5700 XT med Image Sharpening & 80% GPU Scaling => 2080 TI performance!
I min/mångas oändliga väntan på 5700XT AIB-kort så har jag vägt mycket fram och tillbaka mellan 5700 XT och 2070 Super, givet att jag har en 3440x1440 skärm (~90hz) och vill ha en viss framtidssäkring. Något som inte är så omfattande testat och diskuterat är Radeon Image Sharpening (RIS) kombinerat med GPU scaling för DX9/DX12-titlar (potentiellt DX11 om tekniken blir populär). Jag har försökt samla alla källor jag funnit och gör nedan ett försöka att sammanfatta resultat/slutsatserna av dessa då de är så galet slående.
Radeon Image Sharpening
I jämförbara tester vinner RIS i nära alla spel jämfört med Nvidias DLSS (möjligen undantaget Tomb Raider där DLSS levererar bra). Märkbar förbättring i skarphet i spel utan större nedsidor (viss vegetation kan bli lite för skarp).
Nvidias DLSS fungerar endast kombinerat med Ray Tracing där GPU:n taxeras, och DLSS stjäl en hel del prestanda från kortet medan detta är nära immateriellt för 5700/5700XT (max -1,5% prestanda i FPS-tapp)En enorm fördel för Radeon är att det fungerar för alla spel utan något som helst behov av lokala anpassningar i alla spel (dock finns detta alternativet för att vidare förbättra kvaliteten).
GPU Scaling & Radeon Image Sharpening
De flesta källor jag länkat till nedan har testat 1440p upscalat till 4k-upplösning och de anser att det är en väldigt bra tradeoff för nära 50% performance gain, men man ser enkelt skillnaden om man zoomar in och jämför native/scalad upplösning. Det Hardware unboxed gjorde ett mycket test på, var att experimentera med scaling för att hitta sweetspot där man får väldigt svårt att se större kvalitetsskillnader och det landade i området 70-80% scaling (https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo).
70-80% GPU Scaling + RIS ger 27% FPS-boost till nära 0 i kvalitetstapp!
5% Överklockning bör lätt vara rimligt för ett AIB-kort
Kombinera detta med ett AIB-kort som skapar klart bättre kylarlösningar som minst bör skapa överklockningsutrymme på 5% (med bara automatisk överklockning som jag tolkar det baserat på detta test: https://www.youtube.com/watch?v=08QgzHFBjq0)
Sammanfattning: Överklockning + ~80% GPU Scaling + RIS ger jämförbar prestanda som ett 2080 TI-kort!
Detta ger en base performance på 105% + ytterligare 27% FPS boost till väldigt liten identifierbar kvalitetsförlust!
I Sweclockers medelbetyg för 5700 XT i 1440p med ultra-settings DX12 (jämförbar score för 4k-upplösning med) så landar de in på 122% (jmf mot GTX 1080). Multiplicera detta med 1,05 för överklockning så landar man på 128. Använder man därefter ~80% GPU Scaling och RIS så dopar man detta värde till 163, vilket är en hårsmån från 2080 TI performance (166)!!!
Bara det faktum att detta är en on/off-knapp för alla DX9/DX12 spel (hoppas verkligen på DX11 under året med) är en enorm fördel för NAVI-korten (fungerar även för andra kort men med lite mer prestandatapp än <1,5%) och detta gör att jag absolut inväntar AIB-korten och med största sannoliket kommer att köra på ett 5700 XT. Med lite fusk når man prestandan motsvarande ett 10.000kr-kort vilket borde ge en bankgaranti på bra livslängd på detta kortet!
En egenskap som man tappar är då självklart Ray Tracing, men alla kort utom möjligen 2080TI har idag svårt att leverera en stabil upplevelse i 4k med ray tracing. För min del har jag inga problem att avvakta tills Ray Tracing slagit igenom innan jag investerar i den tekniken, och då är ett kort för ~4500kr en lagom investering tills den dagen.
Förvånad över att inte fler har testat detta, se jättegärna över resultaten och kom med egna slutsatser
Jag har följande reviews som källor:
https://www.youtube.com/watch?v=Yi-_T3vsv-Q&feature=youtu.be&...
https://www.youtube.com/watch?time_continue=581&v=7MLr1nijHIo
https://www.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och...
https://www.igorslab.media/ultimativer-visueller-vergleich-zw...