5700 XT med Image Sharpening & 80% GPU Scaling => 2080 TI performance!

Permalänk
Medlem

5700 XT med Image Sharpening & 80% GPU Scaling => 2080 TI performance!

I min/mångas oändliga väntan på 5700XT AIB-kort så har jag vägt mycket fram och tillbaka mellan 5700 XT och 2070 Super, givet att jag har en 3440x1440 skärm (~90hz) och vill ha en viss framtidssäkring. Något som inte är så omfattande testat och diskuterat är Radeon Image Sharpening (RIS) kombinerat med GPU scaling för DX9/DX12-titlar (potentiellt DX11 om tekniken blir populär). Jag har försökt samla alla källor jag funnit och gör nedan ett försöka att sammanfatta resultat/slutsatserna av dessa då de är så galet slående.

Radeon Image Sharpening

  • I jämförbara tester vinner RIS i nära alla spel jämfört med Nvidias DLSS (möjligen undantaget Tomb Raider där DLSS levererar bra). Märkbar förbättring i skarphet i spel utan större nedsidor (viss vegetation kan bli lite för skarp).

  • Nvidias DLSS fungerar endast kombinerat med Ray Tracing där GPU:n taxeras, och DLSS stjäl en hel del prestanda från kortet medan detta är nära immateriellt för 5700/5700XT (max -1,5% prestanda i FPS-tapp)En enorm fördel för Radeon är att det fungerar för alla spel utan något som helst behov av lokala anpassningar i alla spel (dock finns detta alternativet för att vidare förbättra kvaliteten).

GPU Scaling & Radeon Image Sharpening

  • De flesta källor jag länkat till nedan har testat 1440p upscalat till 4k-upplösning och de anser att det är en väldigt bra tradeoff för nära 50% performance gain, men man ser enkelt skillnaden om man zoomar in och jämför native/scalad upplösning. Det Hardware unboxed gjorde ett mycket test på, var att experimentera med scaling för att hitta sweetspot där man får väldigt svårt att se större kvalitetsskillnader och det landade i området 70-80% scaling (https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo).

  • 70-80% GPU Scaling + RIS ger 27% FPS-boost till nära 0 i kvalitetstapp!

5% Överklockning bör lätt vara rimligt för ett AIB-kort

  • Kombinera detta med ett AIB-kort som skapar klart bättre kylarlösningar som minst bör skapa överklockningsutrymme på 5% (med bara automatisk överklockning som jag tolkar det baserat på detta test: https://www.youtube.com/watch?v=08QgzHFBjq0)

Sammanfattning: Överklockning + ~80% GPU Scaling + RIS ger jämförbar prestanda som ett 2080 TI-kort!

  • Detta ger en base performance på 105% + ytterligare 27% FPS boost till väldigt liten identifierbar kvalitetsförlust!
    I Sweclockers medelbetyg för 5700 XT i 1440p med ultra-settings DX12 (jämförbar score för 4k-upplösning med) så landar de in på 122% (jmf mot GTX 1080). Multiplicera detta med 1,05 för överklockning så landar man på 128. Använder man därefter ~80% GPU Scaling och RIS så dopar man detta värde till 163, vilket är en hårsmån från 2080 TI performance (166)!!!

Bara det faktum att detta är en on/off-knapp för alla DX9/DX12 spel (hoppas verkligen på DX11 under året med) är en enorm fördel för NAVI-korten (fungerar även för andra kort men med lite mer prestandatapp än <1,5%) och detta gör att jag absolut inväntar AIB-korten och med största sannoliket kommer att köra på ett 5700 XT. Med lite fusk når man prestandan motsvarande ett 10.000kr-kort vilket borde ge en bankgaranti på bra livslängd på detta kortet!

En egenskap som man tappar är då självklart Ray Tracing, men alla kort utom möjligen 2080TI har idag svårt att leverera en stabil upplevelse i 4k med ray tracing. För min del har jag inga problem att avvakta tills Ray Tracing slagit igenom innan jag investerar i den tekniken, och då är ett kort för ~4500kr en lagom investering tills den dagen.

Förvånad över att inte fler har testat detta, se jättegärna över resultaten och kom med egna slutsatser

Jag har följande reviews som källor:
https://www.youtube.com/watch?v=Yi-_T3vsv-Q&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo
https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...
https://www.igorslab.media/ultimativer-visueller-vergleich-zw...

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på denna Image Sharpening från AMD.

Men av vad jag har sett så gör den samma sak som negativ texture LOD och negativ texture LOD ger ingen prestandaförlust alls.

Prova det i RadeonPro om inte annat. Ett gammalt men lysande program.
https://www.radeonpro.info/

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lindstroem:

I min/mångas oändliga väntan på 5700XT AIB-kort så har jag vägt mycket fram och tillbaka mellan 5700 XT och 2070 Super, givet att jag har en 3440x1440 skärm (~90hz) och vill ha en viss framtidssäkring. Något som inte är så omfattande testat och diskuterat är Radeon Image Sharpening (RIS) kombinerat med GPU scaling för DX9/DX12-titlar (potentiellt DX11 om tekniken blir populär). Jag har försökt samla alla källor jag funnit och gör nedan ett försöka att sammanfatta resultat/slutsatserna av dessa då de är så galet slående.

Radeon Image Sharpening

  • I jämförbara tester vinner RIS i nära alla spel jämfört med Nvidias DLSS (möjligen undantaget Tomb Raider där DLSS levererar bra). Märkbar förbättring i skarphet i spel utan större nedsidor (viss vegetation kan bli lite för skarp).

  • Nvidias DLSS fungerar endast kombinerat med Ray Tracing där GPU:n taxeras, och DLSS stjäl en hel del prestanda från kortet medan detta är nära immateriellt för 5700/5700XT (max -1,5% prestanda i FPS-tapp)En enorm fördel för Radeon är att det fungerar för alla spel utan något som helst behov av lokala anpassningar i alla spel (dock finns detta alternativet för att vidare förbättra kvaliteten).

GPU Scaling & Radeon Image Sharpening

  • De flesta källor jag länkat till nedan har testat 1440p upscalat till 4k-upplösning och de anser att det är en väldigt bra tradeoff för nära 50% performance gain, men man ser enkelt skillnaden om man zoomar in och jämför native/scalad upplösning. Det Hardware unboxed gjorde ett mycket test på, var att experimentera med scaling för att hitta sweetspot där man får väldigt svårt att se större kvalitetsskillnader och det landade i området 70-80% scaling (https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo).

  • 70-80% GPU Scaling + RIS ger 27% FPS-boost till nära 0 i kvalitetstapp!

5% Överklockning bör lätt vara rimligt för ett AIB-kort

  • Kombinera detta med ett AIB-kort som skapar klart bättre kylarlösningar som minst bör skapa överklockningsutrymme på 5% (med bara automatisk överklockning som jag tolkar det baserat på detta test: https://www.youtube.com/watch?v=08QgzHFBjq0)

Sammanfattning: Överklockning + ~80% GPU Scaling + RIS ger jämförbar prestanda som ett 2080 TI-kort!

  • Detta ger en base performance på 105% + ytterligare 27% FPS boost till väldigt liten identifierbar kvalitetsförlust!
    I Sweclockers medelbetyg för 5700 XT i 1440p med ultra-settings DX12 (jämförbar score för 4k-upplösning med) så landar de in på 122% (jmf mot GTX 1080). Multiplicera detta med 1,05 för överklockning så landar man på 128. Använder man därefter ~80% GPU Scaling och RIS så dopar man detta värde till 163, vilket är en hårsmån från 2080 TI performance (166)!!!

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17579?key=144d50a6427fff2eff38f45fd26a51a8

Bara det faktum att detta är en on/off-knapp för alla DX9/DX12 spel (hoppas verkligen på DX11 under året med) är en enorm fördel för NAVI-korten (fungerar även för andra kort men med lite mer prestandatapp än <1,5%) och detta gör att jag absolut inväntar AIB-korten och med största sannoliket kommer att köra på ett 5700 XT. Med lite fusk når man prestandan motsvarande ett 10.000kr-kort vilket borde ge en bankgaranti på bra livslängd på detta kortet!

En egenskap som man tappar är då självklart Ray Tracing, men alla kort utom möjligen 2080TI har idag svårt att leverera en stabil upplevelse i 4k med ray tracing. För min del har jag inga problem att avvakta tills Ray Tracing slagit igenom innan jag investerar i den tekniken, och då är ett kort för ~4500kr en lagom investering tills den dagen.

Förvånad över att inte fler har testat detta, se jättegärna över resultaten och kom med egna slutsatser

Jag har följande reviews som källor:
https://www.youtube.com/watch?v=Yi-_T3vsv-Q&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo
https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...
https://www.igorslab.media/ultimativer-visueller-vergleich-zw...

dubbla FPS
rätt så ordentlig skillnad det

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Ja rejäl Gain med Dubbla FPS om man scalar upp 4k från 1440p, dock till en synbar kvalitetsförlust. Vid 80% Upscale (1800p) så är vinsten ~30% och då är det väldigt svårt att se någon skillnad mellan native och uppskalat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då jag har en grym skärm med grym färgåtergivning så älskar jag radeon kort speciellt nya 5700x, väntar på custom varianten. Amd har alltid varit överlägsen i bild kvalitet och färgåtergivning, detta har varit länge känt. Dlss ska tydligen försämra kvalitén

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter ju helt galet. Men hur scale:ar det ifall man (som jag) har en 1440p, 144hz monitor och vill få så nära 1440p - kvalitet med detta trick? Om det är i närheten av lika effektivt så låter det som att det blir AMD framöver för att byta ut mitt 1080 för att kräma ut så man kan köra i 144fps i de flesta spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linghult:

Låter ju helt galet. Men hur scale:ar det ifall man (som jag) har en 1440p, 144hz monitor och vill få så nära 1440p - kvalitet med detta trick? Om det är i närheten av lika effektivt så låter det som att det blir AMD framöver för att byta ut mitt 1080 för att kräma ut så man kan köra i 144fps i de flesta spelen.

Ja detborde vara drygt 30% upscale från 1080p att komma upp till 1440p så borde ju ge en rejäl skjuts utan allt för mkt stryk på kvalitet. Vore intressant att se mer tester på det! Spännande att följa inför AIB release

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några kommentarer från herr tråkig (<------- that's me).

1. DLSS behöver inte fungera enbart med RT aktiverat. T.ex Anthem, Metro:Exodus, Monster Hunter World. Det är bara det att om DLSS ska fungera både med och utan RT (som ändrar hur scenen ser ut) så måste de tränas för båda (behöver träna ca dubbelt så mycket, då den slipper RT load, så kanske 1,6x tiden, som aldrig kommer att erkännas av NVIDIA).

2. Prestanda i spel behöver inte vara linjärt beroende på klockhastigheten. I många fall väntar GPU:n på att minnet ska hänga med.

3. 2080Ti gör bättre från sig i högre upplösning, jämfört med 5700XT, från de benchmarks som jag sett. Men för 1440p så bör nog dina siffror stämma.

4. För att få RIS till flera API:er / produkter. Rösta på det på denna sida (kräver inte inloggning).

5. Jag vet faktiskt inte om det finns något som förhindrar NVIDIA från att implementera CAS också. Det är ju trots allt open-source kod. Men NVIDIA Freestyle verkar bara fungera i titlar som har stöd för det, medan RIS fungerar för allting i DX9, DX12 (och förmodligen snart DX11). Dock så verkar det ha en större prestandapåverkan.

Vill man ha riktig ~2080ti performance utan några kompromisser, kanske även med RT och DLOPS, så kommer det säkert ett 64CU Navi kort med uppdaterad arkitektur (test: Multiplicera 5700XT med 1,6x om den är perfekt skalbar, vilket AMD bör göra genom att även uppgradera minnet), kan dock räkna med att det blir bra mycket dyrare. Om inte i sent Q4 i år, så får vi höra om det under CES.

Från tester med CAS i Reshade (har ingen uppskalning) så tycker jag att 900p+CAS ger en hyfsat bra motsvarighet till 1080p. Bäst är dock native upplösning med CAS .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Några kommentarer från herr tråkig (<------- that's me).

1. DLSS behöver inte fungera enbart med RT aktiverat. T.ex Anthem, Metro:Exodus, Monster Hunter World. Det är bara det att om DLSS ska fungera både med och utan RT (som ändrar hur scenen ser ut) så måste de tränas för båda (behöver träna ca dubbelt så mycket, då den slipper RT load, så kanske 1,6x tiden, som aldrig kommer att erkännas av NVIDIA).

2. Prestanda i spel behöver inte vara linjärt beroende på klockhastigheten. I många fall väntar GPU:n på att minnet ska hänga med.

3. 2080Ti gör bättre från sig i högre upplösning, jämfört med 5700XT, från de benchmarks som jag sett. Men för 1440p så bör nog dina siffror stämma.

4. För att få RIS till flera API:er / produkter. Rösta på det på denna sida (kräver inte inloggning).

5. Jag vet faktiskt inte om det finns något som förhindrar NVIDIA från att implementera CAS också. Det är ju trots allt open-source kod. Men NVIDIA Freestyle verkar bara fungera i titlar som har stöd för det, medan RIS fungerar för allting i DX9, DX12 (och förmodligen snart DX11). Dock så verkar det ha en större prestandapåverkan.

Vill man ha riktig ~2080ti performance utan några kompromisser, kanske även med RT och DLOPS, så kommer det säkert ett 64CU Navi kort med uppdaterad arkitektur (test: Multiplicera 5700XT med 1,6x om den är perfekt skalbar, vilket AMD bör göra genom att även uppgradera minnet), kan dock räkna med att det blir bra mycket dyrare. Om inte i sent Q4 i år, så får vi höra om det under CES.

Från tester med CAS i Reshade (har ingen uppskalning) så tycker jag att 900p+CAS ger en hyfsat bra motsvarighet till 1080p. Bäst är dock native upplösning med CAS .

Bra input! Hoppas på mer tester med GPU scaling och RIS för att få riktig jämförelse istället för matematikuppräkning på en titel, om inte annat får man väl göra det själv då man köpt ett AIB kort i höst

Avseende 1440p vs 4K har du rätt i att 2080TI har en bättre performance, men handlar bara om 1-2% mer för åtminstone DX12 (bara baserat på sweclockers generella prestandaindex). Hade varit mkt intressant att se typ 80% scaling på många titlar och se prestandaboost och eventuell kvalitetsförlust.

Nice ska rösta!

Ja det lilla man hört om 5800 gör en riktigt sugen! Kan nog dock inte vänta tills dess så blir ett 5700XT AIB högst troligen (om inte superdeal på 2070 super eller 2080 non-super kommer tills dess). När RDNA och 7nm mognat så kanske man får sälja kortet och köpa ett nytt och tappa typ 2k, men det är det värt isf

Skickades från m.sweclockers.com