Varför är Apple-datorer så dyra?

Permalänk
Medlem

Använder en Mac på jobbet som Webb/app utvecklare och använder det mest på grund av operativsystemet.

Terminalen inom unix (iTerm2), touchpaden är en gudagåva och Xcode är ett krav för utveckling inom iOS. Sedan hjälper det inte att sökfunktionen i Windows 10 suger och därför får spotlight ett stort plus från mig med.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag håller med om att Apple gör en del dåligt, men det betyder inte att allt de gör är dåligt.
Tycker inte Rossman ger inte en helt rättvisande bild av verkligheten – han får det att låta som om varje bärbar dator från Apple är feldesignad och kan gå i sönder när som helst, men min erfarenhet som IT-tekniker (med fokus på Apples grejor) under mer än 15 år matchar inte den bilden. Apples datorer håller generellt väl. Det betyder inte att alla exemplar är felfria. Tänker också på de senare turerna med tangentbordet i deras bärbara får en att fundera…

Håller också med om att det är dåligt att plocka bort saker på deras forum som kan hjälpa folk, men antagligen har de en del policys på vad de tycker användarna ska få ta del av på deras egen sajt etc. Kan inte tänka mig att Apple är ensamma om detta. Också trist om hårdvaran inte repareras på ett effektivt sätt komponentmässigt. Men kan tänka mig att Apple vill kunna ge garanti på reparationen och vill då göra ett mer ordentligt ingrepp. Kunden borde dock kunna välja mellan det enklare ingreppet eller det större.

Jag säger inte heller att allt de gör är dåligt men hela grejen kring "right to repair" är väldigt illa och det påverkar hela branschen i längden. Jag tycker Rossman brukar vara rätt nyanserad och kritiserar även andra företag, men såklart blir det mest Apple pga deras sätt och pga att det är deras produkter han arbetar med.

Vad gäller att inte tillåta sådana saker har jag aldrig hört talas om det hos någon annan tillverkare, men har det skett hör jag gärna om det också. Det stora problemet med att Apple inte gör komponentreparationer är ju att de inte bara byter ut en sak utan hela kitet, vilket blir väldigt dyrt. Speciellt med deras priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tänker inte gå in på allt du säger. Men jag kommer svara dig med att Dell och HP även dem byter moderkort om något felar på en laptop.
Ingen av de 3 nämnda företagen gör som Louis och löder dit nya kondensatorer.

Ja, det är definitivt onödigt och förtjänar kritik, men resulterar inte i lika stora problem eftersom de inte automatiskt byter ut moderkort, cpu och minnen så fort det ska göras något. Det resulterar i onödiga kostnader, inte minst med Apples priser. Dessutom är Apple väldigt krångliga med fuktdetektorlapparna, där de inte reparerar något även fast det är uppenbart att de slagit ut pga luftfuktighet (det syns tydligt om vätska varit inne). Det brukar inte andra tillverkare krångla med, och jag vet iaf att Dell ersatt komponenter även utan kostnad trots att detektorerna ändrat färg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Herre gud, snacka om att tolka efter sina egna önskemål.

Men för att vara ärlig, du får gärna motbevisa mig. Vart ska jag gå för att se "massor av folk" försvara det som du nyss skrev.

Det är stor skillnad mellan att försvara dåligt beteende och att vara less på folk som lever i en påhittad svartvit värld där Apple är de onda medan alla andra är de goda.

Diverse Apple-forum. Det var ett tag sedan jag själv läste sådana utan jag ser det mest via rapporter från t ex Rossman, som jag nämnde. Det finns artiklar skrivna om det också. Om du inte tror på det eller inte håller med så är det helt upp till dig, det påverkar inte mig.

Om du inte vill ha en sådan svartvit värld så rekommenderar jag att inte tolka saker på det sättet. Ingenstans har jag sagt att Apple är onda och alla andra är goda. Det finns gott om skit i många företag. Apple har väl dock det mesta av min irritation för tillfället då de driver hårt för att göra så man inte har rätt att fritt reparera produkterna man köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Diverse Apple-forum. Det var ett tag sedan jag själv läste sådana utan jag ser det mest via rapporter från t ex Rossman, som jag nämnde. Det finns artiklar skrivna om det också. Om du inte tror på det eller inte håller med så är det helt upp till dig, det påverkar inte mig.

Om du inte vill ha en sådan svartvit värld så rekommenderar jag att inte tolka saker på det sättet. Ingenstans har jag sagt att Apple är onda och alla andra är goda. Det finns gott om skit i många företag. Apple har väl dock det mesta av min irritation för tillfället då de driver hårt för att göra så man inte har rätt att fritt reparera produkterna man köpt.

Jag blev bannad när jag skrev en guide på retina skärm på en söndriga MacBook pro...tråden blev även borttagen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Ceji:

@Zargoz:
Appledatorer är för de som vill visa att de har råd att köpa onödigt dyra prylar. Jämför med Louis Vuitton-väskor mm som också blivit populärt. Tyvärr är det ofta de som inte har råd som vill visa att de har råd.
Nu tycker jag man är korkad om man betalar överpriser för något men det är vad jag tycker.
Det brukar också vara Apple som försämrar produkterna genom att ta bort saker som hörlursuttag, utbytbart batteri (för att sälja en ny dator när batteriet blivit gammalt) samt möjligheten att uppgradera datorn (av samma anledning). De säger att det är för att få till en snyggare design men det får den som vill tro på. Tyvärr följer de andra tillverkarna efter när de ser att kunder är korkade nog att inte bry sig om försämringarna. Att Apple sedan inte lyckas konstruera en bärbar dator som inte "throttlar" vid normal användning är bara amatörmässigt men det kvittar nog för de som köper en Appledator, det är ju inte p.g.a. prestandan de köper den så de lär inte märka det.

Jag tycker dina slutsatser om Apple är korkade.
Vad skulle Apple vinna på att medvetet försämra produkterna? Varför måste en dator med kasst batteri bytas ut bara för att användaren själv inte rekommenderas att byta batteri – det är väl bara att lämna in dator hos en verkstad? Sen kan jag hålla med om att det borde gå att byta batteri själv enkelt, men detta med ”slimmade” produkter som har batterier som är svåra att byta ut är Apple inte ensamma om. Värt att kritisera alla som håller på med sådant i så fall.

”Throttlar” Apples datorer vid normal användning? Jag skulle säga att de ”trottlar” vid hög belastning, precis som andra datorer med liknande formfaktor gör. Men det stämmer att de flesta inte köper en Mac för ren ”benchmark”-prestanda utan de vill ha en dator som upplevs som välfungerande för avsedd uppgift.

Skrivet av ratbongo:

Diverse Apple-forum. Det var ett tag sedan jag själv läste sådana utan jag ser det mest via rapporter från t ex Rossman, som jag nämnde. Det finns artiklar skrivna om det också. Om du inte tror på det eller inte håller med så är det helt upp till dig, det påverkar inte mig.

Om du inte vill ha en sådan svartvit värld så rekommenderar jag att inte tolka saker på det sättet. Ingenstans har jag sagt att Apple är onda och alla andra är goda. Det finns gott om skit i många företag. Apple har väl dock det mesta av min irritation för tillfället då de driver hårt för att göra så man inte har rätt att fritt reparera produkterna man köpt.

Det är väl fritt att reparera produkterna om du vill? Har själv bytt batteri i en MacBook Pro 15" från 2013 med ett batteri jag köpt på eBay och det funkade fint även om det var en del meck att få till det.

Men du menar att Apple borde låta användaren fritt köpa originalkomponenter från dem och sitta hemma och löda på trasigt moderkort? Erbjuder tillverkare som Dell och HP det?

Skrivet av nickhe:

Jag blev bannad när jag skrev en guide på retina skärm på en söndriga MacBook pro...tråden blev även borttagen

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt. Men vad innehöll guiden? Med en infotext ”gör detta på egen risk” kan jag tycka att även guider som innefattar ingrepp som Apple normalt inte rekommenderar att slutanvändare att göra borde få vara kvar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tråkigt. Men vad innehöll guiden? Med en infotext ”gör detta på egen risk” kan jag tycka att även guider som innefattar ingrepp som Apple normalt inte rekommenderar att slutanvändare att göra borde få vara kvar.

Både med på egen risk och gör inte detta om du inte hållt på med elektronik sedan innan, det är inte ovanligt att de tar bort guider som när de kommer till fixa eller reperarera deras produkter

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Skrivet av Ceji:

@Zargoz:
Att Apple sedan inte lyckas konstruera en bärbar dator som inte "throttlar" vid normal användning är bara amatörmässigt men det kvittar nog för de som köper en Appledator, det är ju inte p.g.a. prestandan de köper den så de lär inte märka det.

Anthony på Linus Tech Tips verkar imponerad av 2019 års modell av MacBook Pro gällande ”throttling” – i alla fall när den kör MacOS:

https://www.youtube.com/watch?v=WxocVricANg

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är väl fritt att reparera produkterna om du vill? Har själv bytt batteri i en MacBook Pro 15" från 2013 med ett batteri jag köpt på eBay och det funkade fint även om det var en del meck att få till det.

Men du menar att Apple borde låta användaren fritt köpa originalkomponenter från dem och sitta hemma och löda på trasigt moderkort? Erbjuder tillverkare som Dell och HP det?

Apple har lobbyister som strider mot införandet av lagstiftning om rätt att reparera produkter inom deras område i USA. Apple har inte bara låsning på små delkomponenter (vilket inte vore konstigt) utan man kan inte köpa allmänna diskreta komponenter löst hursomhelst, vilket inte är några problem på PC-sidan av uppenbara skäl. Sedan har de också försökt förstöra för tredjepartsreparatörer på andra sätt, där ett exempel är att man numer får meddelande om dålig batterihälsa om man byter ut batteriet utan tillgång till deras mjukvara, även om det är ett originalbatteri i perfekt skick. Det finns ingen anledning till detta förutom för att försöka urholka förtroendet för tredjepartsreparatörer.

Skrivet av star-affinity:

Tråkigt. Men vad innehöll guiden? Med en infotext ”gör detta på egen risk” kan jag tycka att även guider som innefattar ingrepp som Apple normalt inte rekommenderar att slutanvändare att göra borde få vara kvar.

Ett exempel på borttagna saker är när folk frågar på Apples forum om det går att återvinna data från deras iPhone som inte startar, och alla Apple-fantaster där säger att det är omöjligt. Jessa Jones, som arbetar med sådant, har många gånger gått in och förklarat att det visst går, och hon förklarar både hur man går till väga och att det finns reparatörer som gör detta och bara tar betalt om datan återvinns. Det handlar alltså inte ens om att få igång en iPhone permanent med några suspekta medel utan bara att återhämta folks foton osv som de annars blir av med. Jessa har fått sina inlägg borttagna och hon har blivit bannad många gånger, och Apple-fansen fortsätter säga att det är omöjligt, just för att Apple säger att det inte går och att det bara är att glömma datan och köpa nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Men du menar att Apple borde låta användaren fritt köpa originalkomponenter från dem och sitta hemma och löda på trasigt moderkort? Erbjuder tillverkare som Dell och HP det?

Jag vet att HP, iallafall när jag köpt den datorn jag har nu beggat, så kunde man köpa originalbatteri direkt från HP. HP har också väldigt generösa garantier, iallafall när jag köpte en ny HP dator för ett bra tag sedan. Då kunde man antingen skicka in datorn och så bytte HP komponenten, eller så kunde man få komponenten hemskickat och så fick man byta den själv och sedan skicka tillbaka den felande komponenten utan att garantin upphörde o gälla.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Just det, en sak som kan vara bra att komma ihåg, är att Apple som bolag bara får runt 10% av sina intäkter från Mac. Det som bolaget en gång i tiden hade i princip 100% av intäkterna ifrån är nu alltså nere på en tiondel. Jag gillar verkligen Apple som företag och Mac som produkt, men ibland känns det ju verkligen som att Apple är en motvillig datortillverkare med tanke på hur lång tid det tar innan vissa produkter uppdateras med CPU:er, GPU:er och liknande. Och då är det banne mig svårt att hålla kvar vid Mac.
Jag gick själv över till PC för min primära redigeringsdator eftersom jag får så mycket mer kraft för mindre pengar. Det är klart att jag jättegärna skulle köpa en iMac pro exempelvis, men pengamässigt går det inte att försvara för mig.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av ratbongo:

Ett exempel på borttagna saker är när folk frågar på Apples forum om det går att återvinna data från deras iPhone som inte startar, och alla Apple-fantaster där säger att det är omöjligt. Jessa Jones, som arbetar med sådant, har många gånger gått in och förklarat att det visst går, och hon förklarar både hur man går till väga och att det finns reparatörer som gör detta och bara tar betalt om datan återvinns. Det handlar alltså inte ens om att få igång en iPhone permanent med några suspekta medel utan bara att återhämta folks foton osv som de annars blir av med. Jessa har fått sina inlägg borttagna och hon har blivit bannad många gånger, och Apple-fansen fortsätter säga att det är omöjligt, just för att Apple säger att det inte går och att det bara är att glömma datan och köpa nytt.

Jag har två kommentarer:
1) Det är otroligt dåligt att personer som Jessa göms under mattan från officiellt håll om hennes metoder fungerar och hon har ett etiskt arbetssätt (vilket, vad jag har förstått, hon har).
2) Om du har din telefon ansluten till iCloud så har du ju faktiskt backuper på ett sätt som supportas av Apple, och Jessas tjänster behövs aldrig.

Man kan tycka vad man vill om Apples snålhet i att ta extra betalt för att få tillräckligt med utrymme dessa säkerhetskopior av en telefon som realistiskt sett redan har kostat dig dyrt, men det är ju vansinne att ha hela sitt liv och sannolikt de senaste årens alla foton på en enhet och aldrig ta säkerhetskopior av den. Era andra backuplösningar är väl sannolikt inte heller gratis?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag vet att HP, iallafall när jag köpt den datorn jag har nu beggat, så kunde man köpa originalbatteri direkt från HP. HP har också väldigt generösa garantier, iallafall när jag köpte en ny HP dator för ett bra tag sedan. Då kunde man antingen skicka in datorn och så bytte HP komponenten, eller så kunde man få komponenten hemskickat och så fick man byta den själv och sedan skicka tillbaka den felande komponenten utan att garantin upphörde o gälla.

Det låter toppen! Men då handlar det antagligen om ett batteri som är enkelt att byta ut. I många av dagens datorer (ej enbart de från Apple) är det inte enkelt för användaren att byta själv. Med den explosionsrisk som lithium-batterier trots allt har är det även en säkerhetsrisk.

Men jag håller med om att det optimala är produkter med batterier som är enkla att byta ut själv. Samtidigt tycker jag inte det är hela världen att lämna in datorn på ett serviceställe efter några år när det (beroende på användning) är dags för byte.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det låter toppen! Men då handlar det antagligen om ett batteri som är enkelt att byta ut. I många av dagens datorer (ej enbart de från Apple) är det inte enkelt för användaren att byta själv. Med den explosionsrisk som lithium-batterier trots allt har är det även en säkerhetsrisk.

Men jag håller med om att det optimala är produkter med batterier som är enkla att byta ut själv. Samtidigt tycker jag inte det är hela världen att lämna in datorn på ett serviceställe efter några år när det (beroende på användning) är dags för byte.

Många av Dells och HPs företagsdatorer (Latitude, Elitebook, Zbook, Precision etc) så är det väldigt enkelt att byta batteri. Till och med så att det verkar som att företagen uppmuntrar det. Kanske för att spara in på att slippa skicka ut tekniker för att byta batteri utan användaren själv kan göra det då många sådana datorer går under supportavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har två kommentarer:
1) Det är otroligt dåligt att personer som Jessa göms under mattan från officiellt håll om hennes metoder fungerar och hon har ett etiskt arbetssätt (vilket, vad jag har förstått, hon har).
2) Om du har din telefon ansluten till iCloud så har du ju faktiskt backuper på ett sätt som supportas av Apple, och Jessas tjänster behövs aldrig.

Man kan tycka vad man vill om Apples snålhet i att ta extra betalt för att få tillräckligt med utrymme dessa säkerhetskopior av en telefon som realistiskt sett redan har kostat dig dyrt, men det är ju vansinne att ha hela sitt liv och sannolikt de senaste årens alla foton på en enhet och aldrig ta säkerhetskopior av den. Era andra backuplösningar är väl sannolikt inte heller gratis?

1. Ja, hon tar inte betalt om hon inte lyckas, och hon är öppen med att berätta hur man gör för alla reparatörer, eller privatpersoner, som vill veta, så hon verkar inte försöka optimera sina egna affärsmöjligheter på bekostnad av andra.

2. Det kan finnas många anledningar till varför man inte har backat up foton. Exempelvis kan man vara på semester och ha tagit mycket bilder men inte backar upp förrän man kommer hem pga datatrafiktaxor och dåliga nätverk. Och även i fallen där folk bara inte är eftertänksamma nog så är det ju onödigt att straffa dem för det om det inte behövs.

Apple är lite snåla då exempelvis Google ger en tre gånger så mycket gratis lagring, och Samsung har flera gånger givit ut 100 GB lagring på OneDrive i 2 år (har haft det de två senaste gångerna jag köpt en av deras lurar men orkar inte kolla upp om de har det fortfarande) när man köpt en av deras telefoner (annars är Microsoft lika snåla som Apple). Apple är ju dyrast så man kan ju tycka att de kunde vara lite mer generösa, även om detta är ett sidospår till problemet i diskussionen och inte något jag är upprörd över.

Permalänk
Medlem

Jag tycker MacOS är trevligare än Windows, speciellt sedan Windows 8 kom. Jag kör Win 7, Win 10, och MacOS på diverse olika burkar, ofta Windows 10 virtuellt då det saknas en del program på Mac gällande arbete med filmer (tycker jag), speciellt Bluray.

Vi har två Macbook Pro 15" med 10 år på nacken, men med SSD och 6GB minne (4GB är för lite) funkar de ok, och de ser fortfarande fantastiska ut. Macbook Pro har verkligen haft en bra design, åtminstone förr - nu är den väl nästan för tunn osv.

Dock, om en av våra Macbookar går sönder skulle jag aldrig köpa en sproilans ny 15" Macbook Pro, de kostar ju helt enkelt vansinnigt mycket. Ok, inte mycket mer än vår 2008 Macbook Pro kostade, den låg nog på 19000 tror jag, som ny, men man är ju bortskämd med att priserna ska ner lite även om prestanda ökar.

Min "Hackintosh" byggde jag 2010, att köpa en ny Imac då med fyrkärnig CPU, SSD, 8GB minne, (extern) Blurayläsare, osv, var galet dyrt, det gick knappt ens. Istället köpte jag budgetkomponenter och byggde om min PC. Tror jag betalade typ 650 för mitt moderkort (se signatur), kring 450 för mitt Radeon HD 4650, osv. Återanvände chassi etc. På senare tid köpte jag en (oanvänd) Samsung 4K-skärm för ett par tusen från en konkurs, något begagnat grafikkort, osv.

Det största felet med Imac är dock att den är så vansinnigt ful, med sin groteska "haka". Imac Pro införde åtminstone ett lite stiligare färgschema.

Till sist, för många är datorn ens största hobby, utslaget på att en 30000kr-burk hänger med i några år blir det inte så snablans dyrt jämfört med allt annat folk slänger bort pengar på.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem

Jag sitter sedan många år med Mac Book pro via jobbet just för att det är en bra plattform för utveckling. Personligen tycker jag kvalitén har blivit sämre. Min förra Mac Book Pro (modellen innan de med touchbar) var ok även om jag fick problem med att den ofta bestämde sig att fläkten ska köras för fullt trots att inget speciellt utfördes på datorn. Den började också krascha en hel del mot slutet. Och tappa bluetooth.

Nu har jag en Mac Book Pro 15" med touchbar (kostade runt 38000 kr när jobbet köpte in den). Redan utbytt en gång p g a en gul fläck på skärmen som flyttade runt sig. Lite orolig nu för en av mina tangenter. Och japp, den kraschar ibland också och fläkten drar också igång för fullt. Någon av Apple-service (tappat namnet) bestämmer sig ibland att dra "300%" CPU = fläkt .

För att inte tala om den totala idiotin att bara ha USB-C-anslutningar. Det finns utrymme för mer!

Tycker jag den är värd 38000 Kr? Inte en sekund. Min PC-laptop hemma är en ASUS ZenBook Pro 14" och jag är enormt nöjd med den. Funkar utmärkt för utveckling. Bra skärm. Bra touchpad (vilket varit en akilleshäl länge på PC-laptops IMHO). Windows Hello kamera som jag tycker funkar utmärkt, smidigare än MBP's fingeravtrycksläsare som ofta tar 3-4 sekunder att vakna till för mig.

Men! jag förstår att det finns de som gillar Mac'ar och speciellt MBP's. Länge var de de bästa utvecklingsmaskinerna (och via Bootcamp faktiskt bra Windows-datorer också) men jag tycker att Apple behöver lägga lite mer fokus igen på kvalitét. Jag tycker inte längre att de är värda det höga priset jämfört med Windows-laptops (Dell gör t ex riktigt trevliga bärbara). Min dröm vore en MBP som får vara något tjockare än dagens med åtminstone ett par vanliga USB-anslutningar, SD-slot och sen FaceID. De kan gärna dumpa touchbar.

FWIW - när det gäller Windows versus OSX så tycker jag båda är bra nu. OSX har sina egenheter och Windows sina. Trivs i båda. För utveckling har OSX haft en edge men har planerat leka med WLS för att se vad man kan göra där.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

Holy crap, 57k för en dator med shit GPU och inte så imponerande komponenter för det priset!
Jag gillar deras laptop men detta är bara komedi. Undrar om de har suttit och sagt låt oss se hur dumma folk är och köper ändå om vi höjer priset till 57k. Fantasi pris.
Visst är det OSX man och namnet man betalar för men nu är det så löjlig att det är bara idiotiskt.
Iaf om de haft värsting CPU'n + 2080ti + 64GB + mer HD etc så "kanske".... tycker runt 20k -30k för värsting är rimlig med en fett skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Jag tycker dina slutsatser om Apple är korkade.
Vad skulle Apple vinna på att medvetet försämra produkterna? Varför måste en dator med kasst batteri bytas ut bara för att användaren själv inte rekommenderas att byta batteri – det är väl bara att lämna in dator hos en verkstad? Sen kan jag hålla med om att det borde gå att byta batteri själv enkelt, men detta med ”slimmade” produkter som har batterier som är svåra att byta ut är Apple inte ensamma om. Värt att kritisera alla som håller på med sådant i så fall.

”Throttlar” Apples datorer vid normal användning? Jag skulle säga att de ”trottlar” vid hög belastning, precis som andra datorer med liknande formfaktor gör. Men det stämmer att de flesta inte köper en Mac för ren ”benchmark”-prestanda utan de vill ha en dator som upplevs som välfungerande för avsedd uppgift.

Det är väl fritt att reparera produkterna om du vill? Har själv bytt batteri i en MacBook Pro 15" från 2013 med ett batteri jag köpt på eBay och det funkade fint även om det var en del meck att få till det.

Men du menar att Apple borde låta användaren fritt köpa originalkomponenter från dem och sitta hemma och löda på trasigt moderkort? Erbjuder tillverkare som Dell och HP det?

Tråkigt. Men vad innehöll guiden? Med en infotext ”gör detta på egen risk” kan jag tycka att även guider som innefattar ingrepp som Apple normalt inte rekommenderar att slutanvändare att göra borde få vara kvar.

Det finns ju många företag som tillverkar saker som bilar, telefoner,datorer på ett sätt för att det skall vara svårare att laga det.
Vill biltillverkaren så kan ju de lägga in ett program som säger att när du inte lagat den hos en t.e.x Volvo,BWM,Audi verkstad så startar inte bilen startar mer men sen hur det slutar för dem efter det är en annan femma.
Finns ju redan bilar där byter du stereon utan att åka till en verkstad för att gifta in den så funkar inte den nya och ibland inte blinkers ljudet.
Så Apple får göra så att det inte går att laga datorerna sen att det finns andra som inte gillar det är en annan sak och då kan ni ju skippa framtida telefoner och tunna laptops /plattor,bilar med mera. För det är inte tillräckligt mycket personer i världen sm vänder upp och ner på allt för att få laga sina saker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ExcZist:

Det finns ju många företag som tillverkar saker som bilar, telefoner,datorer på ett sätt för att det skall vara svårare att laga det.
Vill biltillverkaren så kan ju de lägga in ett program som säger att när du inte lagat den hos en t.e.x Volvo,BWM,Audi verkstad så startar inte bilen startar mer men sen hur det slutar för dem efter det är en annan femma.
Finns ju redan bilar där byter du stereon utan att åka till en verkstad för att gifta in den så funkar inte den nya och ibland inte blinkers ljudet.
Så Apple får göra så att det inte går att laga datorerna sen att det finns andra som inte gillar det är en annan sak och då kan ni ju skippa framtida telefoner och tunna laptops /plattor,bilar med mera. För det är inte tillräckligt mycket personer i världen sm vänder upp och ner på allt för att få laga sina saker.

Bland bilar har det blivit väldigt mycket bättre på senare tid i och med EU-regler. Man kan inte neka garantiåtaganden på grund av tredjepartsreservdelar om de motsvarar original exempelvis. Och på samma sätt gäller garantin fortfarande även om man inte servar på märkesverkstad så länge allt är fackmannamässigt gjort och så. Men garanti är ju en sak, att produkten hela tiden ska varna/klaga när reparationer inte är gjorda på auktoriserad verkstad oavsett hur bra de är är ganska mycket värre.

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Jag sitter sedan många år med Mac Book pro via jobbet just för att det är en bra plattform för utveckling. Personligen tycker jag kvalitén har blivit sämre. Min förra Mac Book Pro (modellen innan de med touchbar) var ok även om jag fick problem med att den ofta bestämde sig att fläkten ska köras för fullt trots att inget speciellt utfördes på datorn. Den började också krascha en hel del mot slutet. Och tappa bluetooth.

Nu har jag en Mac Book Pro 15" med touchbar (kostade runt 38000 kr när jobbet köpte in den). Redan utbytt en gång p g a en gul fläck på skärmen som flyttade runt sig. Lite orolig nu för en av mina tangenter. Och japp, den kraschar ibland också och fläkten drar också igång för fullt. Någon av Apple-service (tappat namnet) bestämmer sig ibland att dra "300%" CPU = fläkt .

För att inte tala om den totala idiotin att bara ha USB-C-anslutningar. Det finns utrymme för mer!

Tycker jag den är värd 38000 Kr? Inte en sekund. Min PC-laptop hemma är en ASUS ZenBook Pro 14" och jag är enormt nöjd med den. Funkar utmärkt för utveckling. Bra skärm. Bra touchpad (vilket varit en akilleshäl länge på PC-laptops IMHO). Windows Hello kamera som jag tycker funkar utmärkt, smidigare än MBP's fingeravtrycksläsare som ofta tar 3-4 sekunder att vakna till för mig.

Men! jag förstår att det finns de som gillar Mac'ar och speciellt MBP's. Länge var de de bästa utvecklingsmaskinerna (och via Bootcamp faktiskt bra Windows-datorer också) men jag tycker att Apple behöver lägga lite mer fokus igen på kvalitét. Jag tycker inte längre att de är värda det höga priset jämfört med Windows-laptops (Dell gör t ex riktigt trevliga bärbara). Min dröm vore en MBP som får vara något tjockare än dagens med åtminstone ett par vanliga USB-anslutningar, SD-slot och sen FaceID. De kan gärna dumpa touchbar.

FWIW - när det gäller Windows versus OSX så tycker jag båda är bra nu. OSX har sina egenheter och Windows sina. Trivs i båda. För utveckling har OSX haft en edge men har planerat leka med WLS för att se vad man kan göra där.

Skrivet av Stinger63:

Tycker bara det är viktigt att komma ihåg att inte dra slutsatser om kvalitén på ett företags produkter baserat på egna erfarenheten av ett eller ett fåtal exemplar. https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Enligt den statistik som går att finna brukar Apples maskiner hålla förhållandevis väl:

Apple laptops experience the fewest breakdowns, according to the new Consumer Reports study on computer reliability

https://www.consumerreports.org/cro/laptops/LaptopReliability

Nu är den rapporten från 2015, men här är en från 2019 som också visar att Apple är i topp:

https://www.geckoandfly.com/6311/the-most-reliable-laptop-sur...

Min erfarenhet med Apple laptops som IT-tekniker under många år stämmer knappast heller inte på Rossmans bild av undermåligt designade maskiner där i princip varje exemplar där ute kan gå i sönder när som helst.

Sen kan Apple absolut klanta till det emellanåt, exempelvis verkar tangentborden på senare modeller av deras bära ha relativt hög felfrekvens, även om jag inte tror det är så illa (procentuellt sätt) som man kanske får intryck av.

Att Apple enbart kör med USB-C kan så klart vara störigt, men samtidigt gillar jag att det fokuseras på att gå över till dessa vändbara kontakter. Det går ju att skaffa nya kablar med USB-C i ena änden, men det är så klart slöseri om varenda kabel på jorden ska bytas ut till USB-C. Samtidigt måste det ju ske nån gång – se till att skicka de gamla till återvinning.

MacOS tycker jag har en stor fördelen med mer enhetliga program där utvecklare generellt bryr sig om att det ska vara grafiskt snyggt. I Windows får man en blandning av olika grafiska användargränssnitt där många program verkar vara kvar i Windows 95 rent grafiskt. I övrigt gillar jag Windows 10 ”på ytan” och tycker det helt okej att använda. Skulle gärna sett lite större knappar i dialogrutor bara – vet någon om det går att fixa?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker bara det är viktigt att komma ihåg att inte dra slutsatser om kvalitén på ett företags produkter baserat på egna erfarenheten av ett eller ett fåtal exemplar. https://yourlogicalfallacyis.com/anecdotal

Enligt den statistik som går att finna brukar Apples maskiner hålla förhållandevis väl:

Apple laptops experience the fewest breakdowns, according to the new Consumer Reports study on computer reliability

https://www.consumerreports.org/cro/laptops/LaptopReliability

Nu är den rapporten från 2015, men här är en från 2019 som också visar att Apple är i topp:

https://www.geckoandfly.com/6311/the-most-reliable-laptop-sur...

Min erfarenhet med Apple laptops som IT-tekniker under många år stämmer knappast heller inte på Rossmans bild av undermåligt designade maskiner där i princip varje exemplar där ute kan gå i sönder när som helst.

Sen kan Apple absolut klanta till det emellanåt, exempelvis verkar tangentborden på senare modeller av deras bära ha relativt hög felfrekvens, även om jag inte tror det är så illa (procentuellt sätt) som man kanske får intryck av.

Att Apple enbart kör med USB-C kan så klart vara störigt, men samtidigt gillar jag att det fokuseras på att gå över till dessa vändbara kontakter. Det går ju att skaffa nya kablar med USB-C i ena änden, men det är så klart slöseri om varenda kabel på jorden ska bytas ut till USB-C. Samtidigt måste det ju ske nån gång – se till att skicka de gamla till återvinning.

MacOS tycker jag har en stor fördelen med mer enhetliga program där utvecklare generellt bryr sig om att det ska vara grafiskt snyggt. I Windows får man en blandning av olika grafiska användargränssnitt där många program verkar vara kvar i Windows 95 rent grafiskt. I övrigt gillar jag Windows 10 ”på ytan” och tycker det helt okej att använda. Skulle gärna sett lite större knappar i dialogrutor bara – vet någon om det går att fixa?

Det är tillräckligt många runt om mig på jobbet som har haft problem med sina nya MBP för att jag ska dra en ganska bra slutsats att kvalitén har gått ner - särskilt som jag kan jämföra hur det var med de äldre datorerna. Om jag var ensam, fine. Det finns måndagsexemplar. Men så är det inte riktigt.

Det är lysande att ha USB-C. Det är inte lysande att endast ha USB-C. Jag vill snabbt föra över bilder från ett minneskort. Adapter. Jag vill ansluta någon av de tusen USB-enheter jag har. Adapter. Jag vill ansluta en HDMI-skärm. Adapter. Jag har nu ett par olika dongles i väskan men det har hänt att jag springer iväg till ett möte med datorn och inser att jag inte tog med donglen och de endast har HDMI till projektorn. Allt är lösbart men åtminstone för de mer kraftfulla MBP som används på många företag hade det varit trevligt med fler uttag.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Skrivet av Björn Endre:

Det är tillräckligt många runt om mig på jobbet som har haft problem med sina nya MBP för att jag ska dra en ganska bra slutsats att kvalitén har gått ner - särskilt som jag kan jämföra hur det var med de äldre datorerna. Om jag var ensam, fine. Det finns måndagsexemplar. Men så är det inte riktigt.

Det är lysande att ha USB-C. Det är inte lysande att endast ha USB-C. Jag vill snabbt föra över bilder från ett minneskort. Adapter. Jag vill ansluta någon av de tusen USB-enheter jag har. Adapter. Jag vill ansluta en HDMI-skärm. Adapter. Jag har nu ett par olika dongles i väskan men det har hänt att jag springer iväg till ett möte med datorn och inser att jag inte tog med donglen och de endast har HDMI till projektorn. Allt är lösbart men åtminstone för de mer kraftfulla MBP som används på många företag hade det varit trevligt med fler uttag.

Det är mycket möjligt att du har rätt. Med ”nyare” menar du de som har de nyare tangentborden med kort anslag? Der verkar onekligen ha genererat en del problem. Men det gäller knappast alla.

Jobbade ett år på Apple på Irland år 2003-2004 och minns redan då under ett möte togs upp av en anställd att vissa var av uppfattningen att ”quality isn't what it used to be”, så det verkar alltid ha varit bättre förr gällande Apple. Men det går kanske upp och ned.

Håller med om USB-C-problematiken nu när det fortfarande är så många enheter som kräver andra anslutningar. Det hade varit fint att ha fler portar. Men kan ändå förstå tanken med att fokusera på USB-C helt då det trots allt fungerar med ”allt möjligt”. Med en USB-C till HDMI-kabel så har du plötsligt en HDMI-anslutning på varje USB-C-port som datorn har.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

När några av er blir äldre kommer ni upptäcka att en vara är värd precis så mycket som någon är villig att betala för den...

Sant så sant. Jag är gammal och vet detta, men det finns även produkter som på något sätt är "hypade" och därför kostar mer än det "egentliga värdet". Dit hör definitivt Apples produkter.
Ett annat bra exempel är designerväskor typ Louis Vuitton, mm. Vissa betalar gladeligen 30 000 kr eller mer för en liten handväska som inte ens är i skinn (canvas) , trots att en märkeslös väska för under 500 kr gör jobbet lika bra. Såklart finns det orsaker till att en LV väska är dyr eftersom den är riktigt bra gjord och håller länge, men några 30 000 är den enligt mig inte värd ändå.. Nu är det kanske ett dåligt exempel eftersom Apple inte har exceptionell kvalitet oavsett vad vissa här hävdar. De har heller inte i närheten av andrahandsvärdet designerväskor har. men det finns definitivt likheter med jämförelsen. När du köper en Appledator betalar du en hel del för märket och för att bli inlåst i deras ekosystem (och bli pumpad på pengar). Apple har också sett till att det inte går att uppgradera minne och lagring i deras datorer. Såklart för att du ska vara tvungen att köpa en ny dator i stället för ha möjligheten att uppgradera när utvecklingen går framåt. Detta är dock inget som den normala Appleköparen lägger någon vikt vid, eller ens förstår, men som de definitivt kommer märka efter ett par år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sant så sant. Jag är gammal och vet detta, men det finns även produkter som på något sätt är "hypade" och därför kostar mer än det "egentliga värdet". Dit hör definitivt Apples produkter.
Ett annat bra exempel är designerväskor typ Louis Vuitton, mm. Vissa betalar gladeligen 30 000 kr eller mer för en liten handväska som inte ens är i skinn (canvas) , trots att en märkeslös väska för under 500 kr gör jobbet lika bra. Såklart finns det orsaker till att en LV väska är dyr eftersom den är riktigt bra gjord och håller länge, men några 30 000 är den enligt mig inte värd ändå.. Nu är det kanske ett dåligt exempel eftersom Apple inte har exceptionell kvalitet oavsett vad vissa här hävdar. De har heller inte i närheten av andrahandsvärdet designerväskor har. men det finns definitivt likheter med jämförelsen. När du köper en Appledator betalar du en hel del för märket och för att bli inlåst i deras ekosystem (och bli pumpad på pengar). Apple har också sett till att det inte går att uppgradera minne och lagring i deras datorer. Såklart för att du ska vara tvungen att köpa en ny dator i stället för ha möjligheten att uppgradera när utvecklingen går framåt. Detta är dock inget som den normala Appleköparen lägger någon vikt vid, eller ens förstår, men som de definitivt kommer märka efter ett par år.

Sedan kostar också LV-väskan 30 000 kr för att LV-väskor är handgjorda och tillverkas i Frankrike & Italien med lång tillverkningstid av människor med bra arbetsvillkor och hög expertis, vilket innebär mycket högre tillverkningskostnad jämfört med en 500 kronors väska från H&M eller Zara som tar 1 dag att tillverka och görs av någon asiat som tjänar 0.2 kr/h.

Tillverkningskostnad är en grundläggande komponent i en produkts värde, glöm inte det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Det märks att det är många i tråden som aldrig använt en Mac.

Permalänk
Medlem

För att svara på ursprungsfrågan:

- hårdvara är mer än enskilda komponenter
- oftast innovativa lösningar. ex: förr var tex kontakten till laddaren magnetisk så om man snubblade på sladden så åkte kontakten ut och laptopen åkte inte i backen (tyvärr borttagen nu pga USB-C), om man nu ändå skulle tappa laptopen etc så kände den av det mha accelerometern och stoppade alla mekaniska diskar (dock meningslöst om man kör SSD). Osv, men ni fattar. Det är sånt man missar om man bara stirrar på specen.
- ekosystemet, speciellt om man har en iPhone/iPad. Allt är oerhört smidigt.
- alltid otroligt slimmat och ändå ha riktigt vass skärm och batteritid

Kan nog komma på fler anledningar, men hoppas ni fattar poängen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Sant så sant. Jag är gammal och vet detta

Hela resten av ditt inlägg bevisar att du inte vet detta

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Sedan kostar också LV-väskan 30 000 kr för att LV-väskor är handgjorda och tillverkas i Frankrike & Italien med lång tillverkningstid av människor med bra arbetsvillkor och hög expertis, vilket innebär mycket högre tillverkningskostnad jämfört med en 500 kronors väska från H&M eller Zara som tar 1 dag att tillverka och görs av någon asiat som tjänar 0.2 kr/h.

Tillverkningskostnad är en grundläggande komponent i en produkts värde, glöm inte det

Så är det definitivt. Men det är löjligt att jämföra Apple med LV eller andra faktiskt exklusiva produkter. Apples produkter tillverkas (förutom i enstaka undantagsfall) i Kina av underleverantörer precis som alla andra produkter i respektive kategori. Apple vill vara Koenigsegg men i realiteten är de Audi liksom. Inget fel med Audi förstås då de är trevliga produkter i sina kategorier men de är inte lyx om du inte verkligen går upp i pris.