Epic Games Store tar efter Steam – erbjuder återköp inom 14 dagar

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Epic Games Store tar efter Steam – erbjuder återköp inom 14 dagar

Epic Games ändrar köpvillkoren för sin spelbutik, vilket innebär att kunder kan göra återköp av spel inom 14 dagar så länge speltiden inte uppgått till mer än 2 timmar.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018

Steam har också kriterier som egentligen behöver uppfyllas. Jag hade Elder Scrolls Online som jag hade flera timmar på, och det fick jag återköp på då jag aldrig kom in på någon server. Den spelade tiden var alltså på loginrutan med diverse felsökningar / workarounds i bakgrunden. Men saksamma; Riktigt bra att ta det här steget av Epic Games då det närmar sig kundbasen på ett nytt sätt och ger nöjdare kunder i slutändan.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Pluggar till Nätverkstekniker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Klubba:

Man har ju alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansköplagen. Så det är en nyhet att ett företag nu följer lagen??

Nej det har du inte alltid, det finns flera undantag, bland annat digitalt innehåll och förbrukningsvaror. Det brukar finnas en ruta att kryssa i där man accepterar att direkt få tillgång och inte ha någon ångerrätt. Annars hade det ju varit fritt fram att dra genom alla spel på 14 dagar sen lämna tillbaka...

En förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten.

En tjänst som har fullgjorts och konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

Intel Core i7-4790k 4.7GHz / Asus Maximus VII Ranger / Gigabyte GTX 970 Windforce 3X OC / HyperX Savage 16GB (2x8) 2400MHz / EVGA SuperNOVA G2 850W / Samsung 850 EVO 500GB / Fractal Design Define S / custom loop / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Philips Fidelio X2 / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Klubba:

Tidigare har företagen försökt kringgå det genom att man "avsäger sig" sin ångerrätt vid köpet. OM jag inte missminner mig.

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Gäller det även skins i fortnite osv tro? Det vill säga micro transactions eller endast rena spel

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

När en "spelbutik" har bra stöd för "familjekonton" så iaf en kopia åt gången av mina spel kan spelas på någon av familjens datorer sammtidigt så kommer jag köpa allt i den butiken framöver. Steams "family sharing" är ett skämt. Till och med Microsoft med XBox One fattade och alla digitala köp kan delas med mina barn som kan spela dem på olika konsoller i huset utan att behöva vänta på att den andre skall sluta spela först.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

"Ja händer ofta" då måste folk ha jävla otur över spelets förväntan.

Lian Li Alpha 550X - MSI X99a GODLIKE Gaming - i7 6850K - 32GB@3000Mhz - GTX 980 Ti - 1TB Samsung 970 EVO M.2 - 256GB+512GB SSD - 4TB+8TB HD - EVGA SuperNOVA G2 750W

Playstation 4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Sebastian V:

Eller så har man inga förväntningar alls utan vill bara skapa sig en egen bild av det som andra talar om.

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveg?
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Sebastian V:

Jag tror nog att det handlar om spelare som ser detta, eller liknande återbetalningsfunktioner som en "pröva på" period.
Trots att många utvecklare rör sig mot mer öppna spelupplevelser som är svåra att känna på inom loppet av två timmar, finns det många spel som man kan lira max 1-2 timmar innan man förstår om det är ens grej eller inte.

Kan tänka mig att det är en hel del som skaffar Dark Souls när det är billigt och får en käftsmäll, som sedan ber om återbetalning när dem inser vad dem har gett sig in i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Hoster:

Jag tror nog att det handlar om spelare som ser detta, eller liknande återbetalningsfunktioner som en "pröva på" period.
Trots att många utvecklare rör sig mot mer öppna spelupplevelser som är svåra att känna på inom loppet av två timmar, finns det många spel som man kan lira max 1-2 timmar innan man förstår om det är ens grej eller inte.

Kan tänka mig att det är en hel del som skaffar Dark Souls när det är billigt och får en käftsmäll, som sedan ber om återbetalning när dem inser vad dem har gett sig in i.

Hände typ mig i helgen , satt halvt uttråkad och klickade hem RUST , kom på att OM jag någonsin skulle lyckas med att få upp ens en sovsäck så skulle jag tokruttnat .... och sen då , vad ska man göra sen lixom .... nä tack och lov för refunding

i7 4770k@ 4,3gHz,Noctua NH-U12S CPU Kylare , Asus Z87-Pro moderkort , Asus rtx 2080ti , 16gb Corsair XMs3 1600mhz DDR3 , Samsung 500gb SSD , Fractal Design Tesla R2 800w PSU , AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide 1440p skärm @ 100hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av Klubba:

Det gäller inte på alla produkter

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011

Två timmars speltid är löjligt lite. Ibland får man trixa längre än så för att ens få igång ett spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

Det var positiva nyheter 😊 klart rätta steg å ta om man vill vara ett seriöst alternativ på den digitala spelmarknaden.

CPU: i7-8700k @ 4,8 GHz + Corsair 115i Pro || GPU: MSI 1080 TI Gaming X med Kraken G12 Corsair H55
MoBo: Gigabyte Aorus Elite || Ram 16GB Corsair LPX 3000mhz
Chassi: Corsair Carbide 400C
Skärm: AGON AG271QG

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Trendy:

Gäller det även skins i fortnite osv tro? Det vill säga micro transactions eller endast rena spel

@trendy
Det har funnits länge, dock är du begeänsad till 3 återköp totalt.

Men det är riktigt lätt att ordna med återköpet.

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Snekutaren:

Två timmars speltid är löjligt lite. Ibland får man trixa längre än så för att ens få igång ett spel.

Jadu jag vet inte hur folk kan ha så mycket problem med att få igång spel när man själv aldrig har haft sådana problem med nya spel.
Får väl anta att jag tillhör de som har tur med att spelen alltid startar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003

För mig är återköp det nya demo.

Kanon för att kolla om datorn pallar med eller om man gillar spelet. Två timmar är lite snålt. Fyra timmar hade varit riktigt nice.

Senaste jag återköpte var no man sky. Efter två timmar av att ha gjort en enda sak, gång på gång på gång så tröttnade jag. Grind, grind, grind. Mining, mining, mining.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sveg?
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Cruiser:

Hände typ mig i helgen , satt halvt uttråkad och klickade hem RUST , kom på att OM jag någonsin skulle lyckas med att få upp ens en sovsäck så skulle jag tokruttnat .... och sen då , vad ska man göra sen lixom .... nä tack och lov för refunding

Rust, som många andra Survival spel, är ett spel som rekommenderas att spela med andra. Helst med en grupp vänner. Det finns inte mycket till syfte eller slutpunkt i spelet än, om det ens kommer att göra det, så man måste skapa sitt eget.

Har man ingen att lira med, skulle jag istället rekommendera Subnautica, The Long Dark eller The Forest. Det sistnämda har också COOP om man skulle ha en kompis.

Skrivet av Snekutaren:

Oof. Om du behöver 2 timmar för att få ett spel att "fungera" så borde du ha mer än nog orsak till att återbetala och vänta på bättre tider.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Terra
Registrerad
Aug 2011

Gjorde ett återköp på steam en enda gång, köpte en action rpg som såg ut som ett skolprojekt.

[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 + 2 x Scythe GT 1850rpm | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ]
[ Sony AF9 65" | HTC Vive | Huawei P20 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Hoster:

Oof. Om du behöver 2 timmar för att få ett spel att "fungera" så borde du ha mer än nog orsak till att återbetala och vänta på bättre tider.

Det kan man kanske tycka. Senast var det Monster Hunter World som crashade datorn så den behöver startas om när jag försökte starta spelet.

Visade sig vara så att jag behövde av avaktivera CrossFire, starta det som admin och något mer som jag inte minns. Glad att jag inte fega ur och körde refund då mina söner älskar spelet och vill att jag ska spela med dem.

Battlefield V var ett annat spel som behövde omfattande åtgärder för att fungera inkl. uppdatering av BIOS.

Allt annat har fungerat perfekt.
Står fast vid att 2h är snålt.