"Programmets åtkomst till grafikenheter har blockerats"

Permalänk
Medlem

"Programmets åtkomst till grafikenheter har blockerats"

Tjena!

Någon som har en aning om varför mitt spel, oftast CS:GO kraschar cirka en gång om dagen? Det har varit så här i flera månader nu. Jag har prövat alla lösningar som står på denna länk och formaterade datorn för bara några dagar sedan men spelade nyss ett game varav spelet kraschade och detta felmeddelande dök upp igen. Det enda jag funderat på att det skulle kunna vara är att jag inte har installerat grafikdrivrutinerna till moderkortet men med tanke på att jag har de senaste drivrutinerna från NVIDIA (kör ett GTX 970) så ska väl inte det spela någon roll?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@cor3:
Gjorde du en ren installation via DVD/USB?
Installerade du om spel också?

Vissa använder återställnings alternativet i Win 10 som inte blir lika ren som med DVD/USB. Vissa har spel på annan disk och glömmer testa att installera om.

Hela namnet och ca ålder på nätagget skulle vara bra att veta.

Behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig nätagget är. Tex är sämre nätagg kända för att delvis gå sönder så att saker som kopplats till den tex grafikkort mm börja ge konstiga fel. Vissa nätagg är så ökända för att vara dåliga att man behöver ett annat innan man kan fortsätta felsöka.

Har du testat äldre grafikdrivrutiner ifall de senaste buggar?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

DDU kan användas för att få bort de gamla innan man testar andra grafikdrivrutiner. Om man bara uppdaterar eller installerar ovanpå de nuvarande så kan buggar, fel mm bli kvar. Gäller också andra saker som spel, program mm i Windows som man kanske misstänker eller har problem med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@cor3:
Gjorde du en ren installation via DVD/USB?
Installerade du om spel också?

Vissa använder återställnings alternativet i Win 10 som inte blir lika ren som med DVD/USB. Vissa har spel på annan disk och glömmer testa att installera om.

Hela namnet och ca ålder på nätagget skulle vara bra att veta.

Behövs för att någon ska kunna avgöra hur bra/dålig nätagget är. Tex är sämre nätagg kända för att delvis gå sönder så att saker som kopplats till den tex grafikkort mm börja ge konstiga fel. Vissa nätagg är så ökända för att vara dåliga att man behöver ett annat innan man kan fortsätta felsöka.

Har du testat äldre grafikdrivrutiner ifall de senaste buggar?
http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstalle...

DDU kan användas för att få bort de gamla innan man testar andra grafikdrivrutiner. Om man bara uppdaterar eller installerar ovanpå de nuvarande så kan buggar, fel mm bli kvar. Gäller också andra saker som spel, program mm i Windows som man kanske misstänker eller har problem med.

Sorry för sent svar, men formaterade datorn med USB.

Nätagget är ett Corsair CX750M inköpt i slutet av 2013 (grafikkort GTX 970) så det förklarar ju saken i så fall, är ju inte det bästa nätagget heller direkt. Kanske dags att köpa ett nytt sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cor3:

Sorry för sent svar, men formaterade datorn med USB.

Nätagget är ett Corsair CX750M inköpt i slutet av 2013 (grafikkort GTX 970) så det förklarar ju saken i så fall, är ju inte det bästa nätagget heller direkt. Kanske dags att köpa ett nytt sådant.

Ja, den serien från Corsair är känd för att orsaka budget nätaggs fel. Behåller man ett sånt nätagg måste man vara beredd att låna ett annat nätagg att felsöka med varje gång man får konstiga fel. Även om det skulle visa sig vara grafikkortet så vill man nog ändå ha ett pålitligare nätagg.

Du kan testa att nollställa bios. Nollställ antingen som det står i moderkortets manual eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Strömkabeln ska vara utdragen. Ibland behövdes något mer tas bort innan nollställningen fixade fel. I ditt fall skulle jag testa att ta bort grafikkortet helt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på vissa spel och sitter på ett likadant grafikkort som du. Jag tror det är där problemet ligger. Om någon har en lösning så får ni gärna dela med er av den. Problemet kommer endast i vissa spel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ELITE
PSU: Corsair RM750X V2 750W CPU: Intel Core i5-9600K CPU Kylare: Noctua NH-D15 Ram: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX GPU: ASUS GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC SSD: 120GB Intel 330 HDD: 2TB