Permalänk
Avstängd
Skrivet av yrfhar:

@cyklonen: I januari 2018 trodde SMHI att risken för en fiasko-sommar var stor. Det blev tvärtom. Slumpen avgör nog mycket om hur det kommer att bli. Men denna vår tycker jag det har varit ovanligt varmt, eller tänker jag fel? Tycker att det är rätt skönt nu med sol och 15 grader. Just nu kan man välja om man vill sitta inne eller vara ute. Sitter just nu ute och skriver detta.

Tycker personligen nästan som du men 23-24 grader är aningen för mycket för min smak.

Har för mig att det var tack vare jetströmmens position som vi fick så bra väder förra året. Jag bor utanför Malmö och under 3 månader regnade det kanske totalt i fem minuter, och då kom det bara lite småstänk. Gräset var gult överallt, något som jag inte kan minnas ha upplevt förut.

Ang. temperaturen i år så tycker jag att det varit normalt. Några enstaka dagar med 20+, men oftast runt 15 - 18.

Under sommaren är ca 25 grader lagom, när det är 30+ så är det mestadels bara jobbigt i längden. Det är ett helvete att sova när svetten svettas...

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Inaktiv

Varmt just nu, första solbrännan kom igår och idag ska de bli ännu varmare.

Permalänk

Varma nätter är dock frukansvärt gött, så det hoppas jag på!

Permalänk
Medlem

Varma nätter är fruktansvärt - går inte att sova alls.

Hoppas på en sommar med regn vart 3:e vecka så att grundvattnet kan återhämta sig och skördarna bli bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Varma nätter är fruktansvärt - går inte att sova alls.

Hoppas på en sommar med regn vart 3:e vecka så att grundvattnet kan återhämta sig och skördarna bli bra.

En utopisk dröm förmodligen, men det skulle man ju verkligen inte tacka nej till...
Var och badade (Nåja, de gjorde det i allafall, men de lyckades se till att jag åtminstone fick känna på vattnet ordentligt också... ha ha! ) med syrrans ungar häromdagen i havet, har aldrig varit med om att det varit så varmt i vattnet här denna tid på året tidigare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Varmt på natten? Själv föredrar jag iskallt, året om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Här regnar det mest, men jag hoppas inte att det blir varmt i år..vill gärna läsa och höra om något annat än ett påstått klimathot som är populärt att skrika om så fort vi får en varm sommar.

Permalänk
Inaktiv

Och här regnar det lite, jag kommer bli fattig som en råtta i år om det fortsätter.
För många är vädret exakt detsamma som pengar.. Man jobbar och sliter men sedan har man vädergudarna emot sig. Det blir väl att offra min dator till någon regngud.

För oss som ekonomisk drabbas av lite regn så känns det sådär att höra folk njuta av detsamma, men talesättet "Den enes död är den andres bröd" gäller.
Det är väl som en snygg och begåvad tjej berättar att hon har gjort slut med sin pojkvän och 99,99% av alla singelkillar inte precis gråter sig sömnlösa över detta.

Så det är bara acceptera och spela med. På lång sikt undrar jag vad som kommer hända i välden om det ej regnar mer. Jag klagar på att min ekonomiska utveckling ej fortsätter, andra klagar på att de svälter ihjäl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Och här regnar det lite, jag kommer bli fattig som en råtta i år om det fortsätter.
För många är vädret exakt detsamma som pengar.. Man jobbar och sliter men sedan har man vädergudarna emot sig. Det blir väl att offra min dator till någon regngud.

För oss som ekonomisk drabbas av lite regn så känns det sådär att höra folk njuta av detsamma, men talesättet "Den enes död är den andres bröd" gäller.
Det är väl som en snygg och begåvad tjej berättar att hon har gjort slut med sin pojkvän och 99,99% av alla singelkillar inte precis gråter sig sömnlösa över detta.

Så det är bara acceptera och spela med. På lång sikt undrar jag vad som kommer hända i välden om det ej regnar mer. Jag klagar på att min ekonomiska utveckling ej fortsätter, andra klagar på att de svälter ihjäl.

Jo, Jag är också drabbad, men det är ju inte så mycket att göra åt... Jag tar det väl ungefär med samma tålamod som Wal Footrots Yoga lektioner i Footrot Flats serien... ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, Jag är också drabbad, men det är ju inte så mycket att göra åt... Jag tar det väl ungefär med samma tålamod som Wal Footrots Yoga lektioner i Footrot Flats serien... ha ha

https://www.footrotflats.com/media/30955/w020.jpg

Bra bild, jag blev nyfiken på serien och kollade in den lite.
Mitt problem är nog att jag att jag oroar mig över fel saker, vädret kan jag ej påverka det blir som det blir. Varför då lägga ner tid och oroa sig på detta istället fokusera på saker som jag kan påverka? Och som ekonomer brukar säga om dåliga nyheter, det handlar bara om pengar det kunde ha varit värre, Där jag tänker på de som svälter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Bra bild, jag blev nyfiken på serien och kollade in den lite.
Mitt problem är nog att jag att jag oroar mig över fel saker, vädret kan jag ej påverka det blir som det blir. Varför då lägga ner tid och oroa sig på detta istället fokusera på saker som jag kan påverka? Och som ekonomer brukar säga om dåliga nyheter, det handlar bara om pengar det kunde ha varit värre, Där jag tänker på de som svälter.

Jo, visst är det så, men förr eller senare når (i vart fall jag) en inre gräns för hur mycket man pallar med och inser att man helt enkelt måste försöka att stänga av saker i skallen i allafall en tid såtillvida men ej kan komma på någon lösning...

(hittade inte serien jag tänkte på, men han sitter iaf i kalsongerna ute på ett uttorkat fält i yoga position och säger att han funnit inre frid strax innan han hastigt reser sig upp med orden (någonting i stil med ) "Men likt förbaskat blåser det (torrt) ändå!!" )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Greta kan gå hem, showen är över.
Maj har ju varit iskallt hittills. Snö och frost(senast förra vecken fick jag skrapa rutorna på bilen..).
Men det är väl extremväder åt andra hållet nu
Tur att bränsleskatten är hög iaf så vi får regn till sommaren!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Greta kan gå hem, showen är över.
Maj har ju varit iskallt hittills. Snö och frost(senast förra vecken fick jag skrapa rutorna på bilen..).
Men det är väl extremväder åt andra hållet nu
Tur att bränsleskatten är hög iaf så vi får regn till sommaren!

Det är förstås svårt att veta om någon är seriös över internet så för säkerhetsskull vill jag bara förtydliga att det är skillnad på väder och klimat...

Permalänk
Medlem

jag hoppas verkligen inte att det blir som förra sommaren.. men redan nu är det kvavt och varmt som fan här i skåne så det ser inte lovande ut.

vi behöver regn den här sommaren annars lär väl all växtlighet dö ut eftersom det blir vattningsförbud och det är ju inge roligt när man ska jobba i trädgårdsbranschen.
och det är inte så lustigt att vandra runt och jobba i 35 graders värme, man blir ju grillad innan lunchen.

nej fy fan jag tar hellre regnstorm och åska än sån värme igen.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

På lång sikt undrar jag vad som kommer hända i välden om det ej regnar mer. Jag klagar på att min ekonomiska utveckling ej fortsätter, andra klagar på att de svälter ihjäl.

Den totala mängden vatten i världen borde ju inte förändras dock, om det inte dunstar ut i rymden... Förra året när våra skördar torkade bort och gräsmattorna brändes sönder dog folk i t.ex. Östeuropa av översvämningar.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Problemet är väl om det blir extremt åt "nåt av hållen" varje år och aldrig lagom. Får halva jorden våtår och halva torrår blir det ju missväxt överallt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Fick upp en gädda i onsdags och grannen spådde:

Första delen av juni blir sval, sedan efter midsommar eller någon vecka senare, brakar helvetet loss igen men sol och 26-30 grader. I Augusti blir det varmt och extra fuktigt. Sängkläderna kommer kännas som om de är klistrade på kroppen. September bli en fin månad. 19-22 grader och sol nästan var dag och som vanligt går solen ner vid lämplig tid på kvällen. Oktober blir också fin. Lite kallare men torr klar hyggligt varm luft. 5-10 November är jag säker på att vi får vår första snö men den lägger sig inte. Blir inte riktig vinter söder om Vänern före February.

Nästas varma långa sommar kommer 2022 om Sverige kvalificerar sig till fotbolls VM.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Juni är alltid en dålig månad, Maj brukar alltid vara bättre och att sommar värmen inte kommer förän juli är ju ingen nyhet, juli och augusti är dom säkraste sommar månader numera och har så varit i flera år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av yrfhar:

Fick upp en gädda i onsdags och grannen spådde:

Första delen av juni blir sval, sedan efter midsommar eller någon vecka senare, brakar helvetet loss igen men sol och 26-30 grader. I Augusti blir det varmt och extra fuktigt. Sängkläderna kommer kännas som om de är klistrade på kroppen. September bli en fin månad. 19-22 grader och sol nästan var dag och som vanligt går solen ner vid lämplig tid på kvällen. Oktober blir också fin. Lite kallare men torr klar hyggligt varm luft. 5-10 November är jag säker på att vi får vår första snö men den lägger sig inte. Blir inte riktig vinter söder om Vänern före February.

Nästas varma långa sommar kommer 2022 om Sverige kvalificerar sig till fotbolls VM.

Helt ärligt trodde jag på spå väder i aborre när jag var 5-7år gammal, nu när jag är äldre så är jag tveksam till att det ändå inte är nästan lika pålitligt som smhi om man ska spå väder 3 månader fram i tiden.

Skrivet av klirre:

@Pepsin: Problemet är väl om det blir extremt åt "nåt av hållen" varje år och aldrig lagom. Får halva jorden våtår och halva torrår blir det ju missväxt överallt.

Exakt och det har länge varit variationer, missväxtåren 1867-1869 har vi ej glömt ännu. Det stora problemet är nog att människan har blivit så extrem beroende av extrem produktion av mat.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Redan nu ser det halvkasst ut i hela norra USA och Kanada, de har haft en ovanligt kall vår, eller lång vinter hur man nu vill se på det, och nu börjar försommarregnen komma och spä på redan kalla och blöta marker. Många har haft svårt att sätta majs och sojabönor, speciellt majsen är besvärlig då den inte hinner mogna ifall den sätts för sent. Dessutom löper grödorna de lyckats få ner i jorden risk att drunkna ifall det kommer för mycket regn innan de grott.

I Sverige ser det väl någorlunda ok ut, den kalla våren har inte slagit lika hårt här. Vi är mest beroende av att det fortsätter regna då det som kommit gjort nytta men inte varar hela sommaren.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Den globala uppvärmningen kommer göra hela året varmare så det e bara o vänja sig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Den globala uppvärmningen kommer göra hela året varmare så det e bara o vänja sig.

Nja, globala uppvärmningen gör så att det blir kallare, varmare, blötare, torrare, mer blåsigt, mindre blåsigt på en och samma gång. Lite lustigt eftersom växthusgaser enligt fysiken ska jämna ut temperaturskillnaderna. Jämför månen utan atmosfär som har 200+ på dagen och 200- på natten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Hoppas på värme likt förra året.

Blir det för varmt så hoppar jag i polen som finns 250 meter från jobbet

Förstår mig dock inte på folk som måste ha en AC och folie på fönstren när det blir över 15 grader ute.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaså så du tyckte förra sommaren var bra med eldningsförbud redan i maj. Stadsbor drabbas att inte kunna grilla på allmänna grillplatser. Det är bara husägare som kan grilla.

Vad är en ssommar för folk som bor i lägenhet? Gå förbi övergivna grillplatser på kvällen med önskan att kunna grilla. Det är hånskrattande när husägare minglar med grillen.
DET HÄR FÅR INTE NI GÖRA ERA SARDINER HA HA!
Det ska vara som en förbannelse när det är generell eldningsförbud men påverkar inte husägare.

Inte så konstigt många skiter i eldningsförbudet för ska hela sommaren gå förlorad på alla grillplaner?

Permalänk
Medlem

I princip överlever inga vädersystem mer än 3-4 veckor. Alla former av prognoser som sträcker sig längre än så är bullshit. Och då är det bara mycket övergripande trender man kan sia om. Det går alltså inte att säga ett skit om hur sommaren ska bli, åtminstone inte förbi midsommar.

För mer detaljerade prognoser är redan 7-10 dygn i längsta laget, och först under 4-5 dygn kan man hyfsat lita på prognosen, om man är intresserad av detaljer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gzerd:

Jaså så du tyckte förra sommaren var bra med eldningsförbud redan i maj. Stadsbor drabbas att inte kunna grilla på allmänna grillplatser. Det är bara husägare som kan grilla.

Vad är en ssommar för folk som bor i lägenhet? Gå förbi övergivna grillplatser på kvällen med önskan att kunna grilla. Det är hånskrattande när husägare minglar med grillen.
DET HÄR FÅR INTE NI GÖRA ERA SARDINER HA HA!
Det ska vara som en förbannelse när det är generell eldningsförbud men påverkar inte husägare.

Inte så konstigt många skiter i eldningsförbudet för ska hela sommaren gå förlorad på alla grillplaner?

Man får helt enkelt lösa det genom att grilla på sitt landställe om man bor inne i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Man får helt enkelt lösa det genom att grilla på sitt landställe om man bor inne i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller använda stekpannan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eller använda stekpannan.

Eller grilla på iordningställd grillplats i skogen. Eller bo i ett flerfamiljshus som har en uteplats med grill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Eller använda stekpannan.

Grilla är inte steka

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det är förstås svårt att veta om någon är seriös över internet så för säkerhetsskull vill jag bara förtydliga att det är skillnad på väder och klimat...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Grilla är inte steka

Ungefär samma sak. Grilla är överskattat.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S