Permalänk
Medlem

Köpa mellanklass TV 65 tum 4k

Hej!

Jag håller och kikar lite på en TV i mellanklassen och som jag förstått det så hamnar denna där:
https://www.komplett.se/product/1127828/tv-ljud-bild/tv-video...

Enligt sweclockers Guide:.

Enligt prisjakt är det IPS (jag vill gärna ha mer ljusstark), 120 Hz och vad jag kan förstå från guiden är det 2017 års modell, 4k/UHD.

Är det en prisvärd TV?
Jag var och kikade lite på elgiganten igår och det var väldigt svårt att bedöma skillnader på tv apparaterna eftersom de inte skriver ut någon info.

Användningsområden: Gaming (PC och Xbox), film och TV.
Livstid: Jag hoppas att man kan ha den tills den går sönder, så 10 år?

Ska man vänta tills någon kommande superrea dag istället?

Permalänk
Bildexpert 📺

@aradove: 65PUS8503 är en 2018-modell (2017-modellerna är så gott som slut) och några 120 Hz lär du inte få genom denna TV:n. Vill du kunna köra 120 Hz i 1080p och 1440p är det Samsungs modeller i NU8 eller högre du ska välja.

Vill du ha en IPS och köra 120 Hz behöver du LG:s SK8-modeller och högre. Då kan du köra 1080p/120 Hz. Vill du också ha ljusstyrkan är det SK9-modellerna du ska titta på

2018-modellerna är som alla föregående års modeller under sin "superrea" nu tills de säljer slut. Nästa rea är 2019-modellerna som börjar sjunka rejält i pris mot Black Friday.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tack för ditt utförliga svar.

Jag hittade en Samsung NU8xxx för under 10 000 kr, men jag kan inte hitta något om uppdateringsfrekvens.

Vad jag kunde se så blir det minst 2000 kr dyrare med SK.

För mig tror jag att 60 Hz gaming är helt ok för mig, då jag alltid kört med lite sämre hårdvara för att spara in pengar. Blir det väldigt märkbart på en större skärm? Jag har sett 30Hz skärmar och de är förfärligt hemska.

Jag får nog åka och kika på elgiganten en gång till.

Permalänk
Bildexpert 📺

@aradove: Jag går igenom alla frekvenser hos alla modeller i guiden du länkar till. Hint: Det är så gott som alltid max 60 Hz med tydligast undantag för de bättre modellerna från LG och Samsung.

Och i mitt tidigare svar skriver jag i klartext vilken frekvens som är möjlig med Samsung NU8-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aradove: Jag går igenom alla frekvenser hos alla modeller i guiden du länkar till. Hint: Det är så gott som alltid max 60 Hz med tydligast undantag för de bättre modellerna från LG och Samsung.

Och i mitt tidigare svar skriver jag i klartext vilken frekvens som är möjlig med Samsung NU8-modellen.

Jag får detaljstudera guiden helt enkelt. Den är väldigt bra, bara att jag måste läsa den ett par gånger för att ta åt mig all information!

Min fråga var nog egentligen om jag som har ett otränat öga skulle bry sig om det är 60 eller 120 hz? Jag gissning är att jag inte gör det.

Jag ska nog försöka rikta in mig mot de skärmar su skrev om och försöka komma under 10 000 kr, vilket är min max budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@aradove: 60 eller 120 Hz är främst relevant när du ska spela spela från PC på TV:n.

Permalänk

Hoppar på den här tråden om det är ok då jag med letar 65"
Jag har kollat in Sony kd65-xf7596 som kostar runt 10tkr nu
Läser man på nätet så hävdar en del att det är VA panel i just 65" men ips i dom mindre storlekarna men på Mediamarkt så sa dom att även 65" hade ips???
Vill ju gärna ha VA panel. Har även kollat in kd65-xf9005 som ska vara en jättebra tv men känns lite Overkill för mig då det mest kommer rulla barnkanaler via boxer men visst även lite Netflix o Viaplay blir det väl.

Skickades från m.sweclockers.com

Rättstavning :)
Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blomman58: Det är nog en skärm som duger till barnkanalerna oavsett. Annars, ta dig till butiken och titta om det är VA eller inte. Det är inte otänkbart att det skiljer sig från region till region, variant till variant och även mellan tillverkningsomgångar vilken panel det är mer exakt.

Permalänk

Tack för svaret laxpudding.
Saken är den att dom på Mediamarkt knacka på den o sa att det var ips för den var så ihålig, trodde det va precis tvärtom.
Jag sitter med en 55" billig LG idag med ips skärm o köpte den för att planen från början var att den bara skulle användas till barnkanaler och att allt annat i tv väg skulle ses på våran 46" panasonic g30 plasma och alla filmer enbart på min Sony hw65 projektor men numera kollar vi nästan all tv på 55" bara för man är för lat o inte orkar gå ner i källaren efter att man nattat barnet. Det som jag stör mig på LG:n är ju deras slöa mjukvara och att det är grått istället för svart som syns tydligare på kvällen när man har släckt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Bildexpert 📺

@Blomman58: Ifall någon knackar på en skärm och anser sig kunna avgöra paneltekniken genom ljudet som uppstår, då rycker man på axlarna, ler en smula och ignorerar.

Orsaken till att TV:n ser grå ut i svärta på kvällen är en kombination där IPS är en av förklaringarna som hänger ihop med hur ljusstarkt TV:n lyser. Du behöver i första hand sänka styrkan på bakgrundsbelysningen, vilket då inte är reglaget som heter "ljus" eller "ljusstyrka" på en LG.

Är du ute efter en VA-panel och ett bättre kontrastförhållande utan att det blir allt för dyrt, sikta på Samsung NU8 eller om du känner att du har råd och vill köra Sony, XF9-modellen. Då vet du åtminstone vad du får för TV och vilken nivå som garanteras.

Permalänk

Tack för svaret.
Har kollat på lite YouTube klipp där dom visar skillnaden på ips och va och att på va blir det mer färgskiftningar när man knackar eller trycker på skärmen. Kanske så dom också såg om det var ips på Mediamarkt. Nästa gång ska jag kolla nogrannare själv. lutar mer o mer åt xf9005 istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<- Old school datanörd ->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@aradove: 60 eller 120 Hz är främst relevant när du ska spela spela från PC på TV:n.

Tack för hjälpen. Det blir ett demoex av Samsung ue65nu8005 för 10 k. Jag ska hämta på fredag

Skickades från m.sweclockers.com