Permalänk
Medlem

Lurad på blocket

Hej,

Skulle köpa en processor på blocket (8700k).
Snackade med säljaren och allting verkade bra. Fick bild på hans legitimation, kvitto från köp och allting.
Vi kom överens att jag skulle swisha 2200 kr innan paketet skickades, och 800 kr när jag hämtat ut, lite för att lugna mina nerver.
Han sa att paketet skulle skickas dagen efter (måndag), men inget hände och han slutade svara på meddelande. Jag hotade med polisanmälan och fick idag svar. Detta är svaret:

"Hej, ja du har väl förstått att något inte stämmer vid det här laget. Fanns aldrig någon processor, eller jo, för länge sen, jag blåste dig för att spela och självklart spelade jag bort skiten på två minuter. Är vidrig, jag vet, men lyckas aldrig ta kontroll över detta.."

Något tips vad jag kan göra? Har alla uppgifter om honom. Kan man få tag på föräldrars namn och nummer på något sätt?
Ni behöver inte berätta om hur dum jag är, och allt sånt trams.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja rig skatteverket bara så får du reda på anhöriga föräldrar fru bror och liknande. Du kan göra två saker: polisanmäla eller ta lagen i egna händer. Däremot väldigt Ovärt att ta åka dit och slå Gärningsman eller sno någon t av värde, då du troligen åker dit på ett värre straff än 2lax.

Så:polisanmäl och hoppas på det bästa men räkna inte med några pengar så slipper du bli besviken.

Sen som sagts så många gånger förut,pröjsa inte okända på blocket i förväg...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Supertråkigt, anmäla via blocket, samt polisanmäla, det enda som går..
Frågan är om det är rätt person du fått tag på eller han inte var sig själv.

Se pengarna som borta men chansen att få honom att åka dit finns iaf.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nord14:

Hej,

Skulle köpa en processor på blocket (8700k).
Snackade med säljaren och allting verkade bra. Fick bild på hans legitimation, kvitto från köp och allting.
Vi kom överens att jag skulle swisha 2200 kr innan paketet skickades, och 800 kr när jag hämtat ut, lite för att lugna mina nerver.
Han sa att paketet skulle skickas dagen efter (måndag), men inget hände och han slutade svara på meddelande. Jag hotade med polisanmälan och fick idag svar. Detta är svaret:

"Hej, ja du har väl förstått att något inte stämmer vid det här laget. Fanns aldrig någon processor, eller jo, för länge sen, jag blåste dig för att spela och självklart spelade jag bort skiten på två minuter. Är vidrig, jag vet, men lyckas aldrig ta kontroll över detta.."

Något tips vad jag kan göra? Har alla uppgifter om honom. Kan man få tag på föräldrars namn och nummer på något sätt?
Ni behöver inte berätta om hur dum jag är, och allt sånt trams.

Mvh

Killen har garanterat skulder till max hos kronofogden, du kan ju försöka ta det vidare, om det är tillräckligt många som polisanmäler han så kanske det går till åtal, han har ju erkänt.
Men skulle tyvärr inte hoppas på något allt för roligt.
Du är garanterat inte första personen han blåser och tror tyvärr inte du kan göra nånting han inte varit med om tidigare.
Polisanmäl och hoppas på det bästa typ.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Vilken vidrig människa jag vet hur detta känns blev blåst på 3000kr när jag betalade deposition för en lägenhet och fick aldrig tillbaka dem pengarna efter jag flytta ut . Personen blockade mig bara . Jag polisanmälde detta för över 2 år sen och vet du vad polisen har gjort? inte ett skit så jag du kan polisanmäla detta men ha inte några förväntningar . Du har alla hans uppgifter få reda på vem hans föräldrar är och ta reda på deras nummer och berätta vad han har gjort då polisen inte lär göra nåt . Beklagar förlusten men du är verkligen inte ensam om detta .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Inaktiv

Hur vet du att det är hans legitimation du har och inte någon annans?

Permalänk
Medlem

vilket rövhål, erkänner det iof men vafan så gör man inte,, ta ett sms lån istället för att lura folk sådär.. prova anmäla men för den summan vettefan om dom ens gör nåt... har sett folk bli blåsta för betydligt mer och inget hände

men kolla hans namn och adress på hitta.se om det stämmer då? kolla sen facebook sen då ?

Permalänk
Medlem

Hans namn stämmer överens med numret på swish och adressen som jag fått.
Tyvärr så är namnet väldigt vanligt, och kan inte hitta honom på facebook.
Skrev till han igen och fick svaret "Jag har 15 öre".
Han kan ju snacka skit, men vem vet.
Får väl bli en polisanmälan och en läxa för mig själv.

Värt att ta kontakt med försäkringsbolaget? Hört att dem gör vissa återbetalningar vid bedrägerier.

Permalänk
Medlem

Förhandsbetalning strikes again. Undrar hur många miljoner som bluffas bort varje år på grund av detta?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

@Nord14: Vet du hur gammal han är? Har du möjlighet att få kontakt med hans föräldrar? Sådant kan i vissa fall vara mycket effektiv. I övrigt så är det tyvärr bara polisanmälan som gäller. Räkna inte med att du får rätt enkelt, men det är det bästa som finns till buds. Blocket verkar vara ett extra stort tillhåll för bedragare. Att betala i förskott är någonstans det normala, och själv har jag nästan aldrig haft problem. Tråkigt att det finns sådana här idioter som förstör för andra. Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Kan bara rekommendera Blocketpaket.

Hade en "rolig" typ, som hade en pryl till salu, för vettigt pris.

Kontaktade honom, sen började cirkusen.

Envetnades med just Blocketpaket, nej det var för svårt - skicka hälften av pengarna, så skickar jag prylen.

Jomen, enkelt att fylla i - här är mina uppgifter - nejdå, skicka bara lite pengar, så skickar jag - osv.

Höll på och strulade med honom i över en vecka, till slut skickade faktiskt en fungerande sak med just Blocketpaket.

Han var skitsur när jag ringde och sade att allt var ok, och skulle tacka.

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Kan bara rekommendera Blocketpaket.

Hade en "rolig" typ, som hade en pryl till salu, för vettigt pris.

Kontaktade honom, sen började cirkusen.

Envetnades med just Blocketpaket, nej det var för svårt - skicka hälften av pengarna, så skickar jag prylen.

Jomen, enkelt att fylla i - här är mina uppgifter - nejdå, skicka bara lite pengar, så skickar jag - osv.

Höll på och strulade med honom i över en vecka, till slut skickade faktiskt en fungerande sak med just Blocketpaket.

Han var skitsur när jag ringde och sade att allt var ok, och skulle tacka.

Blocketpaketet är ju dock väldigt hårt kritiserat av många. Skulle aldrig själv använda mig av det, hur ärlig jag än är. Det förflyttar i princip hela risken till säljarens sida istället. Inte önskvärt.

Permalänk
Medlem

@Strangeattractor: Född år 1991. På han så verkade det som att han ej hade någon familj kvar pga spelmissbruk men det kan ju vara skitsnack. Har gjort en polisanmälan iaf, och ska även göra en kortreklamation på försäkringsbolaget, så får vi se om jag får tillbaka något.

@SWIN: Hade såklart kört det om det hade funnits, men dem uppdaterar och blocketpaket är nere tills början av nästa år :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Vilken vidrig människa jag vet hur detta känns blev blåst på 3000kr när jag betalade deposition för en lägenhet och fick aldrig tillbaka dem pengarna efter jag flytta ut . Personen blockade mig bara . Jag polisanmälde detta för över 2 år sen och vet du vad polisen har gjort? inte ett skit så jag du kan polisanmäla detta men ha inte några förväntningar . Du har alla hans uppgifter få reda på vem hans föräldrar är och ta reda på deras nummer och berätta vad han har gjort då polisen inte lär göra nåt . Beklagar förlusten men du är verkligen inte ensam om detta .

Har polisen lagt ner det hela eller har du inte fått återkoppling ännu bara ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Och så är vi här igen med alla smarta människor:
"Omg, betalade du i förskott? Det skulle jag aldrig göra!"
Samma person:
"Omg, skickade du varan? Jag skulle aldrig skicka utan att ha fått pengarna först!"

Och nej, blocket paket är inte lösningen på alla problem. Det finns massor med köpare som hävdat att det låg en sten i paketet. Bam! Pengarna tillbaka och säljare blev av med sin vara.

Permalänk
Skrivet av SWIN:

Kan bara rekommendera Blocketpaket.

Hade en "rolig" typ, som hade en pryl till salu, för vettigt pris.

Kontaktade honom, sen började cirkusen.

Envetnades med just Blocketpaket, nej det var för svårt - skicka hälften av pengarna, så skickar jag prylen.

Jomen, enkelt att fylla i - här är mina uppgifter - nejdå, skicka bara lite pengar, så skickar jag - osv.

Höll på och strulade med honom i över en vecka, till slut skickade faktiskt en fungerande sak med just Blocketpaket.

Han var skitsur när jag ringde och sade att allt var ok, och skulle tacka.

Tyvärr har det legat nere i typ 4 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Polisanmälan leder tyvärr ingenstans vid småsummor polisen bryr sig bara om du har mycket pengar och blivit av med mycket pengar alltså dom försvarar bara dom rika precis som resten av den svenska kapitalist staten gör.
Köp endast öga mot öga om det inte går spara pengar till en ny sak så slipper du alla dyra risker.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk

Blocketpaket är scam och likaså alla andra mellanhänder. Blockets och deras underbara logik "skicka aldrig pengar i förskott", "skicka aldrig varan utan betalning". Självklart för dom vill att man ska använda blocketpaket så dom tjänar pengar men vid strul så hänvisar dom till polisen. Blocket tar inte ansvar för något vid bedrägerier.

Så, pengar först, varan efter då är man ute efter begagnat så tar man den risken. Finns aldrig några garantier för att du ska få exakt det du köpte oavsett hur ni väljer att göra affär. Folk gör vad som helst för att få en affär gjord.

Permalänk

@riax: Inte sant dock. Polisen bryr sig om mindre summor också jag har själv lyckats vinna över någon under 1000kr.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Jag har tagit bort ett inlägg i den här tråden som innehöll personuppgifter om en misstänkt bedragare. Jag vill påminna om att det inte är tillåtet att publicera personuppgifter i forumet, enligt de särskilda reglerna för forumet Konsumenträtt.

Detta gäller även om man byter ut enskilda bokstäver för att dölja delar av namnet.

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem

Är personens initialer samma bokstäver som ett bolag vars tåg har svårt att hålla sina tidtabeller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KarlHelmer:

Är personens initialer samma bokstäver som ett bolag vars tåg har svårt att hålla sina tidtabeller?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag hann se, ja.

Permalänk
Medlem

Jag har själv aldrig blivit lurad på blocket, varken som säljare eller köpare. Skickar aldrig iväg något innan jag har fått pengar, allt annat är bs.

Dock kan blocket ganska enkelt lösa detta genom att låta användare skapa ordentliga profiler där man ger feedback. Visserligen är det inte 100% säkert, men bra mycket bättre än nuvarande system.

Permalänk
Medlem

Köper/säljer bara öga mot öga

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarlHelmer:

Är personens initialer samma bokstäver som ett bolag vars tåg har svårt att hålla sina tidtabeller?

Skrivet av Flibbertigibbet:

Vad jag hann se, ja.

Det är mina också. Nu sitter jag illa till.

Det bästa vore väl om du gjorde en polisanmälan och eventuellt skickar det till fogden till en kostnad av 300 spänn?
Även om han inte har jobb eller liknande nu så bör du ju få tillbaka pengarna om ett par år med lite ränta.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Strangeattractor:

Blocketpaketet är ju dock väldigt hårt kritiserat av många. Skulle aldrig själv använda mig av det, hur ärlig jag än är. Det förflyttar i princip hela risken till säljarens sida istället. Inte önskvärt.

Kritiserat ja, men har verkligen nån blivit blåst?

Jag har då aldrig kunnat Googla mig till att någon har blivit blåst via Blocketpaket.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag har redan släppt de 800 jag blev blåst på, är för mig för lite pengar för att lägga energi på men ändå tråkiga att blivit av med. Mest nyfiken om samma smålänning som blåste mig i höstas håller på fortfarande

Skrivet av Lodisen:

Det är mina också. Nu sitter jag illa till.

Det bästa vore väl om du gjorde en polisanmälan och eventuellt skickar det till fogden till en kostnad av 300 spänn?
Även om han inte har jobb eller liknande nu så bör du ju få tillbaka pengarna om ett par år med lite ränta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

***bort/mod***

Polisen kan du bara glömma dom kommer att lägga ner fallet hur mycket bevis du än har.
Se bara fallen där bedragare lurat av folk 20 000kr och polisen lägger ner fast dom får namn och erkännande serverat, för att dom inte har resurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Kritiserat ja, men har verkligen nån blivit blåst?

Jag har då aldrig kunnat Googla mig till att någon har blivit blåst via Blocketpaket.

Då har du missat något, finns massa historier där säljare och köpare tjafsar mot varandra vad som låg i paketet, eller att produkten var trasig, det slutar med att Blocket själva behåller alla pengarna.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

Då har du missat något, finns massa historier där säljare och köpare tjafsar mot varandra vad som låg i paketet, eller att produkten var trasig, det slutar med att Blocket själva behåller alla pengarna.

Inte läst, men kan ha missat.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.