Köpa Server för Plex, Backup, NAS

Permalänk
Medlem

Köpa Server för Plex, Backup, NAS

Tänkte köpa mig en server som är bra nog att köra som jag nämnde i titeln. Är väldigt osäker på hur mycket kraft eller vad som är smidigast att skaffa. Köpa ett litet chassi och bygga en desktop dator som jag sen bara fyller med diskar eller finns smidiga färdiga lösningar som bara är att fylla upp med HDD själv?

Kommer sätta den i en stor garderob "walk in" och självklart kommer vara igång 24/7. Vill ha så den kan hosta lite mer krävande som CS:GO server eller GTA server om jag nu vill det i framtiden.

Vilket OS är smidigast att ha till det här då? Win 2000 server?

Letat runt och får väldigt olika svar. Så tänbkte en tråd där jag får raka svar ang min frågor är enklast för jag ska få den hjälp jag behöver.

Summa på server har jag inte direkt tänkt ut, men 3-5k kanske? Eller jag måste upp i mer för ha en hyffsad server som orkar?

//Jimmy

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: nas är smidigt, dock kan det vara begränsat vad du kan köra på den och mjukvaru uppdateringar kan sluta komma tidigare än du önskar. försök få tag i tex ett atx supermicro mobo med ipmi funktion brukar gå att hitta mobo med cpu och ram på ebay. ipmi=du kan styra den även när den är avstängd och underlättar mycket vid installation och underhåll. personligen kör jag alltid Ubuntu server med något lättare desktop på huvudserver funkar kanon med plex och emby (föredrar emby över plex alla dar i veckan)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad du transcodar från din klient, t.ex ska du spela upp AC3 5.1 ljud från en Chromecast så kommer den transcoda ljudet. Därmed får servern jobba lite extra beroende på din hårdvara.

Dom flesta använder sig av KODI för att spela upp media just pga all codec stöd man har via en Raspberry PI.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det bästa och roligast är att bygga en egen PC som uppfyller hårdvarukravet.
Windows 2000 kan jag inte rekommendera för uppgiften. Det OS:et är 19 år gammalt.

En PC med chassi som gör att det blir tyst, plats för många 3,5" diskar och ett OS som du är bekväm med.

Ladda ner Windows Server 2019 Evaluation och testa i 180 dagar.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-s...

Permalänk
Medlem

@auToeXeC: Hur mycket vill du jobba med det/lära dig? Samt, hur bekväm är du i typ UNIX miljöer? Jag skulle, såklart, valt något OS där du kan köra lite virtuella maskiner, Hyper-V kanske isf? ESXi har tämligen enkel inlärningskurva.

CS:GO kräver väl ganska hög klocka vad jag förstår. Med Plex skulle jag föreslå en CPU som har Quick Sync (https://support.plex.tv/articles/115002178853-using-hardware-accelerated-streaming/ )

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av auToeXeC:

Tänkte köpa mig en server som är bra nog att köra som jag nämnde i titeln. Är väldigt osäker på hur mycket kraft eller vad som är smidigast att skaffa. Köpa ett litet chassi och bygga en desktop dator som jag sen bara fyller med diskar eller finns smidiga färdiga lösningar som bara är att fylla upp med HDD själv?

Kommer sätta den i en stor garderob "walk in" och självklart kommer vara igång 24/7. Vill ha så den kan hosta lite mer krävande som CS:GO server eller GTA server om jag nu vill det i framtiden.

Vilket OS är smidigast att ha till det här då? Win 2000 server?

Letat runt och får väldigt olika svar. Så tänbkte en tråd där jag får raka svar ang min frågor är enklast för jag ska få den hjälp jag behöver.

Summa på server har jag inte direkt tänkt ut, men 3-5k kanske? Eller jag måste upp i mer för ha en hyffsad server som orkar?

//Jimmy

Win 2000... Du vet att det är 2019 nu? :). Kör åtminstone senaste windows eller någon Linux-dist.

Permalänk
Medlem

Tack för all input så här långt.

Jag vill såklart utveckla min kunskap så mycket jag bara kan. Men vill ha något att börja med och lära mig lite igen. Inte rört en server sen 2004 när jag gick data/nätverk i gymnasiet. Så OS är väl det lättaste tills jag kommit igång med allt igen för grunden har jag och datorer överlag kan jag en hel del om.

Så lättaste är att bygga en egen. Men valet av CPU som är grunden är stort frågetecken för mig. Något ni kan rekomendera? Är Intel XEON självklara valet? För där är inget intergrerat grafikkort eller det är moderkortet som har det? För djungeln av moderkort som passar bra till en server var större än jag trodde.

OS har jag förstått var korkat att nämna Win 2000 men har en vän som än kör det och han sancka om att det fortfarande hålls uppdaterat och tyckte själv det var konstigt.

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

"fortfarande hålls uppdaterat"

finns en anledning att han kör det

Du kan säkert köpa nått begagnat billigt för dom pengarna, finns rätt mkt på blocket.
Vill du lägga mer för att få nyare prylar så kolla mullet.se
Jag brukar handla det som ska rulla 24/7 där.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb