Permalänk
Medlem

Koppla egen nätverks kabel.

Tja!
Behöver lite hjälp hur jag ska koppla mitt nätverk hemma.
Fiber kommer in i mitt datorrum in i routern sen har jag satt ett enkelt uttag där jag sätter in routern sen har jag dragit en kabel upp i teleröret till övervåningen, "ungarnas"
Där satte jag ett dubbelt uttag kopplade in kabeln i ena uttaget "vänster" och sen i deras switch, sen från switchen in i det andra uttaget "höger", kopplade in en ny kabel ner till vardagsrummet där jag satte upp ett enkelt uttag.

Nu till min fråga
Kan jag på något sätt koppla ihop kabeln där uppe i dosan? typ koppla in den på samma plint nu måste jag ha en switch där uppe för att det ska fungera i vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Från routern till vardagsrummet är väl den mest självklara lösningen. Antagligen har du inte möjlighet att enkelt gå dit från ditt datorrum? Om det är så att det blir jättekrångligt är en variant att dra om kabeln upp och få med en extra som är så lång att du kan putta tillbaks den ner till vardagsrummet. Då slipper du switchen.

Permalänk
Medlem

Du kan inte förgrena en nätverkskabel på annat sätt än med en Switch/Hub.
Om du inte skall ha någon kopplat till uttagen i barnens rum så kan du ju sätta en patch mellan uttagen däruppe.

Vill du fortfarande ha tillgång till nätverk i barnens rum och även ha en kabel ner till TVn, så har du tre lösningar som jag kan komma på, som inte involverar att du drar en specifik kabel från fiberboxen till TVn.
1. Den lösningen du har idag, det vill säga en Switch uppe i barnens rum.
2. Dra en till kabel upp till barnens rum om det får plats i teleröret som du kopplar ihop med kabeln ner till TVn.
3. Skaffar två stycken y-kablar för nätverk: https://www.inet.se/produkt/6300938/y-kabel-for-natverk , vilket gör att du kan dela en nätverkskabel på två, dock med begränsningen att den bara klarar 100Mbit/s.

För att förklara Y-kabel, så kommer här en liten Paint bild:

Dy måste ha två Y-kablar en för att slå ihop två till en kabel och en för att sedan dela dem igen.

Permalänk
Medlem

@harmen: hej det kan du göra med följande fulhack, du begränsas dock till 100mb/s per uttag.

från inkommande kabel, dela den i två enligt följande.

jack 1: vit brun på plint 1, brun på plint 2, vit blå på plint 3 samt blå på plint 6.
jack 2: vit orange på plint 1, orange på plint 2, vit grön på plint 3, samt grön på plint 6.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@loefet: nix det måste man inte, går dela på en kabel i utaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@aragon: Visst går det, och det du beskriver är ju exakt samma sak som att använda en y-kabel. Visst kanske lite snyggare, men man slipper undra varför man inte får full hastighet när man kopplar på annat sätt om 5 år och glömt att man kopplat så i dosan.

Dock kan du ju behöva en Y-kabel i andra ändan om det inte sitter ett dubbelt uttag där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@aragon: Visst går det, och det du beskriver är ju exakt samma sak som att använda en y-kabel. Visst kanske lite snyggare, men man slipper undra varför man inte får full hastighet när man kopplar på annat sätt om 5 år och glömt att man kopplat så i dosan.

Dock kan du ju behöva en Y-kabel i andra ändan om det inte sitter ett dubbelt uttag där.

varför skulle du behöva en y kabel i andra änden? enda gången det skulle behövas är om du vill ha 1gig till 1 dator igen. det är dock inget han efterfrågar

edit: kan garantera att 100mbs inte kommer vara ett problem om 5 år, är först hastighet heter över 100mbs som det blir mer känsligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

borde det inte finnas infällda uttag med inbyggd y-koppling splitter!?
jag får försöka dra om så att jag får 2 kablar, finns det dubbel 16 trådar? va trångt på vissa ställen

Permalänk
Medlem

@harmen: det finns kabel som är dubbel men den är egentligen två kabal som ligger jämte varandra (tänk 2 delad högtalarkabel)
det finns kabel som har 16 ledare men den är främst för larm och bevattning, tvekar till att det finns för nätverk.

EDIT: det finns amerikanska uttag med 3 uttag som ska ha y funktion, dock får du samma resultat av det jag skrev ovan.
vill du ha 1 gig på både måste du ha dubbla kablar eller en switch, det finns ju dock jäkligt små switchar som kan drivas av poe så du slipper strömuttag och kan använda den som vägg uttag.
alternativt kan du ju alltid sätta ett uttag från unifi så får du en Ap samt två uttag med gigabit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Behöver du internet där uppe? annars kan du ta bort uttaget och skarva ihop kabeln med ett skarvdon

Permalänk
Medlem

Grabben sonen kör kabel, annars är det wifi som gäller, sätter nog upp en ap som @aragon sa, tack för tippset kan nog få det snyggt monterat över dosan,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av harmen:

borde det inte finnas infällda uttag med inbyggd y-koppling splitter!?
jag får försöka dra om så att jag får 2 kablar, finns det dubbel 16 trådar? va trångt på vissa ställen

Nej, men du kan koppla dem så själv! Men då begränsar du dig som sagt till 100 Mbit/s på länken.

Koppla så här:

Uttag

Pin-nummer

Kabelfärg

A

1

Orange/vit

A

2

Orange

A

3

Grön/vit

A

6

Grön

B

1

Blå/vit

B

2

Blå

B

3

Brun/vit

B

6

Brun

Koppla dubbeluttag i båda sidan av länken så så är du klar. Pinnarna 4, 5, 7 och 8 i kontakten lämnar du blanka. Trådparen 4-5 och 7-8 används inte i 100 Mbit/s hastighet.

Fast bättre är det ju bara att dra två kablar...

Permalänk
Medlem
Visa signatur