Behöver råd från de visa, max 15 000 kr för datorbygge

Permalänk

Behöver råd från de visa, max 15 000 kr för datorbygge

Hej!

Det är guld värt för sådana som mig att detta forum existerar! Tack för ert engagemang!

Jag funderar på att bygga min första dator någonsin efter att ha upptäckt att det inte verkar vara så svårt trots allt.
Det kanske kan tyckas att jag valt dyra komponenter men jag tänker främst på framtiden. Jag vill inte behöva inhandla nytt på bra länge när jag väl byggt denna dator. Samma angående spelande. Ibland får jag för mig att prova något nytt och då vill jag inte känna mig begränsad pga. att jag snålade in tidigare.

Jag använder datorn mest till: Photoshop-redigering av stora bildfiler, Indesign-arbete, statistikprogram typ SPSS/STATA, samt att jag då och då spelar spel. Ibland strategispel, typ Total War, ibland andra spel som Rainbow 6 online (det vore häftigt att prova detta spel på annat än de lägsta grafikalternativen).

Jag vill mest ha kommentarer på kompatibiliteten för dessa komponenter. Jag är ju helt grön på att själv välja delar och sätta ihop datorer. Passar dessa delar? Skulle ni valt något annorlunda? Ja vad som helst är välkommet.

Detta får inte kosta ett öre mer än 15 000 kr.

  • Chassi: Thermaltake Versa H15; 550 kr

  • Processor: Inter Core i7 9700K 3,5 GHz 12 mb; 4 480 kr

  • Grafikkort: ASUS Geforce GTX 1650 4 GB ROG Strix Gaming OC; 2 500 kr (alternativt köpa ett begagnat kort, typ Sapphire Radeon RX 580 4GB Pulse)

  • Moderkort: ASUS TUF z390-PRO Gaming wifi; 2 200 kr

  • Internminne: Corsair 16 GB DDR4 2666 Mhz CL16 Vengeance; LPX 880 kr

  • Hårddisk: Samsung 860 EVO 500 GB; 1 030 kr

  • Processorkylning: Noctua NH-U9S; 600 kr

  • Nätdel: Corsair CX650M 650W; 930 kr

Tack för hjälpen!
Federico

Permalänk
Lego Master

Glöm inte Windows-licens, om du inte har en retail från tidigare maskin.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Inte sugen att satsa på ett Ryzen 7 3700x? Tror det skulle kunna bli riktigt fint istället, dock kan jag tänka mig att du får vänta ett litet tag tills tillgången ökat något och lite fler moderkort kommit ut
Länk till test

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt förstå idéen med att han skall köpa 2060 eller ett 5700XT om han spelar "då och då"? Lägga ner en mer än en fjärdedel respektive en tredjedel av budgeten på grafikkortet?

När han själv pratar om ett 1650 eller begagnat 580-kort.

Skulle kolla på benchmarks för stata/spss och indesign/photoshop, kanske mer minne, mer kärnor eller trådar hos processorn. Allt beroende på hur mycket, i tid, och stora datasets som bearbetas och vad som görs. Kan det avlastas på grafikkortet så kanske man skall titta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Kan inte riktigt förstå idéen med att han skall köpa 2060 eller ett 5700XT om han spelar "då och då"? Lägga ner en mer än en fjärdedel respektive en tredjedel av budgeten på grafikkortet?

När han själv pratar om ett 1650 eller begagnat 580-kort.

Skulle kolla på benchmarks för stata/spss och indesign/photoshop, kanske mer minne, mer kärnor eller trådar hos processorn. Allt beroende på hur mycket, i tid, och stora datasets som bearbetas och vad som görs. Kan det avlastas på grafikkortet så kanske man skall titta på det.

Haha läste aldrig vad han skulle använda datorn till. Bara klistrade in bilden. Rätt dåligt gjort av mig faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Glöm inte Windows-licens, om du inte har en retail från tidigare maskin.

Tack för att du påminde om detta! Det är lite pinsamt men jag hade glömt bort det och Windows är inte gratis eller såg jag.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad du ska göra med datorn så är Ryzen 3000-serien det bästa alternativet för dig.

Ta bort en av NVMe diskarna och du hamnar nästan under 15k

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Kan inte riktigt förstå idéen med att han skall köpa 2060 eller ett 5700XT om han spelar "då och då"? Lägga ner en mer än en fjärdedel respektive en tredjedel av budgeten på grafikkortet?

När han själv pratar om ett 1650 eller begagnat 580-kort.

Skulle kolla på benchmarks för stata/spss och indesign/photoshop, kanske mer minne, mer kärnor eller trådar hos processorn. Allt beroende på hur mycket, i tid, och stora datasets som bearbetas och vad som görs. Kan det avlastas på grafikkortet så kanske man skall titta på det.

Tack för dina kommentarer! Jag ska dock tillägga att även om jag är lite insatt i övriga komponenters funktion och prestanda kan jag absolut inget om grafikkort. Jag har bara den senaste veckan, efter att ha kollat på Youtube och läst en massa artiklar, fått uppfattningen om att 1650- och 580-kort är hyfsade kort. Men ni vet ju bättre!

När du säger att jag borde kolla på benchmarks för STATA och Photoshop, då pratar vi om webbsidor där de jämfört olika grafikkort i olika program eller? Har du något bra tips på en sådan sida? (innan jag börjar googla på egen hand).

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Inte sugen att satsa på ett Ryzen 7 3700x? Tror det skulle kunna bli riktigt fint istället, dock kan jag tänka mig att du får vänta ett litet tag tills tillgången ökat något och lite fler moderkort kommit ut
Länk till test

Skrivet av gonace:

Med tanke på vad du ska göra med datorn så är Ryzen 3000-serien det bästa alternativet för dig.

Tackar för detta! Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på något annat än Intel (mest på grund av att jag är oinsatt, som sagt). Men eftersom ni båda lyfter Ryzen så kanske jag ska sätta mig och läsa mer om detta.

Får man alltså mer för pengarna om man köper Ryzen? Jag ska ta och läsa testet i länken, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av federico_perez:

Tackar för detta! Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken på något annat än Intel (mest på grund av att jag är oinsatt, som sagt). Men eftersom ni båda lyfter Ryzen så kanske jag ska sätta mig och läsa mer om detta.

Får man alltså mer för pengarna om man köper Ryzen? Jag ska ta och läsa testet i länken, tack!

Titta runt efter de tester som finns så kan du skapa dig en egen bild, men Ryzen är i princip bätter i alla lägen förutom just gaming, även om skillnaden är väldigt liten i och med Ryzen 3000-serien.

Men med tanke på vad du skrev så är inte maskinen tänk enbart för gaming.

https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...
https://adoredtv.com/ryzen-9-3900x-and-ryzen-7-3700x-review-c...
https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Permalänk

Hej och tack för hjälpen!
Du har lyckats lägga in ett bättre grafikkort än vad jag tänkt från början, vilket är intressant!

Jag har svårt att jämföra grafikkort dock. Jag hade från början tänkt mig:

  • ASUS TUF z390-PRO Gaming wifi; 2 200 kr

och du rekommenderar ett billigare här:

  • GIGABYTE Z390 UD

Hur kan vi lista ut om ett kort är bättre eller sämre? Speciellt undrar jag om moderkortet påverkar prestandan eller det snarare handlar om många eller få expansionsplatser, typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av federico_perez:

Tack för att du påminde om detta! Det är lite pinsamt men jag hade glömt bort det och Windows är inte gratis eller såg jag.

det är nästan gratis.
du kan ladda ner windows 10 ifrån microsoft hemsida helt gratis.
efter 30 dagar kommer du mötas av a "few small cosmetic restrictions"
du kan inte byta bakgrund och det står please activate windows på olika ställen i systemet.

man kan också köpa nycklar på ebay/tradera heller någon cdkey store.
för 50-200kr alltid fungerat för mig.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av federico_perez:

Hej och tack för hjälpen!
Du har lyckats lägga in ett bättre grafikkort än vad jag tänkt från början, vilket är intressant!

Jag har svårt att jämföra grafikkort dock. Jag hade från början tänkt mig:

  • ASUS TUF z390-PRO Gaming wifi; 2 200 kr

och du rekommenderar ett billigare här:

  • GIGABYTE Z390 UD

Hur kan vi lista ut om ett kort är bättre eller sämre? Speciellt undrar jag om moderkortet påverkar prestandan eller det snarare handlar om många eller få expansionsplatser, typ.

Gigabyte z390 UD är billigaste z390 morderkortet som klarar en 9900k med överclockning.
här finns en video om z390 morderkort.
https://youtu.be/_LQacSdJt7c?t=49

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av federico_perez:

Hur kan vi lista ut om ett kort är bättre eller sämre? Speciellt undrar jag om moderkortet påverkar prestandan eller det snarare handlar om många eller få expansionsplatser, typ.

Moderkort handlar främst om funktioner/expansionsplatser/utgångar/ingångar snarare än prestanda. Men ska man överklocka så kan det bli skillnad även i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej hopp! Nåt sånt här kanske?
Har ingen personlig erfarenhet av dessa komponenter men inet lär ju hojta om något är galet
https://www.inet.se/datorbygge/b1091026/15k

Permalänk
Medlem

Den där sista såg bra ut, men byt mot 3600Mhz minnen, billigare nätagg, kasta bort fläktarna, sen bör det vara klart!

Permalänk
Skrivet av alfo1989:

Hej hopp! Nåt sånt här kanske?
Har ingen personlig erfarenhet av dessa komponenter men inet lär ju hojta om något är galet
https://www.inet.se/datorbygge/b1091026/15khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1091026/15k

3600 Mhz minnen passar bäst med Ryzen, ger faktiskt en prestandaboost. Bättre med 3600Mhz CL18 i detta fall än 3000Mhz CL15. Det är egentligen alltid bättre, men speciellt i detta fall.
PSU är lite överdriven med RM-serien, det räcker med CX, så kan man spara lite pengar.
3600 kr är surt att lägga på moderkort, men om man inte vill krångla med att uppdatera BIOS på ett äldre kort är det värt det. Man kan också vänta på B450 / X470 refresh med stöd för Ryzen 3000 från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Den där sista såg bra ut, men byt mot 3600Mhz minnen, billigare nätagg, kasta bort fläktarna, sen bör det vara klart!

Jag säger precis som du, snabbare minnen! Men behållt nätagget, garanterat ta en CPU-kylare och istället köpa ett B450-moderkort med stöd för uppgradering av bios via USB. Hade nog personligen övervägt ett annat chassi, men det är en annan femma.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av alfo1989:

Hej hopp! Nåt sånt här kanske?
Har ingen personlig erfarenhet av dessa komponenter men inet lär ju hojta om något är galet
https://www.inet.se/datorbygge/b1091026/15khttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1091026/15k

Skrivet av Ernesto:

Den där sista såg bra ut, men byt mot 3600Mhz minnen, billigare nätagg, kasta bort fläktarna, sen bör det vara klart!

Skrivet av SanguinSE:

3600 Mhz minnen passar bäst med Ryzen, ger faktiskt en prestandaboost. Bättre med 3600Mhz CL18 i detta fall än 3000Mhz CL15. Det är egentligen alltid bättre, men speciellt i detta fall.
PSU är lite överdriven med RM-serien, det räcker med CX, så kan man spara lite pengar.
3600 kr är surt att lägga på moderkort, men om man inte vill krångla med att uppdatera BIOS på ett äldre kort är det värt det. Man kan också vänta på B450 / X470 refresh med stöd för Ryzen 3000 från början.

Skrivet av roxkz:

Jag säger precis som du, snabbare minnen! Men behållt nätagget, garanterat ta en CPU-kylare och istället köpa ett B450-moderkort med stöd för uppgradering av bios via USB. Hade nog personligen övervägt ett annat chassi, men det är en annan femma.

Intressant ihopplock! Jag har läst om Ryzen nu och det verkar helt klart lockande. Men måste man inte ha ett X570-moderkort för att dra nytta av Ryzens fulla potential? (Eller har jag missförstått kanske.)

Ni pratar om att köpa snabbare minnen. Då har jag en fråga. Moderkortet i denna lista har angivit 3 200 MHz som standard och ni föredrar 3 600 MHz. Är det bara att sätta i minnen som ligger över standars-MHz och köra på eller måste jag in i BIOS eller gud vet vad, och börja ändra?

Permalänk
Skrivet av federico_perez:

Hej och tack för hjälpen!
Du har lyckats lägga in ett bättre grafikkort än vad jag tänkt från början, vilket är intressant!

Jag har svårt att jämföra grafikkort dock. Jag hade från början tänkt mig:

  • ASUS TUF z390-PRO Gaming wifi; 2 200 kr

och du rekommenderar ett billigare här:

  • GIGABYTE Z390 UD

Hur kan vi lista ut om ett kort är bättre eller sämre? Speciellt undrar jag om moderkortet påverkar prestandan eller det snarare handlar om många eller få expansionsplatser, typ.

Oskar svarade på moderkortsfrågan. Moderkort skiljer i VRM osv ud 390 är ett bra moderkort annars aorus elite men då kostar det mer. Ud är bra för 9700k.
Windows köper man på ebay flr 50kr.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av federico_perez:

Intressant ihopplock! Jag har läst om Ryzen nu och det verkar helt klart lockande. Men måste man inte ha ett X570-moderkort för att dra nytta av Ryzens fulla potential? (Eller har jag missförstått kanske.)

Ni pratar om att köpa snabbare minnen. Då har jag en fråga. Moderkortet i denna lista har angivit 3 200 MHz som standard och ni föredrar 3 600 MHz. Är det bara att sätta i minnen som ligger över standars-MHz och köra på eller måste jag in i BIOS eller gud vet vad, och börja ändra?

Ska du köpa nytt ska du köpa x570. Man ska inte köpa gammalt när man köper nytt. Om det inte är en traktor. Den har längre avskrivning.

Ja, du måste in i bios och slå på XMP

Skickades från m.sweclockers.com