Permalänk

Om det är någon som skulle kunna rapportera hur datorn ska betee sig helt utan ram? Datorn uppvisar nämligen precis samma startproblem som innan, även helt utan ram. Från vissa Youtubevideos så verkar det som att datorn borde starta, fläktar och lampor, men ingen bild eller bios såklart. Dock knäpper min dator fortfarande av efter någon sekund, och sedan fortsätter försöka starta igång någon kort sekund och repetera det mönstret. Detta är alltså helt utan ram, endast moderkort och processor (och psu såklart). PSU är nu testad med en ny, men detta uppvisade precis samma problem. Därav verkar problemet ligga hos moderkort eller processor. En ny fläkt påverkar inte. VAD GÖR JAG, bör jag helt enkelt byta någon av dem, byta båda, eller finns det fler test att göra? Så tacksam för hjälpen jag fått än så länge.

Permalänk

Mer om problemet

https://vimeo.com/328795042

För att bara beskriva ytterliggare för de av er som är kunniga, Ovanstående länk är en video av problemet som uppstår när den nu startas med psu, moderkort och CPU. Det ser exakt likadant ut med eller utan ram. Om någon av er ser något som sticker ut kan jag gärna göra test!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

https://photos.app.goo.gl/cdF4JGYZi6mknMNT6

För att bara beskriva ytterliggare för de av er som är kunniga, Ovanstående länk är en video av problemet som uppstår när den nu startas med psu, moderkort och CPU. Det ser exakt likadant ut med eller utan ram. Om någon av er ser något som sticker ut kan jag gärna göra test!

Har inte läst hela tråden, så ursäkta om du redan testat.
Men jag hade liknande problem efter jag deliddade min processor; Det visade sig vara Ramslot A1,B1 som hade dött, vilket resulterade i att jag inte kunde använda mig av Dual Channel, utan var tvungen att köra i Singel, alltså A2 och B2. Testa byta plats på ramminnena och se ifall det hjälper.

Sen när du startar trycker du MemOK knappen om du har sådan.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Har inte läst hela tråden, så ursäkta om du redan testat.
Men jag hade liknande problem efter jag deliddade min processor; Det visade sig vara Ramslot A1,B1 som hade dött, vilket resulterade i att jag inte kunde använda mig av Dual Channel, utan var tvungen att köra i Singel, alltså A2 och B2. Testa byta plats på ramminnena och se ifall det hjälper.

Sen när du startar trycker du MemOK knappen om du har sådan.

Tack för tipset solomon, detta har jag dock redan provat. Har bara en sticka, och har provat att starta datorn med den stickan i varje slot, och att starta datorn helt utan ram. Det som händer på videon händer precis likadant oavsett konfiguration.

Permalänk
Medlem

Testa detta:

https://forums.tweaktown.com/gigabyte/27576-bios-flashing-qfl...

"It is possible to make the BIOS Auto-Recovery kick in (Dual BIOS) and re-flash the MAIN BIOS with the contents of the BACKUP BIOS.

This is a simple and easy method for anyone to try before having to resort to other more difficult methods, or a RMA.

1. Shut off the power supply using the switch on the back of the PSU, wait 10-15 seconds.
2. Press and hold the case Power On swtich, then while still holding turn on the power supply from the switch on the rear.
3. Still holding the case power on switch, the board will start, once it does release the case power on switch and shut off the power supply via the switch on the rear of the unit. (Do the latter two parts as quickly as you can once the board starts)
4. The board will shut down.
5. Turn the power supply back on using the switch on the rear of the unit.
6. Turn on the motherboard by pressing the case power on button.

Once the board starts this time you should see the Gigabyte splash screen, or POST page, then the Auto-Recovery from Dual BIOS will kick in. You will see a checksum error, and then recovery from BACKUP BIOS will begin. Once it is done reboot your machine and enter the BIOS and load optimized defaults then save/apply/reboot back to BIOS.

Now you are done, and will be using whatever BIOS was in your BACKUP BIOS, From there you can attempt whatever you were previously trying, or update your BIOS to the latest version.

If updating please use Qflash!!

This only applies to Dual BIOS Motherboards."

Permalänk
Inaktiv

Du tror inte en bios update skulle göra susen?
Mitt mobo hade mina ram på sin Qvl men funkade inte med dom innan ja updaterat bios, lånade ett par stickor av en vän uppdaterade sen fungerade det 😊

Edit: Såg nu videon, så där har mima byggen endast gjort om PSU eller mobo är skadat på något vis 😫

Permalänk
Skrivet av Åsa-Nisse:

Testa detta:

https://forums.tweaktown.com/gigabyte/27576-bios-flashing-qfl...

"It is possible to make the BIOS Auto-Recovery kick in (Dual BIOS) and re-flash the MAIN BIOS with the contents of the BACKUP BIOS.

This is a simple and easy method for anyone to try before having to resort to other more difficult methods, or a RMA.

1. Shut off the power supply using the switch on the back of the PSU, wait 10-15 seconds.
2. Press and hold the case Power On swtich, then while still holding turn on the power supply from the switch on the rear.
3. Still holding the case power on switch, the board will start, once it does release the case power on switch and shut off the power supply via the switch on the rear of the unit. (Do the latter two parts as quickly as you can once the board starts)
4. The board will shut down.
5. Turn the power supply back on using the switch on the rear of the unit.
6. Turn on the motherboard by pressing the case power on button.

Once the board starts this time you should see the Gigabyte splash screen, or POST page, then the Auto-Recovery from Dual BIOS will kick in. You will see a checksum error, and then recovery from BACKUP BIOS will begin. Once it is done reboot your machine and enter the BIOS and load optimized defaults then save/apply/reboot back to BIOS.

Now you are done, and will be using whatever BIOS was in your BACKUP BIOS, From there you can attempt whatever you were previously trying, or update your BIOS to the latest version.

If updating please use Qflash!!

This only applies to Dual BIOS Motherboards."

Skrivet av anon239600:

Mitt mobo hade mina ram på sin Qvl men funkade inte med dom innan ja updaterat bios, lånade ett par stickor av en vän uppdaterade sen fungerade det 😊

Edit: Såg nu videon, så där har mima byggen endast gjort om PSU eller mobo är skadat på något vis 😫

Ska prova, intressant om det är BIOS som skapar problemet, har inte tänkt att det finns något sätt att komma åt BIOS eftersom datorn bara stänger av sig, men ska prova Åsa-Nisses förslag!

@anon239600: Jo jag börjar ju tänka att Mobo är skadat, känns som det mest rimliga då cpufel är ovanligt, inga böjda pins och samma problem oavsett ram-konfiguration.

Permalänk
Skrivet av anon239600:

Jag provade med BIOS resetten, men icke. Tror jag börjar bli rätt övertygad om att något är fel på MoBo, men jag har fan inte råd att köpa ett nytt moderkort just nu. Enormt irriterande. Tack ändå för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Vet inte om du har prövat det redan men jag hade ett liknande fel på en dator jag byggde och det visade sig att jag på något sätt böjt två pins på cpu sockeln .
Har du inget annat för sig så plocka av processorn och kolla sockeln kanske?

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

Vet inte om du har prövat det redan men jag hade ett liknande fel på en dator jag byggde och det visade sig att jag på något sätt böjt två pins på cpu sockeln .
Har du inget annat för sig så plocka av processorn och kolla sockeln kanske?

Jag har tyvärr försökt det redan, men bara för att det har nämnts förut och verkar passa bra så ska jag prova igen nu!

Permalänk
Medlem

@matteengel:

Hoppas det löser problemet 👍😃

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Skrivet av Tazadar:

@matteengel:

Hoppas det löser problemet 👍😃

Jag har nu så grundligt jag kan undersökt problemet, och kan inte hitta någon böjd pinne! Jag hoppas nästan nu på att hitta den typen av fel, så att jag med säkerhet kan veta vilken del det är som krånglar. Bara för säkerhets skull ska jag inkludera en bild här på Socketen, bara om det är någon som kan se något jag missat. Börjar känna mig ganska klar med att det är moderkortet som är boven!

Permalänk

Test-hjälp

Om det nu är någon som läst denna tråd, bor i Stockholm och skulle vilja hjälpa mig/tjäna någon hundring, så skulle jag gärna vilja testa min processor och mitt Ram-minne i ett annat moderkort, bara för att veta om det är de som är problemet. Alternativt om någon har någon annan idé så är det mer än välkommet att föreslå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Tryck ned ramminena ordentligt om det inte är gjort 😊

Kan inte nog poängteras att kolla minnen en extra gång. Trodde jag var en medelmåttig byggare, men missade ändå detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matteengel:

Jag har nu så grundligt jag kan undersökt problemet, och kan inte hitta någon böjd pinne! Jag hoppas nästan nu på att hitta den typen av fel, så att jag med säkerhet kan veta vilken del det är som krånglar. Bara för säkerhets skull ska jag inkludera en bild här på Socketen, bara om det är någon som kan se något jag missat. Börjar känna mig ganska klar med att det är moderkortet som är boven!

https://i.ibb.co/q9Y0yGp/20190412-152351.jpg

Du har en böjd pinne raden längst ner till höger på sockeln på bilden. Inte så mycket böjd men kanske tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Standoffs mellan chassi och moderkort är kontrollerat?

Visa signatur

9800X3D || Gigabyte Aourous Master RTX 5080 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || 32GB CL30 6000 MHZ DDR5 || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Du har en böjd pinne raden längst ner till höger på sockeln på bilden. Inte så mycket böjd men kanske tillräckligt.

Ser den också! Syns väldigt tydligt om man förstorar upp bilden. Går att rätta till med förstoringsglas och en synål t.ex. Ta det bara mycket försiktig!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Skrivet av sp1k3n:

Ser den också! Syns väldigt tydligt om man förstorar upp bilden. Går att rätta till med förstoringsglas och en synål t.ex. Ta det bara mycket försiktig!

Hmmm, spännande! Får bli att testa imorgon om det kan hjälpa, tack så mycket för att ni kikar så noggrannt!

Permalänk
Skrivet av pckoma:

Kan inte nog poängteras att kolla minnen en extra gång. Trodde jag var en medelmåttig byggare, men missade ändå detta.

Skrivet av roo:

Standoffs mellan chassi och moderkort är kontrollerat?

Tack för svar! Båda dessa är kontrollerade flera gånger om, har bytt ut standoffs, och minnet är testat i alla slots och noggrannt nedtryckt!