En som vill ha hjälp med att hitta en bra party högtalare med BAS! Tack!

Permalänk

En som vill ha hjälp med att hitta en bra party högtalare med BAS! Tack!

En desperat 13 åring som vill ha en party speaker med bas men ändå kvalitet. Nån som vill hitta något bra till mig så är det bara höra av sig. Det går också bra med hemma bio system annars med bra ljud/bas. min budget är 3000kr eller om det är lite högre går det också bra!

Permalänk

Tjena! Jag sätter mig omedelbart på tvären och ber dig komplettera med lite information.

Läs ett lite halvtrist i lnlägg här: #17823253

...och svara här i tråden så ska vi nog kunne gräva fram något vettigt åt dig.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Här är en lista Bjorn.

@bjorn_m_eriksson: mitt rum är runt 10-11 kvadrat och det menas med att det är litet. Det får plats med nästan vad Som helst för rummet är litet men har inte många saker i sig. Jag vill gärna ha något med bas kanske disco högtalare eller ett 5.1-2.1 system. Jag ska antingen koppla med mobilen eller datorn vicket som. Ulricehamn/Älvsborg bor jag men ifall någon hittar något bättre längre bort i Sverige går det nog också bra. Min budget är 3000-3500 kr.

Permalänk
Medlem

Edifier S350DB
No brainer, bara ta dom till TVn när ungen är klar med dom.

Permalänk
Medlem

För en 15 år sedan när jag var i din ålder pungade jag ut 3000kr för ett Logitech Z5500. Tror deras efterföljare som säljs idag är Z906.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=830443

Kan knappast säga att jag tycker mina Z5500 låter bra för musik idag (kör "vanliga" 2.0 med seperat förstärkare vid datorn, och använder också dessa för musik), men var GRYMT nöjd med dessa både för musik, spel och film när det begav sig. Så jag tror deras efterföljare kan vara värda att titta på, speciellt då de också är tusenlappen billigare nu. Använder fortfarande mina som hemmabiohögtalare i vardagsrummet, och de har relativt bra tryck på basen (får dock köra nära noll då jag bor i lägenhet nu

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

@TICC-LEGION: Kolla på denna annons: https://www.blocket.se/alvsborg/Audiopro_Addon_T20_84145587.h...
Audio Pro Addon T20. https://www.audiopro.com/sv/product/addon-t20/#vit

Kanske är lämpligt för dig eftersom du vill kunna spela både från datorn och mobilen. Dessa har både optisk ingång, analog RCA och dessutom Bluetooth.

Priset kanske går att pruta lite på då dom går att få för 4444 kr nya. Dessutom har Elgiganten haft dessa och andra Addon-modeller för halva priset, men jag minns inte när det hände senast.

Många är nöjda med Addon-högtalarna, men jag har också hört om någon som tyckt att det varit lite för kraftigt ljud. Det kan dock ha haft med placering att göra.

Tror dessa ger mer hifi än enklare 2.1 system. Audio Pro är erkänt bra på bas - dom hittar ofta bra sätt att spela ganska djup bas ur inte alltför stora högtalare genom olika tekniker. Ibland kan sådant ha viss negativ inverkan, men ofta får dom till det ganska bra.

Visa signatur

Permalänk

@TICC-LEGION: Hmm, kom att tänka på en grej. Du skriver partyhögtalare. Party i ett rum på 10kvm.. Är det något du vill kunna ta med dig snarare än något som ska vara stationärt?

I så fall kan du snegla på denna, https://www.thomann.de/se/behringer_mpa40bt.htm, en batteridriven högtalare från Behringer. Har vanliga ingångar samt Bluetooth. Om du vill ha ett stereopar får du plats med två i budgeten.
Låter bättre än man kan tro, men har såklart sina begränsningar. Basen är inte riktigt lika tung som i "mobilhögtalare" som t.ex. Harman Kardon Go + Play, men den spelar högre vågar jag påstå. Dessutom kan du skapa ett stereopar från datorn. Obs, det går inte att länka Bluetooth vidare på den här. Kör du via Bluetooth så går bägge kanalerna till samma högtalare. Finns ej heller någon line out.

Finns dyrare och större snarlika modeller, men utanför budget.

En bra sak med denna är att batteriet räcker rimligt länge och att det dessutom är billigt att byta ut. Inte lätt att hitta direkt, men man inser snart att det är ett vanligt batteri med en något annorlunda benämning. Så även när det ger upp efter bra många laddningar kan man hålla liv i högtalaren!

Edit: Behringer får ju en del skit ibland för sina högtalare, och ja, t.ex. B2xxD-serien lät väl sådär. Men denna har klart mer hifikaraktär över ljudet. Inte en fröjd att lyssna på men lite mer åt det hållet

Visa signatur

Permalänk

Tack men en fråga till😉

Kan man koppla in en sub med dom två audiopro högtalarna eller är det ändast dom. Party högtalare kanske jag ska skippa men tack för att du hitta något bra till mig. Om det går att ah en subwoofer skulle du kunna hitta en bra och skicka det. Det skulle passa in med två stående högtalare på sidan av skrivbordet eller i framtiden bredvid en tv bänk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

infinity sm 155

Blocket annons

Dessa kan du nog pruta ner under 3000 om de finns kvar.
Fruktansvärt lättdrivna och spelar bra. (Jag har 4 st till min hemmabio)

Om det regnar kan du krypa in i dem. De är STORA!

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Ett klassiskt val är väl Cerwin Vega, borde va enkelt att hitta begagnat om nytt känns dyrt.

Permalänk

Kan man ha audio pro t20 med system One subwoofer. Suben är 15 tums och har 250 watt rms och 380 watt max effekt👍 Är det nåt bra som man kan koppla in eller är det skit?

Permalänk

Infinity sm 155 nånting. Kan man speka mycket bas😁

Ehm dom låter bra men går att spela högt och är dom tåliga. Kanske inte tänkte spela max volym om du trodde det men undrar typ 40 50 i volym.

Permalänk

Funkar inte det här då?

https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/1_system_one/8303132...
Här är ju högtalare för 2 tusen 2 fråntar en center och en sub som man kan uppgradera i framtiden elle? 😛😂
Och det här inte långt ifrån vart jag bor

Permalänk
Medlem
Permalänk

En fråga bara, vad ska du driva dom med?
Jag har tipsat om aktiva högtalare eftersom du inte skriver något om vilken förstärkare du har.
Hur ser den planen ut?

Visa signatur

Permalänk

Se denna bildsökning om Addon T20. Finns en utgång för sub.
https://www.google.com/search?q=addon+t20&prmd=ivn&source=lnm...

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Ehm dom låter bra men går att spela högt och är dom tåliga. Kanske inte tänkte spela max volym om du trodde det men undrar typ 40 50 i volym.

Det är en rocklåda som spelar hyfsat starkt men den har absolut ingen djupbas men det har ju inga andra högtalare av den typen som är så billiga heller, SM serien gjordes för att konkurrera med Cerwin Vega och har ungefär samma ljudkaraktär, mycket mellanbas och obefintlig djupbas, se till att kanterna är hela på dem och är de inte det så kolla att talspolen är oskadd och kanta genast om dem. (det gäller alla lite äldre högtalare, även Cerwin Vega)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har ingen förstörkare😁

Ehm kan jag bara ha en sub antar jag eller går det ha fler i t20 orna eller ja. Jag har ingen förstärkare men går det ändå?

Permalänk

Hjälp

JAMO CORNET 195 kan väll inte ha subwoofer till elle?

Permalänk
Medlem

En förstärkare är ett måste om du inte har aktiva högtalare

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TICC-LEGION:

Ehm kan jag bara ha en sub antar jag eller går det ha fler i t20 orna eller ja. Jag har ingen förstärkare men går det ändå?

Skrivet av TICC-LEGION:

JAMO CORNET 195 kan väll inte ha subwoofer till elle?

Du kan koppla in en eller flera basmoduler till i princip alla högtalare, det är bara en fråga om hur det ska göras och vad det kostar.
Addon T 20 har både analog och digital ingång och en subutgång, du kan alltså ansluta ett filter mellan signalkälla och högtalare och ansluta bas/basar i filtret, du kan även ansluta på högtalarnas basutgång och ska du koppla in många basar så förgrenar man med en kabelsplitt eller använder en distributionsförstärkare.
JAMO CORNET 195 är en passiv högtalare så du plockar signal till basen från det som driver den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tror vi lever i en tid då man tänker sig en högtalare som ett komplett koncept, att allting är inbyggt, ungefär som i mobilhögtalare - mottagare för Bluetooth, lågnivå, digitala osv samt förstärkare och ja, själva högtalaren då..

@ticc-legion: Tänk på att man normalt ser hifi som separata delar. Man köper en högtalare (ok, kanske två då..), en förstärkare av något slag och så en ljudkälla.

Tillbaka till ämnet. Audio-Pro högtalarna jag länkade har inbyggd förstärkare för jag misstänkte att det saknades. Till dom kan man koppla en subwoofer förutsatt att den också har inbyggd förstärkare.

Ska du köpa högtalare utan förstärkare, passiva, måste du ha en förstärkare/slutsteg/receiver också.

Satsa på T20'orna tycker jag om du finner dom lämpliga!

Alternativt så får vi leta upp något helt paket, men det kan ta lite tid innan något i din budget dyker upp.

Visa signatur

Permalänk

Dom finns inte längre kvar ju

Jag klickar på länken men inget kommer och rekommenderar du den där system One w-15 suben för den är 15 inch 250 watt rms och 300 watt maximal effekt

Permalänk

Dom här då

https://mobil.blocket.se/annons/alvsborg/1_system_one/8303132...
Funkar dom här om man byter ut subben

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Vad ska du koppla dom till om du inte har en förstärkare?

Ang. T20, dom kan ju ha blivit sålda. Googla på Audio Pro i Älvsvorg. Eller "blockla" kanske det blir

Visa signatur

Permalänk

Okej

Glömde av men kan man inte koppla dom i en aktiv sub som system on w-15

Permalänk
Skrivet av TICC-LEGION:

Glömde av men kan man inte koppla dom i en aktiv sub som system on w-15

Hur tänkte du att det skulle fungera som?

---

Kolla denna länk, https://www.blocket.se/alvsborg/Xtz_dynavoice_5_1_paket_84117..., 5000 kr för ett 5.1 kit. Kanske det går att förhandla bort center och surround och få det inom budget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med rätt placering så är dessa passiva system som är postade fullt tillräckligt för en mäktig bas om du har en vettig förstärkare dvs. Har motsvarande högtalare från Infinity Reference 61 mk2 (vilka i set om 5.1 inkl en skrattretande panasonic sub kostade mig 2000kr begagnat för 12 år sen), rutorna skallrar när en kollar på film (om man vill, men har barn...) och fördelen är att det låter fantastiskt även till musik vilket inte blir lika kul med en sub hur du än gör.

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Tack för hjälpen

Hörni alla som hjälpte mig så är det så att jag kan välja om jag ska ta ett nytt skrivbord och Gamingstol eller högtalare. Och jag vet inte hur mycket jag får köpa för men det kanske inte blir några högtalare trotsat men jag kan ju nu tillsvidare

Permalänk

Är denna bra "logitech z906"?

Den skulle väll kunna funka elle? Är inte denna rätt bra med bas och diskant?