Sista koll innan beställning, 10k

Permalänk
Medlem

Sista koll innan beställning, 10k

Hade ni gjort någon ändring på följande bygge?

Budget runt 10k

Permalänk
Medlem

Så fort du kommer tillägga mer grejer dom kommer inte 650w psu räcka. Dock då är det beroende också på hur många saker du kommer ha inkopplad. Ska du vilja ha ett till grafikkort om nåt år så blir det tyvärr nog inköp på psu också. Om du tror att 500GB räcker väl och nog, det gör det inte i längden. Men helt beroende på din användning. Tänk på att om nåt år så blir det inköp av en till hårddisk. Om ett år efter det blir det ett till grafikkort.

Det jag syftar på är helt enkelt allt det ok ut, men kanske mån uppgradering till psu:n med nån hundra lapp eller två bara så du slipper köpa en till om nåt år eller två för det priset.

(SSD:n är aldrig rekommenderade för att användas helt, man ska alltid låta 20% av SSD vara ledigt, några säger 10%, andra säger 25%)

En PSU ska aldrig överbelastas, många kommer säga bästa ”performance” på en PSU ligger på 50% användning.

Det du tror datorn kommer användas för kommer troligtvis ändras med tiden.

Men vänta och se vad andra tycker, jag kan vara fet ute och cyklar, sen beror det också på budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

Så fort du kommer tillägga mer grejer dom kommer inte 650w psu räcka. Dock då är det beroende också på hur många saker du kommer ha inkopplad. Ska du vilja ha ett till grafikkort om nåt år så blir det tyvärr nog inköp på psu också. Om du tror att 500GB räcker väl och nog, det gör det inte i längden. Men helt beroende på din användning. Tänk på att om nåt år så blir det inköp av en till hårddisk. Om ett år efter det blir det ett till grafikkort.

Det jag syftar på är helt enkelt allt det ok ut, men kanske mån uppgradering till psu:n med nån hundra lapp eller två bara så du slipper köpa en till om nåt år eller två för det priset.

(SSD:n är aldrig rekommenderade för att användas helt, man ska alltid låta 20% av SSD vara ledigt, några säger 10%, andra säger 25%)

En PSU ska aldrig överbelastas, många kommer säga bästa ”performance” på en PSU ligger på 50% användning.

Det du tror datorn kommer användas för kommer troligtvis ändras med tiden.

Men vänta och se vad andra tycker, jag kan vara fet ute och cyklar, sen beror det också på budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

Som småbarnsförälder kommer det inte finnas särskilt mycket tid framför datorn. Därför försöker jag hålla ner priset då det känns ovärt att betala för mycket.

Ingenting mer kommer kopplas in.
500gb räckte gott och väl på min dator jag sålde för ca 2 år sedan och borde räcka nu också. Förvaring kör jag på externa hårddiskar.

PSU kan jag självklart lägga till någon hundralapp och få ett kanske 750w om det behövs.

Permalänk
Medlem

Jag håller inte riktigt med Aeries om 650W:
Jag tycker helt klart det räcker i praktiken! Åtminstone så länge man ska ha bara ett grafikkort, så länge man inte proppar burken med typ 8 hårddiskar, och så länge man inte ska klocka absolut skiten ur allt på vatten.
(*editerat för tydlighet*)
...

Jag skulle kanske försöka hitta en bättre SSD.
Det har ju funnits M2 nvme 1tb hårddiskar från Amazon.DE för typ 120 euro eller vad det nu var i fyndtråden. (tex Corsair MP510)
Påtagligt snabbare och modernare diskar. Borde vara värt det tillägget i kosing!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut. 500GB är ju typ Windows + 5 stora spel (60Gb var) + 5-10 mindre spel (5-10 GB) Mer än så behöver jag personligen sällan ha installerat.

PSU. Det räcker gott och väl. Du kommer absolut inte överbelasta nätagget. Kikar man på t.ex Gamers Nexus TEST så kan man se att deras system drog strax över 300W, då kopplat med Intel i7 7700K som jag har för mig är en del mer strömhungrig än R5 3600.

Det som du bör tänka på är ju att B450 Tomahawk inte kommer med stöd för Ryzen 3000 direkt ut kartong utan behöver en Bios uppdatering för att fungera. Det verkar även som att en del har haft en del strul med denna brädan och Ryzen 3000 och MSI jobbar på en ny bios version som ska lösa problemet. Du kan läsa mer om det Här. Be dem som säljer moderkortet till dig att uppgradera brädan till nyaste bios innan du får den så borde du ha detta löst dock. Det verkar ju även som att det enbart är en del av kunderna som har problem och absolut inte alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

Så fort du kommer tillägga mer grejer dom kommer inte 650w psu räcka. Dock då är det beroende också på hur många saker du kommer ha inkopplad. Ska du vilja ha ett till grafikkort om nåt år så blir det tyvärr nog inköp på psu också. Om du tror att 500GB räcker väl och nog, det gör det inte i längden. Men helt beroende på din användning. Tänk på att om nåt år så blir det inköp av en till hårddisk. Om ett år efter det blir det ett till grafikkort.

Det jag syftar på är helt enkelt allt det ok ut, men kanske mån uppgradering till psu:n med nån hundra lapp eller två bara så du slipper köpa en till om nåt år eller två för det priset.

(SSD:n är aldrig rekommenderade för att användas helt, man ska alltid låta 20% av SSD vara ledigt, några säger 10%, andra säger 25%)

En PSU ska aldrig överbelastas, många kommer säga bästa ”performance” på en PSU ligger på 50% användning.

Det du tror datorn kommer användas för kommer troligtvis ändras med tiden.

Men vänta och se vad andra tycker, jag kan vara fet ute och cyklar, sen beror det också på budgeten.

Skickades från m.sweclockers.com

De där är ju bara trams, kör 9900k överklockad, med klockat gtx 1080, och inte ens fläkten drar igång på nätagget vid full belastning. Enligt corsairs mjukvara så drar systemet runt 430ish watt vid full belastning, men 4hdd, samt en drös ssd och fläktar.

Till TS, vad är de för hastighet på minnena? Som allra lägst att gå på är 3000mhz på ryzen, 3200 är att föredra.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De där är ju bara trams, kör 9900k överklockad, med klockat gtx 1080, och inte ens fläkten drar igång på nätagget vid full belastning. Enligt corsairs mjukvara så drar systemet runt 430ish watt vid full belastning, men 4hdd, samt en drös ssd och fläktar.

Till TS, vad är de för hastighet på minnena? Som allra lägst att gå på är 3000mhz på ryzen, 3200 är att föredra.

3200 är det, har förstått att ryzen gillar det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

De där är ju bara trams, kör 9900k överklockad, med klockat gtx 1080, och inte ens fläkten drar igång på nätagget vid full belastning. Enligt corsairs mjukvara så drar systemet runt 430ish watt vid full belastning, men 4hdd, samt en drös ssd och fläktar.

Till TS, vad är de för hastighet på minnena? Som allra lägst att gå på är 3000mhz på ryzen, 3200 är att föredra.

Jag antar du tar bara din egen setup som erfarenhet. Men det är lugnt, plus skrev jag att i dagsläget skulle det vara okej men kanske inte i längden.

Läs på bästa prestanda för PSU, då kommer du förstå varför just den dära 50%, handlar om allt även elförbrukningen i längden. Samt livslängden på PSU:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Som småbarnsförälder kommer det inte finnas särskilt mycket tid framför datorn. Därför försöker jag hålla ner priset då det känns ovärt att betala för mycket.

Ingenting mer kommer kopplas in.
500gb räckte gott och väl på min dator jag sålde för ca 2 år sedan och borde räcka nu också. Förvaring kör jag på externa hårddiskar.

PSU kan jag självklart lägga till någon hundralapp och få ett kanske 750w om det behövs.

Men då kan det räcka. Hade inte hela infot innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

Jag antar du tar bara din egen setup som erfarenhet. Men det är lugnt, plus skrev jag att i dagsläget skulle det vara okej men kanske inte i längden.

Läs på bästa prestanda för PSU, då kommer du förstå varför just den dära 50%, handlar om allt även elförbrukningen i längden. Samt livslängden på PSU:n.

Eftersom min setup drar betydligt mer än vad hans någonsin kommer göra ja. Innan körde jag med 6800k på 4.7ghz vilket va ännu törstigare och fortfarande inga problem, och va aldrig i närheten heller. För några år sen gick en 2600k på 4.8ghz, 1.48v med 2 6870 i CF, vilket va de törstigaste jag ägt än så länge, de körde jag på ett 650w xfx från 2009, och de agget lever än idag i min htpc

https://www.sweclockers.com/test/26332-corsair-rm750x-v2-fort... läs denna recension som är närmast vad TS kommer använda, så är de 2% skillnad i verkningsgrad mellan 50% och 100% belastning. 1% skillnad mellan 50% och 75% belastning. Vi lever inte på 90 talet längre. Vad de gäller livslängden så är de 10 års garanti. Så nej, dina argument håller inte.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

Jag antar du tar bara din egen setup som erfarenhet. Men det är lugnt, plus skrev jag att i dagsläget skulle det vara okej men kanske inte i längden.

Du kan ju själv kolla sånt på Youtube. Finns en snubbe där som gör tester med PSU hur mycket som egentligen krävs. Som sagt tidigare, om man inte kopplar in 5-10 hårddiskar och en massa annat bös så räcker 650W gott och väl för allting som man kör. Dagens komponenter är såpass strömsnåla att man inte behöver överdriva med PSU:n.

Permalänk
Skrivet av Spicebeast:

Du kan ju själv kolla sånt på Youtube. Finns en snubbe där som gör tester med PSU hur mycket som egentligen krävs. Som sagt tidigare, om man inte kopplar in 5-10 hårddiskar och en massa annat bös så räcker 650W gott och väl för allting som man kör. Dagens komponenter är såpass strömsnåla att man inte behöver överdriva med PSU:n.

Klistar in vad en tidigare talare sa till mig:
Samsung 960 EVO NVME drar t ex. upp till 6W.
Samsung 860 EVO drar upp till 4W.
Seagate Barracuda HDD upp till 8W beroende på modell och storlek.

Så även om du har 10 hårddiskar så drar dem i runda drag runt ~ 80watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Så även om du har 10 hårddiskar så drar dem i runda drag runt ~ 80watt

Sedärja. Svart på vitt.

Permalänk
Medlem

@Spicebeast: Jag håller med till 100%, det är inte det jag syftade på. Jag tror många tog mitt kommentar fel. Men skitsamma, vill inte argumentera bara för att argumentera.

Permalänk

Någon shop hade kampanj på ett Evga 850w...skall kolla vem.
Webhallen har ett Corsair RM850x...för 1269kr.. ta det istället.
För bara 279kr mer får du samma agg men med 200w mer kraft.
Spara aldrig in på strömförsörjningen.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av smnstr:

Hade ni gjort någon ändring på följande bygge?

Budget runt 10k

https://komponentkoll.se/bild/IvpKi.png

Hade tagit ett roligare chassi och en Intel 660p på 1 TB för lagring, annars är detta nästan identiskt med vad jag skulle rekommendera för en vettig prisvärd speldator idag.

Permalänk
Medlem

Har ssd, sshd, hdd , usb drivna ssd, flera skärmar, gtx 1080, 10st Extra 120,140mm fläktar och en mängd trådlösa usb prylar. Överklockar allt konstant, med led o allt därtill på ett corsair RMi 650w. Ditt system är väl anpassat för komponenterna och det är viktigare med ett psu som har en failgaranti än att köra på högre w....10 år eller 7 års garanti brular vara standard .köp ett märke bara, corsair är klockrena..men planerar du att uppgradera så visst, köp ett kraftigare, men du slår aldrig i taket med din setup as of now...lycka till med bygget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Xelfeir:
Finns massor med andra märken som är lika bra och även bättre än Corsair.
Gäller både prestandamässigt och garantimässigt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Någon shop hade kampanj på ett Evga 850w...skall kolla vem.
Webhallen har ett Corsair RM850x...för 1269kr.. ta det istället.
För bara 279kr mer får du samma agg men med 200w mer kraft.
Spara aldrig in på strömförsörjningen.

Mjäe, till ett sånt här bygge för totalt ca 10k med så behövs helt enkelt inte 850W... Så varför lägga nästan 300 spänn till på det?
(Ibland på rea kan man få vissa 750W agg för samma pengar som 550 och 650 aggen, och då kan man väl lika gärna passa på. Så föll det sig tex för mitt nuvarande bygge!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

@smnstr Nätagget räcker, ett till grafikkort är lika värt som att elda upp 100 000 kronor ute på torget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

@Spicebeast: Jag håller med till 100%, det är inte det jag syftade på. Jag tror många tog mitt kommentar fel. Men skitsamma, vill inte argumentera bara för att argumentera.

Jag vet vad du syftade på och jag håller med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag vet vad du syftade på och jag håller med.

bra att se nån som inte är en keyboard warrior med lite respekt till andra människor, det är få som är som dig.

förlåt mig men måste adda detta: då kan du nog också hålla med om att även om man köper likadana delar/komponenter, så är två setups aldrig desamma, eller ens uppför sig lik varandra. Har man byggd nog med datorer genom åren, så vet man att kompensera för detta med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeries:

bra att se nån som inte är en keyboard warrior med lite respekt till andra människor, det är få som är som dig.

förlåt mig men måste adda detta: då kan du nog också hålla med om att även om man köper likadana delar/komponenter, så är två setups aldrig desamma, eller ens uppför sig lik varandra. Har man byggd nog med datorer genom åren, så vet man att kompensera för detta med.

Uppenbarligen förstår du ju fortfarande att du inte har fel? Så du ska fortsätta rekommendera att köpa folk helt överdrivna agg för deras setup? @JonasT du är ju haj på de här, så förklara för denne herre varför man inte behöver "monsteragg" för budget/mellanklassbyggen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Uppenbarligen förstår du ju fortfarande att du inte har fel? Så du ska fortsätta rekommendera att köpa folk helt överdrivna agg för deras setup? @JonasT du är ju haj på de här, så förklara för denne herre varför man inte behöver "monsteragg" för budget/mellanklassbyggen

Har du läst alla mina kommentarer? Säkert? Jag har redan sagt det räcker gott och väl I mer än två inlägg, och även I mitt första inlägg. Det är du som inte förstår.
Överdrev jag angående PSU:n? Troligtvis kanske, men bara framtiden kommer bevisa detta för TC:n.
Yes ett PSU räcker gott, så varför inte köpa ett som han kan ha kvar till sitt nästa bygge? Du förstår inte olika scenarios och fortsätter tänka kortsiktigt på det TC:n vill ha den för just nu.
Det här blir mitt sista meddelande till dig. Det finns olika metoder att komma med sina kommentarer.
Lägg av med ditt attitude.

PS: yes, jag har hållit på med detta sen slutet av 90-talet. Så tänker på metoder vi kanske använt för över 15 år sen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Aeries:
Jag tycker du har rätt...dumsnålt att inte lägga ca 250kr på 850w.
Vad är 250kr...2 drinkar på krogen eller 1kg entrecote...
Men det är vad jag tycker....jag får tycka precis vad jag vill...det är ett fritt land vi lever i.
Precis som jag får rösta hur jag vill!
Jag har själv 1000w. Det känns skönt då är jag inte begränsad av något och kan om jag vill använda agget till nästa bygge utan problem.
Att jag sen har köpt mitt V1000 för 1000kr på Black Friday det är en annan historia...
Mitt första 1000w nätagg är nu i sitt tredje bygge (Corsair HX1000) and still going strong! Köpt på Mediamarkt i Lund för 1190kr...troligtvis felmärkt men det är inte mitt problem.
Tror det är inne på sitt 13:e år...driver en överklockad 2600k med dubbla Gtx 970 i Sli.
Är övertygad om att det kommer att hålla 13år till.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

@Aeries:
Jag tycker du har rätt...dumsnålt att inte lägga ca 250kr på 850w.
Vad är 250kr...2 drinkar på krogen eller 1kg entrecote...
Men det är vad jag tycker....jag får tycka precis vad jag vill...det är ett fritt land vi lever i.
Precis som jag får rösta hur jag vill!
Jag har själv 1000w. Det känns skönt då är jag inte begränsad av något och kan om jag vill använda agget till nästa bygge utan problem.
Att jag sen har köpt mitt V1000 för 1000kr på Black Friday det är en annan historia...
Mitt första 1000w nätagg är nu i sitt tredje bygge (Corsair HX1000) and still going strong! Köpt på Mediamarkt i Lund för 1190kr...troligtvis felmärkt men det är inte mitt problem.
Tror det är inne på sitt 13:e år...driver en överklockad 2600k med dubbla Gtx 970 i Sli.
Är övertygad om att det kommer att hålla 13år till.

Tack för supporten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använd en power supply calculator. Till exempel: https://outervision.com/power-supply-calculator

Jag har för det mesta köpt PSU med betydligt högre kapacitet än vad jag behövt.

Lite marginal kan fortfarnande vara bra att ha.

Permalänk

@Jaegrlicious:
Och förresten har du köpt ett 650w nätaggregat för 1400kr
då är jag den första att beklaga sorgen.
Skall ge dig ett tips för framtiden så blir det inte så dyrt för dig.
En sida som heter Prisjakt.
www.prisjakt.nu

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

@Jaegrlicious:
Och förresten har du köpt ett 650w nätaggregat för 1400kr
då är jag den första att beklaga sorgen.
Skall ge dig ett tips för framtiden så blir det inte så dyrt för dig.
En sida som heter Prisjakt.
www.prisjakt.nu

Precis, sök upp nätagget så får du se vad de kostar

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

@Jaegrlicious:
Om det är något jag är riktigt duktig på så är det nätdelar.
Yep har sedan tidigare koll på just Corsair RM650i.
https://www.jonnyguru.com/blog/2015/09/21/corsair-rm650i-650w...
Kolla vad jonnyguru säger om den nätdelen gällande prisvärdhet.
Den är alldeles för dyr jämfört med andra märken utan att tillföra något extra förutom Link.

För första gången i vårt samtal så presenterar någon riktig fakta!

Sök upp mitt Cooler Master V1000 som jag köpte för 1000kr på Black Friday.
Se vad jonnyguru säger om den nätdelen...säljes som Gold men klarade egentligen Platinum.

http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?10275-Seasonic...

https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/cool...

När det kommer till nätdelen så vill jag alltid ha det bästa jag kan få till det lägsta priset jag kan uppbringa.
Jag vill alltid ha extra kraft för ev uppgraderingar och ev nybygge. Jag vill kunna överklocka allt om jag vill.
Nätdelen är enligt mig en av de viktigaste komponenterna i ett bygge som många ofta sparar in på.
Man väljer highend cpu och gpu som man ofta också tänker överklocka...men köper budget psu.
Resultatet blir ett svajigt och instabilt system.
Ingen större mening att köra en Ferrari om det visar sig att det sitter en Fiat 500 motor under huven.

Har du någonsin undrat varför Sweclockers kör Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W i sin testrigg?
Det är ju egentligen overkill och onödigt enligt ditt resonemang...!?

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb