Permalänk

CPU uppgradering från i5-4670K?

Hej!

Jag går i tankarna att uppgradera min dator, jag har följande idag:

CPU: i5 4670k
Mobo: z87-a
Ram: 8gb 1600 mhz
------
GPU: 1080TI strix
PSU: corsair RM1000i
lagring: ssd + hdd
Monitor: 3440x1440 Gsync ultrawide

Det jag vill uppgradera är övre delen, alltså cpu, mobo och ram. Jag tänkte gå AMD mest för skojs skull då dem verkar vara lika bra som intel just nu. Dock har jag ingen aning om vilken som vore bäst för mig eller vilket moderkort jag ska välja och vilken hastighet minnet ska va på. Bör jag tex välja olika mobo+minnen om jag väljer 3700x eller 3600? Kan butikerna hjälpa mig flasha bios om jag köper ett b450/x470 för att spara pengar?

Jag både jobbar och spelar på datorn, dock är mitt jobb inte CPU intensivt (tror jag), visserligen stora excelblad med formler osv och mååånga fönster i chrome men då behöver jag väl mer RAM än CPU?

Permalänk
Medlem

Idag är det självklart 16GB som är rekommenderat och 4670k vet jag själv som hade men uppgraderade nyligen till en i7a var flaskhals i många nyare titlar speciellt CPU intensiva.

3600 borde vara mer än alldeles lagom stor uppgradering och prisvärd i sig.

Moderkort varierar ju över vad för funktioner du vill ha.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk

Gick från 4670k till en 9900k men det var innan ryzen 3 och jag tror det blir mer prisvärt att köra på amd. 3700x skulle jag valt men det varierar ju från person till person

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Idag är det självklart 16GB som är rekommenderat och 4670k vet jag själv som hade men uppgraderade nyligen till en i7a var flaskhals i många nyare titlar speciellt CPU intensiva.

3600 borde vara mer än alldeles lagom stor uppgradering och prisvärd i sig.

Moderkort varierar ju över vad för funktioner du vill ha.

ja, det blir minst 16gb ram, överväger faktiskt 32gb fast det blir dyrt om dem ska vara snabba.

Skrivet av propellerhatt:

Gick från 4670k till en 9900k men det var innan ryzen 3 och jag tror det blir mer prisvärt att köra på amd. 3700x skulle jag valt men det varierar ju från person till person

Najs, kände du att det blev ett ordentligt lyft?

Jag lutar nog ändå mer åt att bunta stålar till en 3700x, vilket chipset tror du är bäst i så fall? X570 har ju pcie 4, jag antar att framtidens gpuer kommer vara pcie4?

Permalänk

Det är rätt bra rabatt på detta moderkort och mitt 1080 TI är ju Strix också! Är det någon som avråder från detta moderkort eller denna kombo i sin helhet?

Permalänk
Medlem

@CamelActivate: Jäklar... jag tänkte skriva åt dig att du nog säkert hittar billigare RAM-stickor om du inte nödvändigtvis skulle ha RGB, men så gick jag in på webhallen och konstaterade att åtminstone inte webhallen hade billigt RAM. I Finland får jag dessa https://www.webhallen.com/se/product/239648-G-Skill-Ripjaws-V... för ca 950 kr. Vanligtvis brukar Sverige nog vara billigare...

Permalänk
Skrivet av Frazeur:

@CamelActivate: Jäklar... jag tänkte skriva åt dig att du nog säkert hittar billigare RAM-stickor om du inte nödvändigtvis skulle ha RGB, men så gick jag in på webhallen och konstaterade att åtminstone inte webhallen hade billigt RAM. I Finland får jag dessa https://www.webhallen.com/se/product/239648-G-Skill-Ripjaws-V... för ca 950 kr. Vanligtvis brukar Sverige nog vara billigare...

Ja, det går nog att hitta billigare ram utan RGB men jag är lite av en RGB torsk. Installerade en rgb kontroller där dvd läsaren brukade sitta och drog en slinga inne i datorn innan det var coolt!

jag insåg att jag kan spara in drygt 1 lax om jag tar 3600 istället, denna kan jag klocka till 3600x prestanda och det kanske är tillräckligt. Lär bli ett ordentligt lyft över min nuvarande i5 4670k i alla fall.

Är ram-minnet jag valt bra för ryzen? tog ett som var någorlunda snabbt, men vad CL16/15/14 är har jag ingen aning om.. kanske bör jag ta 3600mhz minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CamelActivate:

Är det någon som avråder från detta moderkort eller denna kombo i sin helhet?

Det kommer ju inte ens boota om du inte flashat om moderkortet med en äldre Ryzen-CPU.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

@CamelActivate: Enligt https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... så är 3600 MHz sweet spot för ryzenprocessorer, men skillnaden mellan 3200 och 3600 är inte stor. Dessutom borde man väl kunna överklocka minnena lite också. Men nog är dina minnen bra nog, speciellt om du gillar RGB. Jag kollade Inet också och inte hittar du mycket billigare. Kör på de du har valt, speciellt om du vill ha RGB.

Vad gäller Ryzen 3xxx så lär de vara riktigt dåliga att överklocka, men å andra sidan lär de ha nån riktigt bra inbyggd turboliknande funktion, vilket gör överklockning ganska onödigt om jag har förstått saken rätt. Men jag är definitivt ingen OC-expert, så någon annan får uttala sig om den saken (kolla igen testet jag länkade till). Med tidigare ryzen-generation så gjorde ju folk just så; t.ex. 1600 och 1600x gick att överklocka till samma frekvens ungefär så om man tänkte överklocka kunde man lika bra köpa en 1600, för 1600x gav i det fallet inga fördelar.

Förresten, jag såg just i en annan tråd att det finns en risk för att ditt moderkort måste flashas för att fungera med tredje generationens Ryzen (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565508-stationar-dato...). Jag har ingen aning om hur man gör detta, men det verkar som att butiken kanske kan göra det åt dig. Eller så har du redan mera koll på detta än jag.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Det kommer ju inte ens boota om du inte flashat om moderkortet med en äldre Ryzen-CPU.

Nej juste.. detta kort har inte såndär usb flash mojäng. x570 är svindyrt och känns lite overkill på en 3600..

I så fall kanske detta är bättre, lite synd för jag är sugen på AMD

Permalänk
Skrivet av Frazeur:

@CamelActivate: Enligt https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-... så är 3600 MHz sweet spot för ryzenprocessorer, men skillnaden mellan 3200 och 3600 är inte stor. Dessutom borde man väl kunna överklocka minnena lite också. Men nog är dina minnen bra nog, speciellt om du gillar RGB. Jag kollade Inet också och inte hittar du mycket billigare. Kör på de du har valt, speciellt om du vill ha RGB.

Vad gäller Ryzen 3xxx så lär de vara riktigt dåliga att överklocka, men å andra sidan lär de ha nån riktigt bra inbyggd turboliknande funktion, vilket gör överklockning ganska onödigt om jag har förstått saken rätt. Men jag är definitivt ingen OC-expert, så någon annan får uttala sig om den saken (kolla igen testet jag länkade till). Med tidigare ryzen-generation så gjorde ju folk just så; t.ex. 1600 och 1600x gick att överklocka till samma frekvens ungefär så om man tänkte överklocka kunde man lika bra köpa en 1600, för 1600x gav i det fallet inga fördelar.

Förresten, jag såg just i en annan tråd att det finns en risk för att ditt moderkort måste flashas för att fungera med tredje generationens Ryzen (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1565508-stationar-dato...). Jag har ingen aning om hur man gör detta, men det verkar som att butiken kanske kan göra det åt dig. Eller så har du redan mera koll på detta än jag.

jag har också läst att 3600 ska vara bäst men dem är rätt dyra. Det där med flashen är drygt, jag frågade webbhallen precis och de hjälper tyvärr inte till med det och hänvisade mig istället hit till Sweclockers

Permalänk

ja, det blir minst 16gb ram, överväger faktiskt 32gb fast det blir dyrt om dem ska vara snabba.

Najs, kände du att det blev ett ordentligt lyft?

Jag lutar nog ändå mer åt att bunta stålar till en 3700x, vilket chipset tror du är bäst i så fall? X570 har ju pcie 4, jag antar att framtidens gpuer kommer vara pcie4?

Oja, det är en riktigt snabb cpu. Men väldigt saftigt pris också. Skulle nog vilja säga att den är onödig för de flesta, inklusive mig. Men har man pengarna så varför inte..

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem

Invänta nya b450/x470 MAX serien från msi som släpps i dagarna, dom har stöd för 3000 serien direkt och lägg mellanskillnaden på en 3700X istället och kör valfria 3200 cl15/16 ram som
Finns med på QVL.

Vill du lägga upp mot 2000kr så är det antingen 3200 cl14 eller 3600 cl15/16 du ska titta efter med Samsung b-die.

Permalänk
Medlem

Nej juste.. detta kort har inte såndär usb flash mojäng. x570 är svindyrt och känns lite overkill på en 3600..

I så fall kanske detta är bättre, lite synd för jag är sugen på AMD

https://komponentkoll.se/bild/CEBlU.png

Vad gäller denna varukorg, så varför ett så dyrt kort som ROG strix? Asus Prime Z390 är till exempel lite billigare (webhallen). Fast det beror väl på vad du vill ha för funktioner, men om du inte kan flasha ditt moderkort (som jag) så tvivlar jag på att du behöver sådana funktioner som Asus Prime inte erbjuder. Handlar det om utseende så är det ju en annan sak. Själv har jag ett Asus Prime Z270 (köptes kort efter att Kaby Lake kom ut) till min 7600K och det fungerar fint.

Sidenote: Asus Prime Z390 är ju också dyrare i Sverige än i Finland. (~1400 kr i Finland). Vad händer med världen?

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Invänta nya b450/x470 MAX serien från msi som släpps i dagarna, dom har stöd för 3000 serien direkt och lägg mellanskillnaden på en 3700X istället och kör valfria 3200 cl15/16 ram som
Finns med på QVL.

Vill du lägga upp mot 2000kr så är det antingen 3200 cl14 eller 3600 cl15/16 du ska titta efter med Samsung b-die.

Tack för tipset, ska invänta de korten och överväga!

Skrivet av Frazeur:

Vad gäller denna varukorg, så varför ett så dyrt kort som ROG strix? Asus Prime Z390 är till exempel lite billigare (webhallen). Fast det beror väl på vad du vill ha för funktioner, men om du inte kan flasha ditt moderkort (som jag) så tvivlar jag på att du behöver sådana funktioner som Asus Prime inte erbjuder. Handlar det om utseende så är det ju en annan sak. Själv har jag ett Asus Prime Z270 (köptes kort efter att Kaby Lake kom ut) till min 7600K och det fungerar fint.

Sidenote: Asus Prime Z390 är ju också dyrare i Sverige än i Finland. (~1400 kr i Finland). Vad händer med världen?

Handlar inte så mycket om funktioner som utseende, jag har ett gtx 1080 STRIX och tycker att det skulle vara snyggt med matchande. Pratade med Inet nyss och dem hjälper till med att flasha bios! mycket att tänka på nu men jag ska invänta MAX serien som @r_b89 tipsade om, även om det inte blir den så kan jag vänta ett par dagar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Framförallt i den prisklassen, så bör man köra på Gigabyte Aorus Elite som har mycket bättre VRM. Så man längre fram kan uppgradera till 9700/9900k.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Framförallt i den prisklassen, så bör man köra på Gigabyte Aorus Elite som har mycket bättre VRM. Så man längre fram kan uppgradera till 9700/9900k.

Ursäkta den dumma frågan men om du orkar svara.. vad är VRM och vad är gör skillnaden på dålig och bra?

Eftersom att inet hjälper till med flash så vill jag köra på en AMD cpu!

Permalänk
Medlem

Ursäkta den dumma frågan men om du orkar svara.. vad är VRM och vad är gör skillnaden på dålig och bra?

Eftersom att inet hjälper till med flash så vill jag köra på en AMD cpu!

Rekommenderar att du läser https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Och sen väljer moderkort, framförallt om du vill kunna uppgradera till en 3700x eller 4000 serie som troligtvis kör på samma socket.

Enkelt förklarar så innebär en dålig VRM att strömförsörjningen brinner upp/lägger av om man har 8/12/16 cores och belastar hårt. För 6 core är det mer eller mindre omöjligt att överbelasta VRM på mer eller mindre alla kort.

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Rekommenderar att du läser https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558927-amd-ryzen-3000...

Och sen väljer moderkort, framförallt om du vill kunna uppgradera till en 3700x eller 4000 serie som troligtvis kör på samma socket.

Enkelt förklarar så innebär en dålig VRM att strömförsörjningen brinner upp/lägger av om man har 8/12/16 cores och belastar hårt. För 6 core är det mer eller mindre omöjligt att överbelasta VRM på mer eller mindre alla kort.

Tack för länken och förklaringen.

Jag har förstått att det inte är bekräftat men du skriver att Ryzen 4000 troligtvis kör samma socket, tycker du då att det är klokt att köpa ett x570? Med den extra bandbredden med pcie 4 för framtidens GPUer så skulle jag kunna ha x570 1 kanske 2 uppgraderingar framöver, (typ 8 år med min takt), eller är jag ute o cyklar?

Permalänk
Medlem

Om du kör 2 2080 Ti i sli så tappar du ca 10% prestanda med 3.0 möt 4.0, så först när det kommer ett kort som är dubbelt så bra som 2080 ti, så blir PCI 3.0 en flaskhals. Sen finns det tester som visar på att 4.0 ger prestanda vinster på 5700 XT kontra om kortet körs på 3.0, men det var väldigt små skillnader.

Mest bang for the buck är utan tvekan b450 tomahawk max, samma vrm som på msi’s enklare x570 kort i princip

Permalänk

Jag kan bara inflika att jag i våras uppgraderade från just en 4670k till en ryzen 2600. Märker dels att datorn blev snabbare med multitasking, men framför allt att min fps är mer stabil i cpu-intensiva spel.

När jag exempelvis spelade battlefield 1 förut var jag i stort sett tvungen att stänga ned alla program i bakgrunden för att det skulle vara spelbart, medan jag numera kan ha hur mycket skräp som helst öppet i bakgrunden:p

Visa signatur

Lian Li 011 Air Mini | Ryzen 7800X3D | EK-Nucleus AIO CR240 Lux | | G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 32GB| Radeon 7900 XTX Hellhound | Asus ROG Strix B650-A Gaming | DeepCool PX1200G | Western Digital SN850X 2TB | Crucial P3 4TB | +Femtioelva rgb-fläktar^^

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Om du kör 2 2080 Ti i sli så tappar du ca 10% prestanda med 3.0 möt 4.0, så först när det kommer ett kort som är dubbelt så bra som 2080 ti, så blir PCI 3.0 en flaskhals. Sen finns det tester som visar på att 4.0 ger prestanda vinster på 5700 XT kontra om kortet körs på 3.0, men det var väldigt små skillnader.

Mest bang for the buck är utan tvekan b450 tomahawk max, samma vrm som på msi’s enklare x570 kort i princip

Ok, inväntar den och ska kolla recensioner. Skulle dock vilja ha en Strix, tycker den är cool men om maxen är sjukt mycket bättre så kör jag på den

Skrivet av knaprisen:

Jag kan bara inflika att jag i våras uppgraderade från just en 4670k till en ryzen 2600. Märker dels att datorn blev snabbare med multitasking, men framför allt att min fps är mer stabil i cpu-intensiva spel.

När jag exempelvis spelade battlefield 1 förut var jag i stort sett tvungen att stänga ned alla program i bakgrunden för att det skulle vara spelbart, medan jag numera kan ha hur mycket skräp som helst öppet i bakgrunden:p

Härligt! Jag gör samma när jag spelar BF1, igår gjorde jag en nyinstallation av Windows och klockade CPU till 4.5Ghz, utan bakgrundsprocesser ligger jag runt 80-90% cpu usage i BF1 (1440p) jämfört med konstant 100% + lagg tidigare. Ser dock fortfarande fram emot en uppgradering. Jag gillar att ha youtube uppe på andra skärmen när jag lirar men det är ju bara att glömma just nu

Permalänk

Jag har bestämt mig för 3700x.

Jag vet att b450 är kompatibel (med bios uppdatering) och undrar om jag får någon prestandaförlust om jag väljer den istället för x570 och hur stor förlusten kan tänkas vara, dessa skiljer sig väldigt mycket i pris... Jag har läst att jag inte kommer att kunna klocka särskilt mycket med b450, har också läst att Ryzen 3xxx inte klockar som en "vanlig" cpu, utan den boostar sig självt mer som en GPU.

Minnerna vill jag klocka till XMP profilen men det gissar jag att b450 klarar av.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12728085