Elgiganten 30 dagar öppet köp?

Permalänk
Medlem

Elgiganten 30 dagar öppet köp?

Jag köpte nyligen en laptop via Elgiganten.se som anlände igår. Jag är otroligt osäker på om jag ska behålla den eller ej och tänkte iallafall behålla den i en vecka för att se om jag vill ha den. Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp på även öppnade och använda produkter, men hur fungerar detta när det gäller laptops? Bryr dem sig bara om emballaget och det fysiska eller bryr dem sig även om hur många "Cycle counts" batteriet på datorn har osv? Bör jag lämna tillbaka den på direkten eller kan jag vänta en 7 dagar iallafall för att testa produkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag köpte nyligen en laptop via Elgiganten.se som anlände igår. Jag är otroligt osäker på om jag ska behålla den eller ej och tänkte iallafall behålla den i en vecka för att se om jag vill ha den. Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp på även öppnade och använda produkter, men hur fungerar detta när det gäller laptops? Bryr dem sig bara om emballaget och det fysiska eller bryr dem sig även om hur många "Cycle counts" batteriet på datorn har osv? Bör jag lämna tillbaka den på direkten eller kan jag vänta en 7 dagar iallafall för att testa produkten?

Så länge du tar hand om sakerna, inkl emballage, så är det lugnt för dom.
Dom bryr sig noll och ingenting hur mycket du använt datorn, det som är viktigt för dom är om produkten fortfarande ser ny ut, så dom kan sälja den som ny.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Så länge du tar hand om sakerna, inkl emballage, så är det lugnt för dom.
Dom bryr sig noll och ingenting hur mycket du använt datorn, det som är viktigt för dom är om produkten fortfarande ser ny ut, så dom kan sälja den som ny.

I butiken i LKPG kan jag iaf säga att de inte säljer dem som nya igen. Sitter lappar på dessa produkter inne i varuhuset där det står att varan är retunerad av kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Så länge du tar hand om sakerna, inkl emballage, så är det lugnt för dom.
Dom bryr sig noll och ingenting hur mycket du använt datorn, det som är viktigt för dom är om produkten fortfarande ser ny ut, så dom kan sälja den som ny.

Japp, och sen kommer sådant här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1251626-elgiganten-verk...
http://www.expressen.se/nyheter/privata-familjebilder-i-elgig...
http://www.di.se/artiklar/2012/11/20/elgiganten-salde-surfpla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

I butiken i LKPG kan jag iaf säga att de inte säljer dem som nya igen. Sitter lappar på dessa produkter inne i varuhuset där det står att varan är retunerad av kund.

Och du är alltså 100% säker på att alla varor som returneras får sådana lappar?

Lite så, det är ju en sjuk grej tycker jag. Folk vill kunna lämna tillbaka använda saker och få tillbaka fullt pris, men de vill inte köpa något som någon annan har haft en vecka eller två, för fullt pris. I en bransch som redan nu har minimala vinstmarginaler...
Jag är av den åsikten att är något öppnat och använt, så får du antingen lämna tillbaka den om den är trasig på ett eller annat sätt, inte möter beskrivningen av varan, eller mot ett lite nedsatt pris, nån hundralapp, samma pris som butiken säljer den för igen.
Tycker dock att fler butiker borde ha demo rum så man faktiskt kan testa tex en TV i rätt belysning m.m. Finns ju i de flesta stora städer, Elgiganten Mega Store tex, finns dock inte i Östersund, så man får ju gå på recensioner.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tycker dock att fler butiker borde ha demo rum så man faktiskt kan testa tex en TV i rätt belysning m.m. Finns ju i de flesta stora städer, Elgiganten Mega Store tex, finns dock inte i Östersund, så man får ju gå på recensioner.

Jo problemet är ju att det inte finns demo längre nånstans. Sist jag skulle köpa en skärm, så mailade jag runt till alla stora kedjor/affärer. Ingen kunde dema dom skärmarna jag var intresserad av, så sjukt.

Jag är också inne på demorum, men istället av tillverkarna. Samsung har ju kört nått sådant i Mall of scandinavia, dock bara för Galaxy-produkter tror jag?
Tyvärr är väl problemet att det bara skulle fungera i storstäderna.

Alternativt att butikerna har demorum, så man kan få ett demo av vad man nu vill köpa i butik, där personalen ser till att sköta upppackning och så på rätt sätt, sen skulle dom ju då istället "spara" varje ex dom hade demat och enbart sälja det ex:et sist, då är det ju iaf samma produkt som demas om och om igen istället för olika som ska fram och tillbaka hem till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Och du är alltså 100% säker på att alla varor som returneras får sådana lappar?
Lite så, det är ju en sjuk grej tycker jag. Folk vill kunna lämna tillbaka använda saker och få tillbaka fullt pris, men de vill inte köpa något som någon annan har haft en vecka eller två, för fullt pris. I en bransch som redan nu har minimala vinstmarginaler...
Jag är av den åsikten att är något öppnat och använt, så får du antingen lämna tillbaka den om den är trasig på ett eller annat sätt, inte möter beskrivningen av varan, eller mot ett lite nedsatt pris, nån hundralapp, samma pris som butiken säljer den för igen.
Tycker dock att fler butiker borde ha demo rum så man faktiskt kan testa tex en TV i rätt belysning m.m. Finns ju i de flesta stora städer, Elgiganten Mega Store tex, finns dock inte i Östersund, så man får ju gå på recensioner.

Självklart kan inte jag vara 100% säker på det eftersom att jag verken jobbar där eller själv sätter på lapparna.
Men har sett dom på relativt många produktförpakningar där. Sen med dagens "plombering" som görs på nästan all elektronik så får man vara bra ouppmärksam om man inte ser att något är öppnat tidigare vilket antagligen gör att det är bättre att sätta lappen på produkten direkt och sälja denna något billigare som jag ser att de ofta iaf gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Lite så, det är ju en sjuk grej tycker jag. Folk vill kunna lämna tillbaka använda saker och få tillbaka fullt pris, men de vill inte köpa något som någon annan har haft en vecka eller två, för fullt pris. I en bransch som redan nu har minimala vinstmarginaler...
Jag är av den åsikten att är något öppnat och använt, så får du antingen lämna tillbaka den om den är trasig på ett eller annat sätt, inte möter beskrivningen av varan, eller mot ett lite nedsatt pris, nån hundralapp, samma pris som butiken säljer den för igen.
Tycker dock att fler butiker borde ha demo rum så man faktiskt kan testa tex en TV i rätt belysning m.m. Finns ju i de flesta stora städer, Elgiganten Mega Store tex, finns dock inte i Östersund, så man får ju gå på recensioner.

Fast inte hade då jag köpt en använd produkt för att spara ett par hundralappar (på en laptop för flera tusen). Då hade jag definitivt föredragit en helt oanvänd produkt och betalat för det. Visst finns det kanske någon som nappar, men de flesta vill nog se ett större prisavdrag. Ett prisavdrag som den som lämnar tillbaka produkten antagligen inte är beredd att betala för att få "testa" produkten. Så det blir lite av ett moment 22.

Anledningen till att Elgiganten erbjuder 30 dagars öppet köp är ju inte för att vara snälla. De gör det ju för att de säljer mer produkter (tjänar mer pengar), även om de ibland måste ta tillbaka produkter de inte kan sälja till fullpris (och alltså gör en sämre förtjänst på just den varan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo problemet är ju att det inte finns demo längre nånstans. Sist jag skulle köpa en skärm, så mailade jag runt till alla stora kedjor/affärer. Ingen kunde dema dom skärmarna jag var intresserad av, så sjukt.

Jag är också inne på demorum, men istället av tillverkarna. Samsung har ju kört nått sådant i Mall of scandinavia, dock bara för Galaxy-produkter tror jag?
Tyvärr är väl problemet att det bara skulle fungera i storstäderna.

Alternativt att butikerna har demorum, så man kan få ett demo av vad man nu vill köpa i butik, där personalen ser till att sköta upppackning och så på rätt sätt, sen skulle dom ju då istället "spara" varje ex dom hade demat och enbart sälja det ex:et sist, då är det ju iaf samma produkt som demas om och om igen istället för olika som ska fram och tillbaka hem till kund.

Ja men precis, konstigt att demo produkter har dött ut.
Jag köpte själv en skärm för runt 8 år sen, som hade varit demo en längre tid. Fick 1500kr rabatt. Hade skärmen i ca 6 år innan jag tog steget till 144 Hz.

Skrivet av Cerb:

Självklart kan inte jag vara 100% säker på det eftersom att jag verken jobbar där eller själv sätter på lapparna.
Men har sett dom på relativt många produktförpakningar där. Sen med dagens "plombering" som görs på nästan all elektronik så får man vara bra ouppmärksam om man inte ser att något är öppnat tidigare vilket antagligen gör att det är bättre att sätta lappen på produkten direkt och sälja denna något billigare som jag ser att de ofta iaf gör.

Absolut, det är bra att dom lappar vissa produkter, troligen är det de produkterna som har fått skador på emballage eller produkt, eller där plomberingen rivits bort eller uppenbart ses vara öppnad.

Skrivet av Blomman90:

Fast inte hade då jag köpt en använd produkt för att spara ett par hundralappar (på en laptop för flera tusen). Då hade jag definitivt föredragit en helt oanvänd produkt och betalat för det. Visst finns det kanske någon som nappar, men de flesta vill nog se ett större prisavdrag. Ett prisavdrag som den som lämnar tillbaka produkten antagligen inte är beredd att betala för att få "testa" produkten. Så det blir lite av ett moment 22.

Anledningen till att Elgiganten erbjuder 30 dagars öppet köp är ju inte för att vara snälla. De gör det ju för att de säljer mer produkter (tjänar mer pengar), även om de ibland måste ta tillbaka produkter de inte kan sälja till fullpris (och alltså gör en sämre förtjänst på just den varan).

Inte jag heller i dagsläget, men de finns de som gärna sparar några hundralappar på en produkt, gör du det på många så är det ändå en del pengar som kan sparas, eftersom du kan lämna tillbaka dessa med, så riskerar du inget, kan ju vara så att den är tillbaka lämnad för att köparen har ångrat sig helt enkelt, behöver ju inte vara något fel på varan.
Tycker att prisavdraget ska vara skäligt till varans skick, är den fortfarande i nyskick och inte har några skador eller defekter, då är nån hundralapp helt okej. Imo. Det är därför det ska finnas demoprodukter.
Det är därför det finns policys från tillverkarna på hur många döda pixlar eller hur kraftig backlight bleed det ska vara för en giltig RMA, det är bara att läsa på vad tillverkarna har för policy innan, vågar man inte chansa så får man väl köpa begagnat där man vet vad man får.
Jag tycker iaf för lite ansvar ligger på köparen i dagens läge, jobbar inte i detaljhandeln längre, men jobbade där tidigare. Det är inte stora marginaler man har, med de krav som köparna ibland ställer idag så är det förvånande att så många aktörer finns kvar.

Sanning med modifikation, har sett att elgiganten har väldigt låga priser på många datorkomponenter, det är en marknad dom inte riktigt petat på tidigare, här kan jag lova att varje produkt de säljer rabatterat pga återköp, är antingen en förlust eller 0% vinst, beroende på hur många hundralappar det rör sig om på high-end prylar. Så låga vinstmarginaler är det på de produkterna.
Men de gör som alla andra som slår sig in på marknaden, kolla på Inet, Komplett, ingen av dom är billigast men iaf Inet brukade vara de, de har fått en så stor återkommande del av köpare att de har råd att lägga på några hundra på priset nu. De gör även att de har råd att sälja ut använda produkter lite billigare än de nya.

Klart man inte vill få en använd vara om man betalar för en ny, men då kan man inte heller räkna med att få tillbaka 100% av kostnaden om man testat varan i 30 dagar.
Tycker det är grymt bra att NetOnNet och Elgiganten m.m. gör så, men det är även tråkigt då mindre aktörer inte har den möjligheten i sin ekonomi att ta de smällarna.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Inte jag heller i dagsläget, men de finns de som gärna sparar några hundralappar på en produkt, gör du det på många så är det ändå en del pengar som kan sparas, eftersom du kan lämna tillbaka dessa med, så riskerar du inget, kan ju vara så att den är tillbaka lämnad för att köparen har ångrat sig helt enkelt, behöver ju inte vara något fel på varan.
Tycker att prisavdraget ska vara skäligt till varans skick, är den fortfarande i nyskick och inte har några skador eller defekter, då är nån hundralapp helt okej. Imo. Det är därför det ska finnas demoprodukter.
Det är därför det finns policys från tillverkarna på hur många döda pixlar eller hur kraftig backlight bleed det ska vara för en giltig RMA, det är bara att läsa på vad tillverkarna har för policy innan, vågar man inte chansa så får man väl köpa begagnat där man vet vad man får.
Jag tycker iaf för lite ansvar ligger på köparen i dagens läge, jobbar inte i detaljhandeln längre, men jobbade där tidigare. Det är inte stora marginaler man har, med de krav som köparna ibland ställer idag så är det förvånande att så många aktörer finns kvar.

Sanning med modifikation, har sett att elgiganten har väldigt låga priser på många datorkomponenter, det är en marknad dom inte riktigt petat på tidigare, här kan jag lova att varje produkt de säljer rabatterat pga återköp, är antingen en förlust eller 0% vinst, beroende på hur många hundralappar det rör sig om på high-end prylar. Så låga vinstmarginaler är det på de produkterna.
Men de gör som alla andra som slår sig in på marknaden, kolla på Inet, Komplett, ingen av dom är billigast men iaf Inet brukade vara de, de har fått en så stor återkommande del av köpare att de har råd att lägga på några hundra på priset nu. De gör även att de har råd att sälja ut använda produkter lite billigare än de nya.

Klart man inte vill få en använd vara om man betalar för en ny, men då kan man inte heller räkna med att få tillbaka 100% av kostnaden om man testat varan i 30 dagar.
Tycker det är grymt bra att NetOnNet och Elgiganten m.m. gör så, men det är även tråkigt då mindre aktörer inte har den möjligheten i sin ekonomi att ta de smällarna.

Sjukt osammanhängande text...

En förutsättning i denna diskussion är ju att köparen har ångrat sig, inte att det är något fel på varan. Självklart finns det (som jag också sa) personer som tycker ett par hundralappar i rabatt motiverar att köpa en laptop som någon tidigare använt i (upp till) 30 dagar. Dock är jag oerhört säker på att den andelen är väldigt låg, de flesta hade tagit den helt oanvända och inplastade produkten bredvid.

Skulle det istället bli många hundralappar rabatt, så hade fler varit beredd att köpa den "använda" produkten, men då hade inte heller någon varit beredd att köpa den för att "testa" från första början. Jag hade aldrig i mitt liv betalat 800 kr för att testa en laptop.

Att en kedja som Elgiganten säljer vissa produkter (även helt nya) med förlust är ju ingen överraskning. Inte heller detta gör man "för att vara snäll". Det handlar om att ta marknadsandelar från konkurrenter och tjäna in pengarna på andra produkter. Samma sak med 30 dagars öppet köp. Även om man i vissa fall kommer göra en förlust, så gör man på det stora hela en vinst, då man säljer enorma volymer. Det är nödvändigtvis inte företaget med högst marginaler som går med bäst vinst.

Av dessa anledningar menar jag att ditt "förslag" inte är särskilt bra. Nu vet folk att de kan köpa en produkt, som de känner sig lite osäker på, och prova den i 30 dagar, med full möjlighet att ångra sig. Om detta skulle vara förenat med en kostnad på si och så många hundralappar, så hade färre gjort det (för de inte är beredd att betala några hundra för att testa). I och med detta försvinner mycket av den "effekten" man försöker uppnå med schyssta köpvillkor.

Det är klart det är tråkigt att mindre aktörer inte kan erbjuda samma villkor. Men vad är det du försöker säga, vill du förbjuda Elgiganten att ha 30 dagars öppet köp? Detta är ju helt frivillig från Elgiganten och NetOnNet, och alltså inte tvingat i lag (bortsett från 14 dagars ångerrätt vid distansköp, men det är inte riktigt vad som diskuteras här). Det finns inget som hindrar de mindre aktörerna från att implementera det system du förespråkar, men uppenbarligen så är inte heller det särskilt attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Sjukt osammanhängande text...

En förutsättning i denna diskussion är ju att köparen har ångrat sig, inte att det är något fel på varan. Självklart finns det (som jag också sa) personer som tycker ett par hundralappar i rabatt motiverar att köpa en laptop som någon tidigare använt i (upp till) 30 dagar. Dock är jag oerhört säker på att den andelen är väldigt låg, de flesta hade tagit den helt oanvända och inplastade produkten bredvid.

Skulle det istället bli många hundralappar rabatt, så hade fler varit beredd att köpa den "använda" produkten, men då hade inte heller någon varit beredd att köpa den för att "testa" från första början. Jag hade aldrig i mitt liv betalat 800 kr för att testa en laptop.

Att en kedja som Elgiganten säljer vissa produkter (även helt nya) med förlust är ju ingen överraskning. Inte heller detta gör man "för att vara snäll". Det handlar om att ta marknadsandelar från konkurrenter och tjäna in pengarna på andra produkter. Samma sak med 30 dagars öppet köp. Även om man i vissa fall kommer göra en förlust, så gör man på det stora hela en vinst, då man säljer enorma volymer. Det är nödvändigtvis inte företaget med högst marginaler som går med bäst vinst.

Av dessa anledningar menar jag att ditt "förslag" inte är särskilt bra. Nu vet folk att de kan köpa en produkt, som de känner sig lite osäker på, och prova den i 30 dagar, med full möjlighet att ångra sig. Om detta skulle vara förenat med en kostnad på si och så många hundralappar, så hade färre gjort det (för de inte är beredd att betala några hundra för att testa). I och med detta försvinner mycket av den "effekten" man försöker uppnå med schyssta köpvillkor.

Det är klart det är tråkigt att mindre aktörer inte kan erbjuda samma villkor. Men vad är det du försöker säga, vill du förbjuda Elgiganten att ha 30 dagars öppet köp? Detta är ju helt frivillig från Elgiganten och NetOnNet, och alltså inte tvingat i lag (bortsett från 14 dagars ångerrätt vid distansköp, men det är inte riktigt vad som diskuteras här). Det finns inget som hindrar de mindre aktörerna från att implementera det system du förespråkar, men uppenbarligen så är inte heller det särskilt attraktivt.

Du har rätt till viss del, men varför tror du stora kedjor som tex Expert och Onoff gått KK? Eller Alina som gick i KK, som därefter köptes av anställda och före detta anställda, de har även övergivit sin tidigare buisnessplan på att vara och slåss bland de billigare alternativen.

Säkerligen är marknaden för de som vill köpa helt nya produkter större, men andelen som lämnar tillbaka sina produkter är inte heller särskilt stor. Om man jämför så är nog gruppen som köper produkter till lite rabatterade priser större än den delen som testar en vara och sen lämnar tillbaka den.

Testa en vara ska man kunna göra i butiken, antingen det eller så måste man öka priserna på produkterna så man kan överleva dessa stora prisbortfall på återlämnade prylar.
Har man köpt varan så är den begagnad. Lämnar man tillbaka den och förväntar sig samma pris som man betalade för den, då ska den vara i perfekt skick så att den går att sälja som ny igen, det är butikens ansvar att se till att så är fallet. Självklart är det tråkigt att få en vara som någon annan använt några timmar, men om dessa timmar inte är överdrivet många, vet att folk brukar gå in o kolla drifttid på hårddiskar osv. Samt att du inte blir påverkade eller på något sätt märker att varan är begagnad, är det verkligen ett så stort problem i så fall?

Nej verkligen inte, som jag skrev, när man är ny på en marknad så måste man hitta ett sätt att fightas om marknadsandelar, återkommande köpare. Du får ursäkta konstiga uttryck ibland, trött och jobbar samtidigt, så huvudet hänger inte alltid med.
Men du kan inte räkna med att dom går plus i dessa marknadsområden med de priserna och den policyn de har idag, de är som sagt enbart för att få mer kunder, och uppmärksamma att de också säljer dessa produkter. Den vinst de gör på dessa produktområden, om de nu är stora nog att göra det, är försvinnande små. Räknar du på utgifter som löner och liknande så är det högst sannolikt att de går minus under denna tiden.
Det är tiden efter, när de kan höja priserna någon hundralapp, de är så de får in någon typ av pengar på de.
Nu pratar jag framförallt datorkomponenter, då det är där jag har bäst erfarenhet.

Nej, jag vill absolut inte förbjuda 30 dagars öppet köp, men jag tycker att folk kanske borde ha lite rimligare krav när de köper o återlämnar produkter.
Jag tycker iaf det är absurt att man förväntar sig att få tillbaka samma pengar som man lägger ut, men inte kan acceptera att varna säljs för samma pris.
Är varan och emballage i nyskick, fine, sälj den som ny. Då kan köparen få tillbaka hela summan.
Är varan eller emballage skadat? Varan är begagnad och ett lägre pris betalas tillbaka till köparen, samma pris säljs produkten för senare.
Alternativt så säljs den som begagnad även om den är i nyskick, men då får inte heller köparen tillbaka hela summan.
Tycker inte affären ska behöva stå för att användarna är oförsiktiga med produkter de bara testar för tillfället. Så svårt är det inte att ta hand om emballage och produkter man nyss köpt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Och du är alltså 100% säker på att alla varor som returneras får sådana lappar?

Jag är 100% säker på att det inte händer här i stan i alla fall. Jag returnerade flera par Philips X2 hörlurar innan jag fick ett par som var ok. Och dessa ställdes utan klisterlapp i hyllan till nästa kund.
I detta fallet var det ju inte ens "jag har ångrat mig och vill nyttja mitt öppet köp" utan produkten var defekt, med kosmetiska skador.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är 100% säker på att det inte händer här i stan i alla fall. Jag returnerade flera par Philips X2 hörlurar innan jag fick ett par som var ok. Och dessa ställdes utan klisterlapp i hyllan till nästa kund.
I detta fallet var det ju inte ens "jag har ångrat mig och vill nyttja mitt öppet köp" utan produkten var defekt, med kosmetiska skador.

Det är ju också helt fel.

Tycker att det ska vara give and take, man får det man köper, man ger tillbaka det man ägt och dom tar ansvar utifrån det.
Butiken ska ju tex inte tjäna pengar när du får mindre pengar tillbaka för en vara.

Sen finns det ju den här sidan med:
https://imgur.com/gallery/O09yL
Tänk om den gått upp i en Eligiganten butik där dom inte kontrollerat varan riktigt ^^

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Deras policy är att det ska säljas igen, till ett billigare pris såklart, efter att den är kontrollerad och på datorer ordentligt formaterade och ominstallerade då. Sen finns det ju även rötägg inom branschen som är lata och kanske bara ställer ut det i hyllan igen, vilket ej är OK så klart. Är det något trasigt/fel ska varan aldrig ut i butik igen. Kan förstå folk som kanske sparar en femhunka eller tusing på nåt som redan är öppnat, skulle personligen aldrig köpa det, men vissa bryr ju sig inte så mycket och är glada för att de kan spara lite pengar.

När de kommer till 30 dagars öppet köp så är det typ allt utom mobiler och spel i bruten förpackning samt bla abonnemang. Du får använda varan och är du inte nöjd kan du byta eller få pengarna tillbaka, simple as that.

Source: Jobbar inom aftersale

Skrivet av Purrfected:

Sen finns det ju den här sidan med:
https://imgur.com/gallery/O09yL

Hahaha, klassiker! Något många gör är att bara fråga kund "är allt med?" och tror på dem. Man ska alltid kolla så att allt är med! Hört många skräckhistorier från Amazon där de köper grafikkort och skickar tillbaka fel och så får nästa person som köpt ett 1080Ti ett 970 istället >_<

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Ska lämna tillbaka en skärm till Elgiganten men har tyvärr klippt upp en påse som en HDMI kabel låg i. Hur noga är dom? Anledningen att jag returnerar skärmen var att den var helt kass helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska lämna tillbaka en skärm till Elgiganten men har tyvärr klippt upp en påse som en HDMI kabel låg i. Hur noga är dom? Anledningen att jag returnerar skärmen var att den var helt kass helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skulle du annars få ut HDMI-kabeln?

Permalänk
Skrivet av Gropenator:

Hur skulle du annars få ut HDMI-kabeln?

Sant 🤔😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Ska lämna tillbaka en skärm till Elgiganten men har tyvärr klippt upp en påse som en HDMI kabel låg i. Hur noga är dom? Anledningen att jag returnerar skärmen var att den var helt kass helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Elgiganten kräver inte att du har med kartong, så länge alla delar som du fick är med (skärm, ström, hdmi m.m.) i oskadat skick så tar de tillbaka produkten inom 30 dagar. Sen om du tycker skärmen suger spelar som helst ingen roll, ska ska ta tillbaka den.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

@MiLeS: Nja nästan rätt, på Elgigantens kvitton så står det "Har du använt produkten ska den återlämnas
komplett och oskadd." vilket även innefattar att kartongen ska finnas med utan skador.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

@Whiskey89: Nej helt rätt faktiskt. Det står inte att kartong ska finnas med på kvittot, men majoriteten har detta när de lämnar tillbaka, men kommer du utan kartong så måste de ta tillbaka produkten oavsett, det är inget giltigt själ att neka ett återköp.

Source: Jobbar aftersale inom Elgiganten

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Vid ångerrätt(distanshandel) måste inte förpackning finnas kvar. Vid öppet köp kan dock butiken sätta sina egna villkor för vad som ska gälla.

Permalänk
Medlem

Ringde till deras kundtjänst och de sa att det inte var tillåtet att ladda ner program på datorn. Är detta något de kollar upp?
Har någon faktiskt lämnat tillbaka en produkt?
Kan de se sådant om man skulle omformatera datorn innan återlämning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Så länge du tar hand om sakerna, inkl emballage, så är det lugnt för dom.
Dom bryr sig noll och ingenting hur mycket du använt datorn, det som är viktigt för dom är om produkten fortfarande ser ny ut, så dom kan sälja den som ny.

Starkt medhåll. Jag lämnade tillbaka en Oculus Go 32 GB för en vecka sen, fick pengarna redan nästa arbetsdag. Jag tog bara med mig varan, dess förpackning och pappersemballage (plastpåsar hade jag tyvärr slängt men det var lugnt). Se helt enkelt till att pappersförpackningen ser oskadad ut så ska det inte vara några problem med Öppet Köp i detta fall.

"Förbrukningsvaror" såsom film, mobiltelefoner (konstigt nog), abonnemang, och spel, faller ej inom Öppet Köp dock om du har brutit upp deras emballage (vare sig det var plast eller papp). Detta står det i deras ångerrätt vilket bifogas som PDF-fil i e-postmeddelande om du beställde varan från deras webbplats vilket jag hade gjort i mitt fall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ninotramp:

Ska lämna tillbaka en skärm till Elgiganten men har tyvärr klippt upp en påse som en HDMI kabel låg i. Hur noga är dom? Anledningen att jag returnerar skärmen var att den var helt kass helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lugnt. Jag lämnade tebax en Oculus GO 32 GB hos Elgiganten förra veckan med pengarna tillbaka på kontot redan nästa arbetsdag. Jag hade oxå plastpåsar att bryta upp men pappersförpackningen var oskadd och obruten tack vare förpackningsdesignen så det var inga problem. Så länge förpackningen skärmen kom i inte har några allvarliga skador (du vet som när du öppnar transportförpackningar som varor ligger i när du beställt från nätet) så äré chill.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ringde till kundtjänsten igen och nu var det okej att ladda ner spel på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag är 100% säker på att det inte händer här i stan i alla fall. Jag returnerade flera par Philips X2 hörlurar innan jag fick ett par som var ok. Och dessa ställdes utan klisterlapp i hyllan till nästa kund.
I detta fallet var det ju inte ens "jag har ångrat mig och vill nyttja mitt öppet köp" utan produkten var defekt, med kosmetiska skador.

Det är ju knappast, snarare långt ifrån, tillräckligt för att vara 100% säker. Såvida du inte är butikschef, eller vem det nu är som bestämmer detta, kan du knappast vara 100% säker.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA