Permalänk
Medlem

@Wasp: Kan du skriva lite om hur du fick till ljudet? Inspelat on the ground eller nerladdad ljudfil?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@WaspCustoms: Kan du skriva lite om hur du fick till ljudet? Inspelat on the ground eller nerladdad ljudfil?

Filmade med en mic på marken son jag "låste" gainen på. Glömde filma ljud i drönaren så ljudet är ej syncat till vad som händer på skärm speciellt bra. Inte för att det spelsr någon speciell roll ändå då man altid ser smällen innan den hörs

Permalänk

Servive/Rep

Hej.

Ny drönar pilot och har en mindre krasch med min Phantom 3 pro. Den fungerar att flyga utan problem men kameran och gimbel fungerar ej. Söker någon helst i Stockholm som kan se över min drönare.

(DJI Stockholm svara att de INTE servar/reparerar då Phantom 3 utgått ur sortiment, undrar om de slutar serva Phantom 4 när 5an kommer ?)

//Michael

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaeldeJong:

Hej.

Ny drönar pilot och har en mindre krasch med min Phantom 3 pro. Den fungerar att flyga utan problem men kameran och gimbel fungerar ej. Söker någon helst i Stockholm som kan se över min drönare.

(DJI Stockholm svara att de INTE servar/reparerar då Phantom 3 utgått ur sortiment, undrar om de slutar serva Phantom 4 när 5an kommer ?)

//Michael

Är nog väldigt svårt att få tag i en kamera och gimbal till en phantom 3 i dagsläget. Alla har ju slutat sälja dom.

Permalänk

Har länge varit sugen på en dji drönare och känner nu att det börjar närma sig ett köp.

Blev väldigt förtjust i dji mavic air pga det smidiga formaten men har nu hittat en mavic pro på blocket för under 6000 utan fly more paketet.

Hur står sig en mavic pro idag, vad säger ni, är det dumt att köpa begagnade drönare?

Spar ju gärna några tusen mot en ny air, samtidigt är jag rädd att det kommer dra iväg endå, då jag säkert kommer vilja köpa flera batterier till den där mavic PROn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem

@trisse_123: Jag köpte Mavic Air för den kan man stoppa i jackfickan. Liten och behändig men ändå fina bilder. Fast på sommaren när man traskar i T-skirt så blir det en liten ryggsäck.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@trisse_123:
Mavic Air är mindre och smidigare samt har likvärdig kamera till Mavic Pro. Dock många ogillar med Air är att den inte använder OcuSync vilket innebär att den använder Wifi som signal istället vilket begränsar räckvidd och signalstyrka avsevärt. Annars så är både Air och Pro lika formidabla drönare.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av nilsson:

@trisse_123:
Mavic Air är mindre och smidigare samt har likvärdig kamera till Mavic Pro. Dock många ogillar med Air är att den inte använder OcuSync vilket innebär att den använder Wifi som signal istället vilket begränsar räckvidd och signalstyrka avsevärt. Annars så är både Air och Pro lika formidabla drönare.

Var väldigt nära på att köpa den begagnade mavic PROn. Men beslöt mig till slut för en ny air med DJI care. Hade ändå blivit så dyrt med den begagnade att köpa flera batterier, väska och på det få en äldre drönare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk

Hjälp med Phantom 2 Vision Plus

Hej!

Helt färsk drönarägare här. Tänkte lära mig att flyga och fota med en äldre modell för en billig penning. Jag har fått tag på en begagnad DJI Phantom 2 Vision Plus, men har problem med att koppla ihop drönaren med appen (DJI Vision).

När jag kopplar appen till drönarens wifi får jag i kameravyn meddelandet "Phantom connection broken". Jag får varken telemetri eller videofeed. Det enda som dyker upp är batterinivån på signalförstärkaren. När jag testar att nollställa kopplingen och koppla ihop den igen händer inget – appen visar "N/A" på kamerans SSID och MAC-adress trots upprepade försök. Appen verkar alltså få kontakt med signalförstärkaren, men den verkar i sin tur ha problem med att få kontakt med drönaren och kameran.

Jag har testat att:
– Uppdatera drönarens mjukvara
– Flasha kamerans firmware
– Försöka med olika telefoner
– Stänga av alla andra sändare i närheten
– Återställa kopplingen enligt alla instruktioner i både manualen och från gamla DJI-forumtrådar.

Är det någon här som har haft liknande problem? DJI verkar inte erbjuda support för den här modellen längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Anurlaiqar:

Har själv inget vettigt att tillföra som skulle kunna hjälpa dig.
Men går du bet här skulle jag vilja tipsa om https://phantompilots.com/ ifall du inte redan varit där och letat information.

Permalänk
Medlem

I hur många minus kan man köra drönaren? (P4A)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Öltorp: Rätt kallt (-15) men vad jag förstått ska man låta drönaren gå en stund innan men flyger iväg så batterierna blir varma. Men jag tänker inte flyga om det är under -5 grader ute. Vill inte frysa fingrarna av mig

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ja det är batterierna som är känsliga för kyla. De bör hållas någorlunda varma hela tiden fram tills flygningen om det är kallt, t.ex ha dem i en innerficka i jackan.

Säger som @yrfhar, under -5 är för kallt för att vara skönt för fingrarna iaf om man inte har något riktigt grymt snyggt att fota. Kallaste jag flugit med P4 är -7-8. Den funkar än.

Permalänk
Medlem

Det har inte varit så mycket bilder i tråden på sistone, här är en iaf.

Permalänk
Medlem

@Frux: På söndag eftermiddag i Västra Götaland blir det nog fint för vackra bilder med glimmande snö och frost i trädkronorna. Ska ladda mina batterier till imorgon. 3-7 m/s verkar bli rätt lagom blåst. Blåser det för mycket kan ju snö yra upp och leta sig in i drönaren.

Köpte min Air i mars förra året och inte jätte mycket snö då.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske! men behöver man ha en pad-telefon som har 4g för att använda till drönaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

En dum fråga kanske! men behöver man ha en pad-telefon som har 4g för att använda till drönaren?

Nej mobilen/surfplattan behöver ingen internetanslutning när man är ute och flyger. Dock så måste man ha internet för att logga in på sitt DJI-konto i appen, vilket krävs första gången appen på en enhet används för att den ska låsas upp. Så gör första flygningen hemma vid Wifi-nätet och få allt up and running med inloggning, firmware-uppdateringar osv, sen är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har en mavic air och kör den med en Xperia z1 som funkar klockrent! Sen har jag en huawie 7tum som jag tänkte använda som display,allt funkar förutom att jag inte ser vad kameran skałl visa.....ser bara svart i kamera fältet! Koppla in Xperia å då är allt ok! Huawien som är skit å inte räcker till?

Permalänk
Medlem

@Anurlaiqar: Jag hade likande problem med min P2V+. Då visade det sig att värmen från CPU:n i drönaren kan radera EEPROM i WiFi-modulen och göra programvaran i drönaren korrupt. Jag letade på nätet och hittade ett sätt att flasha om den med orginalprogramvaran. Det innefattade att plocka ut moderkortet och lösa fast en seriell adapter på detsamma och sedan flasha den. Efter det så funkade den perfekt igen.

Följde bland annat denna guide: https://sites.google.com/view/phantom-2-wifi-module-fix/home

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

Får antagligen hem min beställda Mavic 2 Pro vilken dag som helst. Tänkte jag skulle beställa ND-filter till den med. Blir väl 4-8-16-32 pack. Blir man olycklig om man inte beställer PL ?
Har ingen erfarenhet av ND-filter direkt, så tänkte att nån här kanske kan guida lite om vad man vill ha?
Vilket märke är bäst? Mest prisvärt? Polarpro har man ju läst en del om, verkar ju bra. Men finns det andra som är mer prisvärt kanske?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Mavic 2 Pro har en variabel slutare, i praktiken blir det som ett inbyggt justerbart ND-filter. Det gör behovet av externa ND-filter framför linsen mindre jämfört med tidigare modeller.

På pappret så klarar sig M2P rentav hyfsat helt utan ND-filter. Men tyvärr så blir skärpan sämre i slutarens ändlägen, vilket den pressas till när det är väldigt ljust mitt på dagen. Så man bör ändå ha ND-filter för att kunna hålla slutaren mer i mittenläget. Men det behöver inte vara så exakt så det kan kanske räcka med enbart ett ND 8 och ND 16.

Jag har kört en del med polariseringsfilter (PL) och jag tycker inte det är något för "vanligt" folk som bara flyger runt och fotar lite. Bildkaraktären ändras hela tiden beroende på hur drönaren/kameran är vänd mot solen och det är helt hopplöst att försöka fixa det enhetligt i redigeringen.

Ett vanligt "grått" ND-filter är dock bra för att få mer motion blur i videon.

Permalänk
Medlem

Tack för sitt svar. Att den har variabel slutare har jag koll på, men har aldrig använt filter förut.
Hur mycket dämpar tex ett 4 filter? När bör man använda det? Likaså 8, 16, 32?
Kanske ska skippa PL då för min del då jag bara ska ta lite semesterfoton 🙂

Skrivet av Frux:

Mavic 2 Pro har en variabel slutare, i praktiken blir det som ett inbyggt justerbart ND-filter. Det gör behovet av externa ND-filter framför linsen mindre jämfört med tidigare modeller.

På pappret så klarar sig M2P rentav hyfsat helt utan ND-filter. Men tyvärr så blir skärpan sämre i slutarens ändlägen, vilket den pressas till när det är väldigt ljust mitt på dagen. Så man bör ändå ha ND-filter för att kunna hålla slutaren mer i mittenläget. Men det behöver inte vara så exakt så det kan kanske räcka med enbart ett ND 8 och ND 16.

Jag har kört en del med polariseringsfilter (PL) och jag tycker inte det är något för "vanligt" folk som bara flyger runt och fotar lite. Bildkaraktären ändras hela tiden beroende på hur drönaren/kameran är vänd mot solen och det är helt hopplöst att försöka fixa det enhetligt i redigeringen.

Ett vanligt "grått" ND-filter är dock bra för att få mer motion blur i videon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Info, video

Skrivet av Joi:

Tack för sitt svar. Att den har variabel slutare har jag koll på, men har aldrig använt filter förut.
Hur mycket dämpar tex ett 4 filter? När bör man använda det? Likaså 8, 16, 32?
Kanske ska skippa PL då för min del då jag bara ska ta lite semesterfoton 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Lite info:
https://www.tomstechtime.com/nd
Några video:
https://www.youtube.com/watch?v=gMgJM_cxu60
https://www.youtube.com/watch?v=jFUvd0Wz77A
Landsskapfilter
https://www.youtube.com/watch?v=m_TA27zkbKc

Glömde landskapsfilter
Permalänk

Hej! Jag äger en DJI Phantom 4 PRO+ Obsidian Edition (NY i förpackning) och undrar om det finns någon som vill byta mot en Dji Mavic 2 PRO? Hör av er på mail om intresse finns! Mvh, Tim (bergman_tim@hotmail.se)

Skickades från m.sweclockers.com

komplettering text
Permalänk
Medlem

Vilket är det simplaste programmet att redigera video/bilder i?

Finns det gratisprogram med HDR-effekter eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Vilket är det simplaste programmet att redigera video/bilder i?

Finns det gratisprogram med HDR-effekter eller dylikt?

Jag använder VideoPad och PSP. Båda gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

https://www.youtube.com/watch?v=fHf9Sv0DfrA&feature=youtu.be&...

Filmade lite jag å denna nyårsafton. 12-slaget inneträffar typ 2:40 in i klippet.

Skönt att så många har slutat med fyrverkerier på nyårsafton - kul med nattflygning dock.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Ett experiment med skala och perspektiv. Ska öva på att göra fler såna här liknande bilder framöver tror jag, blir en dimension till när man planerar sin fotografering.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som är kass, men kan man inte byta fotokvalitet på en Mavic 2 Pro? Är det så att den alltid kör på max kvalitet? Hittar ingenstans att byta det iaf, borde ju isåfall ligga på samma ställe som där man byter kvalitet när man ska filma..

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_