Permalänk
Medlem

Oändlig boot

Hej, jag har en laptop med en ssd och en hdd. Windows ligger på ssdn och hhd är typ tom. Jag försökte först formatera hhd utan resultat, testade i diskhanteraren, diskpart, diskpart som admin i felsäkert läge. Slutade med att jag plockade ut hhd och formaterade den i en annan dator. Jag valde ntfs utan att ge enhetsbeteckning. När jag sen stoppar tillbaka den nyligen formaterade hddn i laptopen står den och försöker boota i all oändlighet. Startar jag om datorn utan hddn ikopplad startar Windows direkt utan problem. Jag har testat hotswappa hddn när datorn är på. Givetvis dyker den inte upp, försöker jag sen reboota till felsäkert läge eller recovery när den är ikopplad så försöker den reboota i all oändlighet. Jag har givetvis kollat bootorder men det finns bara ett alternativ eftersom hddn är helt blank. Ssdn innehåller en precis nyinstallerad windows. Jag ominstallerade windows innan jag försökte formatera hddn.

Permalänk
Medlem

Kan du sätta i hdd:n, trycka (vad det nu är... F8?) för att välja vad du ska boota (valen brukar vara exempelvis USB, Network, HDD 1,2,3 etc) och på och på det viset få igång windows?

Om du kan det så ska du få ändra i windows från vilken disk det ska hoppa igång på.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har försökt men det finns bara ett alternativ i boot-menyn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"...men det finns bara ett alternativ eftersom hddn är helt blank." - detta fenomen har jag aldrig sett. Är du säker på att du inte kan sätta vilken HDD som ska prioriteras i en annan lista än den där olika enhetstyper väljs?

I.E. det brukar finnas flera "boot order"-listor, har du kollat den som relaterar till SATA-enheter/"hårddiskar"?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av jqwu3:

Jag har försökt men det finns bara ett alternativ i boot-menyn

Skickades från m.sweclockers.com

Det är någon annan meny du ser på än BIOS, eller hur? Vad har du för laptop (så kan jag kolla exakt hur du gör).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag ändrade till legacy boot och stängde av secure boot, får då följande alternativ. Båda nya alternativen ger no bootable device om jag försöker men det är samma oändliga försök till boot på första alternativet. https://imgur.com/a/DdCnVak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jqwu3:

Jag ändrade till legacy boot och stängde av secure boot, får då följande alternativ. Båda nya alternativen ger no bootable device om jag försöker men det är samma oändliga försök till boot på första alternativet. https://imgur.com/a/DdCnVak

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde ha fungerat på sista alternativet. Enligt vad jag vet (någon annan får hjälpa till här) så är det via installationsmediat som du ska få upp en repair-guide för sånt här. Det kommer att loopa även om du startar upp i windows, säjer åt grejerna att du ska boota i motsvarande felsäkert läge (eller det är kanske det du skrev) och bootar om. Förslagsvis, då du redan gjort en ominstallation så är det inte jättemycket jobb med det för att få ordning helt på det via ytterligare en installation.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag gjorde ominstallationen via kontrollpanelen. Jag har varken fysiks installationsmedia eller nyckel. Installationsmedia går ju att bränna men nyckeln blir jobbigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jqwu3:

Jag gjorde ominstallationen via kontrollpanelen. Jag har varken fysiks installationsmedia eller nyckel. Installationsmedia går ju att bränna men nyckeln blir jobbigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du bara ska rätta till det så behöver du inte nyckeln, det är bara verktygen du ska åt (samt möjligheten att öht boota till dom).
Annars ligger väl det en partition med media på datorn som det är, och nyckel etc följer med då... om du nu väljer ominstallation menar jag.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Hej,

Du har tagit bort bootsektorn till datorn. Oftast ligger den inte på systemdisken, ifall du har två HDD i datorn. Du behöver återställa den genom att boota med en windows 10 boot sticka och sedan:
https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-window...

Permalänk
Medlem

Ja, jag kan starta till recovery nu. Den automatiska startreparationen misslyckades men jag kommer åt terminalen och den hittar alla diskar där nu. Hddn visas som fs raw fast jag formaterat den som ntfs på den andra datorn.
Försökte formatera igen där utan resultat. Den fastnar på 0%

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av claser:

Hej,

Du har tagit bort bootsektorn till datorn. Oftast ligger den inte på systemdisken, ifall du har två HDD i datorn. Du behöver återställa den genom att boota med en windows 10 boot sticka och sedan:
https://pureinfotech.com/repair-master-boot-record-mbr-window...

Det stämmer inte. Tar jag ur hhdn så bootar den normalt. Det kan därför omöjligt saknas något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad av lösningen om någon får samma problem så bytte jag fysisk plats och stoppade in hddn i platsen där ssdn satt och vice versa. Om någon vet vad det beror på på ni gärna svara. Jag vet bara att det löste problemet, har inte en aning om varför.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jqwu3: Låter som BIOS/UEFI-inställning där prioriteringsordningen på dina diskar blivit fel (och ändrades när diskarna bytt plats).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6