SweClockers drop!
Permalänk

@slotte: Såna bilder får en att undra vart fan man bor själv egentligen Snyggt!

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@slotte: Såna bilder får en att undra vart fan man bor själv egentligen Snyggt!

Hahah sant, Sverige är ju ganska platt och tråkigt i jämförelse med många andra länder. Tack så mycket !

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Lofoten, Norge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slog ihjäl dagens rast med lite terapipyssel i PS. Någon dag när jag orkar/har rätt idé ska jag göra ett seriöst försök på en sån här, har bara inte kommit till kritan att åka någonstans och fota egna berg.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Var och rastade kameran lite i lördags.

_DSC8775 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC8757 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC8678 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Slog ihjäl dagens rast med lite terapipyssel i PS. Någon dag när jag orkar/har rätt idé ska jag göra ett seriöst försök på en sån här, har bara inte kommit till kritan att åka någonstans och fota egna berg.

https://i.imgur.com/FNySXp9.jpg

Läckert koncept!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk

Ser inte ut som att det bara är vanlig "bokeh" i farten här.. Har du haft lite längre slutartid så det är lite rörelse med?

Snygga bilder, och dessutom flera i ett tema - alltid läckert!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läckert koncept!

Inget tekniskt mästerverk men jag minns att jag typ blev mållös när jag laddade upp förra PS-versionen och såg den här introbilden första gången. Tycker att den är riktigt magisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser inte ut som att det bara är vanlig "bokeh" i farten här.. Har du haft lite längre slutartid så det är lite rörelse med?

Snygga bilder, och dessutom flera i ett tema - alltid läckert!

Tack!
Det är bara bokeh men kanske inte "vanlig". Bilderna är tagen med ett Helios 40-2, som har lite speciell bokeh. Den har ganska mycket coma så oskärpecirklarna blir ovala ut mot bildens kanter, plus att de har ganska markerade kanter. Därtill så är den ganska mjuk på största bländare (f/1.5) och man får väldigt kort skärpedjup.
Har man lite mer punktformade högdagrar i bakgrunden blir bokehn "virvlig", ja det säger "swirly" på engelska iaf. Många använder det för att få lite originella porträtt.
På det stora hela får man bilder som ser lite "målade" ut om man använder objektivet på det sätt som jag gör.
Det finns många andra objektiv som har lite "speciella" optiska egenskaper och har man en spegellös kamera finns det ett mycket större utbud att välja från. Kör man Nikon så ger deras gamla AF 50/1.8D lite liknande resultat men utan virvlarna. Jag använder även den för blombilder och det var tack vare den som jag kom in lite på denna banan för att gäng år sedan.

Exempel från Nikon 50/1.8. Den kan ha postats här tidigare, så ber om ursäkt för dubbelpost isf.

_DSC6036 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk
Medlem

Coolt, det var något som såg lurt ut ja. Påminner om resultatet från mina CCTV-objektiv, blir också lite annorlunda så. Bidrar till eftertanke

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Zaanse Schans, Nederländerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rätt blåsigt va?

Visa signatur

Permalänk

Gatubilder, Härnösand

Jag å sambon tog en liten utflykt till Härnösand.
Tog med kameran till hennes stora glädje...

Slänger upp några oredigerade bilder, så ni får klaga som ni vill Direkt ur sensorn, men ja, monokroma läget påslaget då förstås, och via lite annan elektronik.

Snön som kommit till trots gick snökanonerna för fullt på Vårdkasen. Men, vad gör man inte för att förlänga säsongen lite!

Vy över stadskärnan, från Vårdkasen

Promenadbild...ish. Hade gärna sett att trädet något till vänster om min sambo var precis mitt i bilden istället, då hade det känts lite som ett vägval. Inte alltid hjärnan lyckas klura ut det innan man trycker av dock.

Härnösands domkyrka. Visst ser det lite heligt ut när solen ligger på fönstren?

Den här gillar jag. En stor väggmålning på Norrdans fasad. Nu fick inte hela plats (med flit), och jag tycker det känns lite som att kvinnan gömmer sig. Lite som ett stort troll som försöker smälta in

Vy över Nybrogatan, bilvägen som går genom stadskärnan.

Härnösand är en väldigt fin stad, synd bara att handeln har hård konkurrens från Birsta och ehandeln förstås. Många butiken som slagit igen dom senaste åren.

En till bild tillagd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Knatade upp på Telegrafberget med min lilla M5 och en 30 år gammal 80-200, bara för att få andas lite frisk luft mellan arbetspassen. Ibland krävs inte de dyraste, fläskigaste grejerna för att ha kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finlandsbåt som åkte förbi en pir på Kvarnholmen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Finlandsbåt som åkte förbi en pir på Kvarnholmen.

https://i.imgur.com/rE3UuHh.jpg

Härliga färjer (<- medvetet stavfel )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara rätt höga vattenflöden nu åkte jag till Döda fallet i Yngeredsfors i förhoppning att de släppt på vatten i gamla fåran för att reglera nivån i dammen vid nya kraftverket uppströms.
Det visade sig så var fallet.

Det var lite svårt att hitta bra vinklar för det är ganska mycket träd och grenar nära inpå och rätt brant ner mot vattnet när man kommer nära. Jag har varit där när det inte rinner vatten och då kan man gå omkring fritt på i stort sett hela flodbädden och enkelt gå över till andra sidan osv.
Fallet kastade upp massor med små vattendroppar så man fick torka av frontlisen mellan varje exponering, lite beroende på var man stod.

Hur som helst, om man inte bor jättelångt ifrån kan jag rekommendera att tar en tur förbi, med kamera eller utan. Det är ett coolt ställe utan vatten och ännu coolare med.

_DSC8783 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC8788 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC8799 by Robert Petersson, on Flickr

_DSC8815 by Robert Petersson, on Flickr

Permalänk

@dumbo: sjyssta bilder. ser ut att vara ett kul ställe med kameran

Permalänk
Medlem

Cinque Torri, Dolomiterna, Italien.

Visa signatur

Permalänk

@slotte: Läcker bild som vanligt! Fråga: Är du ute och far runt och fotar på heltid eller har du bara ett enormt lager med bra bilder att pytsa upp då och då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@slotte: Läcker bild som vanligt! Fråga: Är du ute och far runt och fotar på heltid eller har du bara ett enormt lager med bra bilder att pytsa upp då och då?

Tusen tack, kul att du gillar dom
Nej jag fotograferar inte på heltid. Däremot så prioriterar jag foto och resor väldigt mycket, jag lägger ner hela min semester och även en del tjänstledighet på resor varje år.

Visa signatur

Permalänk

Hittade en äldre bild som jag gillar. Kommer ihåg hur irriterad jag var av att något var i vägen när jag skulle fota kamelerna på djurparken...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tatuerad jänta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spontan mardrömsillustration.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fallout-inspirerat porträtt på min kompis Jacob.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Spontan mardrömsillustration.

https://i.imgur.com/EYSZOYE.jpg

Coola bilder allihopa, men är du säker på att denna inte bara är valfri tidig morgon?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Masyve:

Fallout-inspirerat porträtt på min kompis Jacob.

https://i.imgur.com/nyyTnRW.jpg

Denna bild, är den tagen med mask och allt, eller är det ett hopklipp? Tänker lite såhär, att med dig vet man aldrig riktigt, du verkar ha ganska bra "ninja-skills" i ps

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@slotte: Ritkigt fina bilder du tar. Får man fråga om hur din post-processing-rutin ser ut på ett ungefär?

Permalänk
Medlem

Denna bild, är den tagen med mask och allt, eller är det ett hopklipp? Tänker lite såhär, att med dig vet man aldrig riktigt, du verkar ha ganska bra "ninja-skills" i ps

Japp, den är relativt "lite" editerad faktiskt förutom svartvitkonversionen och alla utmålade kontrastmasker. Det enda som är Photoshop är faktiskt ögonen och färgljuset. Här är originalfotot utan framkallning, utan Photoshop osv. (crop, hade på Instastorys bara).

Dold text

Här är original direkt efter Camera Raw, fortfarande ingenting i Photoshop.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@slotte: Ritkigt fina bilder du tar. Får man fråga om hur din post-processing-rutin ser ut på ett ungefär?

Stort tack !
Tror inte mitt sätt att redigera bilder på sticker ut så mycket i jämförelse med andra.
Redigerar mestadels i Lightroom vad gäller färger, dodge/burn, kurvor etc. Avslutar i Photoshop med att klona bort störande föremål, lägga till lite Orton effect, och skärpa upp bilden.

Skapade en Youtube kanal nyligen där jag tänkte dela med mig av lite redigeringstips och fotorelaterande klipp, har inte hunnit ladda upp något än men kommer snart!
https://www.youtube.com/channel/UCQeJSBZoTmnQsmAXekyZPtQ?view_as=subscriber

Visa signatur