Kan det bli knas med flera nätverk med denna fusklösning

Permalänk
Medlem

Kan det bli knas med flera nätverk med denna fusklösning

God kväll!

Min kompis har precis flyttat in i ett mindre hyreshus där det finns fyra lägenheter.
Värden som dessutom själv bor i huset meddelade att bredband finns till en kostnad av 250 kr/månad. SOM HAN DESSUTOM VILL HA PÅ SWISH; INTE PÅ HYRESAVIN!
*
Min kompis vill inte ha något okänt och diffust gratis-bredband utan vill flytta med sitt abonnemang från Bahnhof.
*
Kompisen kollade med det kommunägda stadsnätet, de bekräftade att det fanns fiber in i huset.
*
Min kompis blev glad och ville teckna eller hur snacket nu gick.
Stadsnätsadmin meddelade dock att det bara var framdraget till en konverterare i källaren, sen har de ingen koll på nätet i huset.
*
Kompisen gled lite diskret förbi tvättstugan och "råkade" hitta fiber in i en Konverter.
Från konvertern, som har 5 uttag gick det inte helt otippat 5 cat-kablar iväg. De var märkta så det gick att förstå att tre gick till ägaren. Medan två cat smög iväg i en kabelkanal och in i gamla telerör till två av de tre lägenheterna som värden hyr ut.
**

Nu då till mina frågor.
Får man 5 utgångar på konvertern?
och alla går att köra direkt ur?
Som det är nu i huset finns det ju 3 lägenheter med tre olika egna nätverk?
Alt om någon dragit in i dator direkt utan att ens ha en egen router.
Är det alltså möjligt att köra tre olika nätverk på ett enda abbonemang bara för att man har 5 portar på konverteraren.
Hur fungerar det med IP-nummer?
Har alla samma ip-nummer? fast det är flera olika routrar?
*

Har fått hang-up på detta nu. Vill förstå hur detta gått till.
Har värden abonnemang som privatperson, sen tar han ut överpris från hyrsgästerna och får gratis bredband.
Vi testade farten och det var en jävla snurr. Myip säger att det är ett IP i den staden vi bor som kommer från Bahnhof.

Permalänk
Medlem

Det är nog ett abonnemang som delas på alla boende. Antagligen ett publikt IP. Inget konstigt som sådant men det är nog inte helt okej att sälja uppkopplingen vidare till nya abonnenter och hävda att det individuell. Är du säker på att fiberkonverteraren inte är en router också?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Det är nog ett abonnemang som delas på alla boende. Antagligen ett publikt IP. Inget konstigt som sådant men det är nog inte helt okej att sälja uppkopplingen vidare till nya abonnenter och hävda att det individuell. Är du säker på att fiberkonverteraren inte är en router också?

Det är en konverter, fiberkabel kommer in tillsammans med Fjärrvärme. Sen en liten tunn sladd på ca 10 cm in i vad jag tror är konvertern.
i Konvertern finns sen 5 utportar.

Är det alltså konvertern som har ett eget IP?
Kan det stämma, flera olika nätverk kan vil inte få samma publika IP

Permalänk

Det beror väl lite på stadsnätet. I det stadsnät jag ligger med konvertern som har 5 portar så får alla separat eget IP från A3 som är min leverantör.

Visa signatur

Laptop: MacBook Pro 13.3" 2020 M1
Casual: Mac Mini 2020 M1
Workstation: HP Z6 G4

Permalänk
Medlem

@hamlonab: Problem med fullösningar som denna, om det nu är det och hyresvärden inte vet vad han gör, är bl.a. följande:
Ingen bandbreddsfördelning (QoS) och nätverksseparation (VLAN) mellan hyresgästerna kan leda till bandbredds- och säkerhetsproblem.
Eventuellt dubbel-NAT (CGNAT) gör att det blir svårt att tillhandahålla egna som kan nås utifrån.
Försämrad support. Var kan man vända sig vid eventuella problem med förbindelsen?
Risk för kollisioner och broadcast-stormar när folk skarvar sina egna ethernetkablar och vill jävlas med övriga i fastighheten.

Allt är förstås hypotetisk. Men... jag gillar att vara pessimist här och misstänker att fastighetsägaren bara har en tjänstefördelare i källaren med risken att ni alla hamnar på samma nät med all de problem det innebär.
Priset är kanske inte helt fel beroende på badbredden du får ut även om är att det är avtalsvidrigt. Att någon finansierar sin egen internetförbindelse är inte så konstigt, det är så allt fungerar. Men som konsument måste man kunna ställa vissa grundkrav.
Har du möjlighet att dra av för bredband hemma så måste det kunna redovisas och då är det företags-swisch som gäller. Även detta misstänker jag är skattevidrigt.

Folk som sätter i system att fuska i varje led tenderar att vara av en sort som man normalt inte vill befatta sig med. Så ska du gå in i det här var på din vakt. Även om det skulle röra sig om en genuint teknikintresserad hyresvärd framstår inte lösningen som tillräckligt seriös.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om hyresvärden gör så är det väl bara att ladda ner [semester]filmer så det smäller om det, för det är hyresvärden som får ta smällen, eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om hyresvärden gör så är det väl bara att ladda ner [semester]filmer så det smäller om det, för det är hyresvärden som får ta smällen, eller?

Hyresvärden behöver ju bara berätta hur det ligger till så ligger väl personen som ladda ner linuxdistributionerna också illa ut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Det är en konverter, fiberkabel kommer in tillsammans med Fjärrvärme. Sen en liten tunn sladd på ca 10 cm in i vad jag tror är konvertern.
i Konvertern finns sen 5 utportar.

Är det alltså konvertern som har ett eget IP?
Kan det stämma, flera olika nätverk kan vil inte få samma publika IP

Hyresvärden bryter med all sannolikhet avtalet med ISPn genom att göra på det här viset. Man får inte sälja vidare en anslutning på sättet som värden gör. Ett väldigt dumt sätt att tjäna någon extra tusenlapp i månaden från värdens sida.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem

Mycket fokus på värden och hans eventuella vinst.
Vi kom fram till att det troligen är Bahnhof 1000/100. Så han gör säkert sitt eget surfande gratis, men lär knappast tjäna på det.
*

Det är tekniken jag är intresserad av, särskilt detta med IP-fördelning.
Att det finns 5 portar i konvertern, varav samtliga fungerar. Så lär det ju inte vara någon särskild fusk grej med det.
*
Hittade någon engelsk sidan som tvångsöversattes. Där menade man att en konverter prioriterar speed från port ett till fem. Alltså port nr1 är det nätverket som får prio om alla sätter upp egna nätverk på samma konverter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@hamlonab: Problem med fullösningar som denna, om det nu är det och hyresvärden inte vet vad han gör, är bl.a. följande:
Ingen bandbreddsfördelning (QoS) och nätverksseparation (VLAN) mellan hyresgästerna kan leda till bandbredds- och säkerhetsproblem.
Eventuellt dubbel-NAT (CGNAT) gör att det blir svårt att tillhandahålla egna som kan nås utifrån.
Försämrad support. Var kan man vända sig vid eventuella problem med förbindelsen?
Risk för kollisioner och broadcast-stormar när folk skarvar sina egna ethernetkablar och vill jävlas med övriga i fastighheten.

Allt är förstås hypotetisk. Men... jag gillar att vara pessimist här och misstänker att fastighetsägaren bara har en tjänstefördelare i källaren med risken att ni alla hamnar på samma nät med all de problem det innebär.
Priset är kanske inte helt fel beroende på badbredden du får ut även om är att det är avtalsvidrigt. Att någon finansierar sin egen internetförbindelse är inte så konstigt, det är så allt fungerar. Men som konsument måste man kunna ställa vissa grundkrav.
Har du möjlighet att dra av för bredband hemma så måste det kunna redovisas och då är det företags-swisch som gäller. Även detta misstänker jag är skattevidrigt.

Folk som sätter i system att fuska i varje led tenderar att vara av en sort som man normalt inte vill befatta sig med. Så ska du gå in i det här var på din vakt. Även om det skulle röra sig om en genuint teknikintresserad hyresvärd framstår inte lösningen som tillräckligt seriös.

Det var mycket du hade att komma med på en gång.
Att du hatar privata hyresvärdar framgår tydligt.
Men varför så arg?
Tycker du synd om ISP och det skattefinansierade stadsnätet, att de inte kan maximera uttaget av redan sönderbeskattade medborgare.

Jag är däremot intresserad av det tekniska här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hyresvärden behöver ju bara berätta hur det ligger till så ligger väl personen som ladda ner linuxdistributionerna också illa ut...

Är det inte personen som står för abonnemanget som är ansvarig? Vilket i detta fall är hyresvärden eller jag missuppfattar något?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det inte personen som står för abonnemanget som är ansvarig? Vilket i detta fall är hyresvärden eller jag missuppfattar något?

Man är i regel personligen ansvarig om man begår brott.
Sen att domstolar säljer sig till kultur och mediaeliten och tillämpar extremt låga beviskrav är en annan sak

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det inte personen som står för abonnemanget som är ansvarig? Vilket i detta fall är hyresvärden eller jag missuppfattar något?

Om du är hemma hos någon och använder deras wifi och laddar hem linuxdistributioner, semesterfilmer osv, är du då helt fri från några som helst konsekvenser? Även om din bekant kan visa att det är du som laddat hem det?

Vad som dock hävdas är att om ingen kan kopplas till nerladdningen så är det den som står för abonnemanget som är ansvarig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Mycket fokus på värden och hans eventuella vinst.
Vi kom fram till att det troligen är Bahnhof 1000/100. Så han gör säkert sitt eget surfande gratis, men lär knappast tjäna på det.

Vinsten är som jag skrev minimal, men det kan bli så illa så att Bahnhof väljer att säga upp avtalet och vägra teckna ett nytt. Då sitter hela huset utan uppkoppling.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Vinsten är som jag skrev minimal, men det kan bli så illa så att Bahnhof väljer att säga upp avtalet och vägra teckna ett nytt. Då sitter hela huset utan uppkoppling.

Hur de nu skulle kunna komma på det.
Om dom kommer på det. Konstaterar de att de säljer 1000/100 för vad, ca 700/månad. Istället för 2 x 100/100.
Sen är det stadsnät. Säger dom upp avtalet går det omg teckna nytt.
Men jag hade hoppats på ett teknisk tråd för att jag och säkert andra är intresserade av hur detta fungerar rent tekniskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hamlonab:

Mycket fokus på värden och hans eventuella vinst.
Vi kom fram till att det troligen är Bahnhof 1000/100. Så han gör säkert sitt eget surfande gratis, men lär knappast tjäna på det.
*

Det är tekniken jag är intresserad av, särskilt detta med IP-fördelning.
Att det finns 5 portar i konvertern, varav samtliga fungerar. Så lär det ju inte vara någon särskild fusk grej med det.
*
Hittade någon engelsk sidan som tvångsöversattes. Där menade man att en konverter prioriterar speed från port ett till fem. Alltså port nr1 är det nätverket som får prio om alla sätter upp egna nätverk på samma konverter

Del lär inte vara mer än en port ut från konvertern, möjligen är den hopbyggd med en switch ,men omvandlaren i sig har inte flera anslutnnigar. exakt hur det funkar vet bara den som har alla data om avtal och hårdvara för om det inte är väldigt enkel hårdvara utan nått som stödjer vlan så går det inte att se nått "från utsidan" som i detalj beskriver funktionen utan det går bara att gissa, jag kan gissa, tex så så kanske det inte alls är flera internetanslutningar ut från switchen efter omvandlaren utan det är ip-kabeltv i huset, det är också en tekniskt rimlig gissning.
Din hyresvärd kan ju också ha ett företagsabbonenemang, som sagt gissningar och utan fakta om de verkliga förhållandena så gissar vi alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så länge ISP delar ut tillräckligt med IP adresser så kommer det att fungera.
Varje port får sitt eget IP.

En media konverter är ju bara en switch med en fiber port och ett antal TP portar.
De funktioner som brukar finnas är VLAN och ev. QoS, dessa används i allmänhet bara för IP TV/IP Telefoni.

En router i lägenheten kommer att skydda det nätet från övriga nät i huset.
Vad man inte kommer att kunna få är ett publikt IP.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Del lär inte vara mer än en port ut från konvertern, möjligen är den hopbyggd med en switch ,men omvandlaren i sig har inte flera anslutnnigar. exakt hur det funkar vet bara den som har alla data om avtal och hårdvara för om det inte är väldigt enkel hårdvara utan nått som stödjer vlan så går det inte att se nått "från utsidan" som i detalj beskriver funktionen utan det går bara att gissa, jag kan gissa, tex så så kanske det inte alls är flera internetanslutningar ut från switchen efter omvandlaren utan det är ip-kabeltv i huset, det är också en tekniskt rimlig gissning.
Din hyresvärd kan ju också ha ett företagsabbonenemang, som sagt gissningar och utan fakta om de verkliga förhållandena så gissar vi alla.

Hmm, informativ och bra post.
Såhär det det ut. Kan stämma att det är "TV" portar 2-4. Men det går väl i och för sig att köra en router till en tvport. Men det blir den inskränkningen att det inte går att nå sin egna router utifrån...

Såhär ser det ut.

http://www.bilddump.se/bilder/20190809093751-37.123.153.83.jp...

två trådar går till han som äger huset
en tråd till min kompis barre.
en tråd till en annan hyresgäst.

De går via hemmagjorda fula patch eller några andra kablar till en panel där de sen går vidare upp i huset ifrån.
Min kompis och den andra hyresgästens kablar går direkt från konvertern till deras trådar via ett dubbeluttag.
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=5113910

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Så länge ISP delar ut tillräckligt med IP adresser så kommer det att fungera.
Varje port får sitt eget IP.

En media konverter är ju bara en switch med en fiber port och ett antal TP portar.
De funktioner som brukar finnas är VLAN och ev. QoS, dessa används i allmänhet bara för IP TV/IP Telefoni.

En router i lägenheten kommer att skydda det nätet från övriga nät i huset.
Vad man inte kommer att kunna få är ett publikt IP.

Klokt o logiskt.
Fast den som kör på "internetporten får ett publikt IP, medan de andra som kör internet i TVportarna inte för publikt IP.
Kan detta stämma?
Men det går att koppla router till alla portarna verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Det var mycket du hade att komma med på en gång.
Att du hatar privata hyresvärdar framgår tydligt.
Men varför så arg?
Tycker du synd om ISP och det skattefinansierade stadsnätet, att de inte kan maximera uttaget av redan sönderbeskattade medborgare.

Jag är däremot intresserad av det tekniska här.

Ändock väljer du att enbart kommentera din vantolkning av inlägget? Fascinerande! Hoppas du det löser sig för dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

Klokt o logiskt.
Fast den som kör på "internetporten får ett publikt IP, medan de andra som kör internet i TVportarna inte för publikt IP.
Kan detta stämma?
Men det går att koppla router till alla portarna verkar det som.

Tror inte att det är någon skillnad mellan portarna.
HES-3106 är designad för att alla portar skall kunna göra allt.
Det går ju att låsa en port för ett specifikt ändamål (t.ex. TV och Telefoni) men då brukar dessa portar vara märkta.

Nu för tiden så får man ju bara en publik IP adress, och då bara om man begär det, så jag gissar att den pryl som först kopplar upp sig mot DHCP får denna, oavsett port.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hamlonab:

Hmm, informativ och bra post.
Såhär det det ut. Kan stämma att det är "TV" portar 2-4. Men det går väl i och för sig att köra en router till en tvport. Men det blir den inskränkningen att det inte går att nå sin egna router utifrån...

Såhär ser det ut.

http://www.bilddump.se/bilder/20190809093751-37.123.153.83.jp...

två trådar går till han som äger huset
en tråd till min kompis barre.
en tråd till en annan hyresgäst.

De går via hemmagjorda fula patch eller några andra kablar till en panel där de sen går vidare upp i huset ifrån.
Min kompis och den andra hyresgästens kablar går direkt från konvertern till deras trådar via ett dubbeluttag.
https://www.elektroskandia.se/produkt?artnr=5113910

Ja det går att koppla en router på en tvport men varför, det ger inte internetaccess om det bara finns ett privat iptv nät kopplat från operatörens sida och troligen så funkar det inte heller utan manuell konfigurering på nått sätt.
Det går helt enkelt inte att säga nått med säkerhet om hur nätet fungerar utifrån den fakta du presenterat, du har faktiskt bara gett en hint om viss hårdvara men ingen konkret info om hur det är konfat.
Jag gissar att din hyresvärd har tecknat ett eget privatabb och säljer det vidare för att det tekniskt räcker att nå internet för surfande för de allra flesta och för att det även är den billigaste lösningen sett till installationskostnad, att det troligen strider mot avtalet som hyrssvärden har som privatperson är en annan sak.
Troligen är det möjligt att "göra rätt" men det kommer troligen att innebära en betydligt högre kostnad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ändock väljer du att enbart kommentera din vantolkning av inlägget? Fascinerande! Hoppas du det löser sig för dig.

Är inget som ska lösas. Bara en intressant teknisk omständighet jag tror en del här på forumet kan vara intresserade av

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara du är komfortabel med att en nätverksutdelning på dina grejer troligtvis ger åtkomst till och från dina grannar samt att ett virus hos grannen även hittar hem till dig, att det kan bli trevliga fenomen med tex chromecast, och att allt du gör kan övervakas av en tekniskt kunnig person så är det ingen fara...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Bara du är komfortabel med att en nätverksutdelning på dina grejer troligtvis ger åtkomst till och från dina grannar samt att ett virus hos grannen även hittar hem till dig, att det kan bli trevliga fenomen med tex chromecast, och att allt du gör kan övervakas av en tekniskt kunnig person så är det ingen fara...

Skickades från m.sweclockers.com

Torde vara helt omöjligt, eller i alla fall loka omöjligt som om det varit egna linor.
Bakom en router är man lika säker/osäker oavsett om grannarna delar linan in i huset.

Jag vet inte hur du tänker med chromecast. De är inte mer öppna hos min kompis än i andra hus.

Permalänk
Medlem

Ja sitter du bakom en egen router och bara har din egen utrustning på lansidan så är åtminstone du hyfsat säker, åtminstone om inte upnp, öppnade portar, remote desktop eller liknande ställer till det. Jag har iofs inte fortfarande förstått hur varje router ska få en egen ipadress. Som det är nu verkar ni ju dela. Eller ska routrarna sitta i serie? Det kommer bli dubbel NAT/seghet i nätet etc. Ni bör separera routrarna med en VLANswitch i första ledet, men sånt där brukar Mrqaffe kunna förklara bra. Det bästa är om du förklarar exakt vad för utrustning ni har och hur många publika ip ni får från er operatör. Då går det lättare att komma vidare. Åtminstone jag har inte fattat detta än.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@joalin:
Mfl

Inte mitt nätverk, en kompis som bor i ett mindre hus där vi helt enkelt snokat lite av nyfikenhet. Tekniskt intressant grej som blivit en hung-up

Såhär ser nätverkslösningen ut, hur vi kontrollerat vem som har det publika IP-nr låter vi dock vara osagt.
Bifogar en bild på hur det ser ut.

Som vi förstår är det alltså våning ett i huset (värden) som har det WAN-IP. Han kan alltså köra DDNS osv. Medan min kompis och den/de andra hyresgästerna får ett kortare ip som inte är synligt på så sätt att det går att nå utifrån. Men dock ett eget IP.
Som vi tolker det är det mediaomvandlare som ger port 1 det synliga WAN-IP mendan resterande bara för osynliga IP.

Vi tror inte att detta ska göra att man kan komma in på/strula till det för varandras nätverk i huset. D.v.s efter resp router.
Har vi fel?
Är det inte en brist från stadsnätet / ISP att man kan göra såhär egentligen.
Tänker mig att det är fem uttag för att man ska kunna köra tex tv på två av dem och IPtel eller så. men alla fungerar ju i fullfart.

Tankar på detta?

http://www.bilddump.se/bilder/20190831095910-91.132.138.56.pn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av joalin:

Ja sitter du bakom en egen router och bara har din egen utrustning på lansidan så är åtminstone du hyfsat säker, åtminstone om inte upnp, öppnade portar, remote desktop eller liknande ställer till det. Jag har iofs inte fortfarande förstått hur varje router ska få en egen ipadress. Som det är nu verkar ni ju dela. Eller ska routrarna sitta i serie? Det kommer bli dubbel NAT/seghet i nätet etc. Ni bör separera routrarna med en VLANswitch i första ledet, men sånt där brukar Mrqaffe kunna förklara bra. Det bästa är om du förklarar exakt vad för utrustning ni har och hur många publika ip ni får från er operatör. Då går det lättare att komma vidare. Åtminstone jag har inte fattat detta än.

Skickades från m.sweclockers.com

Men alltså mediaomvandlaren tycks fungera som vlanswitch, vet inte om den på något sätt är nåbar eller har annan funktion än bara konverter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hamlonab:

@joalin:
Mfl

Inte mitt nätverk, en kompis som bor i ett mindre hus där vi helt enkelt snokat lite av nyfikenhet. Tekniskt intressant grej som blivit en hung-up

Såhär ser nätverkslösningen ut, hur vi kontrollerat vem som har det publika IP-nr låter vi dock vara osagt.
Bifogar en bild på hur det ser ut.

Som vi förstår är det alltså våning ett i huset (värden) som har det WAN-IP. Han kan alltså köra DDNS osv. Medan min kompis och den/de andra hyresgästerna får ett kortare ip som inte är synligt på så sätt att det går att nå utifrån. Men dock ett eget IP.
Som vi tolker det är det mediaomvandlare som ger port 1 det synliga WAN-IP mendan resterande bara för osynliga IP.

Vi tror inte att detta ska göra att man kan komma in på/strula till det för varandras nätverk i huset. D.v.s efter resp router.
Har vi fel?
Är det inte en brist från stadsnätet / ISP att man kan göra såhär egentligen.
Tänker mig att det är fem uttag för att man ska kunna köra tex tv på två av dem och IPtel eller så. men alla fungerar ju i fullfart.

Tankar på detta?

http://www.bilddump.se/bilder/20190831095910-91.132.138.56.pn...http://www.bilddump.se/bilder/20190831095910-91.132.138.56.png

Det du kallar osynliga ip är privata ip och troligen är det näten för tv och telefon som används och inte datanät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hamlonab:

@joalin:
Mfl

Inte mitt nätverk, en kompis som bor i ett mindre hus där vi helt enkelt snokat lite av nyfikenhet. Tekniskt intressant grej som blivit en hung-up

Såhär ser nätverkslösningen ut, hur vi kontrollerat vem som har det publika IP-nr låter vi dock vara osagt.
Bifogar en bild på hur det ser ut.

Som vi förstår är det alltså våning ett i huset (värden) som har det WAN-IP. Han kan alltså köra DDNS osv. Medan min kompis och den/de andra hyresgästerna får ett kortare ip som inte är synligt på så sätt att det går att nå utifrån. Men dock ett eget IP.
Som vi tolker det är det mediaomvandlare som ger port 1 det synliga WAN-IP mendan resterande bara för osynliga IP.

Vi tror inte att detta ska göra att man kan komma in på/strula till det för varandras nätverk i huset. D.v.s efter resp router.
Har vi fel?
Är det inte en brist från stadsnätet / ISP att man kan göra såhär egentligen.
Tänker mig att det är fem uttag för att man ska kunna köra tex tv på två av dem och IPtel eller så. men alla fungerar ju i fullfart.

Tankar på detta?

http://www.bilddump.se/bilder/20190831095910-91.132.138.56.pn...http://www.bilddump.se/bilder/20190831095910-91.132.138.56.png

Hur menar du med "Osynligt" WAN IP?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova