AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@tellus82:

Fick errors när jag kört skrivit in databuss värdena manuellt testade med precis dom som du föreslår till wikai. Var vad dram calc safe föreslog. Efter att ha fått massa errors i memtest86 så satte jag dem på auto och då gick de bra fick grönt ljus. Nu när jag kollar upp dem i ryzen master ser jag procodt ligger på 36,9 och RTT_nom på disabled. Är det något som påverkas dåligt? menar memtestet gillade ju uppenbarligen det

Såg just din minnesguide mycket bra läsning men ligger utanför ramarna där men som sagt borde ju vara ok när den klarar testerna.

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeJJeY:

@tellus82:

Fick errors när jag kört skrivit in databuss värdena manuellt testade med precis dom som du föreslår till wikai. Var vad dram calc safe föreslog. Efter att ha fått massa errors i memtest86 så satte jag dem på auto och då gick de bra fick grönt ljus. Nu när jag kollar upp dem i ryzen master ser jag procodt ligger på 36,9 och RTT_nom på disabled. Är det något som påverkas dåligt? menar memtestet gillade ju uppenbarligen det

Såg just din minnesguide mycket bra läsning men ligger utanför ramarna där men som sagt borde ju vara ok när den klarar testerna.

RTT_NOM är satt som disabled på 1.0.0.3 agesa och den verkar vilja köra med det, ibland kan det dock hjälpa med värdet jag angav tidigare, det är try & error som gäller, hur stod cad bus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Hmm, detta är alltså med fungerande PBO nu på mitt x370, nu kan package power faktiskt gå över 142W, peakade på ~160W i CBR20, det intressanta här är kanske att jag valt moderkortets default värden för PBO, vilket tydligen är satt till 4096W Kanske lite att ta i?

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Inga mer BSODs sen jag lättade på timings och höjde spänningen.
Sänker jag tillbaks spänningen till 1.2V så återkommer instabiliteten.

Helt otroligt vilken skillnad det är på hur mina minnen presterar med 3700X kontra min tidigare 6600K.
Med 6600K:n kunde jag klocka dem närmre 25% med bibehållna timings bara genom att putta upp spänningen från 1.2V till 1.35V. Med 3700X får jag lätta på timings och höja spänningen för att ens kunna köra dem stabilt i stockfrekvens

Edit: Nevermind... Uttalade mig för tidigt. Körde igång Kodi i samband med att det var läggdags och då var visst det dags för blåskärmsdisco igen. Uppenbarligen inte helt stabilt än.

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Inga mer BSODs sen jag lättade på timings och höjde spänningen.
Sänker jag tillbaks spänningen till 1.2V så återkommer instabiliteten.

Helt otroligt vilken skillnad det är på hur mina minnen presterar med 3700X kontra min tidigare 6600K.
Med 6600K:n kunde jag klocka dem närmre 25% med bibehållna timings bara genom att putta upp spänningen från 1.2V till 1.35V. Med 3700X får jag lätta på timings och höja spänningen för att ens kunna köra dem stabilt i stockfrekvens

Edit: Nevermind... Uttalade mig för tidigt. Körde igång Kodi i samband med att det var läggdags och då var visst det dags för blåskärmsdisco igen. Uppenbarligen inte helt stabilt än.

Har du kollat dina subtimings alls? Det låter som att bordet försöker klämma ur på tok för tajta subtimings och det blir lite svårt att säga vilken/vilka som ligger till grund för dina problem utan att se en screenshot av dom, öppna upp Ryzen Master/installera och öppna det, kika sedan på DRAM timing configuration och ta en screenshot, om du inte vill använda det så kan Ryzen timing checker vara ett alternativ, på en del nya bios till Zen2 kan det bugga ur dock och inte känna av att man har en ryzen. Alternativt ta en bild med mobilen under advanced timing config i bios av alla timings & dess värden.

Denna flik i Ryzen Master
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Verkar som jag fått 3733MT/s stabilt med en mycket liten ökning av SoC så den landade precis över 1.1V, den låg en smula under vad den borde göra vid auto på 1.09v och det skapade tydligen en liten instabilitet och det verkar som just cache påverkades av någon anledning, VDDG är kvar på auto och landar på 1.059V

Jag får oxå 1090 mV på min sen flera UEFI sen. Verkar va nåt slags värde som de kör som default nu på SOC. Ville bara inflika detta då det verkar gälla oavsett moderkort och processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Jag får oxå 1090 mV på min sen flera UEFI sen. Verkar va nåt slags värde som de kör som default nu på SOC. Ville bara inflika detta då det verkar gälla oavsett moderkort och processor.

Det ska egentligen justera detta lite baserat på FCLK/UCLK/MEMCLK, under 3200MT/s Kan man se precis 1v och vid 3200 är det vanligt med 1.1v, jag tror dock att SoC inte behöver så mycket spänning förutom vid 3600-3800 1:1:1 och det kan vara därför man justerat ner det en smula. För de höga hastigheterna kan det med andra ord vara bra och kolla av SoC spänning ifall man får instabilitet, vddg däremot verkar kunna hållas rätt lågt utan att ge större inverkan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Cad bus auto gav 24 genom fältet.

Visa signatur

- MSI B450 - Ryzen 7 3700x - 2x8 GB 3600 CL16 - RX 6700 XT - Phanteks P300A - EVGA G1 750W -

Permalänk
Skrivet av tellus82:

https://i.imgur.com/EyYL0Nb.jpg
Hmm, detta är alltså med fungerande PBO nu på mitt x370, nu kan package power faktiskt gå över 142W, peakade på ~160W i CBR20, det intressanta här är kanske att jag valt moderkortets default värden för PBO, vilket tydligen är satt till 4096W Kanske lite att ta i?

Jobbar du som svetsare? (4096W)

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Det ska egentligen justera detta lite baserat på FCLK/UCLK/MEMCLK, under 3200MT/s Kan man se precis 1v och vid 3200 är det vanligt med 1.1v, jag tror dock att SoC inte behöver så mycket spänning förutom vid 3600-3800 1:1:1 och det kan vara därför man justerat ner det en smula. För de höga hastigheterna kan det med andra ord vara bra och kolla av SoC spänning ifall man får instabilitet, vddg däremot verkar kunna hållas rätt lågt utan att ge större inverkan

Har varit ned mot närmare 1 V i SOC utan problem. Men just nu kör jag med sparad profil för 3466 som jag kört med länge och senaste beta-UEFI. Man har fått ned latenserna för L-cache men minnescachen har gått upp något.

Permalänk
Medlem

Uppdatering från AMD kommer på tisdag, angående hög volt i idle och övriga problem:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ciajef/placeholder_upda...

Kanske blir en 3700X för mig nu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Uppdatering från AMD kommer på tisdag, angående hög volt i idle och övriga problem:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ciajef/placeholder_upda...

Kanske blir en 3700X för mig nu.

Håller tummarna på att de har något vettigt att komma med..

Byggde ihop mitt system igår med 3700X och den ligger och tuggar på 1.45 - 1.5 V så fort belastningen på CPU går över 1%. Startar ex Adobe Lightroom, 10% belastning, kylaren låter som när man kör benchmark.... Till råge på allt så pendlar den så mycket i temperatur upp och ner på grund av dessa hopp att fläkten går "ojämt" upp och ner.

Permalänk
Medlem

fick upp mina minnen till 3900Mhz med 16-16-16-34-52 och IF=1:1 märkte dock de är super stabila upp till 50C så fort tempen går över 50c börjar jag få errors körde en fläkt direkt på minnen inga problem fan vad kännsliga minnen är står att det ska klara upp till 80c utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har du kollat dina subtimings alls? Det låter som att bordet försöker klämma ur på tok för tajta subtimings och det blir lite svårt att säga vilken/vilka som ligger till grund för dina problem utan att se en screenshot av dom, öppna upp Ryzen Master/installera och öppna det, kika sedan på DRAM timing configuration och ta en screenshot, om du inte vill använda det så kan Ryzen timing checker vara ett alternativ, på en del nya bios till Zen2 kan det bugga ur dock och inte känna av att man har en ryzen. Alternativt ta en bild med mobilen under advanced timing config i bios av alla timings & dess värden.

Denna flik i Ryzen Master

Nepp, subtimings har jag faktiskt inte kikat på alls.
Jag trodde att subtimings var någon slags biprodukt av "main timings" och automatiskt lättades på när jag lättade på CL-tRCD-tRP-tRAS-CMD, men så är alltså inte fallet? Shame on me...

Det ser ut enligt nedan i Ryzen Master.
Som syns har jag lättat på "main timings" hela vägen till 18-20-20-40-2T @ 1.35V, men får trots det fortfarande blåskärmar, så det känns som om att subtimings måste vara boven i så fall.

Klicka för mer information
Visa mer

Det jobbiga är att jag inte kan använda mig utav Ryzen DRAM Calculator för att beräkna lämpliga timings, eftersom att jag inte vet vad det är för kretsar på minnena.
Thaiphoon Burner lyckas inte avläsa Manufacturer och Part Number. Nästan bud på att ta av kylflänsen på ett av dem så att man får reda på vad det är för något...

Visa signatur

Main>> Kina-Testbench | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> Lenovo P520 | Xeon W-2155 | 256GB | 2xPM983a 960GB + 4x4TB Z1  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Nepp, subtimings har jag faktiskt inte kikat på alls.
Jag trodde att subtimings var någon slags biprodukt av "main timings" och automatiskt lättades på när jag lättade på CL-tRCD-tRP-tRAS-CMD, men så är alltså inte fallet? Shame on me...

Det ser ut enligt nedan i Ryzen Master.
Som syns har jag lättat på "main timings" hela vägen till 18-20-20-40-2T @ 1.35V, men får trots det fortfarande blåskärmar, så det känns som om att subtimings måste vara boven i så fall.

Visa mer

Det jobbiga är att jag inte kan använda mig utav Ryzen DRAM Calculator för att beräkna lämpliga timings, eftersom att jag inte vet vad det är för kretsar på minnena.
Thaiphoon Burner lyckas inte avläsa Manufacturer och Part Number. Nästan bud på att ta av kylflänsen på ett av dem så att man får reda på vad det är för något...

Det första som sticker ut lite vid första ögonkast är tRFC och tRFC2/4, så lågt brukar inte rulla stabilt på annat än b-die och möjligtvis e-die, är det hynix MFR eller AFR så lär du upp till runt 4-500 i tRFC och kör du exempelvis tRFC på 480 så sätter du tRFC2 till 356 och tRFC4 till 220, ska kika mer noggrant på dina övriga timings.

Edit, du kan prova dessa;

tCL: 16
tRCDWR: 18
tRCDRD: 18
tRP: 18
tRAS: 38
tRC: 60
tRRD_S: 7
tRRD_L: 10
tFAW: 39
tWTR_S: 4
tWTR_L: 12
tWR: 22
tRDRDSCL: 6
tWRWRSCL: 6
tRFC: 560
tRFC2: 416
tRFC4: 256
tCWL: 16
tRTP: 12
tRDWR: 12
tWRRD: 6
tWRWR SC: 1
tWRWR SD: 7
tWRWR DD: 7
tRDRD SD: 5
tRDRD DD: 5
tCKE: 8

Failsafe timings för upp till 3200MT/s
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det första som sticker ut lite vid första ögonkast är tRFC och tRFC2/4, så lågt brukar inte rulla stabilt på annat än b-die och möjligtvis e-die, är det hynix MFR eller AFR så lär du upp till runt 4-500 i tRFC och kör du exempelvis tRFC på 480 så sätter du tRFC2 till 356 och tRFC4 till 220, ska kika mer noggrant på dina övriga timings

Tack!

Går tydligen inte att ange värden för tRFC2 och -4 i BIOS:et för B450M Mortar.
Anger jag tRFC till 500 landar även tRFC2 och -4 automatiskt på 500 när jag kikar i Ryzen Master :/
Provar med det så länge och ser om det blir någon förbättring.

Edit: Nepp, att höja tRFC till 500 var tydligen inte tillräckligt. Blåskärmade i Cinebench.

För övrigt, är det inte märkligt att MemTest inte upptäcker några fel? Nu har jag visserligen bara hunnit köra ett pass (ca 40 min), men med tanke på hur ofta jag får blåskärm så känns det som om att MemTest borde upptäcka det ganska fort?
Ska iväg under kvällen så MemTest får stå och tugga under tiden då.

Edit2: All right, ska prova att mata in de övriga subtimingsen. Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Tack!

Går tydligen inte att ange värden för tRFC2 och -4 i BIOS:et för B450M Mortar.
Anger jag tRFC till 500 landar även tRFC2 och -4 automatiskt på 500 när jag kikar i Ryzen Master :/
Provar med det så länge och ser om det blir någon förbättring.

Edit: Nepp, att höja tRFC till 500 var tydligen inte tillräckligt. Blåskärmade i Cinebench.

För övrigt, är det inte märkligt att MemTest inte upptäcker några fel? Nu har jag visserligen bara hunnit köra ett pass (ca 40 min), men med tanke på hur ofta jag får blåskärm så känns det som om att MemTest borde upptäcka det ganska fort?
Ska iväg under kvällen så MemTest får stå och tugga under tiden då.

Vilken memtest är det du kör? Finns nämligen ett par med samma namn, uppdaterade med en spoilertag & fler timings åt dig, rullar inte de stabilt då lär inget vara det. Skulle de vara ostabilt även med dessa timings lutar det kanske mer åt något annat som skulle kunna vara orsak än just minnena.

Du kör inte +200MHz påslaget under PBO inställningar förresten? Just att det blåskärmar i CB låter nästan mer som något cpu relaterat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Vilken memtest är det du kör? Finns nämligen ett par med samma namn, uppdaterade med en spoilertag & fler timings åt dig, rullar inte de stabilt då lär inget vara det. Skulle de vara ostabilt även med dessa timings lutar det kanske mer åt något annat som skulle kunna vara orsak än just minnena.

Du kör inte +200MHz påslaget under PBO inställningar förresten? Just att det blåskärmar i CB låter nästan mer som något cpu relaterat.

Jag kör MemTest från https://www.memtest86.com/download.htm.
Det var nog förmodligen en ren slump att den blåskärmade i just Cinebench. Har kunnat köra Cinebench flera gånger utan att det orsakat blåskärm tidigare i alla fall.

Har nu lagt in alla subtimings som du postade. Hoppas på att det håller.

PBO hade jag enbart på 'Enabled'. Har slått av den helt nu för säkerhets skull.

Edit: Så här ser det ut i Ryzen Master nu.
Borde kanske höja tRDRDSC också? Den ligger fortfarande på '1', men nämndes ej bland subtimingsen du postade.

Visa mer

Edit2: Nope, nu blåskärmade den återigen med 'Memory_management'...
Antingen är det ett par rejäla skräpstickor jag har i burken eller så är det något annat som orsakar det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Jag kör MemTest från https://www.memtest86.com/download.htm.
Det var nog förmodligen en ren slump att den blåskärmade i just Cinebench. Har kunnat köra Cinebench flera gånger utan att det orsakat blåskärm tidigare i alla fall.

Har nu lagt in alla subtimings som du postade. Hoppas på att det håller.

PBO hade jag enbart på 'Enabled'. Har slått av den helt nu för säkerhets skull.

Edit: Så här ser det ut i Ryzen Master nu.
Borde kanske höja tRDRDSC samt tWRWRSC också? De ligger fortfarande på '1', men nämndes ej bland subtimingsen du postade.

Visa mer

Lämna dom på 1, det är ok, sen kan du testa med ett annat program, jag gillar inte memtest själv då det har släppt igenom på tok för mycket fel i min smak, följande program är mig veterligen bättre på att visa felaktigheter;

HCI Memtest, i mitt tycke det bästa på att visa fel vid sidan av långa prime sessioner, behöver köras i många instanser & lite minne testat per instans för bästa resultat
http://hcidesign.com/memtest/

Karhu RAMtest, inte provat så mycket själv men rekommenderas av andra.
https://www.karhusoftware.com/ramtest/

Memtest64, också rekommenderat av andra.
https://www.techpowerup.com/memtest64/

Visa signatur

Permalänk

Bara så jag har förstått det rätt: 4-pin "strömkontakten" som sitter bredvid 8-pin på X570-moderkorten är inte nödvändig att ha inkopplad? Den är bara "bling-bling" för sådana som håller på med typ ln2 och dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Bara så jag har förstått det rätt: 4-pin "strömkontakten" som sitter bredvid 8-pin på X570-moderkorten är inte nödvändig att ha inkopplad? Den är bara "bling-bling" för sådana som håller på med typ ln2 och dylikt?

Det är inte nödvändigt att ha den inkopplad nej, på vissa moderkort kan det dock lösa en del bios buggar at ha den inkopplad av någon anledning men det ger precis noll effekt för normal klockning och än mindre i stock, knappt vid LN2 att det behövs heller. En ensam 8 pin räcker förvånansvärt långt, har man exceptionellt dåligt nätagg med kablar där efter så kan det kanske bli en idé att koppla in en extra 4 pin vid extrem klockning men annars är det rätt poänglöst, en zen2 kommer brinna långt innan 8pin kabeln gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed testar Ryzen3600 vs Intel 9400f när det gäller prestanda och prisvärdhet
https://www.youtube.com/watch?v=vGNG9AZKtsg

Permalänk

@tellus82: Tack för svar! Var inte beredd på dess existens nu när jag började fippla med montering och insåg att jag inte hade någon sådan kabel. Då kan jag lugnt fortsätta. Tack!

Permalänk
Medlem

Fick fortfarande blåskärm trots de manuellt inlagda subtimingsen.

Har nu bytt ut stickorna mot en annan DDR4-sticka som annars sitter i pfSense-burken.
Visserligen en Corsair budgetsticka den med, men denna är i alla fall single rank istället för dual rank.
Gör det ingen skillnad börjar jag nästan misstänka att det är något fel på moderkortet eller processorn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Fick fortfarande blåskärm trots de manuellt inlagda subtimingsen.

Har nu bytt ut stickorna mot en annan DDR4-sticka som annars sitter i pfSense-burken.
Visserligen en Corsair budgetsticka den med, men denna är i alla fall single rank istället för dual rank.
Gör det ingen skillnad börjar jag nästan misstänka att det är något fel på moderkortet eller processorn...

Hmm, det låter onekligen som något annat än minnena då, har du provat en ren boot & sett hur den reagerar då, ifall det är rent drivar relaterat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Hmm, det låter onekligen som något annat än minnena då, har du provat en ren boot & sett hur den reagerar då, ifall det är rent drivar relaterat?

Har kikat på minidumpsen i WinDbg och de verkar inte tyda på att det är drivarrelaterat i alla fall.

Ska bege mig nu. Låter OCCT och Twitch stå och tugga i bakgrunden så får vi se om den överlever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Minnestest med Ryzen 3900x + MSI Meg X570 Ace.

Verkar som 3200MHz CL16 är bästa köpet ?

https://www.youtube.com/watch?v=CloyuBw_E_0

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Minnestest med Ryzen 3900x + MSI Meg X570 Ace.

Verkar som 3200MHz CL16 är bästa köpet ?

https://www.youtube.com/watch?v=CloyuBw_E_0

Ska börja med att säga att jag litar inte jättehårt på deras tester, de har spridit ren desinformation tidigare flertalet gånger då det visat sig att det testat hårdvara på mycket tveksamma sätt.

En mycket tveksam aspekt här är att det han testar är egentligen inte minnena, det han testar är moderkortets förmåga att tweaka subtimings och det är MSI generellt riktigt duktiga på men det kan ge enorma felutslag om man ska testa minnen, ska man testa som han gör så lär man se upp så inte bordet sätter tveksamma subtimings på en del minnen. Exempelvis vill mitt moderkort sätta tRFC till 712 i 3733 XMP, vilket är galet högt, inte ens corsair sätter det så högt och detta varierar med olika minnen & SPD profiler.

Sen har han inte lyckats boota något kit över 4000 vilket jag precis har gjort på mitt x370 moderkort, hur han misslyckas på ett x570 begriper jag inte riktigt, speciellt med de minnen han har tillhanda.

Sen till testandet, Cinebench testar inte minnen alls, det körs helt inom cache, så testar man minne med CB ska man nog sluta hårdvarutesta Att han sedan fortsätter med Blender visar just hur lite de har grepp om var minnen faktiskt gör skillnad. Sedan fortsätter han med 7-zip, något som kan göra enorm skillnad i just 7-zip är subtimings, något de överhuvudtaget inte ens kollar här.

Sen går vi vidare till speltest, i 1440p, ja här visar det åter igen att de inte begriper vad de egentligen testar, för att faktiskt få skillnad så måste du testa under cpu limiterade situationer, är du 100% gpu limiterad så kommer det visa extremt liten om någon skillnad mellan testade kit, det betyder inte att det inte finns prestandaskillnad när man väl blir cpu bunden, vid exempelvis high refreshrate spelande. Ett 2080ti även om det är starkt lär ner på 1080p max och då med runt high som högsta inställning om du ska ha någon nytta av snabbare minnen i moderna titlar. Regeln är alltid att är du helt GPU bunden kommer snabba minnen ge extremt lite om något alls. Är du blandat cpu & gpu bunden kommer du se mer, är du helt CPU bunden händer det en hel del.

Sen återstår problemet att dom inte kollar subtimings, du kan totalt motverka all prestanda gain från snabbare minnen genom att inte styra upp dom, man kan hävda att det borde funka i ren auto men i min erfarenhet finns det oftast mycket stora mängder prestanda att hämta just här.

Visa signatur

Permalänk

Okej, kanske dum fråga här men vilken Chipset driver skall jag installera/är bäst/vettigast att installera? (3900X och ASUS X570-F Gaming)

Finns ju två alternativ hos ASUS och min mycket amatörmässiga tolkning är att båda dessa skall installeras, äldst först typ. Eller är jag helt fel ute?
Version 19.10.16 - 370.56 MBytes
Version 5.12.0.38 - 179.08 MBytes

Sedan finns även den nedan hos AMD:

Revision Number 1.07.07.0725 - 50.8 MB

Antar att AMD-varianten helt enkelt är de basala prylarna, dvs utan ASUS egna moderkortsspecifika saker men vilket val är det "rätta"?
Det är kul att som glad amatör och inte särskilt avancerad ändå kunna bygga ihop/uppgradera sin dator på egen hand men sådana här saker gör mig tokig då jag helt enkelt inte kopplar vilken/vilka av dessa som skall användas och varför. Så tar tacksamt emot hjälp med vilket som skall väljas om någon känner sig manad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thunderwolf:

Okej, kanske dum fråga här men vilken Chipset driver skall jag installera/är bäst/vettigast att installera? (3900X och ASUS X570-F Gaming)

Finns ju två alternativ hos ASUS och min mycket amatörmässiga tolkning är att båda dessa skall installeras, äldst först typ. Eller är jag helt fel ute?
Version 19.10.16 - 370.56 MBytes
Version 5.12.0.38 - 179.08 MBytes

Sedan finns även den nedan hos AMD:

Revision Number 1.07.07.0725 - 50.8 MB

Antar att AMD-varianten helt enkelt är de basala prylarna, dvs utan ASUS egna moderkortsspecifika saker men vilket val är det "rätta"?
Det är kul att som glad amatör och inte särskilt avancerad ändå kunna bygga ihop/uppgradera sin dator på egen hand men sådana här saker gör mig tokig då jag helt enkelt inte kopplar vilken/vilka av dessa som skall användas och varför. Så tar tacksamt emot hjälp med vilket som skall väljas om någon känner sig manad.

Det räcker gott med AMDs chipset drivare direkt från dom, sen kan man ta kan/ljud/extra kontroller drivare från asus

Visa signatur