Permalänk
Medlem

budget 15k behöver råd!

Tjena hade tänkt bygga en ny dator, då min nuvarande mer eller mindre faller sönder (6 år gammal). jag själv tycker att detta verkar som en bra dator. Dem delar jag valt ut osv. Spelar allt ifrån RUST till BF5. Men vad tycker ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12402476

Permalänk
Inaktiv

Hade personligen valt ett AM4-kort och Ryzen men annars ser det bra ut. Tuffare CPU-kylare går också att hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

@anon307719: Varför hade du valt AMD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke776:

@Heldurich: Varför hade du valt AMD?

För att du får fler kärnor och ännu fler trådar för samma peng. Billigare plattform även på moderkorten. Intel är snordyrt idag.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

För att du får fler kärnor och ännu fler trådar för samma peng. Billigare plattform även på moderkorten. Intel är snordyrt idag.

Är du tankeläsare?

Permalänk
Medlem

Tycker det ser helt ok ut, Jag hade nog lagt på nån hundralapp och skaffat Noctua kylare. Sen om du vill spara nån krona kan du ju ta ett Psu med lite mindre kräm i. Håller med föregående post Intel är riktigt dyrt just nu. Min 1 år gamla 8600k kostar i dagsläget 600kr mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon307719:

Är du tankeläsare?

extraknäcker som det på fritiden för att tjäna en extra hacka.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser okej ut.
Finns det någon anledning till att du la in ett 2060 för 5000kr istället för istället för ett för 4000kr?
https://www.inet.se/produkt/5407095/evga-geforce-rtx-2060-6gb...
Kylaren är inte värd 1000kr extra.

Ska du inte köpa skärm? Vad har du tänkt o köra för upplösning och hz?

Permalänk
Medlem

Fokus:

• 9700K är nedsatt idag, för 4.2k är det riktigt bra prestanda för ett ok pris

• Samma med RTX2070, bra prestanda för en dator med den här budgeten.

• 16GB RAM

• Bra 500GB NVMe SSD

• Snygg och tyst CPU-kylare

Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700K (4 190 kr hos Webhallen)
Grafikkort: Palit GeForce RTX 2070 GameRock Premium (5 599 kr hos Komplett)
Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB Tempered Glass (699 kr hos NetOnNet)
Moderkort: GIGABYTE Z390 Gaming X (1 590 kr hos Komplett)
RAM: Ballistix Sport LT - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 2666 MHz / PC4-21300 - CL16 - 1.2 V - ej buffrad - icke ECC - grå (1 090 kr hos NetOnNet)
SSD: Intel 660p 512GB M.2 SSD (809 kr hos Dustin)
PSU: Seasonic FOCUS+ 550W Gold (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cooler Master MasterAir MA610P (495 kr hos Webhallen)
Summa: 15 421 kr

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Tack för ditt svar, men tror du jag behöver en i7? funkar det inte med en i5? spelar mest och håller inte på med någon redigering eller liknande. Grafikkortet du länkade däremot ser riktigt lovande ut. kommer förmodligen välja det istället!

Permalänk
Medlem

@Jonathanknet: vet inte rikitigt varför jag valde det grafikkortet, den hade bra omdömen. så jag utgick ifrån det. Däremot så har jag två dataskärmar, inga superbra skärmar. Men dem funkar. det är 144 hz iallafall.:)

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12402595

Typ så. Köp alltför det är billigast. Om man är ny på att bygga så köp från ett och samma ställe. Gör det lättare att få ihopbyggd samt felsökning

Permalänk
Medlem

@Tickles: Ser bra ut, men kommer nog utgå från Intel tror jag!

Permalänk
Medlem

@Jacke776: då hade jag köpt den som ovan postat. Fast snabbare minne och den psu som du hade med i ditt förslag

Hade följt det som sägs här. https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3407-intel-i5-9600k-cpu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke776:

@Icecrystal: Tack för ditt svar, men tror du jag behöver en i7? funkar det inte med en i5? spelar mest och håller inte på med någon redigering eller liknande. Grafikkortet du länkade däremot ser riktigt lovande ut. kommer förmodligen välja det istället!

En I5 9600K skulle också fungera, men en 9700K kommer stå sig längre utan att börja flaska. Steget upp till 9700K är värt det för en tusenlapp i när datorn i sin helhet går på 15k. Precis som i testet @Tickles länkade så är 9600K svaga punkt de stunder när processorn inte riktigt orkar med, så kallade 1% och 0.1% lows. Tänk dig processorn som en motorväg, då kan man se 1% och 0.1% lows som ett tillfälle där motorvägen blir en flaskhals. I det tillfället så hjälper det att ha fler filer, vilket 9700K i jämförelsen har med sina två extra kärnor. Kravet på flertrådad prestanda (tänk trådar=kärnor här) har hittills ökat och förväntas öka än mer.
Detta gör att jag tror att 6-kärniga processorer kommer stöta på samma problem med i framtiden som 4-kärniga idag är i en del spel, nämligen att de inte riktigt räcker till.

Permalänk
Medlem

@Icecrystal: Japp, håller helt med. enda anledningen till att man passade på att köpa en i9a.