Permalänk
Medlem

SR-vippa med klockpuls

Hej
Jag har fått en uppgift i skolan och behvöer lite hjälp med 4 saker som jag inte fixar av de 15 som det var totalt.

1. Det speciella med vippor är deras korskopplade funktion. Varför denna koppling?
2. Redogör för "sammarbetet" mellan ingångssignalerna S och R och klockpuls G, för att få vippen ettställd eller nollställd.
3. Det finns ett oönskat läge på vippan. Beskriv vilket och ev. följder på utgångssidan.
4. Skriv ner funktionen (vippans) med egna ord.

Var vänlig hjälp mig med detta. Har lite bråttom nu.

/MVH
Markus

Visa signatur

Asus P7P55D Pro - Intel Core i5 720@3,25 GHz - 4 Gb Corsair DDR3 - 8800 GTS 640 Mb - 1,6 Tb - LianLi PC-60

Permalänk
Medlem

Reserverar mig för fel. Tycker inte fråga 1. och 4. verkar vara så svåra så jag är så fräck att jag överlåter dom till dig.. Fundera 2 minuter så klarar du det.. Hoppas jag har varit till någon hjälp iaf!

2. Klockan bestämmer ju om vippan får "ändra" värde på utsignalen. Oftast (vad jag vet) så är vippan flanktriggad vilket betyder att vippan kommer slå om precis när klockan blir "hög". Om klockpulsen är konstant hög eller låg så kommer inget hända.. Kan också vara så att vippan får "slå om" vid när klockpulsen är hög.

Usch va dåligt förklarat!..

3. S R vippan får väl inte ha insignalen S=1 R=1 eftersom man då både kör "set" och "reset" samtidigt.. Vad kommer då hända med utsignalen?? (svara själv)

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Medlem

1. Förstår inte riktgit frågan, men korskopplingen är en återkoppling som gör att vippan kan hålla ett "inre tillstånd"(1 eller 0).
2. Samarbetet gör att vippan bara kan ändra läge när klockpulsen är hög, är den låg håller den sitt nuvarande tillstånd oavsett insignaler. Om den är flanktriggad ändrar den bara vid klockpulsens flank.
3. S och R får itne vara höga samtidigt, då hamnar vippan i ett godyckligt tillstånd(slumpmässigt).
4. Vippan kan "lagra" en bit. Ger man hög signal på S slår den över till ett ett. Får R hög signal slår den över till noll. Är både S och R noll behåller den sitt tillsånd. Är båda ett hamnar den i ett odefinierat tillstånd. Klocksignalen kan tyckas onödig när man kollar på en vippa, men är mycket praktisk när man ska bygga stora nät.