Testpilot: Noblechairs Hero Real Leather – gamingstol med klädsel i äkta läder

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Noblechairs Hero Real Leather – gamingstol med klädsel i äkta läder

Testpilot Björn "Deriveh" Höjing sjunker ned i stolen Hero Real Leather Black från Noblechairs, för att se vad lädersätet går för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul med stol-recensioner. En feedback bara: Bättre och mer tydliga bilder vore kalas. Tog till nästan sista sidan innan man fick se en bild på typ hela stolen i fråga

Under hela tiden jag läste så undrade jag hur stolen såg ut.

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Bra test, synd att dynan var för hård för dig det innebär nog att många kan få problem med denna stol om dom ska sitta många timmar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@car2ns: Tar med mig den där, var kanske lite väl sent med bild på hela.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@talonmas: Är det inte snarare så att gamingstolar brukar vara billigare än kontorsstolar? Eller kanske mer korrekt, ha ett lägre inköpspris.

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Kanske en svår fråga att svara på iom att du väl liksom de flesta av oss bara levt ett liv, men hur upplever du att din, som jag uppfattade det, speciella bakgrund med tidigare skador osv påverkar testet? Typ upplever du problem även i andra stolar som kanske genomsnittspersonen inte upplever osv?

Permalänk
Keeper of Traditions

7000kr och de kan inte göra en riktig fästanordning för svankkudden? Och nackkudden bara hängs över ryggstödet?

Känns som en väldigt ogenomtänkt stol...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har läst en del recensioner om den ska vara rätt hård att sitta i, vem vill att baken ska somna vid bara en timmes sittande.

Är själv ute efter en bra stol till studion, men tänker köra på någon utav KAB's 24-timmars stolar istället,
mellan 12 000-19 000:- beroende av modell är mycket pengar, men gararanterat bättre komfort och hållbarhet än dessa "gamingstolar".

Permalänk
Medlem
Citat:

Negativt:
- Hård sits.
- Obekväm.

Yikes. Inte direkt det man vill läsa i en stolrecension.

Dessutom:

7000:- !? Förstår att det är relativt lite för en "riktig" stol, men ändå...
Sitter väldigt bra i min Corsair T1 som kostade mindre än hälften så mycket.
Inte äkta läder förvisso, men man slipper en obekväm, hård sits.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har känslan av att flertalet stolar av äkta läder är väldigt hårda, i alla fall i början. Har två stolar hemma en i läder och en i textil (för övrigt identiska) och textilen är mjukare och skönare. Båda har få ”sittimmar”...

Tror och hoppas att lädermodellen mjukas upp över tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Skickades från m.sweclockers.com

På mina stolar (Kinnarp 8000 och RH Mereo) så saknar jag bättre hjul. Men inget jag hade bytat till en gamingstol för. Anser att gamingstolar är bland det mest onödiga man kan inhandla. Men det är bara vad jag tycker.
Finns iofs en "gamingmatta" nu som man ska ställa sin gamingstol på.
Så mycket gaming!!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför det blev populärt med replikor av racingstolar och att dom kallas för gamingstolar? Önskar folk värderade ergonomi istället för vad som ser "coolt" ut. Man får ju en rätt bra kontorsstol för samma pengar som är bra mycket bättre på allt.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk

Köpte mig denna stol och haft den i 5 veckor, är ~180cm & väger ~100kg. Jag känner mig också som att jag är för liten för stolen. jag är hyfsat bred om baken och får plats med en Nintendo Switch bredvid mig på stolen.

Jag kan hålla med om att stolen är hårdare än majoriteten av stolarna jag suttit i, detta på gott och ont. Några domningar har jag inte varit med om däremot så är ryggen på tog för hård. När jag lägger handen bakom ryggen och trycker in den i stolsryggen så rör den sig knappt. Hårdheten i dynan tycker jag om då jag gillar att "sitta" på ena benet till och från. Jag klarar att ta långa spel sessioner (ca 5-6 timmar) utan en paus. Detta troligtvis då jag rör mig mycket i stolen.

Jag kan rekommendera denna stolen för folk som är längre än 185cm och relativt breda om rygg och höft som gillar hårda stolar.

Visa signatur

To See That Which Is Not There,
Gaze Upon What Is

Permalänk
Medlem

Stolen som löser alla era problem. https://www.needforseat.de/en/commander-s-iii-182. Denna stolen har allt. "-Utöver de här funktionerna finns där även ett justerbart svankstöd vilket jag personligen saknat i alla andra stolar som jag än så länge provat utanför min arbetsplats."
Man kan justera precis allt, framför allt kan du ställa in svanken utan svankkudden med hjälp av en ratt på sidan. Perfekt hårdhet i dynan, 184cm 74kg kan sitta hur länge som helst. Värd varenda krona.

10/10

Visa signatur

AMD 5900x x570 TOMAHAWK 32gb G.SKILL TRIDENT NEO CL14w ASUS 1080TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Har läst en del recensioner om den ska vara rätt hård att sitta i, vem vill att baken ska somna vid bara en timmes sittande.

Är själv ute efter en bra stol till studion, men tänker köra på någon utav KAB's 24-timmars stolar istället,
mellan 12 000-19 000:- beroende av modell är mycket pengar, men gararanterat bättre komfort och hållbarhet än dessa "gamingstolar".

jag har en KAB Controller, gav runt 13 för den tror jag? Saknar bara att man inte kan fälla ryggen jättelångt, något man kan med dom flesta gamingstolarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har blivit en del stolar under årens gång , har dock bara testat en så kallad gamingstol och det va inget för mig.
Sen fick jag tag på en begagnad RH-stol " Svensk " och har använt den sen dess. Har fått klä om den en gång , men sitt komforten har jag inte hittat i någon av dom andra jag har testat och ägt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliteSweden:

Har läst en del recensioner om den ska vara rätt hård att sitta i, vem vill att baken ska somna vid bara en timmes sittande.

Är själv ute efter en bra stol till studion, men tänker köra på någon utav KAB's 24-timmars stolar istället,
mellan 12 000-19 000:- beroende av modell är mycket pengar, men gararanterat bättre komfort och hållbarhet än dessa "gamingstolar".

Har en excecutive på kneget. Den är riktigt go!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Har en excecutive på kneget. Den är riktigt go!

Skickades från m.sweclockers.com

Har funderat på en sån till hemmakontoret men fått för mig att dom är väldigt stora, dvs att själva stolen tar ovanligt mycket plats? Knappast en avgörande faktor i ett kontrollrum men hemmavid vill man ju gärna att det ska vara hyfsat snyggt och inte onödigt klumpigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

jag har en KAB Controller, gav runt 13 för den tror jag? Saknar bara att man inte kan fälla ryggen jättelångt, något man kan med dom flesta gamingstolarna.

Hjälp nu en 40+ are som mig att förstå något jag aldrig lyckats förstå, varför är det så viktigt att kunna ligga i stolen? Speciellt som de flesta tycks ha en säng stående typ 2 meter ifrån. Eller ska alla på typ Dreamhack och måste sova i den då?

Permalänk
Medlem

Bra pris?
Negativt: Obekväm.

ehm ok...
dags att höja nivån på "piloterna"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hjälp nu en 40+ are som mig att förstå något jag aldrig lyckats förstå, varför är det så viktigt att kunna ligga i stolen? Speciellt som de flesta tycks ha en säng stående typ 2 meter ifrån. Eller ska alla på typ Dreamhack och måste sova i den då?

Är 30+ själv. Känns som att du borde förstå varför det är viktigt Man blir rätt lätt trött i ryggen av att sitta längre sessioner vid datorn. Jag sitter mycket på jobbet också så mellan varven är det jävligt skönt att kunna fälla ryggen och bara luta sig tillbaka ett tag.

Vem försöker jag lura, jag vill kunna sova i stolen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@improwise: Nej tror inte att jag har så mycket annorlunda behov än andra vad gäller stolar. Möjligtvis att min rygg tröttnar snabbare än andras men inget en kort paus inte kan fixa.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hjälp nu en 40+ are som mig att förstå något jag aldrig lyckats förstå, varför är det så viktigt att kunna ligga i stolen? Speciellt som de flesta tycks ha en säng stående typ 2 meter ifrån. Eller ska alla på typ Dreamhack och måste sova i den då?

I fallet övervakningsstolar så är det pga skärmarna inte alltid står framför dig som vid ett vanligt skrivbord. Utan istället är tanken att man nästan ska "ligga" och kolla på dem har jag hört.

Vet inte vad tanken är när det gäller gamingstolar dock, ofta duger ju gungan alldeles utmärkt om man ska glo på serier på datorn tex, speciellt om man kan luta ryggen lite grann. Men är nog just det, de vill erbjuda lite lutning och då får man liksom allt på köpet, bara de har säkerhet mot att det tippar finns ingen anledning att inte gå hela vägen när man håller på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen skillnad, men när jag tycker man får mer valuta för pengarna när man köper en gamingstol. Hade gärna haft en kinnarp men det är i en annan prisklass.

Permalänk
Inaktiv

Leksaksstolar med för lite utveckling och bara design, det kommer alltid kosta och så sitter du som på en sträckbänk efter ett par timmar.
Man sparar på ställen som ryggram, sittram, skumgjutning och utveckling (ergonomitester bla) på leksaksstolar. Pengarna lägger man istället på design och så får du en rätt så standard produkt.

Själv sitter jag på en sådan:

Nypris: ca 15000:-

Här finns alla deras stolsmodeller.

http://kob.be-ge.se/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=12...

Permalänk
Medlem

Påminner mest om en bilstol i skala 4:3 eller så.
ska sätet vara fast för bättre komfort under längre körningar.

Jag misstänker att det kan bli lite svettigt att sitta i en stol med läderklädsel längre tid. I någon mån motverkas det här av designen med tvärgående "ribbor" som skapar luftspalter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Vad är det för unikt man söker med en gaming-stol? Jag menar, vad är det som "gör" det till en? Jämfört med en vanlig kontorsstol?

Och bortse från röd lädetdetalj plus LED och snordyr prislapp. Dessa förstår jag. Min fråga är seriös och undrar om det finns attribut som saknas på vanliga kontorsstolar.

Så för att omformulera mig: Vad saknar ni på vanliga kontorsstolar? (Dessa förutsätter jag har alla ergonomiska inställningar som är brukligt)

Kanske ett chill out-läge för när man tar fram handkontrollen?

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen så anser jag att ergonomin för en fin kontorsstol inte är den ergonomi man letar efter som gamer.
En kontorsstol är designad av att man ska sitta 1-2-3h max för att sedan resa sig och gå på något möte eller ta lunch, sedan sitta 1-2-3h max igen för att sedan nytt möte etc.
Medan som gamer vill man ha en stol där man kan sitta i 4-5-6-7h minus någon toalettpaus alternativt käka något för att sedan sitta 4-5-6-7-8h+ igen.

Jag hade velat ha någon mer "zero-g" stol som ger stöd åt även låren och foten/hälen, lite som en recliner där man kan ligga mer i en liggande-S-ställning, där bröstkorg och knän är lite högre upp och svank å lår lägre ner (än bröst/knän) så att även ryggen samt låren får ta en del av kroppsvikten, men ändå fokus vid svank/rumpa ska ta största delen av vikten. En kontorsstol är det bara låren/rumpan som tar all vikt samt blir mycket vikt just vid knäna då låren/resten av benet "hänger" fritt alternativt får 'stå' i/mot golvet.
En fotpall blir lite för rak vinkel mot ens lår/knän utan hade varit bättre om den var vinklad neråt (likt en recliners stöd för låren).

Nyvaken och lite rant men yeah, det är ungefär skillnaden jag ser mellan en gaming stol och en bra kontorsstol. Dock är de flesta gamingstolar mest bara en billig kontorsstol de slängt på lite gamingloggor på å eventuellt tangentbordsarm+musstöd etc.

Typ så här tänker jag mer är lämpat för spelsessioner i 4-8h+ (dvs en gaming stol) i sträck, fast inte att man ligger fullt så raklång utan mer i recliner position. Så får den gärna inte kosta 40,000kr också då.

Permalänk
Medlem

Tramsigt med datorstolar som försöker efterlikna racingstolar. Racingstolar är till för att hålla en förare på plats, dom är inte så skonsamma för ryggen om man ska sitta i dom länge. Kontorsstolar ser inte ut som racingstolar och det finns rätt bra skäl till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har funderat på en sån till hemmakontoret men fått för mig att dom är väldigt stora, dvs att själva stolen tar ovanligt mycket plats? Knappast en avgörande faktor i ett kontrollrum men hemmavid vill man ju gärna att det ska vara hyfsat snyggt och inte onödigt klumpigt.

Ja den är ganska stor. Ser lite ut som en busschaufförstol.