Datautbildning, KTH, LiU, Uppsala

Permalänk
Medlem

Datautbildning, KTH, LiU, Uppsala

Jag läser basår på LiU, och funderar över utbildningar. Vet inte riktigt var jag ska läsa. Jag har bott i Linköping i tre år nu (gick folkis i två år innan basåret) och är rätt trött på stan, jag kommer från från norra Stockholm och ser Linköping som en liten håla, min främsta motivationskraft är att "ju mer jag pluggar, ju större chans att jag kommer härifrån".

Jag kommer inte in på KTH på mina HP-poäng och de släpper in 0 personer via folkhögskolepoäng varje år (fick högsta betyg, en 4a) Min enda chans är antingen Uppsala via datavetenskap+master eller LiU mjukvaruteknik eller datateknik via min garantiplats. Ska kämpa på med HP nu i vår men jag tror att chansen är liten att jag får 1.65 som krävs för KTH. Studierna går bra i övrigt, jag har lätt för matematik.

Jag är totalt ointresserad av studentliv, jag är 28 år och har inte lust att parta med massa ungar som precis flyttat hemifrån jag har mina vänner och hobbys på fritiden och vill plugga enbart för studierna.

Hur står sig datavetenskap i Uppsala jämfört mot data på KTH eller LiU?

Eller ska jag bita ihop och köra här då jag har garantiplats här?

Behöver lite hjälp med pro och cons.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera en ingengörsutbildning över en datavetenskapsutbildning. Om det så är högskoleingenjör, där en hel del studenter faktiskt är lite äldre, eller civilingenjör är inte lika viktigt.

Själv skulle jag kört på LiU, men jag pluggade själv där så är kanske lite jävig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Jag skulle rekomendera en ingengörsutbildning över en datavetenskapsutbildning. Om det så är högskoleingenjör, där en hel del studenter faktiskt är lite äldre, eller civilingenjör är inte lika viktigt.

Själv skulle jag kört på LiU, men jag pluggade själv där så är kanske lite jävig.

Jag rekommenderar tvärt om, hellre datavetenskap än datateknik (högskoleingenjör) ifall man vill bli vass på att programmera. I många städer så samläser universitetens datavetenskapsprogram med ingenjörernas program (alltså man går på samma kurs via olika kurskoder), med just data så vill industrin ha duktiga utvecklare. Ifall du går datavetenskap (alltså teknologie/filisofie kandidat) så har du lite plats för mer kurser relaterade till ditt intresse och slipper därmed påtvingade extrakurser som ingenjörer dras med så som miljö och MTS bl.a.

/c.ingenjör.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att samtliga nämnda utbildningar är bra, så det är nog en fråga vilken som passar dig bäst och rent praktiska frågor som bostad och att bli antagen

Själv läste jag datavetenskap i Uppsala för ett antal år sedan och tyckte det var en bra utbildning. (Dock så har detaljer garanterat ändrats sedan jag läste där.)
Mycket teori så att man förstår hur saker fungerar från grunden, men också mycket programmering så att man lär sig hur teorierna fungerar i verkligheten.
Klart mjukvaru-orienterat, så är du intresserad av hårdvara bör du gå någon annan utbildning.

Ta även en titt på Civilingenjörsprogrammet i Informationsteknologi i Uppsala. Lite mer bredd och mindre spets.

Största nackdelen med att studera i Uppsala är väl annars problem med att skaffa bostad, men går det att lösa så skulle jag definitivt rekommendera studier där. Studentlivet finns för de som är intresserade, men är helt frivilligt.