Hur skaffar jag billigast/enklast Windows?

Permalänk
Medlem

Hur skaffar jag billigast/enklast Windows?

Jag vill ha en fungerande, snabbt fixad Windowsversion, som kostar så lite som möjligt. Windows 7 och framåt går nog bra. Det är en gammal dator, och möjligen kan den krångla lite med Windows 10, men är det billigt nog så kan det vara värt att prova.

Så, hur billigt och enkelt går det att fixa? (Förutsätter väl här att det ska vara lagligt (typ), och har också intrycket att olagliga varianter är krångligare.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Jag vill ha en fungerande, snabbt fixad Windowsversion, som kostar så lite som möjligt. Windows 7 och framåt går nog bra. Det är en gammal dator, och möjligen kan den krångla lite med Windows 10, men är det billigt nog så kan det vara värt att prova.

Så, hur billigt och enkelt går det att fixa? (Förutsätter väl här att det ska vara lagligt (typ), och har också intrycket att olagliga varianter är krångligare.)

Skulle det här funka?
https://livekort.se/windows-10-pro-64

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köpte en licens för w10 home på ebay för ~40kr för ett tag sen. Funkar som den ska.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte licensiera egentligen om du kan leva utan att kunna ändra lite småsaker som egentligen inte spelar någon roll. Annars är ebay ett tips som sagt. Ryktas om att en fungerande Pro licens kostade 3 GBP :- senast igår

Permalänk

Du kan köra oaktiverat gratis om du kan leva utan bakgrundsbild och lite vit text nere i högra hörnet.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Rent krasst kan du köpa en legitim nyckel som du vet aldrig kommer bråka och då kostar de vad de kostar och kommer inte finnas några "awsum dealz", eller så köper du en billig nyckel som kanske dras tillbaka imorgon eller så funkar den smärtfritt så länge du har användning för det och då spelar det ingen större roll om du köper den av någon på forumet för 400 eller på ebay för 40:-, risken är mest att de köpt den för 40:- och gör vinst på resten när de säljer den till dig.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbelias1:

Du kan köra oaktiverat gratis om du kan leva utan bakgrundsbild och lite vit text nere i högra hörnet.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

man kan ändra bakgrundsbild om man vill bara lite krongligare. höger klicka på bilden du vill ha och välj använd som bakgrundsbild. NÄSTAN säker på att det fungerar.

windows 10 är helt funktions dugligt utan aktivering om man bara ska göra enkla saker och och inte vill ändra för mycket utseende mm.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Som folk säger:Ebay 30min efter köpet så satt jag o installerade windows

Kostnad: ca 60 kr för Win 10 PRO.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A GPU: XFX AMD Radeon RX 6750 XT Core Gaming Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: NZXT C750 750W v2Hd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem

Jag köpte på kinguin 2 ggr, inga problem. Har aldrig hört om någons licens som slutat fungera heller?.

Kör man Win10 utan att registrera så fungerar det givetvis, men man kan tex inte heller göra inställningar på ljudet i panelen. Allt är låst, tex ändra mikrofonens inställningar med bitrate osv.

Går att kringå litegran, men smidigare att betala en 250kr och köra på som vanligt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag köpte på kinguin 2 ggr, inga problem. Har aldrig hört om någons licens som slutat fungera heller?.

Kör man Win10 utan att registrera så fungerar det givetvis, men man kan tex inte heller göra inställningar på ljudet i panelen. Allt är låst, tex ändra mikrofonens inställningar med bitrate osv.

Går att kringå litegran, men smidigare att betala en 250kr och köra på som vanligt.

http://lmgtfy.com/?q=windows+key+stopped+working+kinguin

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Yorg: Det var ju inte mycket till svar. Det enda jag får upp är folk som inte kan aktivera sina nycklar dessutom, inte att de har blivit aktiverade och sedan efter en månad slutat att fungera, och även om de gör så är det nog en förhållandevis liten procent till det antal som faktiskt fungerar.

Har köpt en Doom nyckel ifrån Kinguin som inte fungerade, fick mina pengar tillbaka utan problem, så om Windows nyckeln inte fungerar så är det väl bara att kontakta Kinguin och få en ny.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Funkar även Windows 7 och 8.1 utan licens/kod eller är det skillnad?

Permalänk
Medlem

@gavagai:
På den tiden win7 var standard så var det ju 30 dagars prövotid innan en nyckel behövs.
Det är ju skillnad på win7/8 och 10.
Hur gammal är datorn, vad ska du göra med datorn? Skriva i word, surfa eller spela?

Win 7 behöver ju upp emot 300 fristående uppdateringar om man har en skiva/iso från 2010 och att få det att funka(så säkert/stabilt som möjligt) så tar det ett tag.
Medans win 10 går att ladda hem och köra på en timme om man vet vad man ska ställa in. Men i realiteten tar det längre men det är nog mer vad man är van vid.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Det ska nästan bara spelas minecraft på den. Det blev någon upphakning som kan ha hört ihop med Windows 10 (och gammal dator) på den förut (enligt googling av det fel som blev), men jag har uppgraderat ramminnet nu också, så det är mycket möjligt att det funkar bättre om jag testar igen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av gavagai:

Det ska nästan bara spelas minecraft på den. Det blev någon upphakning som kan ha hört ihop med Windows 10 (och gammal dator) på den förut (enligt googling av det fel som blev), men jag har uppgraderat ramminnet nu också, så det är mycket möjligt att det funkar bättre om jag testar igen.

Minecraft finns för Linux om du inte vill ha en pirat/stulen eller på annat sätt skum win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Windows 10 är gratis. Sen kostar det en liten slant att aktivera det om du vill få möjlighet att byta bakgrund, bli av med vattenstämpeln nere i hörnet och lite sånt. Men du behöver ingen registreringsnyckel för att installera å köra det.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Minecraft finns för Linux om du inte vill ha en pirat/stulen eller på annat sätt skum win.

Ja, jag har Ubuntu nu, men det blir krångligare med moddar då, eller senare tillgängligt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Windows 10 är gratis. Sen kostar det en liten slant att aktivera det om du vill få möjlighet att byta bakgrund, bli av med vattenstämpeln nere i hörnet och lite sånt. Men du behöver ingen registreringsnyckel för att installera å köra det.

Byta bild via andra sätt än personalize meny (Anpassa) funkar fortfarande.

Tex leta upp bilden på disken utan att öppna, leta med webbläsaren Firefox, Öppna bilden med det förvalda programmet mm och högerklicka på bilden. Vissa av sätten ger flera valmöjligheter.

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner win 10 från microsoft och så kör jag developer (eller vad det heter) i inställningar. Det har fungerat sen tian kom ut.
Helt gratis dessutom.

Visa signatur

///Arch