Vad behöver mitt företag för IT tjänster?

Permalänk
Medlem

Vad behöver mitt företag för IT tjänster?

Hej!
Jag, tillsammans med 3 andra driver en tandvårdsklinik där vi har i dagsläget egen server för vårt journalsystem.
Vi har 21 st datorer.
Vi har idag ett avtal med ett IT servicebolag som kostar oss 1355kr/mån och jag tänkte att det kan vara bra att se över vad vi betalar för och vad som verkligen behövs.

Vi behöver:
-Ett säkert nätverk då vi hanterar känsliga personuppgifter, journaler osv
-En driftsäker server, får inte krascha/ska kunna åtgärdas väldigt snabbt om det kraschar (hela kliniken blir stilla ifall servern skulle lägga ner)

Vi betalar idagsläget 1355kr/mån för följande:
-Antivirus 21 st a 25kr mån = 525kr/ mån (F-secure bussines) IT företaget laddar hem uppdateringar och pushar ut till våra klienter flera ggr/dagligen, täcker mail och internetsurfing.
-Serviceavtal med månadsöversyn 2h varannan månad på 1 fysisk server för 830kr/mån?!

Engångskostnader som är betalda:

server R320 som vi betalar garantiförlänging 2år 4851kr
Dell switch x1052 5600kr
Sonicwall TZ400 inkl. 1års AGHSS? (vad är det, behövs det?) 13100kr

850kr/h + körtaxa vid drift/underhåll när vi ringer in dem.

Betalar vi rimligt?
Behöver vi allt?
Behöver vi mer?

Trevlig helg!

MVH

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Utifrån vad jag ser så ser det hela rimligt ut, rent prismässigt. Det är svårt att bedöma hur väl era krav uppfylls av specen ovan, dock. Det jag t.ex. inte ser i specen är någon slags databackup, eller någon plan för vad som händer om servern går ner?

Be gärna er IT-leverantör förklara vad Sonicwal AGHSS är. Jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem

Det hela låter väldigt billigt tycker jag.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Hej!
Jag, tillsammans med 3 andra driver en tandvårdsklinik där vi har i dagsläget egen server för vårt journalsystem.
Vi har 21 st datorer.
Vi har idag ett avtal med ett IT servicebolag som kostar oss 1355kr/mån och jag tänkte att det kan vara bra att se över vad vi betalar för och vad som verkligen behövs.

Vi behöver:
-Ett säkert nätverk då vi hanterar känsliga personuppgifter, journaler osv
-En driftsäker server, får inte krascha/ska kunna åtgärdas väldigt snabbt om det kraschar (hela kliniken blir stilla ifall servern skulle lägga ner)

Vi betalar idagsläget 1355kr/mån för följande:
-Antivirus 21 st a 25kr mån = 525kr/ mån (F-secure bussines) IT företaget laddar hem uppdateringar och pushar ut till våra klienter flera ggr/dagligen, täcker mail och internetsurfing.
-Serviceavtal med månadsöversyn 2h varannan månad på 1 fysisk server för 830kr/mån?!

Engångskostnader som är betalda:

server R320 som vi betalar garantiförlänging 2år 4851kr
Dell switch x1052 5600kr
Sonicwall TZ400 inkl. 1års AGHSS? (vad är det, behövs det?) 13100kr

850kr/h + körtaxa vid drift/underhåll när vi ringer in dem.

Betalar vi rimligt?
Behöver vi allt?
Behöver vi mer?

Trevlig helg!

MVH

För att svara på vad AGHSS är så har jag ingen aning.
Inte så att du menar AGSS?
Isf är det Advanced Gateway Security Suite

Gateway Anti-Virus
Gateway Anti-Spyware
Intrusion Prevention Service
Application Intelligence and Control Service
Content Filtering Service (CFS)
24x7 Support
Capture Advanced Threat Protection Service

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Sonicwall TZ400 är en "Firewall" dvs brandvägg - Vill ni gärna ha kvar.

Förutom det som påpekats är hur ev backup ser ut? Dvs gör leverantören backup till sig? Detta kan vara ganska viktigt och veta om man nu ser ur ett GDPR perspektiv då ni har hand om mycket persondata.

Har ni inte en UPS borde man kunna titta på detta för skydd mot tillfälligt strömbortfall. De skyddar även server och nätverksutrustning mot ev "ström spik".

Vad jag kan se av kostnaderna tycker jag ingenting ser orimligt ut. Man kan ju försöka "analysera" det ni ringer in dem oftast för om och se om man kan förhandla fram något tillägg. Tex ringer ni in dem för Skrivare en gång i månaden kanske man skulle haft det under ett avtal också?

Permalänk
Medlem

Rent krasst låter det snorbilligt, men som påpekat, ställ frågan om hur backup hanteras och hur ert IT-stöd hanterar om er lokal brinner ner med servern. (för att vara säker på att det finns backup på annan plats och en plan för att komma igång igen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd

Se till att köpa en till likadan server och kör replikering till den. Krashar ena är det bara att starta igång från den andra. Detta är ovärderligt om ni, som du säger, inte kan jobba utan servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majaswecl:

Se till att köpa en till likadan server och kör replikering till den. Krashar ena är det bara att starta igång från den andra. Detta är ovärderligt om ni, som du säger, inte kan jobba utan servern.

Ähh, det är väl bara att skicka allt till en vidöppen server i Thailand... Har hört att det är så proffsen jobbar

Sorry kunde inte låta bli (var ingen kritik mot ditt förslag i sig)

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera att ni fixar en UPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

skulle rekommendera att ni fixar en UPS

+1 på den!
Finns billiga UPS beroende på hur lång drifttid man vill ha efter ett oplanerat strömavbrott

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Jo det ser klart billigt ut. Backup är ett msåte som skrivits flera gånger.

Det brukar vara en stor fördel om ni kan sitta hemma och koppla upp er mot företagsnätet.

En riktigt uppsatt VPN tunnel möjliggör detta. Hör med firman.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Avstängd

@ClubT: Det går såklart lika bra, det är väl så GDPR säger att vi ska göra?

Permalänk

Ibland är det svårt att göra en ordentlig bedömning. Men det ni behöver få reda på är HUR er verksamhet säkras om det kraschar en server, internet försvinner, kliniken brinner etc.

Vad som sedan är rimligt i kostnad är något bara ni kan bedöma utifrån er egen omsättning. Du gör ett utropstecken på 830 kronor. Men i förhållande till vad? Hur mycket förlorar ni i pengar om systemet ligger nere en dag? Visst, kunderna får en ny tid, men ni måste kanske jobba övertid, boka om, missar nya kunder etc. Så det måste ni bedöma själva. Ska man bara jämföra rakt av mellan verksamheterna (eftersom ett utropstecken efter 830 kr) så är det ju i förhållande inte direkt billigt att borra sönder käften heller.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

timdebiteringen kan jag inte heller säga något om. Arbetar som it konsult i dag och vi har betydligt högre avgift, men har även jobbat på ställen med lägre.

Det som är viktigt att ni har koll på är BACKUP. Hur snabbt kan ni vara tillbaka efter att servern brunnit upp? Kan ni klara er 3+ dagar utan server? Hur går återläsning till? Är det bara filbackup eller är det bare metal?
Detta är saker ni måste sätta er ner med dom och diskutera. Skapa en katastrofplan. Går servern ned helt och permanent, så kanske det tar 3-4 dagar att få ny hårdvara sen ska den installeras och data återläsas - 1-2 dagar till. Det handlar då om minst en vecka downtime.

Sen är inte enbart haverier det farliga. Om ni får en cryptolocker som krypterar hela servern över en helg vad händer då? tar det 3+ dagar att läsa tillbaka?

Garantier från dom är nog svårt, men det ska gärna finnas en bra plan! Vad mer får ni hjälp med, uppdateringar server osv? Hur ser det ut med kompetens, om nått händer med systemet (alma, dentaleye?) så måste det kunna åtgärdas. Databaser kan bli korrupta och utan rätt sorts backup blir det svårt att återläsa.

Kan tillägga att jag har jobbat med 5 st olika tändläkare och är medveten om problemen.. man kan tycka saker kostar men man måste sätta det till proportion till vad det kostar ER om ett driftstopp uppstår.