Permalänk

i9 eller 3900X uppdatering?

Så sjukt trött på att min gamla amd quadcore tar tid på sig för exakt allt!
Sysslar med filmredigering, 3d Cad och såklart en del gaming så behöver en "allt-i-allo" lösning! Har satt samman ett paket på NetOnNet men tänkte se om det är något jag har missat!

Innehåll

  • 250Gb M2 disk för boot

  • 1Tb SSD för spel

  • 512Gb SSD för program etc (har redan)

  • GTX2070 (har redan)

  • Min. 32gb RAM

Vet att priserna lär sänkas den 7/7 men med deras "klubbhylla" håller dom prisgaranti mot sig själva i 90 dagar!
Intel Lista: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/182635
AMD Lista: https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/194712

[EDIT]
Jahopp, efter massor med förslag här verkar det vara en klart bättre ide att vänta till den 7/7 och köra på en Ryzen 3900X så satte ihop en baslista på NetOnNet för det med... Vad ska man tänka på med moderkort etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du ska ha datorn för så är det nog verkligen värt för dig att vänta på nya ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Med tanke på vad du ska ha datorn för så är det nog verkligen värt för dig att vänta på nya ryzen.

Typ precis vad jag tänkte skriva

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Jag som inte hänger med alls... värt att vänta för att?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naesstrom:

Jag som inte hänger med alls... värt att vänta för att?

Fler än 8 kärnor med SMT.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Aha... får väl stå ut en vecka till då antar jag!

Är det typ en Ryzen 9 3900X som jag bör kolla på som ersättare när dom släpps då?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naesstrom:

Aha... får väl stå ut en vecka till då antar jag!

Är det typ en Ryzen 9 3900X som jag bör kolla på som ersättare när dom släpps då?

Jag skulle invänta lite tester och se hur de presterar och vad priserna landar på i butik.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

Ah, pallar nog inte vänta fram till Augusti, har lite material att klippa under semestern med så blir nog en I9'a iaf. Lär nog duga för mig ett par år iaf!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naesstrom:

Ah, pallar nog inte vänta fram till Augusti, har lite material att klippa under semestern med så blir nog en I9'a iaf. Lär nog duga för mig ett par år iaf!

3900x kommer väl nu den 7e Juli. Så Augusti ska du inte behöva vänta till. Men två veckor till däremot om du kan stå ut och det är intressant. För dig som nyttjar kärnorna behöver du inte se tester och fundera länge och hårt. 3900x kommer utan tvekan sopa mattan med en i9a vid den typen av laster. Den har ju fyra kärnor/åtta trådar fler och nästan lika starka individuella kärnor tyder ju allt på.

3950x kommer ju däremot mot början av hösten typ så värre att vänta på den. Men du kan ju alltid sälja din 3900X om vill ha en 3950X när de släpps. Om du hellre har 16 kärnor och 32 trådar än 12/24 som 3900x erbjuder efter att ha sett tester dem emellan.

Men vill du inte vänta alls är ju en i9a fortfarande bra. Kolla bara inte på tester med 3900x osv när de kommer får då kommer det kännas surt tror jag. Utan köp isf och titta inte tillbaka fören du ska byta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naesstrom:

Ah, pallar nog inte vänta fram till Augusti, har lite material att klippa under semestern med så blir nog en I9'a iaf. Lär nog duga för mig ett par år iaf!

Du kommer säkerligen inte bli besviken med en 9900K.

Men som personen ovan skriver så ser det ut som att 3900X skulle ge dig ännu mer prestanda så som det har presenterats och läckt uppgifter hittills.

Känns surt att missa då det bara är ett par veckor till release. Men om du verkligen behöver prylarna nu så är ju en 9900K stark

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

_suck_... Det här är just anledningen till att jag inte har uppdaterat min PC på så många år!

Ok, en 3900X och passande moderkort, vad ska man tänka på där? Tänkte köra en M2 som boot disk och en 1Tb SSD för spel, har redan en 500Gb SSD för program etc.

Moderkort, mer än Gb lina... vad ska man kolla efter för att hitta ett bra?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naesstrom:

_suck_... Det här är just anledningen till att jag inte har uppdaterat min PC på så många år!

Ok, en 3900X och passande moderkort, vad ska man tänka på där? Tänkte köra en M2 som boot disk och en 1Tb SSD för spel, har redan en 500Gb SSD för program etc.

Moderkort, mer än Gb lina... vad ska man kolla efter för att hitta ett bra?

Om du ska ha en 3900X kommer du vilja ha givetvis både bra kylning men också bra VRM (detta gäller även 9900K) på moderkortet. Det släpps ju nya kort med de nya processorerna X570 - men om du vill kan du köra med X470 eller B450 - fast då måste du uppgradera BIOS (om det inte redan är uppdaterat). Nedan finner du en lista över moderkort till Ryzen och hur bra VRM respektive kort har.

Ska du köra på en 3900X hade jag inte valt något sämre än "high-end" - men kanske helst "top tier".

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Tackar för svaren. Får hoppas att netonnet får in några X570 kort lite snabbt när dom släpps med... Annars hade dom iaf ett Crosshair VII Hero, eller så får jag splitta upp beställningen då komplett har några av dom nya synliga redan nu!
https://www.komplett.se/search?q=X570&nlevel=10000%C2%A728003...

Visa signatur