Intel i5-4690K Z97-G43. 100% CPU-användning

Permalänk
Medlem

Intel i5-4690K Z97-G43. 100% CPU-användning

Hej!

Som titeln säger så har jag en setup med en Intel i5-4690k och moderkortet Z97-G43, det har funkat felfritt fram tills idag då det helt plötsligt spikade upp till 100% CPU-usage oavsett vad i princip. Ifall jag inte har något uppe förutom aktivitetshanteraren ligger jag okej, men så fort jag startar upp ett program, kan vara chrome, eller ett spel t.ex Apex Legends så skjuter den upp till 100% och min dator är näst intill obrukbar. Har även 8GB DDR3 1600Mhz (OC 2133Mhz).

Hur kan jag göra? Är det så att jag kanske behöver byta processor eller kan det vara ett mjukvarufel?

Permalänk
Medlem

@Chillby: Skulle gissa på att det till 99,99% sannolikhet är mjukvarurelaterat.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Har du någon aning om hur jag ska kunna lösa detta? Har installerat om Windows 10 Pro 3 gånger och även provat komma in i safe mode men blir bara svart. Ska jag prova en annan windows 10 version? Kan inte heller komma in i BIOS när jag startar datorn.

Permalänk
Medlem

Om du startar Chrome och belastningen ökar till 100%, hur mycket av det tar chrome?

Kolla i valfritt program vilken frekvens din CPU maxar på.

Permalänk
Medlem

Testa med någon boot-cd/USB som inte är windows och kolla om det fungerar då!

Ominstallerat Windows 3x säger du? Och formaterat så OS-disken är helt tom?

Vad har du för övriga komponter? GPU / PSU / SSD HDD?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

@Chillby: Det skulle kunna vara din kylare som havererat, vilket gör att processorn överhettar och klockar ner sig för att skydda sig själv. Kolla upp vilken temperatur processorn ligger på med t.ex. HWMonitor.

Permalänk
Medlem

@perost: Tempen ligger på runt 40 grader C, men provade flasha BIOS och ladda om alla drivrutiner och det verkar fungera nu, dock står det TMPIN 1-5 som ligger på 127 grader enligt HWMonitor, men tror det är falsk temperatur om CPU ligger på 40. Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chillby:

@perost: Tempen ligger på runt 40 grader C, men provade flasha BIOS och ladda om alla drivrutiner och det verkar fungera nu, dock står det TMPIN 1-5 som ligger på 127 grader enligt HWMonitor, men tror det är falsk temperatur om CPU ligger på 40. Tack så jättemycket för hjälpen allihopa!

Jo, temperaturer på 127°C är normalt bara icke-existerande sensorer som programmet ändå försöker läsa av. Skumt problem dock, kanske var någon drivrutin som bråkade och orsakade abnormalt hög CPU-användning.