Gigabyte lanserar moderkort för Ryzen 3000-serien med styrkretsen X570

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte lanserar moderkort för Ryzen 3000-serien med styrkretsen X570

Inför den stundande Ryzen 3000-lanseringen visar Gigabyte sju moderkort bestyckade med X570-styrkretsen. Bland modellerna syns en med passivt kyld styrkrets, samt en Mini ITX-variant.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

X570 Aorus Xtreme ser onekligen ut som en riktig vinnare. Den får det nog bli!

Man blir ju alldeles lycklig när man ser en stor fin heatpipe som leder ned mot chipsettet. Inga fläktar här inte!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

X570 Aorus Xtreme ser onekligen ut som en riktig vinnare. Den får det nog bli!

Man blir ju alldeles lycklig när man ser en stor fin heatpipe som leder ned mot chipsettet. Inga fläktar här inte!

Samt 16 riktiga faser som egentligen inte ger något förrän du kyler med flytande kväve, och en prislapp på för många tusenlappar... Skulle vilja se någon som sätter en sådan kylning även på brädor för oss vanliga dödliga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av osgorth:

X570 Aorus Xtreme ser onekligen ut som en riktig vinnare. Den får det nog bli!

Man blir ju alldeles lycklig när man ser en stor fin heatpipe som leder ned mot chipsettet. Inga fläktar här inte!

Aurorus Extreme är nog det första high end moderkort på länge som jag tyckte var riktigt snyggt! Tyvärr verkar det bli en riktigt dyr best.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Det blir väldigt dyrt - ja. Rapporterna från golvet är att Xtreme kommer kosta $599, så.. ~6500kr?

Sannolikt värt varenda krona, dock.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@osgorth:

Satan i gatan 6k?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@osgorth:

Satan i gatan 6k?

Mm, vi kan ju titta på motsvarande Aorus Z390 Xtreme som i dagsläget kostar mellan 6,500-6,800kr i Sverige. :/

Det kostar att ligga på topp.

Men ärligt talat, med tanke på hur kraftfull Zen 2 känns så är det här en investering som känns motiverad om man siktar på 12- eller 16-corevarianten när den väl kommer.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har förstått att ni inte får säga priset på moderkorten men kan ni säga ungefär hur mycket dyrare de blir än Z390 och X470? Det är ju ändå rätt mycket ny teknik med USB 3.2, PCIe 4.0 och WiFi 6 bl a.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

@osgorth:

Det är förvisso sant, ja får fundera lite tänkte uppgradera under Blackfriday så får se om jag kan motivera prislappen då kontra ta en bättre cpu, en annan skrev, är ju mycket ny teknik som säkert får priset att skena..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ca 6000 kr för ett sådant moderkort - vad ger det? De där småfläktarna på moderkortet känns lite stenåldern, låter de något?

Om du bara ska ha 1 grafikkort, kanske köra en eller två PCIe 4.0 M.2 SSD, och ibland göra lite cpu-intensiva saker (t ex rendering), då kanske det finns billigare mer prisvärda utgåvor?

Permalänk
Medlem

Bra att någon vågar vägra fläktfanskap, men mindre bra om det bara gäller den svindyra modellen. SÅ dyrt är det inte med en extra heatpipe + kylfläns (dvs det borde förekomma på billigare modeller också, men kanske inte på budgetmodellerna).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@osgorth:

Det är förvisso sant, ja får fundera lite tänkte uppgradera under Blackfriday så får se om jag kan motivera prislappen då kontra ta en bättre cpu, en annan skrev, är ju mycket ny teknik som säkert får priset att skena..

Det blir genast mycket pengar när man köper ny dator idag, CPU är intressant men samtidigt vill man ha en låg TDP (t ex 65W) och få ner temperaturen och därmed ljudet i lådan - single cpu core beräkningarna är nog detsamma som de dyrare modellerna - du måste ha mer än 20% skillnad i prestanda för att du ens ska kunna märka något. Ha stora lågvarvfläktar på minst 14 cm-20 cm i en låda gör datorn praktiskt taget ljudlös när man inte spelar.

Det riktigt intressanta investeringen sker i valet av grafikkort - där kan du tjäna mest prestanda för pengarna.

Det utkristalliseras med tiden vilket modell av moderkort som blir mest prisvärt, köp rätt prylar och håller man sig i lägre prisklasser, så är de säkert redan prispressade innan Blackfriday för att många har dem på lager, men ändå kanske du kan få en liten bonus på någon 100-lapp? Finns nog mer att tjäna på erbjudande på SSD's där prispressen kan vara ca 800 kr?

Blackfriday är annars ett ypperligt tillfälle att köpa en LG Oled tv - det är mer en lockvara de för priskrig med mellan de stora varuhusen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra att någon vågar vägra fläktfanskap, men mindre bra om det bara gäller den svindyra modellen. SÅ dyrt är det inte med en extra heatpipe + kylfläns (dvs det borde förekomma på billigare modeller också, men kanske inte på budgetmodellerna).

Blev väldigt förvånad att se dem idag - trodde vi hade kommit nånvart.

Permalänk
Medlem

@Rapidact:

Får invänta tester och se, sitter på en 3770k med en noctua uh14s med dubbla fläktar i push and pull och går väldigt tyst. Köpte mig ett 2060 i våras till bra pris så en ny cpu kan vara på sin plats. Ja tv marknaden är ju skev som den är som Ytterberg har gått igenom, oled köptes förra året så det är det inget behov av

Menmen ska bli kul att se prestandatester på ryzen och sedan se vad man går för

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv

Enligt Wccftech så har kortet en fläkt:

Citat:

AORUS is preparing a total of seven X570 motherboards, all of which are listed on their webpage along with the details. They are still missing a few pictures here and there but they have everything listed for their flagship X570 AORUS Xtreme part which is a beast of a product with 16 Phase VRM design, dual 8 pin connectors and a very nice design that includes a shrouded cover for the board itself and active fan cooling.

https://wccftech.com/amd-x570-motherboard-roundup-aorus-asus-...

Det skulle dock inte vara första gången de har fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@Rapidact:

Får invänta tester och se, sitter på en 3770k med en noctua uh14s med dubbla fläktar i push and pull och går väldigt tyst. Köpte mig ett 2060 i våras till bra pris så en ny cpu kan vara på sin plats. Ja tv marknaden är ju skev som den är som Ytterberg har gått igenom, oled köptes förra året så det är det inget behov av

Menmen ska bli kul att se prestandatester på ryzen och sedan se vad man går för

Satsa på tyst dator (fraktal design låda med stora fläktar - semi-passivt nätagg från corsair), prisvärd cpu, t ex AMD 3700x och lägg extra pengarna på ett bra grafikkort med stora fläktar, t ex MSI gaming x serien.

Nu hade du ett nytt grafikkort redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Enligt Wccftech så har kortet en fläkt:

https://wccftech.com/amd-x570-motherboard-roundup-aorus-asus-...

Det skulle dock inte vara första gången de har fel

Gamers Nexus har gått igenom den på djupet med Gigabyte och ingen fläkt och syns på bilderna.

Han fick priset 600 USD och berättar prisbilden på övriga moderkort och Itx moderkortet är 220 USD

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Enligt Wccftech så har kortet en fläkt:

https://wccftech.com/amd-x570-motherboard-roundup-aorus-asus-...

Det skulle dock inte vara första gången de har fel

Får hoppas på det. De kan ha blandat ihop det med MSI:s värsting (eller vem det nu var) som har både fläkt och heatpipe.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Rapidact:

Jag är ingen nybörjare, min dator är redan tyst idag. Kör med define c, bytte ut till noctua 140 mm fläktar istället för stock för att flytta mer luft på färre varvtal. Och semipassivt agg har jag redan i form av evga g2,där behöver inte fläkten snurra,strix varianten av 2060 är både tyst och sval kontra mitt gaml 390x. Saknar förvssio temperaturen man fick med customloop. Men får se vilken cpu som blir prisvärd för mitt syfte.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Lite surt om moderkorten antingen ska ha småfläktar eller kosta 6000kr+

Men PCIE 5.0 skulle väl komma inom någorlunda nära framtid?
Om man ändå ska fläska på så kanske man kan få ett moderkort med PCIE 5.0 och vattenkylning inom 1-2 år?

Permalänk
Medlem

För dom som är intresserad över Gigabytes nya VRM-lösning och hur de lyckas få 14 och 16 riktiga faser rekommenderas videon nedan där Buildzoid går igenom komponenterna och hur absurt det hela är.

Personligen är jag mer intresserad av ASUS dATX-kort (eller vad det heter) med "perfekta" minnesbanor, förutsatt att detta ger extra spelmån för vanliga döda med luftkylning. Allt kanske är helt menlöst också och alla moderkort kan komma upp i 3600 MHz+ med bra minnen.

Likt andra är jag intresserad av ett mer rimligt moderkort med en fläktlös kylning, iaf på chipset. VRM är ju lite mer komplicerat då mindre faster även leder till hetare VRM vid samma effektåtgång och således större anledning att ha en fläkt som hjälper till. Men något säger mig att detta mest är för att man ska kunna överklocka de 16-kärniga monstren som lär ställa rätt höga krav på strömmatningen när man börja pilla på spänningen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Enligt Wccftech så har kortet en fläkt:

https://wccftech.com/amd-x570-motherboard-roundup-aorus-asus-...

Det skulle dock inte vara första gången de har fel

De har fel.

Gigabyte har själva bekräftat i en tråd på Reddit:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bti2xk/asus_msi_gigabyt...

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

De har fel.

Gigabyte har själva bekräftat i en tråd på Reddit:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/bti2xk/asus_msi_gigabyt...

Bra. Då ligger det moderkortet på plats #1 för min del än så länge. Synd på priset, så jag får hoppas på att det kommer rimligare alternativ från exempelvis Asrock eller Asus.

Eller så får man hoppa över X och gå på B istället (förutsatt att den har tillräckligt låg TDP för att inte behöva aktiv kylning alls).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Aktiv kylning går bort. Fetbort faktiskt. Men jag är inte villig att betala 6-7k för ett mammakort.

Är det så det ska va, får det bli en 470-planka istället. *UTAN* RGB.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bra. Då ligger det moderkortet på plats #1 för min del än så länge. Synd på priset, så jag får hoppas på att det kommer rimligare alternativ från exempelvis Asrock eller Asus.

Ja, samma här. Dessvärre verkar det som det är det enda moderkortet med passiv kylning som har visats på mässan. Asus, Asrock, MSI - ingen av dem har någon utannonserad modell utan fläkt, och detsamma gäller alla övriga modeller från Gigabyte.

Vi får se vad B550 levererar framöver, det är okänt än så länge. Som jag förstått det kommer det dröja ett bra tag innan de släpps också, någon sa "typ nästa år". Vore väldigt trevligt med nån form av besked om detta, hoppas vi får det i veckan.

Jag tror det man får hoppas mest på är att nån klurig 3:e part tillverkar en lämplig heatsink så man kan modda sitt kort själv.
Det borde ju inte vara alltför avancerat, tycker man. Jag menar, 11-15W är inte särskilt mycket, det borde vara en baggis.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Jag är mer nyfiken på vad som kommer ut i början på juli (eller tidigare) med X570 till lägre pris.
Kylfläkt på chipet är en ickefråga, eftersom jag inte kommer ansluta någon hårdvara som belastar chipet tillräckligt mycket för att en eventuell fläkt ska starta. (SSD via SATA räcker för mig.)

Skrivet av Starric:

Samt 16 riktiga faser som egentligen inte ger något förrän du kyler med flytande kväve, ...

Nja. Kanske även hjälper när du stoppar den snabbaste 16-kärniga om drygt ett år och sätter igång att överklocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Ja, samma här. Dessvärre verkar det som det är det enda moderkortet med passiv kylning som har visats på mässan. Asus, Asrock, MSI - ingen av dem har någon utannonserad modell utan fläkt, och detsamma gäller alla övriga modeller från Gigabyte.

Ah. Skräp också. 😥

Skrivet av osgorth:

Vi får se vad B550 levererar framöver, det är okänt än så länge. Som jag förstått det kommer det dröja ett bra tag innan de släpps också, någon sa "typ nästa år". Vore väldigt trevligt med nån form av besked om detta, hoppas vi får det i veckan.

Attans, så länge kan jag inte vänta.

Skrivet av osgorth:

Jag tror det man får hoppas mest på är att nån klurig 3:e part tillverkar en lämplig heatsink så man kan modda sitt kort själv.
Det borde ju inte vara alltför avancerat, tycker man. Jag menar, 11-15W är inte särskilt mycket, det borde vara en baggis.

Antingen det, eller så fixar jag min egen ghettomodd (jag har en hel bunt heatsinks att testa med), eller så får man väl om inte annat köpa ett "gammalt" X470-kort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Swecklockers i detta bås från en annan vinkel

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är lite orolig för att de verkar ha satt M.2 på undersidan av mini-ITX-kortet? Om de nu ska ha PCIe 4-SSD där kommer de säkert kunna bli varma alternativt komma med kylflänsar på sig och det rimmar illa med att vara på undersidan med bara längden av distanserna för luftflöde och flänsstorlek.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är det bara jag som är lite orolig för att de verkar ha satt M.2 på undersidan av mini-ITX-kortet? Om de nu ska ha PCIe 4-SSD där kommer de säkert kunna bli varma alternativt komma med kylflänsar på sig och det rimmar illa med att vara på undersidan med bara längden av distanserna för luftflöde och flänsstorlek.

Gigabyte minitx moderkortet har 1 front m2 med en fläkt som blåser direkt på hårddisken och plats 2 är på baksidan av moderkortet.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.