Permalänk
Medlem

Premiere Pro-fil till YouTube

Hej!

Jag håller på att redigera en kortfilm i Adobe Premiere Pro. För att skapa ett så framtidssäkert material som min utrustning tillåter, har jag valt att filma i UHD-kvalitet (3840x2160, 4K TV). Men materialet kräver vid export i Premiere ganska frikostiga bitrate-inställningar, för att den exporterade filmen ska uppvisa god kvalitet - vilket leder till riktigt tunga filer som "mediokra" datorer inte klarar av att spela upp i t.ex. programmet VLC. Min fråga är hur YouTube hanterar filer av detta slag (om jag nu blir nöjd nog för att våga ladda upp där). Laddar jag helt enkelt upp den väldigt tunga filen via YouTubes gränssnitt, och sedan klarar YouTube självt av att anpassa upplösning/kvalitet beroende på vilken dator/uppkoppling som varje enskild tittare sitter på? Är bara rädd för att jag råkar producera en film som väldigt få kan ta del av. Ville köra på så hög kvalitet som möjligt, då standarden för upplösning hela tiden höjs, men samtidigt vill jag ju att de flesta ska kunna ta del av filmen även i nuläget. Vore mycket tacksam för respons på detta, och rekommendationer om exportinställningar i Premiere är också hjärtligt välkomna.

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ladda upp den stora originalfilen sedan så tar det lite tid för YT att processa den.
Sedan kan tittarna själva välja om de vill titta på 4K eller 240p-kvalité.

Premiere ska ha exportprofiler för YT-filmer som du kan använda dig av.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Föredetting

Du kan skicka upp en okomprimerad fil till Youtube, de komprimerar sönder den åt dig. Lika bra att dem bästa möjliga grundmaterial för att slippa komprimera flera gånger.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
99:e percentilen

Det kommer inte vara några problem för någon att spela upp filmen, men räkna med att YouTube kommer slakta bitraten rätt hårt.

Om du producerar i 60 fps kan det också hända att du blir begränsad till lägre upplösning. Så blev det för mig med denna korta video tills jag krympte filstorleken till under 1,5 GB eller vad det nu var.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers