Permalänk

RTX 2080 i7 6700k skylake bottleneck

Tjenare!
Hade funderingar på att updatera min cpu men fick reda på att jag behöver ett nytt moderkort först.
Så behöver spara lite mer pengar, men under tiden så undrade jag om detta är normalt eller inte.
Har köpt en 2080 och kör med intel i7 6700k skylake på 4.2ghz och det funkar perfect i alla nya spel
så länge jag inte streamar. men skulle jag starta upp min stream + köra battlefield 5 eller något liknande
så får jag performance problem. cpun kan nå upp till 100%.

Är det så att cpun är för seg eller är det något annat?

har inte så stor koll på cpuer men har pratat med Inet's support och dom rekomenderade i7 9700k eller en i9 (Kommer ej ihåg vilken).

Permalänk
Medlem

Använder du nvenc eller h.264 som encoder?
Nvenc lägger över encodingen på GPU och med tanke på att du har 2080 så ska du använda detta då den har ett dedikerat chip för encoding, medans h.264 lägger över det på CPUn, vilket isf. skulle förklara att din cpu går för fullt

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk

@m0s: Hej! jag kör med Nvenc (New) vilket jag tror? är den nya för RTX. är osäker på om "(New)" är den som dom har gjort för rtx.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylning? Du kan ju prova överklocka litegrann.
4,4ghz kan du enkelt nå utan att göra något speciellt.. hjälper ju lite.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: jag kör med en h80 corsair just nu. alltid varit lite rädd för att överklocka. osäker på vad en okej temperatur är och allt sådant.

Permalänk

mina streaming settings är...
Encoder: Hardware (NVENC) (NEW). vilket jag tror är de nya dom la till för RTX?
Enforce streaming service encoder settings = Av
Rate controll: CBR
Bit rate 6000
Keyframe interval 2
preset Max Quality
Profile High
Look ahead av
Psycho visual tuning På
GPU 0
Max B-frames 2

ifall detta hjälper till med något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

@-ronz: jag kör med en h80 corsair just nu. alltid varit lite rädd för att överklocka. osäker på vad en okej temperatur är och allt sådant.

Temperaturen är nog det största problemet med 6700K. Den kan bli väldigt varm och fluktuera ganska bra.
Jag har samma processor också med en h80i.
Så länge den inte stiger över 85 grader ska det nog vara OK. Min kan nå 81grader (men då bara under en sekund) med 1.3v och 4,4ghz. Kan säkert sänka volten då det känns stabilt nu.
Denna guide på sida 5 (steg 1-6) är väldigt enkelt;
https://drive.google.com/file/d/0Bz2VRRbLPrZnMXBnOXRWeVlHcHM/...
Men ett tips är att börja lite lägre som tex. 1.3volt och 44x ratio.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

@ronz: Tack! ska ta och kolla länken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Temperaturen är nog det största problemet med 6700K. Den kan bli väldigt varm och fluktuera ganska bra.
Jag har samma processor också med en h80i.
Så länge den inte stiger över 85 grader ska det nog vara OK. Min kan nå 81grader (men då bara under en sekund) med 1.3v och 4,4ghz. Kan säkert sänka volten då det känns stabilt nu.
Denna guide på sida 5 (steg 1-6) är väldigt enkelt;
https://drive.google.com/file/d/0Bz2VRRbLPrZnMXBnOXRWeVlHcHM/...
Men ett tips är att börja lite lägre som tex. 1.3volt och 44x ratio.

Har han ett bra exemplar av processorn så borde han ju kunna klocka processorn högre ä 4.4Ghz och få ut lite till av processorn samt kanske ha rätt bra temperatur med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Har han ett bra exemplar av processorn så borde han ju kunna klocka processorn högre ä 4.4Ghz och få ut lite till av processorn samt kanske ha rätt bra temperatur med.

Japp

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin921210:

mina streaming settings är...
Encoder: Hardware (NVENC) (NEW). vilket jag tror är de nya dom la till för RTX?
Enforce streaming service encoder settings = Av
Rate controll: CBR
Bit rate 6000
Keyframe interval 2
preset Max Quality
Profile High
Look ahead av
Psycho visual tuning På
GPU 0
Max B-frames 2

ifall detta hjälper till med något!

Har du 100% cpu är jag 100% säker på att det är inställningar i OBS och/eller spel som är fel när du streamar.
I OBS finns det en generator för log under "Help" uppe till höger. Posta de sista två loggarna här så skall jag titta.
Du ser också i aktivitetshanteraren VAD det är som drar så mycket cpu.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision