Permalänk
Medlem

Corsair nätagg brörjade brinna

Jag har haft min dator avstängd i några dagar och när jag nu satte på den märkte jag att oerhörda mängder svart rök började välla ut genom sidorna. Jag drar såklart genast ut sladden och rökmängden lägger sig.

När jag öppnar datorn märker jag att problemet kommer från min PSU: Corsair HX 620W PSU. Den verkar helt enkelt ha börjat brinna. Sladden från en av modulerna (?) (den som går in i grafikkortet) har också smält och svarta brännmärken har satt sig i chassit. Man kan säga att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Nu undrar jag om det är värt att kolla om datorn har klarat sig (genom att köpa en ny PSU) eller om det i princip är garanterat så att allting PSU:n var kopplad till är stekt.

Jag undrar också hur det går att gardera sig mot att något liknande händer igen. Kan det ha varit så att detta är en effekt av att blixten slagit ner och skapat någon sorts kortslutning?

https://ibb.co/P6Py5MV
https://ibb.co/f8WzVcK

Permalänk
Medlem

Det ser onekligen ut som en kortslutning. Du misstänker att blixten slagit ner i din utrustning? Då bör du vara mycket försiktig med att starta med annat nätaggregat. Grafikkortet kan också vara den som orsakat kortslutningen.
Kom det rök ur nätaggregatet också eller var röken bara från kabeln?

Går inte att säga om det är PSU eller grafikkortet från bilderna men jag hade misstänkt grafikkortet också och skulle jag köpa en ny PSU skulle jag inte kopplat in grafikkortet iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av coopdeo:

Jag har haft min dator avstängd i några dagar och när jag nu satte på den märkte jag att oerhörda mängder svart rök började välla ut genom sidorna. Jag drar såklart genast ut sladden och rökmängden lägger sig.

När jag öppnar datorn märker jag att problemet kommer från min PSU: Corsair HX 620W PSU. Den verkar helt enkelt ha börjat brinna. Sladden från en av modulerna (?) (den som går in i grafikkortet) har också smält och svarta brännmärken har satt sig i chassit. Man kan säga att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Nu undrar jag om det är värt att kolla om datorn har klarat sig (genom att köpa en ny PSU) eller om det i princip är garanterat så att allting PSU:n var kopplad till är stekt.

Jag undrar också hur det går att gardera sig mot att något liknande händer igen. Kan det ha varit så att detta är en effekt av att blixten slagit ner och skapat någon sorts kortslutning?

https://ibb.co/P6Py5MV
https://ibb.co/f8WzVcK

Vi kan bara gissa. Förslagsvis plockar du fram multimeters och mäter vad som är anslutet till vad efter branden och om du har separation på jord och 12V på grafikkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Ghosty:

Det var svårt att veta varifrån röken kom. Det kom alltså oerhörda mängder rök. Kabeln närmst grafikkortet verkar oskadd men allt nära PSU:n är helt smält.

Jag har alltså ingen aning om vad som kan ha orsakat detta. Att det skulle handla om blixten är en ren spekulation.

Permalänk
Medlem

Som föregående skribent skriver. Vore bra om du kan få tag på en multimeter och mäta på grafikkortet. Kan du mäta på nätaggregatet också på utgående sladdar så vet du att det är kortslutning. Jag hade inte vågar starta det nätagget och resten av datorn förrän man uteslutit uppenbara kortslutningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@coopdeo: Normalt så brukar säkringen i nätagget slå ifrån om det är kortslutning i någon ansluten komponent, så jag skulle tippa på att något gått katastrofalt fel i nätagget av någon anledning. Men det bästa är som sagt att använda en multimeter för att kontrollera att det inte är någon kortslutning i strömkontakterna på grafikkortet. Du kan kolla på t.ex. Wikipedia för att se vilka pinnar som är 12V och vilka som är jord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Som föregående skribent skriver. Vore bra om du kan få tag på en multimeter och mäta på grafikkortet. Kan du mäta på nätaggregatet också på utgående sladdar så vet du att det är kortslutning. Jag hade inte vågar starta det nätagget och resten av datorn förrän man uteslutit uppenbara kortslutningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Nätagget tänker jag inte starta igen. Delar av kontakterna har ju smält. Jag ska testa med multimeter.
Jag hörde av mig till Corsair nu också, även om PSU:n är 10 år gammal gissar jag att de är intresserade att veta om deras PSU:s börjar brinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@coopdeo: Normalt så brukar säkringen i nätagget slå ifrån om det är kortslutning i någon ansluten komponent, så jag skulle tippa på att något gått katastrofalt fel i nätagget av någon anledning. Men det bästa är som sagt att använda en multimeter för att kontrollera att det inte är någon kortslutning i strömkontakterna på grafikkortet. Du kan kolla på t.ex. Wikipedia för att se vilka pinnar som är 12V och vilka som är jord.

Dum fråga kanske: men exakt hur mäter jag kortslutning med multimetern?

Permalänk
Medlem

Ouch! Riktigt otäckt att det började brinna. Kunde ju gått ännu värre.

Ett sätt att skydda sig är väl ett sånt här?

https://www.clasohlson.com/se/Överspänningsskydd-Brennenstuhl-Eco-Line-/Pr362892000

Kan inte hjälpa dig med multimetern men först måste du väl ha ett nytt agg så du har nått som ger ström som går att mäta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Dum fråga kanske: men exakt hur mäter jag kortslutning med multimetern?

Du mäter mellan 12V och jord, får du 0Ω eller där i närheten så är det kortslutning. Det ska vara oändligt motstånd mellan 12V och jord. En del multimetrar har ett läge där de piper om man mäter mellan två punkter som är anslutna till varandra, så man slipper hålla på med mätstickorna samtidigt som man kollar på displayen. Men även de billigaste multimetrarna klarar av att mäta motstånd i alla fall.

Sen finns det flera 12V- och jord-pinnar, och jag är ganska säker på att t.ex. alla 12V-pinnar är anslutna till varandra så att man inte behöver testa varenda kombination som finns. Jag vågar dock inte svära på det, men det är ju enkelt att kolla om man ändå har multimetern framme.

Skrivet av Xeilon:

Kan inte hjälpa dig med multimetern men först måste du väl ha ett nytt agg så du har nått som ger ström som går att mäta?

Nej, motstånd mäter man utan ström i kretsen. Hela poängen är att ta reda på om det är säkert att ansluta ett nytt nätagg till grafikkortet eller inte.

Att mäta på något som är strömsatt bör man helst låta bli om man inte har stenkoll på vad man gör, annars kan det sluta illa. Det gäller särskilt trasiga nätagg, har man maximal otur så kan det gå 230V nätspänning rakt igenom nätagget om alla skydd fallerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du mäter mellan 12V och jord, får du 0Ω eller där i närheten så är det kortslutning. Det ska vara oändligt motstånd mellan 12V och jord. En del multimetrar har ett läge där de piper om man mäter mellan två punkter som är anslutna till varandra, så man slipper hålla på med mätstickorna samtidigt som man kollar på displayen. Men även de billigaste multimetrarna klarar av att mäta motstånd i alla fall.

Sen finns det flera 12V- och jord-pinnar, och jag är ganska säker på att t.ex. alla 12V-pinnar är anslutna till varandra så att man inte behöver testa varenda kombination som finns. Jag vågar dock inte svära på det, men det är ju enkelt att kolla om man ändå har multimetern framme.
Nej, motstånd mäter man utan ström i kretsen. Hela poängen är att ta reda på om det är säkert att ansluta ett nytt nätagg till grafikkortet eller inte.

Att mäta på något som är strömsatt bör man helst låta bli om man inte har stenkoll på vad man gör, annars kan det sluta illa. Det gäller särskilt trasiga nätagg, har man maximal otur så kan det gå 230V nätspänning rakt igenom nätagget om alla skydd fallerat.

Stort tack för tipset.
Jag får cirka 7 i 8-pinskontakten och cirka 10 i 6-pinskontakten. Jag vet dock inte om jag mätt rätt.
Bifogar bild: https://ibb.co/NxXt06j
https://ibb.co/xCw5GVW

Edit: Rätt som i om jag haft rätt inställning på elmätaren.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är alltså om mätvärdena indikerar kortslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Det jag undrar är alltså om mätvärdena indikerar kortslutning.

Jag tycker det är alldeles för lite motstånd. Så skall det inte vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, motstånd mäter man utan ström i kretsen. Hela poängen är att ta reda på om det är säkert att ansluta ett nytt nätagg till grafikkortet eller inte.

Att mäta på något som är strömsatt bör man helst låta bli om man inte har stenkoll på vad man gör, annars kan det sluta illa. Det gäller särskilt trasiga nätagg, har man maximal otur så kan det gå 230V nätspänning rakt igenom nätagget om alla skydd fallerat.

Tack då har även jag fått mig lite allmänbildning
Skönt med folk som har koll.

Men ett sådant överspänningsskydd som jag länka använder folk det? Tänkte kanske skaffa ett sånt själv.

Permalänk
Skrivet av coopdeo:

Stort tack för tipset.
Jag får cirka 7 i 8-pinskontakten och cirka 10 i 6-pinskontakten. Jag vet dock inte om jag mätt rätt.
Bifogar bild: https://ibb.co/NxXt06j
https://ibb.co/xCw5GVW

Edit: Rätt som i om jag haft rätt inställning på elmätaren.

Vad mäter du i mellan?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av coopdeo:

Stort tack för tipset.
Jag får cirka 7 i 8-pinskontakten och cirka 10 i 6-pinskontakten. Jag vet dock inte om jag mätt rätt.
Bifogar bild: https://ibb.co/NxXt06j
https://ibb.co/xCw5GVW

Edit: Rätt som i om jag haft rätt inställning på elmätaren.

10,39 kilo ohm i 6pin.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeilon:

Tack då har även jag fått mig lite allmänbildning
Skönt med folk som har koll.

Men ett sådant överspänningsskydd som jag länka använder folk det? Tänkte kanske skaffa ett sånt själv.

Har själv ett överspänningsskydd.

Men det är viktigt att vi skiljer mellan utrustningars funktion.

Ett överspänningsskydd skyddar _INTE_ mot åska, utan enbart mot överspänning som i viss mån kan förekomma på elnätet.

Åskskydd kan det nog också finnas, dock osäker på om något sådant faktiskt fungerar.

Och till sist, ett överspänningsskydd innebär inte t.ex skydd mot det som TS har råkat ut för.
Där är det hans PSU som har kortslutits.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Jag har haft min dator avstängd i några dagar och när jag nu satte på den märkte jag att oerhörda mängder svart rök började välla ut genom sidorna. Jag drar såklart genast ut sladden och rökmängden lägger sig.

När jag öppnar datorn märker jag att problemet kommer från min PSU: Corsair HX 620W PSU. Den verkar helt enkelt ha börjat brinna. Sladden från en av modulerna (?) (den som går in i grafikkortet) har också smält och svarta brännmärken har satt sig i chassit. Man kan säga att jag kom undan med blotta förskräckelsen.

Nu undrar jag om det är värt att kolla om datorn har klarat sig (genom att köpa en ny PSU) eller om det i princip är garanterat så att allting PSU:n var kopplad till är stekt.

Jag undrar också hur det går att gardera sig mot att något liknande händer igen. Kan det ha varit så att detta är en effekt av att blixten slagit ner och skapat någon sorts kortslutning?

https://ibb.co/P6Py5MV
https://ibb.co/f8WzVcK

Är det alltså bara en sladd som börjat brinna? På första bilden ser det ut som det är tre stycken, men det är kanske samma som är hopknycklad? Men du skriver till grafikkortet så borde bara vara en sladd då.

Felet kan då bero på att nätagget fått spel och matat ut mer än 12V på 12V till systemet, kan kollas genom att köra agget löst (med ev bara en gammal HDD som dummylast) och mäta spänningarna ut.

Grafikkortet torde vara stekt hursom. Det som är konstigt är att om det är kortis på 12V så ska nätagget stänga av sig direkt man försöker starta datorn vilket inte skett här. (Man brukar bara höra ett lite klick när det stänger av) Så antingen funkar inte det skyddet i nätagget eller så var det bara kraftig överlast.

Syns det några skador på grafik kortet?

Edit: Ett annat möjligt fel är att kabeln blivit klämd på nåt sätt så det blivit kortis på just den ledaren till chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Är det alltså bara en sladd som börjat brinna? På första bilden ser det ut som det är tre stycken, men det är kanske samma som är hopknycklad? Men du skriver till grafikkortet så borde bara vara en sladd då.

Felet kan då bero på att nätagget fått spel och matat ut mer än 12V på 12V till systemet, kan kollas genom att köra agget löst (med ev bara en gammal HDD som dummylast) och mäta spänningarna ut.

Grafikkortet torde vara stekt hursom. Det som är konstigt är att om det är kortis på 12V så ska nätagget stänga av sig direkt man försöker starta datorn vilket inte skett här. (Man brukar bara höra ett lite klick när det stänger av) Så antingen funkar inte det skyddet i nätagget eller så var det bara kraftig överlast.

Syns det några skador på grafik kortet?

Edit: Ett annat möjligt fel är att kabeln blivit klämd på nåt sätt så det blivit kortis på just den ledaren till chassit.

Jag ser ingenting konstigt på grafikkortet.

Jo, det är tre kablar totalt men de är ihopkopplade i samma (som en förlängning). Den sista biten, alltså den som går in till grafikkortets sexpinskontakt, ser inte alls påverkad ut. Ju närmre PSU:n de ihopkopplade bitarna befann sig desto värre tycks dessutom skadan på kabeln vara. Det tycks dessutom bara vara en sladd i kabeln som har smält/brunnit. Den yttersta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

10,39 kilo ohm i 6pin.

Så detta betyder att jag inte har kortslutning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Jag ser ingenting konstigt på grafikkortet.

Jo, det är tre kablar totalt men de är ihopkopplade i samma (som en förlängning). Den sista biten, alltså den som går in till grafikkortets sexpinskontakt, ser inte alls påverkad ut. Ju närmre PSU:n de ihopkopplade bitarna befann sig desto värre tycks dessutom skadan på kabeln vara. Det tycks dessutom bara vara en sladd i kabeln som har smält/brunnit. Den yttersta.

Det pekar på att felet kan vara kontakten där förlängningen övergår till 6-pins kabeln till grafikkortet. Om det vore grafikkortet som orsakat felet borde kabeln vara bränd ända dit.

Kanske samma problem som med de brunna sata-kontakterna om det sitter en skarv på vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=kkjKweyQbis

Det kan alltså tydligen bli en överledning i själva kontakten men det drar inte tillräckligt med ström för att kragget ska stänga av.

Är det så så kanske grafikkortet klarat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det pekar på att felet kan vara kontakten där förlängningen övergår till 6-pins kabeln till grafikkortet. Om det vore grafikkortet som orsakat felet borde kabeln vara bränd ända dit.

Kanske samma problem som med de brunna sata-kontakterna om det sitter en skarv på vägen.
https://www.youtube.com/watch?v=kkjKweyQbis

Det kan alltså tydligen bli en överledning i själva kontakten men det drar inte tillräckligt med ström för att kragget ska stänga av.

Är det så så kanske grafikkortet klarat sig.

Totalt är det tre sammankopplade sladdar. Först en ut från PSUn som är helt bränd. Sen en påkoppling som är lite smält precis i början vid kopplingen. Sist sladden som går in i sexpinskontakten. Den ser normal ut.

Ska jag bara testa att köpa en ny PSU och koppla in då?

Edit: Det verkar vara delen som går in i åttapinskontakten som har brunnit. Kabel från moderkort [kabeln insmält i den modulära PSU:n så att den inte går att ta ut] -> Sexpinskontakt [kabeln smält vid kopplingen mot moderkortskabeln] -> Åttapinskontakt [till synes opåverkad] -> Grafikkort [till synes opvåverkad].

Kontakten i filmen ser bara lite smält ut. Hela min kabel som går från PSU:n ser ut att ha brunnit, inklusive kontakten till PSUn. Så pass att all plast är bortsmält från kabeln.

Edit2: Kan ni rekommendera en PSU att byta ut denna till på en dator med 4770k med ett GTX 970?

Permalänk
Medlem

En snabb fundering. Har du förlängt sladden och även överklockat gpu?

För det ser mer ut som en kabel har blivit för varm och börjat brinna. Smälta sitt skyddshölje.

För hade det blivit riktig kortslutning skulle säkringen ha löst omgående. Du skulle även se vart själva kortslutningen inträffat.

Ser mer ut som överbelastad kabel som blivit för varm. Aldrig sett något sådant i en dator utan bara i hushållsel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matty:

En snabb fundering. Har du förlängt sladden och även överklockat gpu?

För det ser mer ut som en kabel har blivit för varm och börjat brinna. Smälta sitt skyddshölje.

För hade det blivit riktig kortslutning skulle säkringen ha löst omgående. Du skulle även se vart själva kortslutningen inträffat.

Ser mer ut som överbelastad kabel som blivit för varm. Aldrig sett något sådant i en dator utan bara i hushållsel.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, kabeln har onekligen smält i sitt skyddshölje. Det har även kontakten in i PSU:n gjort (som är modulär). Däremot är det ingen synlig skada på grafikkortet eller på de andra kontakterna till PSU:n. Grafikkortet var inte överklockat och branden/den kraftiga rökutvecklingen uppstod samma sekund som jag slog på datorn.

Permalänk
Medlem

Det jag undrar nu är om jag vågar köpa en ny PSU utan att behöva oroa mig över om den också kommer börja brinna (på grund av annat fel på datorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Totalt är det tre sammankopplade sladdar. Först en ut från PSUn som är helt bränd. Sen en påkoppling som är lite smält precis i början vid kopplingen. Sist sladden som går in i sexpinskontakten. Den ser normal ut.

Kan du fixa bilder på denna koppling som har med allt som smält?
Allt jag sett så långt i tråden skulle kunna förklaras med en defekt kabel eller kontakt, om det är så kan grafikkortet mycket väl vara OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Har själv ett överspänningsskydd.

Men det är viktigt att vi skiljer mellan utrustningars funktion.

Ett överspänningsskydd skyddar _INTE_ mot åska, utan enbart mot överspänning som i viss mån kan förekomma på elnätet.

Åskskydd kan det nog också finnas, dock osäker på om något sådant faktiskt fungerar.

Och till sist, ett överspänningsskydd innebär inte t.ex skydd mot det som TS har råkat ut för.
Där är det hans PSU som har kortslutits.

/Lifooz

Åfan. Kan man skydda sig mot åskan, eller är det bara att stänga ner datorn när det åskar i närheten?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Åfan. Kan man skydda sig mot åskan, eller är det bara att stänga ner datorn när det åskar i närheten?

Finns alltid åskledare, men de skyddar bara själva huset och alltså inte el-ledningar och utrustning.

Slår åskan ner i en el-ledning så är det ju klippt ändå.

Det bästa är alltid att rycka ur kontakten, och lägga den på avstånd från vägguttaget.
För åskan kan hoppa rätt bra, så det är ingen garanti att lägga kontakten precis nedanför.

Jag gör själv alltid det om åskan börjar närma sig.
För jag bor i ett lägenhetshus där kablarna är nergrävda sen många år.

Men det falska är ju att det kvittar ändå, för åskan kan slå ner i de luftburna ledningarna längre bort.

Det är sjukt falskt med åska, man är fan aldrig säker, men drar man ur kontakten och lägger den på avstånd så har man iallafall gjort allt man kan.

Jag tycker att tillverkare av överspänningsskydd borde vara lite tydligare.

För jag tror att det är många som köper just överspänningsskydd och sedan tror att de är skyddade mot åsknedslag, men det är käpprätt fel.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Finns alltid åskledare, men de skyddar bara själva huset och alltså inte el-ledningar och utrustning.

Slår åskan ner i en el-ledning så är det ju klippt ändå.

Det bästa är alltid att rycka ur kontakten, och lägga den på avstånd från vägguttaget.
För åskan kan hoppa rätt bra, så det är ingen garanti att lägga kontakten precis nedanför.

Jag gör själv alltid det om åskan börjar närma sig.
För jag bor i ett lägenhetshus där kablarna är nergrävda sen många år.

Men det falska är ju att det kvittar ändå, för åskan kan slå ner i de luftburna ledningarna längre bort.

Det är sjukt falskt med åska, man är fan aldrig säker, men drar man ur kontakten och lägger den på avstånd så har man iallafall gjort allt man kan.

Jag tycker att tillverkare av överspänningsskydd borde vara lite tydligare.

För jag tror att det är många som köper just överspänningsskydd och sedan tror att de är skyddade mot åsknedslag, men det är käpprätt fel.

/Lifooz

Där ser man. Jag har trott exakt som du säger, att det skulle hjälpa. Får börja dra ut kontakterna framöver.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Där ser man. Jag har trott exakt som du säger, att det skulle hjälpa. Får börja dra ut kontakterna framöver.

Det gör du rätt i, för det är inte värt att chansa, oavsett värdet på elektroniken så betyder sönderslagen sådan enbart en onödig utgift.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/