvarten (som Arch, Debian Sid, Tumbleweed etc.) för det orsakar ibland kompatibilitetsproblem med Nvidias drivrutin.

Ett modernt AMD-kort på en ganska up-to-date distro, gärna en rullande, är mer eller mindre bara att plugga i och köra men just OpenCL är fortfarande lite skakigt. Har man t.ex. ett Vega så är det enkelt att installera ROCm och få OpenCL den vägen, och det ska tydligen fungera i Darktable men jag är osäker på Blender. Dock är ROCm ganska färsk mjukvara som snabbt håller på att mogna. Det är dessutom fritt och öppet så en vacker dag kanske man kan få det direkt genom sin distros pakethanterare precis som med Mesa.

Sen dethär med att köra ppa för att få färska drivrutiner som fungerar med Steam Play/Proton kommer bli onödigt på kommande versioner av Ubuntu. På min distro, Debian Sid så får jag redan rätt drivrutiner direkt utan att behöva pilla något. Det är bara att Ubuntu 18.04 inte är tillräckligt färskt för att ha fått alla buggfixar och sånt för att det ska fungera rätt eftersom Proton fortfarande är ganska nytt.

Permalänk
Inaktiv

Ser ut som att distributionerna snart kommer börja leverera ROCm genom sina egna repo. Vore ju trevligt eftersom det skulle bli väldigt enkelt att installera

https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ROCm-Poss...

Permalänk
Medlem

Ny Proton version idag? Såg denna länk.
https://boilingsteam.com/valve-breaks-the-shackles-of-proton/

Ändring 1:

Citat:

Valve has just updated Steam’s client (at least the beta one) to introduce some very welcome changes for Linux gamers. There are two major ones.

First, Steam on Linux now allows users to force the use of Proton even for games that have native clients. This is absolute good news, for multiple reasons:

Some games with native clients were abandoned by their developers (Humans Fall Flat?)
Some games with native clients have really, really bad performance (bad ports).
Some games with native clients have a crippled multiplayer mode, that does not work with Windows users.

Ändring 2

Citat:

This brings us to the second change, just as important and relevant. Valve has made it possible to use Proton for non-Steam games, directly from Steam. And it works! Yesterday I just grabbed my GOG version of The Witcher 3, and gave it to Steam as a .exe (add non-steam game) and ticked the box in the properties to “use Wine Compatibility Tool” or something like that. And it worked, just like that!

Permalänk
Inaktiv

@Fulci: Det kanske var lite off topic i just denna tråden, men nej jag tror faktiskt inte det var någon ny version utav Proton, utan detta var en uppdatering av Steam beta-klienten som ändrar hur Steam Play fungerar, det vill säga hur Steam-klienten hanterar Proton. Proton i sig kan uppdateras närsomhelst och då ser det ut ungefär som att Steam patchar spelen som kör igenom Proton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Fulci: Det kanske var lite off topic i just denna tråden, men nej jag tror faktiskt inte det var någon ny version utav Proton, utan detta var en uppdatering av Steam beta-klienten som ändrar hur Steam Play fungerar, det vill säga hur Steam-klienten hanterar Proton. Proton i sig kan uppdateras närsomhelst och då ser det ut ungefär som att Steam patchar spelen som kör igenom Proton.

Ah, jag läste bara lite snabbt. Ville inte starta en ny tråd för det, men du har rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Ny Proton version idag? Såg denna länk.
https://boilingsteam.com/valve-breaks-the-shackles-of-proton/

Ändring 1:
Ändring 2

Sånt här är så himla intressant!
Även jag såg samma länk och har tipsat Sweclockers redaktion men jag fick inte ens ett svar att de skulle titta på det.
Det är faktiskt väldigt tråkigt att de inte skriver mer om nyheter när det kommer till Proton, eller Linux/BSD-världen i allmänhet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@backspace:
Tyvärr så genererar det väl inte tillräckligt många klick från den stora M$-massan.
Som tur är så finns det alternativ:
https://www.gamingonlinux.com/
https://www.phoronix.com/
https://www.omgubuntu.co.uk/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

@backspace:
Tyvärr så genererar det väl inte tillräckligt många klick från den stora M$-massan.
Som tur är så finns det alternativ:
https://www.gamingonlinux.com/
https://www.phoronix.com/
https://www.omgubuntu.co.uk/

Absolut, det där är ju några av de jag brukar titta igenom titt som tätt.
Det skulle vara kul att få ett svar ifrån någon på Sweclockers redaktion hur det egentligen ligger till med FOSS-artiklar i största allmänhet, om det faktiskt är så ytligt angående "klicken" som du skriver, eller om det är ett annat standard svar i stil med att "just nu finns det inte tid/personal för att täcka upp sagda område..."

Kan väl påkalla lite uppmärksamhet ifrån dem som jag tror vi kan få svar utav.

Emil Åkered, CHEF INNEHÅLL OCH TEKNIK : @emilakered
André Granroth, REDAKTÖR : @Epic

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Hedersmedlem

@backspace Det ärliga svaret är att intresset inte är tillräckligt stort, samt att vi på redaktionen inte är särskilt insatta i ämnet. Därför fokuserar vi istället på "bredare" ämnen och skriver endast om Linux när det är händelse som rör en större publik.

Men om det är något du tycker är intressant så kan du alltid skapa en tråd och tipsa oss, så kan vi lägga upp den på framsidan och ge det uppmärksamhet den vägen. Hoppas det var svar på din fråga.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Avstängd

@Epic: Tack för ett snabbt och ärligt svar.
Dock bör ni verkligen se över era rutiner när man tipsar er om ämnen via ert Kontaktformulär.
En återkoppling (ej automatgenererad) kan ni behöva så att man som "tipsare" vet att åtminstone någon sitter vid rodret.

Och sen så kan man ju sätta snurr på det hela genom att säga att självklart är inte intresset tillräckligt stort eftersom ingen vet om vad som händer eftersom ni inte rapporterar om det.
Och ni rapporterar inte om det p.g.a att ni säger att intresset inte är tillräckligt stort.

Moment 22.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backspace:

@André: Tack för ett snabbt och ärligt svar.
Dock bör ni verkligen se över era rutiner när man tipsar er om ämnen via ert Kontaktformulär.
En återkoppling (ej automatgenererad) kan ni behöva så att man som "tipsare" vet att åtminstone någon sitter vid rodret.

Och sen så kan man ju sätta snurr på det hela genom att säga att självklart är inte intresset tillräckligt stort eftersom ingen vet om vad som händer eftersom ni inte rapporterar om det.
Och ni rapporterar inte om det p.g.a att ni säger att intresset inte är tillräckligt stort.

Moment 22.

Angående kontaktformuläret håller jag med. Det är jag som brukar svara på dem, men ibland händer det att det missas. Så får lova förbättring där helt enkelt.

Nej, du har ju rätt angående intresset. Men det försvåras som sagt också av att ingen av oss här är särskilt insatt i Linux och allt runtomkring.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Heroisk hjälp i den här tråden, men även om jag är en vän av AMD så kommer jag att fortsätta köra Nvidia i Linux under överskådlig tid. För att ta en sliten klyscha, det bara fungerar. Tycker också att även Nvidia är mer smärtfritt under Arch Linux än under Ubuntu.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag använder också ROCm..funkar fint på Antergos med Vega 64.
Kan vara värt att prova.

Visa signatur

AMD…the way it was meant to be