Klara sig utan Bank-ID

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Frågan är väl varför du anser att bankid inte är tillräckligt säkert. Följer man de ganska enkla och uppenbara säkerhetsföreskrifterna så är risken i princip obefintlig. Alltså: Använd inte bankid på uppmaning av någon annan om du inte är säker på vem det är. Svårare än så är det inte.

Jag har då aldrig påstått att bankid inte är tillräckligt säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@improwise: Fast att bli lurad är att bli lurad, de finns de som tycker att det är bankens fel för att de trott på någon snyfthistoria som bedragaren hittat på och skickat pengar till folk helt på egen hand, eller tror det är Polisens jobb att driva in pengar från denna bedragare.

Jaha? Har jag sagt något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jaha? Har jag sagt något annat?

Det är bara ett konstaterande att det inte går att göra alla nöjda, det normala när bankid-bedrägerier dyker upp i media är att de vill ha ersättning från banken. Det normala i en rättsstat är att du får stämma bedragaren om du vill ha någon ersättning. Även om bedragaren grips och åtalas får du ju inga pengar om du inte stoppar in ditt skadeståndsanspråk i åklagarens åtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är bara ett konstaterande att det inte går att göra alla nöjda, det normala när bankid-bedrägerier dyker upp i media är att de vill ha ersättning från banken. Det normala i en rättsstat är att du får stämma bedragaren om du vill ha någon ersättning. Även om bedragaren grips och åtalas får du ju inga pengar om du inte stoppar in ditt skadeståndsanspråk i åklagarens åtal.

Bra att du förtydligar det

Skadestånd och att få tillbaka sina pengar är två olika saker, även om det så klart ofta i praktiken hänger ihop då de som gör förmögenhetsbrott sällan har pengarna på ett sparkonto i banken direkt. Så även om dom åker dit så lär det ju inte bli några stålar...

Permalänk
Medlem

När vi nu ändå är inne på juridiken...något jag ser fram emot med spänning är när första rättsfallet gällande digitala signaturer kommer. Dvs där man faktiskt pröver den digitala signaturen och i vilken mån den faktiskt kommer från det BankID som banken/kreditgivaren/etc påstår.

Vad jag vet har det ännu aldrig prövats rättsligt och ingen verkar egentligen veta hur man egentligen ska bevisa att en sparad signatur är korrekt. Jag har ställt frågan till Bankföreningens jurister för några år sedan och dom hade inte heller någon aning. Sen finns det så klart andra sätt man kan "bevisa" saker, men här talar jag alltså om scenariet där man ifrågasätter signaturens giltighet rent tekniskt och kan förklara det på ett sätt som domstolen kan ta ställning till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Bra att du förtydligar det

Skadestånd och att få tillbaka sina pengar är två olika saker, även om det så klart ofta i praktiken hänger ihop då de som gör förmögenhetsbrott sällan har pengarna på ett sparkonto i banken direkt. Så även om dom åker dit så lär det ju inte bli några stålar...

Åklagaren åtalar bara för brottet, finns det inget "stöldgods" att lämna tillbaka så sker ju inte det. Så det är ett civilrättsligt anspråk som måste komma, det kan ske i samband med att personen åtalas för brott, men ofta måste det drivas separat och av brottsoffret själv. Här vill många ha hjälp av Polisen, men Polisen har ofta ingen möjlighet att hjälpa till även om personen som sagt åtalas. Sen måste det såklart finnas några tillgångar kvar. Stämmer inte folk så kan ju däremot dessa individer i princip gå skuldfria efter de suttit sitt straff... Sen kostar det givetvis att driva mål, rättsskyddet i Hemförsäkringen täcker ju inte allt heller om du har ombud. Så det blir svårt att gå skadefri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@evil penguins länk talar inte om MITM.

Som sagt, det finns inget klassiskt säkerhetshål, och eftersom du tog upp en kryptografisk attack lät det som du syftade på något helt annat än att försöka pricka när folk försöker logga in, som det finns skydd emot. Det har nu framgått vad du syftar på, men det var otydligt i början. Hade det varit en klassisk attack hade det funnits ett namn för det, och det finns det inte. Ska du beskriva en attack som egentligen inte finns får du vara tydligare, att MITM och social manipulation diskuterats i tråden bör inte gått någon förbi.

Ok, så du förstår fortfarande inte. Det är inte en kryptografisk attack och jag har inte pratat om det heller. Jag ger upp att förklara för dig hur det fungerar eftersom du ändå bara misstolkar allt jag säger, medvetet eller ej.

Skrivet av Petterk:

@snajk: Hans tro att det skulle kunna fungera är så långt borta att jag inte kunde tro att det var vad han menade till början Enda som händer om de skulle pricka när man försöker logga in eller precis innan är ju att det antingen sker innan bankid-appen är öppen och man får en varning i webbläsaren, eller att det kommer upp i appen för att direkt avbrytas innan man hinner legitimera sig. Det är så grundläggande att det alltid har skyddats emot, särskilt långt innan bankerna började använda det för inloggning.

Fel. Dessutom inte särskilt hyfsat att försöka prata bakom ryggen på mig i en tråd som jag aktivt deltar i.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

Vad är fel i det han säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Ok, så du förstår fortfarande inte. Det är inte en kryptografisk attack och jag har inte pratat om det heller. Jag ger upp att förklara för dig hur det fungerar eftersom du ändå bara misstolkar allt jag säger, medvetet eller ej.

Fel. Dessutom inte särskilt hyfsat att försöka prata bakom ryggen på mig i en tråd som jag aktivt deltar i.

Vi har diskuterat Bankid i tråden, du har kommit in och försökt FUD:at. Jag förstår vad du försökte måla upp, men det var så naivt att jag inte kunde tro att det var vad du menade till en början. Det är inget klassiskt säkerhetshål, det du målade upp har inget att göra med födelsedagsattacker. När du ändå nämner födelsedagsattacker ser det först ut som du menade något annat.

Fel? Lägg fram ett argument om du tycker något är fel. Här specificerar du inte ens vad som skulle vara fel, rimligen trodde du väl på det du försökte måla upp?

Du kallade det för ett klassiskt säkerhetshål i #17846254 efter du fått beskrivit för dig vad som sker om någon försöker kapa. I inlägget – #17845053 – där du lade fram fud:andet prata du om race condition och födelsedagsattacker som inte heller är samma sak. Födelsedagsattack är en kryptografisk attack, så du har alltså tagit upp kryptografiska attacker. I princip alla vuxna människor har e-leg, så jag vet inte heller varför du tror (skriver i ett annat inlägg) att det skulle vara värdefullt att studera systems beteende och lista ut om de har Bankid eller inte heller, det intressanta där hade ju varit vilken bank de har som du möjligen hade kunnat härleda om du försökte initiera inloggning precis efter kunden försöker logga in. Det är dock inget fel i BankID, utan det är ju att banken har valt att varna. Det räcker egentligen att varningarna kommer upp i Bankid-appen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Jag har då aldrig påstått att bankid inte är tillräckligt säkert.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade förstås inte specifikt du utan den generella person som du syftade på med formuleringen man. Om du/man inte tycker mobilt bankid är tillräckligt säkert så kanske det är dags att fundera på vad det egentliga problemet är för bankid är bland de säkraste identifikationsmetoderna vi har idag, än mer online.

Permalänk
Medlem

Det jag ser som största risken med bankID är att man inte ser vilken session/varifrån begäran kommer, annat än "Kivra". Visa mig ett IP åtminstone! Väldigt enkelt att råka auktorisera någon annans session om de timar det hela väl. QR-koden är bättre, men den visar lika lite sessionsinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Det jag ser som största risken med bankID är att man inte ser vilken session/varifrån begäran kommer, annat än "Kivra". Visa mig ett IP åtminstone! Väldigt enkelt att råka auktorisera någon annans session om de timar det hela väl. QR-koden är bättre, men den visar lika lite sessionsinfo.

Fast som tidigare nämnts så kommer man få ett felmeddelande om två sessioner vill godkännas samtidigt, så den enda gången detta skulle kunna vara ett problem är ifall man inte ens startat en egen session, utan endast bedragaren. Om man då är så pass obegåvad att man ända godkänner sessionen, tror du verkligen att IP-adressen skulle gå användaren att tänka om? Jag skulle tippa på att inte ens en promille av befolkningen vet vilken IP-adress de har. Framförallt med tanke på att väldigt många tilldelas dynamiska IP-adresser (visst kan du memorera din operatörs IP-ranger och på så sätt minska risken till hot med ursprung inom den egna operatören, men då snackar vi ju inte ens en promille av den promillen). Sen kan man ju även spoofa IP-adresser, så ärligt talat ser jag inte alls vad det skulle tillföra.

Permalänk
Medlem

@Penguin: Ett IP är helt meningslöst. Tant Agda skulle bara bli mer förvirrad och det skulle inte hjälpa dig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast när jag använder BankID, så står det "Jag legitimerar mig mot: xxxxx", vilket alltså visar vart jag legitimerar mig. Om jag försöker göra en överföring, eller swisha någon eller godkänna något annat, så brukar det dels stå vad exakt det är för handling som utförs, samt att man "skriver under" eller "signerar" (inte "legitimerar").

Exakt detta! jag förstår inte hur folk blir "lurade via bank-id"

Det står klart och tydligt om du legitimerar eller signerar.
har dom lyckats lura dig att godkänna deras session att logga in på din bank? okej, men dom kan inte göra en överföring utan att du godkänner en gång till ju! och då kommer det stå signera överföring 600kr till svennebanan!?

själv har jag ett lager till, jag har fingeravtryck för identifikation/legitimering och kod för signering.
då har jag en extra sak att agera mot ifall något fuffens är på gång

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Det går faktiskt att göra på så sätt att man mer detaljerat anger vilket "affärsområde" eller liknande det avser, dvs av de företag/tjänster som använder BankID. Dvs så det skulle kunna stå "Jag legitimerar mig mot SEBs privata Internetbank" isf bara "Jag legitimerar mig mot SEB". Det används dock rätt sällan mer än i form av bolagsnamnet, iaf inte utanför storbankerna. Man bör komma ihåg att BankID används även av många mindre aktörer som förmodligen har färre anställda totalt än vad storbankerna har på plats på IT avdelningen klockan 15 en fredag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

själv har jag ett lager till, jag har fingeravtryck för identifikation/legitimering och kod för signering.

Vad gör det för skillnad, att det är svårare att mata in koden än fingeravtrycket eller att du är rädd att nån ska "hacka" ditt fingeravtryck (vilket i sig kan vara en relevant synpunkt även om det väl är rätt få kända tillfällen där man "hackat" fingeravtrycksläsare utanför labbmiljöer).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av GizmoTheGreen:

Skrivet av improwise:

Vad gör det för skillnad, att det är svårare att mata in koden än fingeravtrycket eller att du är rädd att nån ska "hacka" ditt fingeravtryck (vilket i sig kan vara en relevant synpunkt även om det väl är rätt få kända tillfällen där man "hackat" fingeravtrycksläsare utanför labbmiljöer).

Men å andra sidan kan han/hon inte "råka" slentrian-godkänna en signering i tron att det är en legitimering eftersom de är två olika signeringssätt för honom/henne?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av improwise:

Handelsbanken tycker uppenbart att det gör skillnad eftersom de kräver 6-siffrig kod vid signering (för t ex transaktioner utanför egna konton) men nöjer sig med fingeravtryck vid inloggningen.

En skillnad är ju att det lätt att trycka en medvetslös människas finger mot telefonen men svårare att få fram koden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Men å andra sidan kan han/hon inte "råka" slentrian-godkänna en signering i tron att det är en legitimering eftersom de är två olika signeringssätt för honom/henne?

Det kan nog stämma. Efter att ha byggt typ 3-4 olika tjänster som använder BankID och sett BankID klienten ett par tusen gånger är jag nog rätt hemmablind vid det här laget och har därmed lite svårt att sätta mig in i det "pedagogiska" för vanliga användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Handelsbanken tycker uppenbart att det gör skillnad eftersom de kräver 6-siffrig kod vid signering (för t ex transaktioner utanför egna konton) men nöjer sig med fingeravtryck vid inloggningen.

En skillnad är ju att det lätt att trycka en medvetslös människas finger mot telefonen men svårare att få fram koden.

Ja, det kan man styra i den tjänst som använder BankID, dvs hur användaren ska få godkänna olika "transaktioner". Det är nog främst juridiska frågeställningar som ligger bakom det. Bankerans förhållningssätt till BankID har alltid varit lite speciell, trots att man (via BankID) lanserat tjänsten som supersäker tog det rätt lång tid innan dom själva vågade använda den för sina egna internetbanker. Sen ska man inte heller underskatta hur lång tid det tar att ändra saker i den organisation/de system som storbankerna har

Det stämmer att man kan tvinga en medvetslös människas finger mot fingeravtrycksläsaren, men å andra sidan är det lite svårare att fejka ett fingeravtryck på distans men har jag kommit över din BankID kod är det däremot inga problem att använda den på distans typ om jag snott din telefon och du inte har skärmlås (eller använder samma kod där). Det senare fallet gäller iof även om man har fingeravtryck aktiverat rent tekniskt, men att nån typ sett dig mata in koden över axeln är så klart mer osannolikt om du kört fingeravtryck. Sen är det så klart så att har man tillgång till en medvetslös persons fysiska kropp så är det förmodligen en rätt smal sak att helt enkelt väcka dom och via hot och våld förmå dom att godkänna vad som nu behöver godkännas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vi har diskuterat Bankid i tråden, du har kommit in och försökt FUD:at. Jag förstår vad du försökte måla upp, men det var så naivt att jag inte kunde tro att det var vad du menade till en början. Det är inget klassiskt säkerhetshål, det du målade upp har inget att göra med födelsedagsattacker. När du ändå nämner födelsedagsattacker ser det först ut som du menade något annat.

Där kommer vantolkningarna igen. Lär dig skilja på principen bakom en attack, vilket är vad jag länkade till, och typiska implementationen av en attack.

Skrivet av Petterk:

Fel? Lägg fram ett argument om du tycker något är fel. Här specificerar du inte ens vad som skulle vara fel, rimligen trodde du väl på det du försökte måla upp?

Normalt sett skulle jag hålla med, kritik behöver motiveras, men eftersom ingen av förklaringarna verkar vara begripliga för dig valde jag att lägga ner tiden på mer produktiva saker istället.

Skrivet av Petterk:

Du kallade det för ett klassiskt säkerhetshål i #17846254 efter du fått beskrivit för dig vad som sker om någon försöker kapa. I inlägget – #17845053 – där du lade fram fud:andet prata du om race condition och födelsedagsattacker som inte heller är samma sak. Födelsedagsattack är en kryptografisk attack, så du har alltså tagit upp kryptografiska attacker. I princip alla vuxna människor har e-leg, så jag vet inte heller varför du tror (skriver i ett annat inlägg) att det skulle vara värdefullt att studera systems beteende och lista ut om de har Bankid eller inte heller, det intressanta där hade ju varit vilken bank de har som du möjligen hade kunnat härleda om du försökte initiera inloggning precis efter kunden försöker logga in. Det är dock inget fel i BankID, utan det är ju att banken har valt att varna. Det räcker egentligen att varningarna kommer upp i Bankid-appen.

Försök inte spela bort korten nu. Jag har hållt en konsistent problembeskrivning genom hela tråden, att du inte har kunnat följa den är ett separat problem från klassificeringen av attackvinklar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

precis så

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Normalt sett skulle jag hålla med, kritik behöver motiveras, men eftersom ingen av förklaringarna verkar vara begripliga för dig valde jag att lägga ner tiden på mer produktiva saker istället.

Det du sade nej till var att du trodde det var ett säkerhetshål. Menar du att det är ett riktigt problem får du motivera varför, kan du inte visa det så är det väl ändå vad du tror eller trodde vid tiden du skrev inlägget. Har du inget argument att föra fram så finns det väl inget att diskutera?

Skrivet av Djhg2000:

Där kommer vantolkningarna igen. Lär dig skilja på principen bakom en attack, vilket är vad jag länkade till, och typiska implementationen av en attack.

Nej du har inte länkat till principen bakom det du försökte beskriva, det du länkade hade inget med saken att göra.

Skrivet av Djhg2000:

Försök inte spela bort korten nu. Jag har hållt en konsistent problembeskrivning genom hela tråden, att du inte har kunnat följa den är ett separat problem från klassificeringen av attackvinklar.

Jag har beskrivit och motiverat varför dina inlägg inte var konsekventa och det är inte bara att jag inte kunde tro att du menade vad du försökte säga alltså att det skulle gå att kapa genom att försöka logga in samtidigt (precis före) och bli legitimerad istället för användarens session. Att jag inte kunde tro på detta är för att det helt enkelt inte är en av svagheterna (bankerna hade inte tillåtet inloggning med Bankid om så var fallet, att det var ett grundläggande problem utan skydd) och jag trodde vi diskuterade verkliga scenarion. Jag kan inte veta hur folk motiverar saker i sina egna huvuden, det är skribenternas jobb att göra sitt bästa för att göra sig förstådd och komma med åsikter och argument som går att tyda och kommunicerar vad de vill säga. Blandar man olika saker blir det svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det du sade nej till var att du trodde det var ett säkerhetshål. Menar du att det är ett riktigt problem får du motivera varför, kan du inte visa det så är det väl ändå vad du tror eller trodde vid tiden du skrev inlägget. Har du inget argument att föra fram så finns det väl inget att diskutera?

Jag har inte sagt att det inte är ett säkerhetshål, jag har sagt att det inte är ett kryptografiskt säkerhetshål.

Skrivet av Petterk:

Nej du har inte länkat till principen bakom det du försökte beskriva, det du länkade hade inget med saken att göra.

Här är innehållet jag länkade till.

Skrivet av Wikipedia:

Understanding the problem
Main article: Birthday problem

As an example, consider the scenario in which a teacher with a class of 30 students (n = 30) asks for everybody's birthday (for simplicity, ignore leap years) to determine whether any two students have the same birthday (corresponding to a hash collision as described further). Intuitively, this chance may seem small. If the teacher picked a specific day (say, 16 September), then the chance that at least one student was born on that specific day is 1 − ( 364 / 365 ) 30 {\displaystyle 1-(364/365)^{30}} 1 - (364/365)^{30}, about 7.9%. However, counter-intuitively, the probability that at least one student has the same birthday as any other student on any day is around 70% (for n = 30), from the formula 1 − 365 ! / ( ( 365 − n ) ! ⋅ 365 n ) {\displaystyle 1-365!/((365-n)!\cdot 365^{n})} 1-365!/((365-n)!\cdot 365^n).[3]

Du får gärna förklara hur det inte är en beskrivning av principen bakom hur och varför en födelsedagsattack fungerar. Det finns en huvudartikel om det underliggande problemet också, men den är inte alls lika kortfattad. Här är länken till den.

Skrivet av Petterk:

Jag har beskrivit och motiverat varför dina inlägg inte var konsekventa och det är inte bara att jag inte kunde tro att du menade vad du försökte säga alltså att det skulle gå att kapa genom att försöka logga in samtidigt (precis före) och bli legitimerad istället för användarens session.

Det enda som inte har varit konsekvent är din tolkning av mina inlägg.

Skrivet av Petterk:

Att jag inte kunde tro på detta är för att det helt enkelt inte är en av svagheterna (bankerna hade inte tillåtet inloggning med Bankid om så var fallet, att det var ett grundläggande problem utan skydd) och jag trodde vi diskuterade verkliga scenarion.

Det är ett inherent problem med systemeringen. Du har ett steg i säkerhetsmodellen som bygger på att ett aktivt skydd utlöser (dubbelinloggning avbryter båda). Det viktiga här är skillnaden mellan "fallera öppen" och "fallera stängd", där ett system som antas sluta vara aktivt antingen släpper igenom respektive blockerar händelsekedjan.

I Mobilt BankID är det ett singulärt steg som avgör om det är en dubbelinloggning eller inte och i så fall avbryter händelsekedjan (i detta fall ett parallellt inloggningsförsök). Du har alltså ett enkelfel som kan ge resultatet att hela systemet fallerar öppet och att inloggningsförsöken inte avbryts. Det är ett högst reellt problem. Ingen kompetent utvecklare skulle systemera säkerhetslösningen på det sättet, oavsett hur många garantier som finns för att varje steg är buggfritt.

För att illustrera problemet, säg rent hypotetiskt att dina två inloggningsförsök går via två olika servrar av lastbalanseringsskäl. Det betyder att server 1 måste fråga server 2 om ett inloggningsförsök pågår på server 2 innan server 1 kan godkänna inloggningen.

1. När server 2 får frågan pågår inget inloggningsförsök, och server 1 skickar ett paket till telefonappen med en fråga om inloggning.

2. Server 2 får nu en fråga om inloggning på samma konto, men på grund av en bugg använder server 2 svaret den precis skickade till server 1 och avgör att server 1 inte känner till ett pågående inloggningsförsök. Server 2 skickar därför ett paket till telefonappen med en fråga om inloggning.

3. Telefonappen visar en fråga om inloggning på skärmen och användaren godkänner inloggningen med knappen.

4. Appen skickar då ett svar tillbaka till server 1 och server 1 skickar vidare svaret till tjänsten som efterfrågade inloggning.

Vad som händer med inloggningsförsöket via server 2 är odefinierat och ointressant, server 1 kan ha fått bedragarens inloggningsförsök. Därför är det ett allvarligt systemeringsfel.

Att bankerna kan använda det för inloggning säger inte lika mycket som du tror, har hört relativt nyligen om amerikanska banker som kör enkelt lösenord skickat i klartext över HTTPS. Där kan ett enkelfel (HTTPS) också sabba hela systemets säkerhet.

Riktiga säkerhetslösningar ska behöva minst dubbelfel och fallera stängt, till exempel genom att komplement till en asymmetrisk nyckel saknas. Som i första iterationen av BankID innan de förstörde allt till förmån av användarvänlighet.

Skrivet av Petterk:

Jag kan inte veta hur folk motiverar saker i sina egna huvuden, det är skribenternas jobb att göra sitt bästa för att göra sig förstådd och komma med åsikter och argument som går att tyda och kommunicerar vad de vill säga. Blandar man olika saker blir det svårare.

Visserligen sant, men när dina deltolkningar av mina inlägg börjar glida isär borde du å andra sidan också börja inse att du kanske har misstolkat något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jag har inte sagt att det inte är ett säkerhetshål, jag har sagt att det inte är ett kryptografiskt säkerhetshål.

Du får gärna förklara hur det inte är en beskrivning av principen bakom hur och varför en födelsedagsattack fungerar. Det finns en huvudartikel om det underliggande problemet också, men den är inte alls lika kortfattad. Här är länken till den.

Detta har ingenting med ditt nej-svar att göra.

Det du vill beskriva som problem har ingenting med födelsedagsattacker att göra heller.

Skrivet av Djhg2000:

Visserligen sant, men när dina deltolkningar av mina inlägg börjar glida isär borde du å andra sidan också börja inse att du kanske har misstolkat något.

Tycker det framgick från första inlägget att jag inte greppa att du verkligen menade att detta (din beskrivning av initiering av inloggning) skulle vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta har ingenting med ditt nej-svar att göra.

Vet inte vad för påhitt du svamlar om här.

Skrivet av Petterk:

Det du vill beskriva som problem har ingenting med födelsedagsattacker att göra heller.

Exempelimplementationen jag tog fram för att beskriva en del av problemet har väldigt mycket att göra med den. Det är dock inte en attack av Mobilt BankID i sig och det har jag aldrig påstått heller.

Skrivet av Petterk:

Tycker det framgick från första inlägget att jag inte greppa att du verkligen menade att detta (din beskrivning av initiering av inloggning) skulle vara ett problem.

Yepp, och det är därför jag har spenderat ca en sida av tråden att försöka få dig med på banan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

För att illustrera problemet, säg rent hypotetiskt att dina två inloggningsförsök går via två olika servrar av lastbalanseringsskäl. Det betyder att server 1 måste fråga server 2 om ett inloggningsförsök pågår på server 2 innan server 1 kan godkänna inloggningen.

1. När server 2 får frågan pågår inget inloggningsförsök, och server 1 skickar ett paket till telefonappen med en fråga om inloggning.

2. Server 2 får nu en fråga om inloggning på samma konto, men på grund av en bugg använder server 2 svaret den precis skickade till server 1 och avgör att server 1 inte känner till ett pågående inloggningsförsök. Server 2 skickar därför ett paket till telefonappen med en fråga om inloggning.

3. Telefonappen visar en fråga om inloggning på skärmen och användaren godkänner inloggningen med knappen.

Det är inte Bankid-appen (på telefon eller datorn) eller bankens servrar som avgör vem som legitimeras i det här scenariot, och i steg 3 så har appen avbrutit legitimeringsförsöket om den redan var öppen. Du kan inte skicka två förfrågningar tätt inpå varandra, gör du ändå detta avbryts försöket, alltså båda förfrågningarna, det avbryts även om du precis skulle hunnit fylla i din kod eller använt ditt fingeravtryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Exempelimplementationen jag tog fram för att beskriva en del av problemet har väldigt mycket att göra med den. Det är dock inte en attack av Mobilt BankID i sig och det har jag aldrig påstått heller.

Skrivet av Djhg2000:

Det du målar upp med ditt prat om botnät är inte en födelsedagsattack. Principen om födelsedagsattacker är också irrelevant i förhållande till attacken du menade var möjlig och säkerhetshålet du tycker finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte Bankid-appen (på telefon eller datorn) eller bankens servrar som avgör vem som legitimeras i det här scenariot, [...]

Server 1 och server 2 tillhör inte banken, de tillhör inloggningstjänsten (till exempel de som Finansiell ID-Teknik BID AB har för Mobilt BankID).

Skrivet av Petterk:

[...] och i steg 3 så har appen avbrutit legitimeringsförsöket om den redan var öppen. Du kan inte skicka två förfrågningar tätt inpå varandra, gör du ändå detta avbryts försöket, alltså båda förfrågningarna, det avbryts även om du precis skulle hunnit fylla i din kod eller använt ditt fingeravtryck.

Det bygger på att appen själv kan hantera dubbla inloggningsförsök om inloggningstjänstens servrar inte gör det, alltså att båda har fungerande logik för att stoppa dubbla försök. I en enkeltrådad app kommer ju paketen hanteras i den ordning de kommer, och paket som kommer in ligger i en paketbuffert tills någon kod läser det eller eventuell tidsgräns uppstår och paketet kastas. För att skydda mot dubbelinloggning på telefonsidan måste alltså appen antingen fortsätta läsa paket ur bufferten och jämföra med paketet som den håller på att hantera.

Nu var det ju ett hypotetiskt exempel för att demonstrera faran med att ha aktiv säkerhet som kan fallera öppen, men sannolikt kan samma inherenta säkerhetshål uppstå med Mobilt BankID.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det du målar upp med ditt prat om botnät är inte en födelsedagsattack. Principen om födelsedagsattacker är också irrelevant i förhållande till attacken du menade var möjlig och säkerhetshålet du tycker finns.

Principen bakom en födelsedagsattack är att det finns en icke-intuitiv sannolikhet att någon delar samma signifikanta nummer i en begränsad mängd. Alltså; om ett botnät testar personnummer finns det en icke-intuitiv sannolikhet att den testar samma personnummer som någon annan faktiskt använder samtidigt. Det är alltså en metod för att hitta en kollision av personnummer som har ett aktivt inloggningsförsök.

Hoppas det är tillräckligt tydligt denna gång då...

Visa signatur