Hjälp angående CPU uppgradering med OEM Windows

Permalänk

Hjälp angående CPU uppgradering med OEM Windows

Som rubriken säger så är det så att jag köpte en OEM nyckel till datorn. och som ni flesta troligen vet så är det snart dags för dom nya AMD processorerna att komma ut på marknaden. eftersom OEM bara funkar på just det systemet som det fixades på så undrar jag om det finns någon risk att jag måste fixa en ny nyckel bara för att jag uppgraderar min CPU från en AMD Ryzen 5 1600 till en AMD Ryzen 5 3600. Jag ber också om ursäkt om jag kanske tog fel forum. (Första gången jag gör en tråd för att be om hjälp. och om det gör någon skillnad vilket windows så är det Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@noel1234noel:
Nej, att bara byta ut CPU'n påverkar inte licensen.
Det ända som kräver att man skaffar en ny licens, är om man bytar ut moderkortet, allting annat kan man byta ut utan att den påverkas (man bör dock inte byta ut allting på en gång, eftersom det kan ses som en ny dator).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@noel1234noel:
Nej, att bara byta ut CPU'n påverkar inte licensen.
Det ända som kräver att man skaffar en by licens, är om man bytar ut moderkortet, allting annat kan man byta ut utan att den påverkas (man bör dock inte allting på en gång, eftersom det kan ses som en ny dator).

Jag har Windows 10 home på en usb sticka som jag köpte från Inet för 1 år sedan som idag ligger på min nuvarande dator. Mitt grafikkort har börjat strejka och tänkte byta ut mer eller mindre allt från nätagg till moderkort, processor osv. gäller samma sak där, måste jag köpa nytt Windows för att nyckeln redan är registrerad på moderkortet?

Denna köpte jag Windows 10 Home Svensk

Edit: Nvm, hitta svaret här Skillnaden mellan OEM och Fullversion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@noel1234noel:
Nej, att bara byta ut CPU'n påverkar inte licensen.
Det ända som kräver att man skaffar en ny licens, är om man bytar ut moderkortet, allting annat kan man byta ut utan att den påverkas (man bör dock inte byta ut allting på en gång, eftersom det kan ses som en ny dator).

vad bra! tack så väldigt mycket för det.