4690k, gtx 660 - kan en bättre gpu ge mig bättre fps (csgo)

Permalänk

4690k, gtx 660 - kan en bättre gpu ge mig bättre fps (csgo)

Hej,
Ligger på 210-270 fps vanligtvis med cpun klockad till 4,2ghz och 8gb ram men det händer att det droppar ner mot 180 vid intensiva lägen.
Har spelat med en overlay som läser av gpu och cpu usage och ser att de händer att gpun går upp mot 85-95% usage och cpun ligger vanligtvis på 30-80%.
Funderar på om grafikkortet bottleneckar ibland även fast jag kör på lägsta grafikinställningarna.

Tänker mig att eventuellt uppgradera till ett 960 eller 970 men det vore tråkigt och slöseri på pengar att uppgradera om jag inte ser förbättring. Har annars städad dator och tempsen ser helt ok ut. Jag kör även med få processer igång när jag spelar och hddn är nyligen formaterad så vet inte om jag kan göra mer än att uppgradera komponenter.

Tips?

Permalänk
Skrivet av osterlichtenich:

Hej,
Ligger på 210-270 fps vanligtvis med cpun klockad till 4,2ghz och 8gb ram men det händer att det droppar ner mot 180 vid intensiva lägen.
Har spelat med en overlay som läser av gpu och cpu usage och ser att de händer att gpun går upp mot 85-95% usage och cpun ligger vanligtvis på 30-80%.
Funderar på om grafikkortet bottleneckar ibland även fast jag kör på lägsta grafikinställningarna.

Tänker mig att eventuellt uppgradera till ett 960 eller 970 men det vore tråkigt och slöseri på pengar att uppgradera om jag inte ser förbättring. Har annars städad dator och tempsen ser helt ok ut. Jag kör även med få processer igång när jag spelar och hddn är nyligen formaterad så vet inte om jag kan göra mer än att uppgradera komponenter.

Tips?

Är du typ Superman som ser skillnad på 230 och 180 FPS när du lirar? 😬

Men annars – CS:GO är inte ett särskilt grafikkrävande spel, och du har en bra CPU. Men det skulle nog säkerligen göra stor skillnad i att du kan köra allting på high istället om du slänger i ett 1060. Jag har dator enligt signatur, och ligger mellan 200-300 FPS i GO med allting på högsta.

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk

Låg runt 300 FPS i CSGO med specsen i signaturen men med ett 1050 Ti på höga inställningar, så kör på om du känner att du är i behov av mer FPS, men som ovan säger så hade jag själv inte märkt skillnad på 230 och 180 FPS.

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem

Vilken upplösning?

Prova den lägsta upplösningen (och grafikinställningar) så belastningen läggs på processorn, och kolla hur många fps den klarar totalt, så vet du maxvärdet som den orkar, oavsett grafikkort. Jämför gärna CPU- och GPU-belastningen också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

210-270 fps är mer än tillräckligt men om du planerar på att köra andra spel (mer krävande) så skadar väll inte att uppgradera (Änvänd för att kolla vad skillnaden mellan korten är https://gpu.userbenchmark.com/)

Permalänk
Skrivet av status-418:

Är du typ Superman som ser skillnad på 230 och 180 FPS när du lirar? 😬

Men annars – CS:GO är inte ett särskilt grafikkrävande spel, och du har en bra CPU. Men jag skulle nog ändå säkerligen göra stor skillnad i att du kan köra allting på high istället om du slänger i ett 1060. Jag har dator enligt signatur, och ligger mellan 200-300 FPS i GO med allting på högsta.

Hehe, jag känner iaf när det droppar. En idé är ju att sänka max fps till typ 220 istället för 300 så blir inte droppet lika stort och då kanske man inte tänker på det. Kommer nog inte höja grafikindtällningarna om jag köper bättre kort då jag är van och föredrar lägre grafik. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Decster:

Vilken upplösning?

Prova den lägsta upplösningen (och grafikinställningar) så belastningen läggs på processorn, och kolla hur många fps den klarar totalt, så vet du maxvärdet som den orkar, oavsett grafikkort. Jämför gärna CPU- och GPU-belastningen också.

Jag kör 1024 black bars. Jag ska prova 800, tack.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av osterlichtenich:

Hehe, jag känner iaf när det droppar. En idé är ju att sänka max fps till typ 220 istället för 300 så blir inte droppet lika stort och då kanske man inte tänker på det. Kommer nog inte höja grafikindtällningarna om jag köper bättre kort då jag är van och föredrar lägre grafik. Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Tiderna för 16-bitars smoke är förbi min vän, lev i nuet!

Visa signatur

Chassi: CM NR200P White | PSU: CM V550 SFX | MoBo: B550 | CPU: R5 5600 | RAM: 32GB | GPU: RTX 4060

Permalänk
Medlem

prova stäng av så du inte ser FPSen. jag kände alla dippar förut "trodde jag" sedan tog jag bort FPS counter och jag känner inte när det sker dippar.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.