AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

Jag ska iaf smocka in en Ryzen 3 på min Asrock AB350 Gaming ITX.
Får se om det fungerar bra, eller om prollen kommer vara för törstig.

Verkar som att VRM stödjer upp till 210A, och min 1800X som rullar i 4Ghz suger endast 120A (enligt hwinfo).
Förhoppningsvis kan jag smälla in en 3900X med lätt OC. Annars blir det till att byta bräda om det inte fungerar bra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Permalänk
Medlem

Är det någon butik som har gått ut med erbjudande om hjälp att uppdatera bios? Har köpt ett MSI B450I Gaming Plus AC från Webhallen, men för att kunna köra en 3600, som är planen, så måste ju bios uppdateras för att få stöd för det, och har ingen i min närhet som kör tidigare Ryzen.

Visa signatur

Fractal Design North | Ryzen 7 5800X3D | PowerColor Fighter 7800 XT | 32GB DDR4 3600Mhz | MSI B450I Gaming Plus AC | Corsair RM850e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

5 år gammal 4690K, så jag har inga större bekymmer att motivera mitt köp :D.

Visa signatur

i9 9900K @4.9GHz | Gigabyte Z390 Aorus Elite | 16GB 3200cl14 | Asus GTX 1080 Ti ROG Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Är väll det som entusiast lite handlar om, eller hobbies överlag? Min bror är bil entusiast och behöver inte 550 hästar, men hans trimmning var ett ett 2 år långt impulsköp som kostade ca 250 tusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Är väll det som entusiast lite handlar om, eller hobbies överlag? Min bror är bil entusiast och behöver inte 550 hästar, men hans trimmning var ett ett 2 år långt impulsköp som kostade ca 250 tusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, skulle kunna göra det mesta jag behöver göra på min laptop, utom AAA gaming.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Byter för att det i första hand är kul med nytt! Har en i7-8700K som fungerar hur bra som helst (och innan dess en i5-5675C som började flaska något tungt i Battlefield 1 och även under Battlefield V Alpha + Beta) men jag har alltid gillat Ryzen bland annat för att det är nytt och inte en "återanvänd arkitektur från 2015". PB/XFR och PBO - det är saker som en modern plattform ska ha! Ångrar ju lite att man inte hoppade på Ryzen-tåget tidigare vid lansering med ett X370 kort och en 1700X/1800X (single-core prestandan var lite avskrämmande) men men, blev som det blev!

Nu blir det i alla fall antingen en 3800X eller 3900X, inte riktigt bestämt mig än, på ett ASUS X370-I Gaming som ska in i mitt spöke. i7-8700K + det tillhörande ASRock mITX Phantom Gaming kommer sambon att få snyggt ihoppackat i ett NCASE M1 som en uppgradering från en äldre i5-4670K.

Kan ju även säga att jag gillar DRAM-överklockning med timing-tweaking, men finns förvånansvärt väldigt lite information om nätet om tweaking av sekundära och tertiära timings på Intel-plattformar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Sitter på en 4 år gammal 6600K @ 4.4GHz som flaskar i vissa titlar.
Planerar att ersätta den med en 3700X.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Är det någon butik som har gått ut med erbjudande om hjälp att uppdatera bios? Har köpt ett MSI B450I Gaming Plus AC från Webhallen, men för att kunna köra en 3600, som är planen, så måste ju bios uppdateras för att få stöd för det, och har ingen i min närhet som kör tidigare Ryzen.

Inet kan nog kunna göra detta, osäker om de tar betalt för det men gå in i närmaste Inet-butik och fråga!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Inet kan nog kunna göra detta, osäker om de tar betalt för det men gå in i närmaste Inet-butik och fråga!

I absolut värsta fall kan man köpa en Athlon 200GE för 500Kr att flasha med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Jag sitter på en 5820K, och har behov av mer kraft för kompilering, bildredigering, videokomprimering, och diverse annat. Jag maxar ofta min 5820K i flera timmar i sträck, det enda som begränsat en uppdatering är min egen snålhet

Jag kommer troligtvis köpa en 3900X, men är förstås rätt sugen på en 3950X. Vi får se hur situationen ser ut när jag kommer tillbaka från semestern i mitten av augusti, med priser, tillgång, moderkort och allt det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

För min Ryzen 1800X är ungefär lika snabb i spel som min gamla trötta 6700K var.
Vill inte vara flaskad av CPUn i spel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Att kalla ett inköp som dumhet bara för att man själv inte kan se nyttan med det är att göra lite väl vidlyftiga antaganden.

Personligen så sitter jag på en 4770k och har varit i uppgraderingstankar i många år nu men lyftet har inte känts tillräckligt dramatisk förrän Intel lanserade deras 9900k men då visste vi redan om Zen 2 var i antågande och om ryktena stämmer så kommer jag satsa på en 3800x eller 3900x för lyftet i spel helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

i7-4770K inköpt 2013 så det är nog dags nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har samma, tycker inte den är svår att montera efter först minnesbyte och sen moderkortsbyte Egentligen rätt lätt med hålen i toppen och den medföljande magnetiska skruvmejseln, svårast är fläktarna men ändå hyfsat lätt om man är lugn och metodisk.

Visst ja! Ja, det var en jättefin skruvmejsel som jag blev riktigt glad för. Dock så hittade jag den EFTER jag hade satt dit kylaren.

Det kanske går lättare nästa gång just p.g.a den, hehe.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Sitter på en 1700 och behöver absolut inte uppgradera, sonen däremot, som sitter på min gamla fx9590 behöver uppgradera, helst före han smälter bort... Pappa tar en ny fin processor och gossen får den gamla, alla inblandade vinner! Har tom skaffat nytt grafikkort till lillen, ett Vega 56,vill ju inte att grabben ska börja frysa xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Sitter på en i5 3570k som inte räcker till längre i nyare spel och Unity/Maya arbete.
Sen vill jag också passa på att gå över till ett SFF bygge. mATX chassit tar för mycket plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sl0k3_:

Är det någon butik som har gått ut med erbjudande om hjälp att uppdatera bios? Har köpt ett MSI B450I Gaming Plus AC från Webhallen, men för att kunna köra en 3600, som är planen, så måste ju bios uppdateras för att få stöd för det, och har ingen i min närhet som kör tidigare Ryzen.

Jag frågade Webhallen på Medborgarplatsen igår, de hade ingen ryzenprocessor att göra det i den butiken men på Sveavägen skulle de kunna göra jobbet för där hade de testbänkar o rubbet.
Skulle typ bara ta 10-15 minuter. Gratis.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Jag skulle pensionera min 3570k och när jag väl blev sugen på att göra det så ville jag göra det direkt.

För mig stod det mellan Zen2 och en 9900k, men jag orkade inte vänta så jag köpte en 9900k. Jag ville egentligen ha Zen2. När jag fått alla lådor skickade så läste jag på forum om vilka skitbrädor de flesta var (sett till VRM) till 9900k och hur törstig 9900k var. Så, jag ångrade mig och lämnade tillbaka skiten. Sen köpte jag ett CH7 + 2700X Gold som jag kunde ha tills Zen2 kom.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Som i min sign. en 4690K, sen 2015, även om 4.7Ghz på 4 kärnor räcker för de mesta, men det uppstår situationer där flera kärnor och/eller bättre IPC skulle kommit väl till hands. Sen lite en PC entusiast grej, det verkar vara utmärkt tid att uppgradera för nästa 4-5 år.

Då jag planerade för minst 1 till uppgradering och köpte bra komponenter så kan jag behålla en hel del och spara in på, som Nätagg, Chassi, SSD, fläktar och Cpu-kylare, ca 5000-6000kr värde bara i de om jag skulle även köpa dessa på nytt.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag frågade Webhallen på Medborgarplatsen igår, de hade ingen ryzenprocessor att göra det i den butiken men på Sveavägen skulle de kunna göra jobbet för där hade de testbänkar o rubbet.
Skulle typ bara ta 10-15 minuter. Gratis.

Det är banne mig bra service. Nu blev jag glad.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Sitter på en burk med 1700 (den i sign), så saknar en del singeltrådat för att kunna vara på topp i spel. Den fungerar helt ok och vill väl mest byta för att det är kul och nu får man faktiskt ganska mycket skillnad både single och multi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Har en i7 2600k, 8 år gammal nu tror jag 🤔 så det kändes att det var dags. Frugan redigerar bilder i Lightroom och Photoshop och det går seeeeeegt ibland. Hoppas på en härlig boost 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Sitter på burken i signaturen, och den fungerar utmärkt till alla spel jag roar mig med nu, men jag skulle definitivt må bättre med lite fler kärnor och mer + snabbare lagring för annat. Kör en del VMs, en hel del videokomprimering och allmän entusiast sådär. Tänkte också passa på att kasta ut Windows och köra Linux fullt ut, vi får se hur det går..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Har en i7 2600k, 8 år gammal nu tror jag 🤔 så det kändes att det var dags. Frugan redigerar bilder i Lightroom och Photoshop och det går seeeeeegt ibland. Hoppas på en härlig boost 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter också på en 8 år gammal 2600K. Har funkat utan problem hittills men känns som nästa stora uppgraderingmöjlighet är nu. Roligt att det blir AMD denna gången också; back then skulle man ju bli utskrattad om man köpte något som inte var Intel.

Pris är inget bekymmer då jag tjänat in kostnaden flera gånger om genom att avvakta med att uppgradera fram tills nu.

Permalänk
Medlem

Priserna på Komplett har uppdaterats idag, till ett lägre pris än det vi fick fram tidigare och även box-art har lagts till på produktbilderna, nu närmar vi oss!
Lagerstatusen verkar de ha lyckats gömma på riktigt nu.

https://www.komplett.se/kampanj/80696/datorutrustning/datorko...

3900X - 6399 SEK
3800X - 4999 SEK
3700X - 4299 SEK (oförändrad)
3600X - 3099 SEK
3600 - 2549 SEK (oförändrad)
3400G - 1899 SEK
3200G - 1199 SEK

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Jag sitter på en 2700X och kommer byta till en 3900X, av flera anledningar.

1; Jag är entusiast. Jag vill ha nya saker att leka med. Jag ser inte bara min dator som ett redskap/verktyg utan som en hobby som jag lägger ner flera timmar i veckan på i omvårdnad. Städning, småsaker jag stör mig på med min cable-routing etc. Jag kan öppna mitt chassi och flytta en kabel någon centimeter för att det ger bättre luftflöde t. ex, så det är en av mina största intressen så jag älskar när det kommer nytt

2: Ny prolle innebär ofta att börja om från noll vad gäller UEFI-tweaking. Jag får nöjet att återigen testa hur hårt jag kan pressa minnena, hur högt jag kan klocka med hur låg spänning osv. Jag älskar den känslan.

3: Att man får "lite" för pengarna tycker jag inte. Om man köper nytt och inte säljer av eller återanvänder det gamla så kanske, men jag brukar med lätthet få mina gamla processorer sålda i Sweclockers marknad då folk här faktiskt är vettiga. Det är inte som på blocket när man får meddelanden typ "400Kr och jag hämtar i eftermiddag".

4: framtiddsäkring. Min 2700X klarar av mitt 1070 i spel, även med min pissiga upplösning (kör 1280X1024 pga synskada som gör att jag har tunnelseende så Widescreen funkar inte för mig) och det brukar ju vara så att lägre upplösningar belastar CPU hårdare

5: Jag har en Youtube-kanal så en del encoding i davinci resolve blir det och det nyttjar alla kärnor så 4 till med högre frekvens och högre IPC blir mums.

6: Jag älskar överklockning, och tidigare Ryzen har ju inte riktigt klarat av det men tycker nya PBO2 verkar lovande

7: Jag har Crosshair VII Hero och med 2700X har VRM på den brädan rena semestern, så det skall bli kul att skaffa en processor som sätter lite mer press där.

Så i korthet, visst finns det ett visst behov, men det är i huvudsak för att det är kul. För mig är inte min dator något jag skaffar för att sedan låta stå orörd i 5 år, utan jag tror inte det gått ett halvår sedan jag var 15 utan att något ändrats i den, om det så är en ny fläkt, kabeldragning, ny rigg helt, etc.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ni som tänkt byta till 3000-serien. Vad sitter ni på för någon nu? Har ni behov av byte eller gör ni det endast av ''dumhet''?

Själv så byter jag tidigast var 5:e år och ser ingen anledning till att byta tidigare med tanke på hur lite extra man får för pengarna.

Med ''dumhet'' menar jag, Impulsköp, Vill alltid ha det nyaste osv.

Har haft en 6700K i typ 4 år tills jag för någon månad sedan bytte till Ryzen 2600 och x470 för att vara förberedd för ryzen 3000. Denna 2600 hamnar i min plexserver eller ny burk till sambon

Permalänk
Medlem

Äldsta sonen har 6600k, han gråter när han skall pyssla med sina gymnasiala filmprojekt... Antagligen en 3700x där.

Yngsta sonen sitter på 4790k och gejmar mest, han sitter nog ganska lugnt i båten ännu. Kan bli uppgradering ändå eftersom det är ett Phanteks P300 på ingång för den riggen.

Själv har jag 8700 och den räcker bra ännu.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Var på Netonnet i Umeå Idag och prata om de skulle få in några Ryzen 3000 på Söndag/måndagen. de flesta modellerna sa han så kanske lite mera brist på den värsta modellen.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.