Missa inte Amazon Prime Deal Days!

AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tror inte m-atx får speciellt mycket kärlek innan B550 släpps, var lite samma på 3 & 400 serien. m-atx verkar även sälja rätt dåligt på chassie sidan & då törs inte tillverkare satsa för hårt. Lite synd då m-atx egentligen räcker gott för "normal användare" och när PCB med högre kvalité trissar upp priser vore m-atx perfekt kompromiss

Ja jag förtår inte riktigt heller.
Matx har fördelen att mer eller mindre kunna erbjuda samtliga expansionsmöjligheter som ett atx moderkort ger med bibehållen prestanda som vanliga användbare söker på en ganska mycket mindre yta.
Visst man kan tappa lite pcie platser men ofta har man ändå 2st 16 platser och en 4a, massor med unikt adresserbara fläktanslutningar, USB, Sata o m.2 platser.
Man får iofsig planera lite för att få plats med vissa av dessa kombos och det är lite mekigt få bort/ditt komponenter snabbt i vissa fall, men det går ändå oftast att lösa.

Att asus då släpper ett mini dtx kort gör ju egentligen bara det ännu konstigare hur de satsar.

Permalänk
Medlem

Så de "nya" 3 3200G och 5 3400G är egentligen inte nya!
Det är fortfarande (om än något uppdaterade) förra generationens 12nm chip.

Så om man är ute efter en budgetburk som ska kunna spela och uppgradera kan man hoppa över Vega 11 processorn och gå på en vanlig 3600 tillsammans med en enklare GPU.
Det blir ju avsevärt dyrare med 3600 och en GPU.
Hade tänkt köra en enklare setup i början för att kunna utöka med GPU senare, men det känns inte riktigt rätt längre.

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Så om man är ute efter en budgetburk som ska kunna spela och uppgradera kan man hoppa över Vega 11 processorn och gå på en vanlig 3600 tillsammans med en enklare GPU.
Hade tänkt köra en enklare setup i början för att kunna utöka med GPU senare, men det känns inte riktigt rätt längre.

Eller?

Stämmer. De är Zen+ på 12nm, så visst, de är lite bättre än Zen på 14nm men det är ju inte Zen2 direkt om man säger så. Precis som förra gången så får APU:erna "last gen"-teknik, och så kommer det förmodligen "alltid" vara sålänge de kör AM*-sockel. Det är bedrövligt mer komplicerat att göra en APU jämfört med en CPU så man behöver använda sig av väl beprövad teknik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rospigg:

Eller?

De är fortfarande bättre än 2200g och 2400g, men nej de är inte så mycket bättre som skillnaden mellan säg 2600 och 3600. Det kommer dock att gå hyffsat bra att gamea med enbart en 3400g utan extra grafikkort, åtminstone i 1080p low/medium settings, kanske bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Aka_The_Barf: Ja för din del kommer det vara skillnad, jag spelade en hel del Fallout 4 med en 1950X och när jag använde en 9900K i några månader så var det en väsentlig skillnad, åtminstone i 1440P.

Jag tror dock inte att Ryzen 3000 serien kommer nå upp till 9900K i singeltråd, men vi får se, hoppas ju på det såklart

Mvh

Blir nog nära 9900k iallafall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Jag byter från ett 6 år gammalt bygge, har idag en FX 8320 med ett Radeon 7850. Spelar inte så mycke PC längre, mestadels PS4. Men nu har mitt grafikkort börjat jävlas lite till och från så va på väg att lägga en beställning på en Ryzen 2000 med en passande GPU när jag såg att 3000 och 5700 va runt hörnet så ska vänta och se lite recensioner, om dom är värda pengarna från min sida.

Permalänk
Medlem

Det här var en ganska intressant video om man väger mellan x470 och x570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Blir nog nära 9900k iallafall.

Lutar nästan åt samma håll, när man får en 9900 setup billigare än 3900 setup, denna generations AMD blev betydligt dyrare än jag hade förutspått, plus en fläktjävel på moderkortet... Dessutom ingen i mainstream eller gaming segmentet kan dra nytta av 12 cores över 8. Hela inriktningen med detta segment ska ju vara att inrikta sig till vanliga konsumenter, känns overkill att betala för massa cores som man aldrig använder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Lutar nästan åt samma håll, när man får en 9900 setup billigare än 3900 setup, denna generations AMD blev betydligt dyrare än jag hade förutspått, plus en fläktjävel på moderkortet... Dessutom ingen i mainstream eller gaming segmentet kan dra nytta av 12 cores över 8. Hela inriktningen med detta segment ska ju vara att inrikta sig till vanliga konsumenter, känns overkill att betala för massa cores som man aldrig använder

Är du ute efter bästa bang 4 Buck så är det alla dagar i veckan 3600 med valfritt b450 bord eller 3700 med ett bättre b450 eller x470. Detta kommer prestera mycket bra för pengarna och jag tror inte Intel kan konkurrera om dom inte sänker priser väldigt mycket.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

De sa folk tidigare också om att 6 cores var onödiga för 2 år sedan. nu sitter folk med i5-7600K och modärna spel så är de lite tröga.
tittar man på detta test https://www.youtube.com/watch?v=97sDKvMHd8c&t=245s har du det svart på vitt

Jag tror 8 core kommer bli mainstream om 1-2 år. tänk också att ps5 och nya xbox kommer nästa år också men nya Zen2 8 core.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Tja, behov och behov...

Jag har idag en i5 5675C och ett Vega56. Men denna kommer ju inte att säljas eller så utan det blir trickle down till HTPC:n som idag har en Pentium G3258, vilket är väl klent.

För main-datorn kommer det inte att göra så stor skillnad i spel, speciellt eftersom jag spelar på en 3440x1440-skärm, men jag är ganska nyfiken på hur AMD funkar med den mjukvara jag bygger på jobbet. Det har varit mycket tjafs om vilken prestanda som denna mjukvara kräver för att fungera bra då den tar typ allt den kan få av två kärnor och sen använder så många trådar den kan få för lättare saker. Att den bara är en liten del av en mjukvarustack som också är hyfsat krävande komplicerar ju saken ytterligare. Sen finns det förstås en massa andra faktorer som spelar in, som hur krävande problemet är som ska lösas och så, men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag byter för att jag själv har en i7 920 dator från stenåldern och blev rekomenderad av folk här att byta till 2700x för mina behov så jag tänkte att då kan jag lika väl köpa 3700x + x570

Permalänk
Avstängd

kommer att byta ut min 4790k från mitten av 2014 och får se om det blir 3900x eller 3800x beroende på vad som presterar bäst just nu i spel.

Visa signatur

4790k 32GB 2200MHz 512GB 850PRO Palit GTX 1080

Permalänk
Medlem

Inte länge kvar nu, hörrni. Snart vet vi, snart får vi lägga vantarna på Matisse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag satt på en R5 2600 och ett Aorus M450 Elite kort men bytte upp mig till ett MSI X470 Gaming Pro Carbon efter jag köpte ett par 3600 MHz minnen och de lirade betydligt bättre med MSI kortet konstigt nog. Tänkte behålla 2600 processorn då jag köpte den för 1600 kr men lämnade tillbaka den i onsdags och har bestämt mig för att köra på en ifrån 3000 serien.

Varför? För att jag köpte den så tätt inpå och för mig kommer det vara värt att uppgradera till en nya gen framför allt med snabbare minnen etc.

Dock är jag sugen på att gå upp till en 3700X även fast jag vet att en 3600/X skulle räcka väl då jag för tillfället bara mestadels spelar och har en iMac 5K som jag redigerar film på (som rent tekniskt sätt är långsam men hanterar 4K otroligt bra för att vara snart 4 år gammal). Man kan säga att mitt impulsköp var hela datorn och dumheten har nu ersatts av lite mer "smarthet" då det blir en 3000 processor ist.

Sen kan man väl säga att jag skulle hamna i impulsträsket igen om jag går för en 3700X processor men vi får se. Blir det så är det endast för att det var längesen jag köpte en av de bättre CPU:na när jag köpt min dator samt att ha lite fetare än vad man faktiskt behöver, inget annat. Men vi får se hur ihålig plånboken blir på söndag.

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddeme:

Jag byter för att jag själv har en i7 920 dator från stenåldern och blev rekomenderad av folk här att byta till 2700x för mina behov så jag tänkte att då kan jag lika väl köpa 3700x + x570

Jag gick från 920 till 8700k, förvånansvärt liten skillnad i saker jag använder min dator till.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Inte länge kvar nu, hörrni. Snart vet vi, snart får vi lägga vantarna på Matisse.

Tog en xtra vända in på Netonnet idag i Östersund och 3400, 3600 dom visste om tills Söndag en så länge.

3900X är oftast beställningsvara eller enbart internet orders på toppmodellerna.

Dock var priset riktigt intressant 5890 Sek är riktpriset dom fått

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonas79:

Tog en xtra vända in på Netonnet idag i Östersund och 3400, 3600 dom visste om tills Söndag en så länge.

3900X är oftast beställningsvara eller enbart internet orders på toppmodellerna.

Lovande prissättning det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Fick du priser för några andra modeller också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Fick du priser för några andra modeller också?

Frågade inte på dom andra modellerna för att det är denna modell jag vill köpa

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Du frågade inte om du kunde lägga en beställning på en gång då så du har den till den 8?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Du frågade inte om du kunde lägga en beställning på en gång då så du har den till den 8?

Går ej beställa ännu måste gå in på Netonnet på Söndag och beställa processorn för dom får inte sälja dessa ännu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag gick från 920 till 8700k, förvånansvärt liten skillnad i saker jag använder min dator till.

Gick från en 920 till en r5 1600. Det som slog mig va hur gammal plattformen va. Men jag håller med om att ren prestanda inte va ett lika stort kliv.

Permalänk
Medlem

AOTS benchmarks som KOMACHI hittat
3900X och 3700X
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1147061494586019840

3600 och 2700X, båda med ett Radeon 5700 XT
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1147053508824195074

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Kraeshok:

Observera första svaret:
"misleading as fuck : 2700X tested at 1440p with DX11 3600 tested at 1080p on Vulkan"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

AOTS benchmarks som KOMACHI hittat
3900X och 3700X
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1147061494586019840

3600 mot 2700X, båda med ett Radeon 5700 XT
https://twitter.com/KOMACHI_ENSAKA/status/1147053508824195074

Lite missvisande som en skrev på Twitter
2700X tested at 1440p with DX11
3600 tested at 1080p on Vulkan

Permalänk
Medlem

@Xyborg: Tack, ändrar min post från mot till och

Permalänk
Medlem

Är bra sugen på att byta ut min 4670k mot 3700x eller vad det nu må vara som blir mest prisvärt.

Jag intalar mig själv att det borde bli en märkbar skillnad (tveksamt på gaming-fronten dock)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

Är bra sugen på att byta ut min 4670k mot 3700x eller vad det nu må vara som blir mest prisvärt.

Jag intalar mig själv att det borde bli en märkbar skillnad (tveksamt på gaming-fronten dock)

Hehe jag uppdragera ifrån 3570k och är också lite fundersam om jag kommer märka så himla stor skillnad, men jag hoppas ju det :D!
Nyare spel flyter ju verkligen inte på bra längre, massa mikrolagg och annat.
Däremot har jag en lagom mängd ångest över vilket moderkort jag ska välja för mitt ITX bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hehe jag uppdragera ifrån 3570k och är också lite fundersam om jag kommer märka så himla stor skillnad, men jag hoppas ju det :D!
Nyare spel flyter ju verkligen inte på bra längre, massa mikrolagg och annat.
Däremot har jag en lagom mängd ångest över vilket moderkort jag ska välja för mitt ITX bygge

Beror på vilken CPU du ska välja!

Ska du överklocka en 3700X/3800X (8c16t) så är nog ett ASUS X470-I Gaming eller ASUS B450-I Gaming ett bra val för det, max 240A bör räcka gott.

Väljer du ett 3900X bör man ta ett med lite bättre VRM. Valde själv ASUS X370-I Gaming då det har max 300A från VCORE VRM och ingen liten tjutande fläkt. Kommer kanske att returnera det beroende på hur fläkten låter på Gigabyte mITX kortet (enda intressanta alternativet tycker jag, ASUS verkar snåla till det med antal faser på sitt X570 mITX och ASRock's har rätt vek VRM samt endast en M.2 plats).

MSI B450I Pro AC kan jag inte rekommendera p.g.a. den lilla VRM-flänsen den har. Kanske funkar med en fläkt som blåser luft direkt mot VRM-flänsen, men då är nog ett X570-kort ett bättre alternativ överlag

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII