Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Bästa pennan och papper för rollspel?

Permalänk
Medlem

Bästa pennan och papper för rollspel?

Hej

Antar att det finns några här som kör penna och papper rollspel. Har ni några tipps på bra pennor och papper? Finns det något sätt att skriva på ett papper som är laminerat? (det borde ju hålla jättelänge)
Behöver kunna skriva ganska så smått då det är mycket som suddas och skrivs om på pappret.

Tycker även att det kan vara svårt att anteckna och hålla ordning på det man skriver ner för att komma ihåg viktiga delar från när man kör. Någon som har något bra tipps på det?

Mvh Albert

Permalänk
Medlem

Reservoarpenna kanske känns mera oldschool ifall du tänker så ?

Permalänk
Medlem

Våran SL brukar renskriva formulären efter vi skapat våra karaktärer ( PDF på datorn )
och då behöver man i princip bara lämna guld/mat/Hp fälten tomma, och fylla i dem manuellt
tycker det funkat bra för oss, då vi vill skippa massa ipads och sånt, blir inte lika mysigt

Vad det gäller penna så kan man ju köra en stiftpenna, med små stift så kan man skriva smått hela tiden Men tycker att pennorna är lite som tärningskitten, väldigt personliga xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Reservoarpenna kanske känns mera oldschool ifall du tänker så ?
https://duckduckgo.com/i/e6b6c066.jpg

Skrivet av Farthinder:

Våran SL brukar renskriva formulären efter vi skapat våra karaktärer ( PDF på datorn )
och då behöver man i princip bara lämna guld/mat/Hp fälten tomma, och fylla i dem manuellt
tycker det funkat bra för oss, då vi vill skippa massa ipads och sånt, blir inte lika mysigt

Vad det gäller penna så kan man ju köra en stiftpenna, med små stift så kan man skriva smått hela tiden Men tycker att pennorna är lite som tärningskitten, väldigt personliga xD

Tack för svar 😊
Funderar mest på vilken typ av penna som är snällast mot pappret, inte så mycket på utsende. Tycker att papperna går sönder så fort. Kör med en 0,7 stift penna nu. Funderar också på vilket papper som är bäst. Tjock, tunnt, glansigt mm

Har ni något tipps på hur man kan anteckna smidigt? Digitalt, penna och block? Hur kan man strukturera upp det på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

@Extol: som sagt; 0,7 stift finns ju som mjuka/hårda så där finns en del att labba med. tjockt papper är ju gött, men det blir " djupa spår" i det om man skriver hårt glansigt kan vara jobbigt med ljusreflektioner.

För Anteckningar har vi gjort följande:
1. Är din karaktär smart nog att använda papper och penna? om ja då för du anteckna ( inte så troligt om man är en dumb orch )
2. anteckningar får skrivas på del 2 i våra papper, så man får skriva smått, sen när han renskriver formulären ( oftast var 3:e gång eller så) så får man själv komma ihåg att föra över anteckningarna annars är de borta.
3. köper du ett block eller en bok i spelet så ger våran SL ut ett faktiskt block till vederbörande.
Förutsatt att man köper bläck, fjäderpenna och har någon skill som har något akademiskt i sig ( eller om man kan rollspela fram bra argument nog )

förtydligande
Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

ReMarkable bästa av två världar

Annars kör jag med standard anteckningsblock. Suddar inte så mycket. Stryker över och skriver nytt.
Sen har jag också ett system med att jag antecknar i ett litet block jag kan ha i handen och renskriver mellan sessions i ett annat lite större. Det gör också att jag kan snabbt anteckna namn och sånt utan att bry mig om jag hörde exakt rätt eller hur det stavas. Det tar jag med GM efter session.
Det renskrivna är lite mer strukturerat med karraktärer på ett ställe. Platser på ett annat.

Karaktärspappret skriver jag inte så mycket på. Det är mest en notering av pengar eller items etc. Har det också digitalt som jag uppdaterar emellanåt så om det blir kladdigt kan jag skriva ut ett nytt.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farthinder:

@Extol: som sagt; 0,7 stift finns ju som mjuka/hårda så där finns en del att labba med. tjockt papper är ju gött, men det blir " djupa spår" i det om man skriver hårt glansigt kan vara jobbigt med ljusreflektioner.

För Anteckningar har vi gjort följande:
1. Är din karaktär smart nog att använda papper och penna? om ja då för du anteckna ( inte så troligt om man är en dumb orch )
2. anteckningar får skrivas på del 2 i våra papper, så man får skriva smått, sen när han renskriver formulären ( oftast var 3:e gång eller så) så får man själv komma ihåg att föra över anteckningarna annars är de borta.
3. köper du ett block eller en bok i spelet så ger våran SL ut ett faktiskt block till vederbörande.
Förutsatt att man köper bläck, fjäderpenna och har någon skill som har något akademiskt i sig ( eller om man kan rollspela fram bra argument nog )

Skrivet av Anaii:

ReMarkable bästa av två världar

Annars kör jag med standard anteckningsblock. Suddar inte så mycket. Stryker över och skriver nytt.
Sen har jag också ett system med att jag antecknar i ett litet block jag kan ha i handen och renskriver mellan sessions i ett annat lite större. Det gör också att jag kan snabbt anteckna namn och sånt utan att bry mig om jag hörde exakt rätt eller hur det stavas. Det tar jag med GM efter session.
Det renskrivna är lite mer strukturerat med karraktärer på ett ställe. Platser på ett annat.

Karaktärspappret skriver jag inte så mycket på. Det är mest en notering av pengar eller items etc. Har det också digitalt som jag uppdaterar emellanåt så om det blir kladdigt kan jag skriva ut ett nytt.

Tack för tipsen 😊

Spelar just nu en alv, som ska komma ihåg saker. Problemet är att jag inte gör det
Ska börjar med att renskriva mellan spelen

Permalänk
Medlem

Har ingen som helst koll på rollspel men älskar Pilot FriXion 0.5 pennan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hatar stiftpennor. Skulle rekommendera en hederlig blyertspenna i H, B eller HB (svärta/hårdhet)

Sen gillar jag papper som är runt 120g.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Jag kör helt digitalt, vi har hittat/gjort karaktärsblad i excel/pdf (beroende på spel) som innehåller formler så man slipper en del räknande också.

Jag använder en ipad pro och antecknar i pages och om jag är GM använder numbers till NPC'er (HP etc) men skulle såklart gå lika bra med word/excel eller liknande. Och såklart valfri surfplatta eller laptop. Vi har en som enbart kört med telefon, men han antecknar av förklarliga skäl inte så mycket.

T o m våra bakåtsträvare har i princip övergett papper, nån har ett block som kommer fram någon enstaka gång.

Oerhört smidigt att ha alla böcker, anteckningar och karaktärsblad samlat och sökbart.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Standard 0,5 stiftpenna och tryck inte så hårt så håller formulären. Pengar och liknande som ändras ofta kan antecknas på ett löst block/papper för att förhindra söndersuddade rutor på formuläret.

Aldrig digitalt för min del, rollspel skall vara pennor, papper och fysiska tärningar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006