Ingen bild från förstärkaren till TVn. HDMI

Permalänk
Medlem

Ingen bild från förstärkaren till TVn. HDMI

Har problem att få bild på min TV från datorn när jag kopplar den genom förstärkaren. Använder mig av en Onkyo HT-R380 och har kopplat en HDMI-kabel från datorn in i förstärkaren. Mitt PS3 som är kopplat genom HDMI-kabel på porten 'Game' i förstärkaren funkar utmärkt men från datorn vägrar den få fram någon bild.

Använder mig enbart av HDMI-kablar och har kopplat in PS3 på Game-porten och Datorn på BD/DVD-porten och sen en HDMI-kabel från HDMI OUT på förstärkaren till HDMI1 på TVn. Har provat att koppla in datorn på andra portar men samma resultat.

Kopplar jag HDMI-kabeln från datorn direkt till TVn blir det bild och funkar utmärkt, men vägra gå igenom förstärkaren. Antar att det är någon inställning i förstärkaren som är fel?

När kabeln inte sitter i porten på förstärkaren visar TVn en blå skärm men när jag kopplar in kabeln i porten så visar den en svart bild och "ingen signal" så man märker av att den känner av att en kabel har blivit ansluten.

Har pillat lite med inställningarna i förstärkaren och läst i manualen men blir inte klokare. Kan välja att sätta BD/DVD på HDMI1, HDMI2, HDMI3 och inget. När jag sätter den på HDMI1 så märker jag att den får kontakt men ingen bild. Kabeln är på 20meter men ska inte bero på längden, kör just nu felsökning med en 5 meters HDMI-kabel och samma problem där.

Är det inställningarna i förstärkaren eller inställningar i datorn jag ska inrikta mig på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirox:

Har problem att få bild på min TV från datorn när jag kopplar den genom förstärkaren. Använder mig av en Onkyo HT-R380 och har kopplat en HDMI-kabel från datorn in i förstärkaren. Mitt PS3 som är kopplat genom HDMI-kabel på porten 'Game' i förstärkaren funkar utmärkt men från datorn vägrar den få fram någon bild.

Använder mig enbart av HDMI-kablar och har kopplat in PS3 på Game-porten och Datorn på BD/DVD-porten och sen en HDMI-kabel från HDMI OUT på förstärkaren till HDMI1 på TVn. Har provat att koppla in datorn på andra portar men samma resultat.

Kopplar jag HDMI-kabeln från datorn direkt till TVn blir det bild och funkar utmärkt, men vägra gå igenom förstärkaren. Antar att det är någon inställning i förstärkaren som är fel?

När kabeln inte sitter i porten på förstärkaren visar TVn en blå skärm men när jag kopplar in kabeln i porten så visar den en svart bild och "ingen signal" så man märker av att den känner av att en kabel har blivit ansluten.

Har pillat lite med inställningarna i förstärkaren och läst i manualen men blir inte klokare. Kan välja att sätta BD/DVD på HDMI1, HDMI2, HDMI3 och inget. När jag sätter den på HDMI1 så märker jag att den får kontakt men ingen bild. Kabeln är på 20meter men ska inte bero på längden, kör just nu felsökning med en 5 meters HDMI-kabel och samma problem där.

Är det inställningarna i förstärkaren eller inställningar i datorn jag ska inrikta mig på?

NU vet jag ej vad det är för nån förstärkare men har aldrig hört att en förstärkare kan skicka ut bild, ljud och bild signal går in i förstärkare , förstärkaren skickar ut enbart ljud om jag fatta rätt!

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Provat olika upp lösningar från datorn ?, Onkyon kanske inte stöder den upplösning du skickar borde inte vara nåt problem, Men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

NU vet jag ej vad det är för nån förstärkare men har aldrig hört att en förstärkare kan skicka ut bild, ljud och bild signal går in i förstärkare , förstärkaren skickar ut enbart ljud om jag fatta rätt!

Tvärt om. Bild+ljud in i förstärkare, som plockar ut ljudet och låter bilden gå vidare.

Till TS, 20 meter är på tok för långt.
Har du samtidigt skärm inkopplad? Ser du att något är inkopplat? Bör vara en Onkyo. Får du information om upplösningar som stöds?
Om signalen inte räcker till pga sträckan kan sänkt upplösning ge bild.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av lasseboy:

Då har du inte hört talas om speciellt många receivrar som gjorts dom senaste 5 åren.

I stort sett alla som görs nu ska klara av att skicka vidare bildsignaler.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det låter som förstärkaren tycker jag. Fungerar bilden under uppstart av datorn eller har du bara provat i windows?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseboy:

Man kopplar in alla sina enheter såsom PS3, Bluray-spelare, datorn osv in i förstärkaren genom hdmi och sen har man bara en hdmi-sladd mellan förstärkaren och TVn. Det funkade på min gamla dator där jag använde mig av en DVI - HDMI-kabel pga att min gamla dator inte hade något HDMI-uttag på grafikkortet. Nu har jag ny dator och investerade i en HDMI - HDMI-kabel då det var lite problem att få ut ljudet från DVI-kabeln ibland på min gamla dator. Och nu har jag då stött på problem.

Permalänk
Medlem

Finns ofta utgång för monitor och dylikt på förstärkare/reciever.

Har du testat köra i "Game" porten samt övriga portan utan PS3 inkopplat?

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk

Hur ser det ut när du har datorn kopplad via förstärkaren, och trycker på fjärrkontrollens Info/Display, eller vad den nu heter.
På min Onkyo får jag då upp info om både in och utsignaler.

Och när du kopplat in tv'n direkt till datorn, vilken av kablarna använde du då? Det kan ju vara så simpelt så att just kabeln mellan dator-förstärkare är trasig.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte svarat på era förslag, blev inringd till jobbet i sista minut.
Det var ingen bild när jag startade upp datorn heller, om det varit bild då så hade jag antagit att det var en inställning i datorn som var fel.

Jag fick det faktiskt att funka när jag ändrade upplösning på datorn och ändrade port i Förstärkaren till Game-porten som jag inte provat tidigare (provat alla utom den). Ändra upplösningen hade jag aldrig kommit på själv. Tusen tack för er hjälp snälla ni!

Permalänk
Medlem

Jättebump

För första gången skulle jag koppla min dator till reciver (Yamaha rx-v367)och sen från receiver till tv.
Jag har givetvis kopplat en hdmikabel från hdmi-out till tv. Sen då en hdmi-kabel från datorn till reciver.
Men får varken bild eller ljud. Från receiver till Xbox funkar bild och ljud utan problem.

Nu läste Jag något om hdcp copyright protection. Alltså att intel stoppar bild från dator till denna receiver
Kan man kringgå detta på något sätt ?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med följande delar:

Windows 10, Nvidia Titan Xp <Hdmi> Onkyo tx-nr676e <Hdmi> LG B6

Det fungerar utmärkt att koppla datorn direkt till tvn men inte via receivern, då får jag varken bild eller ljud. Xbox one S, Chrome cast ultra och PS3 fungerar via receivern.

Jag har provat 2160p och 1080p @ 60hz 8bitar med samma resultat. Datorn identifierar receivern som ONKYO Corporation AV Receiver så någon form av kontakt finns.

Tacksam för svar!

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D4:

Jag har samma problem med följande delar:

Windows 10, Nvidia Titan Xp <Hdmi> Onkyo tx-nr676e <Hdmi> LG B6

Det fungerar utmärkt att koppla datorn direkt till tvn men inte via receivern, då får jag varken bild eller ljud. Xbox one S, Chrome cast ultra och PS3 fungerar via receivern.

Jag har provat 2160p och 1080p @ 60hz 8bitar med samma resultat. Datorn identifierar receivern som ONKYO Corporation AV Receiver så någon form av kontakt finns.

Tacksam för svar!

Har du flera bildvisare anslutna mot datorn ? Tänkte att det kanske har nått med hdcp att göra. Du har testat att köra en anna signalkälla via exakt samma kbalage så du är säker på att kablaget är ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du flera bildvisare anslutna mot datorn ? Tänkte att det kanske har nått med hdcp att göra. Du har testat att köra en anna signalkälla via exakt samma kbalage så du är säker på att kablaget är ok ?

Ja, även en datorskärm som jag kör i samma upplösning. Har provat köra endast tvn med samma resultat. Jag har provat PS3 istället för dator med samma kablar och då fungerar det.

Visa signatur

"vad ere för idioter som är ute i solen när man kan sitta inne vid datorn?" -BasseBaba

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D4:

Ja, även en datorskärm som jag kör i samma upplösning. Har provat köra endast tvn med samma resultat. Jag har provat PS3 istället för dator med samma kablar och då fungerar det.

Vad händer om du kopplar bort den andra bildskärmen innan du bootar datorn ? fär du nån bild alls tex om du går in i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad händer om du kopplar bort den andra bildskärmen innan du bootar datorn ? fär du nån bild alls tex om du går in i bios ?

Bra tips! Hade inte tänkt på att kolla det eftersom jag har dator och tv i olika rum. Kollade nu och bios syns på tvn men signalen slutar precis när windows börjar ladda, ser inget av laddsekvensen. Blir ändå inte klokare på det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D4:

Bra tips! Hade inte tänkt på att kolla det eftersom jag har dator och tv i olika rum. Kollade nu och bios syns på tvn men signalen slutar precis när windows börjar ladda, ser inget av laddsekvensen. Blir ändå inte klokare på det hela.

Jo lite klokare blir man av det för då är det uppenbarligen så att datorn matar ut en signal i fel format när drivrutinerna laddas så kolla vad som kan passera genom receivern och vad tvn tar emot på ingången och se till att datorn matar ut det och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo lite klokare blir man av det för då är det uppenbarligen så att datorn matar ut en signal i fel format när drivrutinerna laddas så kolla vad som kan passera genom receivern och vad tvn tar emot på ingången och se till att datorn matar ut det och inget annat.

Tack, ska kolla om jag kan hitta det.

Visa signatur