Permalänk
Avstängd

Preamp ground till vad?

Hej,
Det surrar i ATI AT1800 förstärkarens högtalare när jag kopplar in classé dr5 preamp via rca kabel. Låter som groundsurr och det finns en ground kontakt på classé:n. Men vart kopplar jag den, ska den bara hänga fritt? Jag skulle kanske kunna koppla skivspelarens ground dit,, men det surrar även om skivspelaren inte är ansluten.
(inte mina grejer, hjälper bara att koppla efter flytt).

DR5 saknar också automute, men har mute on off switch. Är det nåt att tänka på?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska få till en korrekt gemensam jord av båda apparaterna eller se till att inte ha nån jordreferens alls mellan för och slutsteget, ett sätt att bryta jorden mellan dem är att använda den balanserade utgången på försteget, 2 an till stiftet på rcan och 3 an till "skärm", den faktiska skärmen i försteget (1an) ansluter man inte alls till slutsteget.
Mute verkar vara en helt vanlig mutefunktion som tystar utgången om du aktiverar den.
www.bwgroupsupport.com/.../classe/DR-5-OM.pdf

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tack @mrqaffe.
Jag är dock lite osäker på det du säger om pinnarna. Ska jag plugga en rca-kontakt till hål 2 i ena balanseraduttaget (left) och den andra rca-kontakten till 3 i det andra balanseraduttaget? Inte alls använda balanserade kontakter?

(Någon i flyttgänget tog en bild på hur allt var kopplat innan allt kopplades isär, men bilden har försvunnit (typiskt).)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge_85:

Tack @mrqaffe.
Jag är dock lite osäker på det du säger om pinnarna. Ska jag plugga en rca-kontakt till hål 2 i ena balanseraduttaget (left) och den andra rca-kontakten till 3 i det andra balanseraduttaget? Inte alls använda balanserade kontakter?

(Någon i flyttgänget tog en bild på hur allt var kopplat innan allt kopplades isär, men bilden har försvunnit (typiskt).)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag menade att du bara ska använda den balanserade delen av utsignalen och inte ansluta jorden om den skapar brum, så här fast utan att ansluta skärmen/jorden i rca änden.

Du kan också prova att ansluta förstegets separat-jord till en jordpunkt i slutsteget för att se om det fixar potentialproblemen.
Principen är att du inte ska leda nån ström för potentialutjämnning genom signalkabeln.
Exakt vilket slutsteg är det, det finns i mpnga varianter enligt deras hemsidan ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade att du bara ska använda den balanserade delen av utsignalen och inte ansluta jorden om den skapar brum,

Fast det brummar utan att jord är anslutet. (?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

https://www.dropbox.com/s/otn8aio2wyanfvu/IMG_20190816_174121...
Så här är det kopplat nu och det brummar.

En tanke: kan det vara så att vi saknar en kabel som fanns förut, som var kopplad från balanserad kontakt i försteget till rca i slutsteget?

Permalänk
Medlem

@pigge_85: Ibland kan det hjälpa att vända på stickkontakten på ena utrustningen så de hamnar i samma fas.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Hej,
Det surrar i ATI AT1800 förstärkarens högtalare när jag kopplar in classé dr5 preamp via rca kabel. Låter som groundsurr och det finns en ground kontakt på classé:n. Men vart kopplar jag den, ska den bara hänga fritt? Jag skulle kanske kunna koppla skivspelarens ground dit,, men det surrar även om skivspelaren inte är ansluten.
(inte mina grejer, hjälper bara att koppla efter flytt).

DR5 saknar också automute, men har mute on off switch. Är det nåt att tänka på?

Jag tittade på en bild och om du menar jordskruven under de två RCA-kontakterna för Phono så är den till just för att jorda skivspelaren, inte något annat. Huruvida skivspelaren är jordad lär knappast påverka om du inte har den ingången vald. Det är ju så att den blir väldigt känslig eftersom signalen är så låg från en pickup.

Har du jordsurr/brum även utan några källor inkopplade? Har du inte det så är det ju vettigast att rycka alla och sedan koppla in dem tills boven hittas. Har du antennkabel, särskilt kabel-tv, som är förbundet via någon signalkabel så är ju det en typisk bov som kan ha annan potential och ställa till det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

@pigge_85: Ibland kan det hjälpa att vända på stickkontakten på ena utrustningen så de hamnar i samma fas.

Nix. Funkade inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Har du jordsurr/brum även utan några källor inkopplade? Har du inte det så är det ju vettigast att rycka alla och sedan koppla in dem tills boven hittas. Har du antennkabel, särskilt kabel-tv, som är förbundet via någon signalkabel så är ju det en typisk bov som kan ha annan potential och ställa till det.

Japp. Jordsurr utan några källor inkopplade. Se bilden, den senaste dropbox länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pigge_85:

Japp. Jordsurr utan några källor inkopplade. Se bilden, den senaste dropbox länken.

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att klarlägga utifrån bilden med tanke på kontakterna, kör du försteget på en 230V-->120V-trafo?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Bara för att klarlägga utifrån bilden med tanke på kontakterna, kör du försteget på en 230V-->120V-trafo?

Dags att erkänna kompetensnivå... Vad är en trafo? Menar du att det behövs en konverterare. Jag har tolkat tejpbiten som att det är det övertejpade uttaget som är 120 V men det kanske inte är så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Okej. Transformator.
Nu säger den som kopplade in allt först att den lät väldigt högt när de kopplade in den och den är ju uppenbart speccad för 120V ser jag nu.
Så den har kanske blivit bränd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge_85:

Okej. Transformator.
Nu säger den som kopplade in allt först att den lät väldigt högt när de kopplade in den och den är ju uppenbart speccad för 120V ser jag nu.
Så den har kanske blivit bränd?

Skickades från m.sweclockers.com

Varifrån kommer prylarna, försteget har ju amerikanska jordade kontakter på elutgångarna, vad är det för nått på ingången ?
Jordskruven är i alla fall bara tänkt för att jorda en skivspelare.
Är nån av enheterna anslutna till jordat vägguttag, används det nån typ av grendosa, jag skulle gärna vilja se hur elen är ansluten från vägguttag för brummet har troligen uppstått pga att ni ändrar hur prylarna jordats i samband med flytten. Det är troligen ganska enkelt att få tyst på det genom att använda den balanserade utgången om det intepå annat vis går att få ordning på jordarna.

Hur kommer det sig att slutsteget är 6 kanaligt men bara 2 används ? Oavsett om det inte används för surround så går det troligen att endera brygga det (troligen ganska lätt eftersom det är ett försteg med balanserad utgång) eller så kan man använda det för att fixa aktiv delning.

Jag gissar att förstegets trafo är omkopplad internt till rätt spänning för annars hade den troligen omedelbart brunnit, det brukar vara 2 lindningar på primärsidan så man kopplar dem parallellt för 115V men i serie för 230V.

Men fixa bilder som visar hur elen ansluts och som tydligt visar skyddsjordskopplingarna så man kan förstå om/var den används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Varifrån kommer prylarna, försteget har ju amerikanska jordade kontakter på elutgångarna, vad är det för nått på ingången ?
Jordskruven är i alla fall bara tänkt för att jorda en skivspelare.

Försteget är från Canada och jag gissar att det har köpts på ebay. Grejerna tillhörde först en audiofil kille som har köpt allt och använt länge själv.

Skrivet av mrqaffe:

Är nån av enheterna anslutna till jordat vägguttag, används det nån typ av grendosa, jag skulle gärna vilja se hur elen är ansluten från vägguttag för brummet har troligen uppstått pga att ni ändrar hur prylarna jordats i samband med flytten.

Allt är anslutet till jordat vägguttag via två grendosor. Knäppt nog sitter både försteg (vinklad propp) och slutsteg (rak propp) på den vita grendosan som kommer sist i ledet. Den tredje europluggen i den vita grendosan är skivspelaren (som saknar jordkabel (!?) det är en Rega Planar 3). Men som sagt, det brummar även när skivspelarens RCA kopplas bort från försteget. Slutsteg+högtalare=inget brum, koppla in försteg via RCA (inga källor ikopplade) såbörjar det brumma.

Skrivet av mrqaffe:

Det är troligen ganska enkelt att få tyst på det genom att använda den balanserade utgången om det intepå annat vis går att få ordning på jordarna.

Nu har jag pratat med den som kopplade isär allt, och han intygar till 100 % att de balanserade kontakterna inte utnyttjades innan han drog ut kablarna.

Skrivet av mrqaffe:

Hur kommer det sig att slutsteget är 6 kanaligt men bara 2 används ? Oavsett om det inte används för surround så går det troligen att endera brygga det (troligen ganska lätt eftersom det är ett försteg med balanserad utgång) eller så kan man använda det för att fixa aktiv delning.

Förmodligen bara för att "audiofilen" som köpte grejerna fick en bra deal på slutsteget. Han hade inget intresse för surround, bara stereo.

Skrivet av mrqaffe:

Jag gissar att förstegets trafo är omkopplad internt till rätt spänning för annars hade den troligen omedelbart brunnit, det brukar vara 2 lindningar på primärsidan så man kopplar dem parallellt för 115V men i serie för 230V.

Det vore onekligen schmuckt om det är så. Försteget saknar ju powerswitch, så det fick väl i sig 230 V direkt när kontakten pluggades in. Det sittar en fuse på försteget, det kanske bara är den som har gått? Jag noterar att framtill på försteget verkar det sitta en lysdiod som inte lyser trots att strömmen är ikopplad. Men om enheten nu är begagnad kanske den alltid har varit trasig, å andra sidan.

Skrivet av mrqaffe:

Men fixa bilder som visar hur elen ansluts och som tydligt visar skyddsjordskopplingarna så man kan förstå om/var den används.

Duger den bilden ovan, eller är det något mer som behöver visas?

Här är bilden som jag inte lyckades länka snyggt högre upp i tråden.

Permalänk
Avstängd

Förstegets säkring ser lite sliten ut kanske...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge_85:

Försteget är från Canada och jag gissar att det har köpts på ebay. Grejerna tillhörde först en audiofil kille som har köpt allt och använt länge själv.

https://i.postimg.cc/Kv74bbRM/IMG-20190817-094945.jpg

Allt är anslutet till jordat vägguttag via två grendosor. Knäppt nog sitter både försteg (vinklad propp) och slutsteg (rak propp) på den vita grendosan som kommer sist i ledet. Den tredje europluggen i den vita grendosan är skivspelaren (som saknar jordkabel (!?) det är en Rega Planar 3). Men som sagt, det brummar även när skivspelarens RCA kopplas bort från försteget. Slutsteg+högtalare=inget brum, koppla in försteg via RCA (inga källor ikopplade) såbörjar det brumma.

Nu har jag pratat med den som kopplade isär allt, och han intygar till 100 % att de balanserade kontakterna inte utnyttjades innan han drog ut kablarna.

Förmodligen bara för att "audiofilen" som köpte grejerna fick en bra deal på slutsteget. Han hade inget intresse för surround, bara stereo.

Det vore onekligen schmuckt om det är så. Försteget saknar ju powerswitch, så det fick väl i sig 230 V direkt när kontakten pluggades in. Det sittar en fuse på försteget, det kanske bara är den som har gått? Jag noterar att framtill på försteget verkar det sitta en lysdiod som inte lyser trots att strömmen är ikopplad. Men om enheten nu är begagnad kanske den alltid har varit trasig, å andra sidan.

Duger den bilden ovan, eller är det något mer som behöver visas?

Här är bilden som jag inte lyckades länka snyggt högre upp i tråden.

https://i.postimg.cc/vHZCYLmt/IMG-20190816-174121.jpg

Menar du att delarna inte har varit hopkopplade innan i Sverige utan att försteget är inkopplat för första gången och tidigare bara använts i nordamerika ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Prova att ta bort grenuttaget som har brytaren med lampa.
Har varit med om samma där lampan gav störningsljud i steget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

Prova att ta bort grenuttaget som har brytaren med lampa.
Har varit med om samma där lampan gav störningsljud i steget.

Tyvärr för sent att prova praktiskt nu. Sitter på tåget gbg-sthlm och min hjälpinsatser på plats är slut för den här gången (fast bollen ligger fortsatt hos mig)

@mrqaffe Nej, allt har varit ihopkopplat i Sverige i flera år och har funkat fint. Det är efter flytten till gbg som strulet uppstod.

Nu säger personen som kopplade in försteget efter flytten att det small till rejält och att hon blev rädd.

Jag fortsätter gärna diskussionen här på swec teoretiskt om hur vi bör fortsätta felsökningen, eftersom bollen har kastats till mig.

Jag tänker så här :
1) jag vill inte strömansluta försteget igen innan vi har hittat trafon som väl måste ha använts förut för inkopplingen. Även om det finns nån säkerhetsmojäng inuti (som mrqaffe nämnde ovan) så torde det väl vara dåligt att ansluta direkt till 230V igen.

2) jag tycker säkringen ser körd ut. Kommer att skaffa en ny innan nästa strömanslutning.

3) först efter 1 och 2 kan det bli aktuellt att börja felsöka/åtgärda brummandet igen.

Rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pigge_85:

Tyvärr för sent att prova praktiskt nu. Sitter på tåget gbg-sthlm och min hjälpinsatser på plats är slut för den här gången (fast bollen ligger fortsatt hos mig)

@mrqaffe Nej, allt har varit ihopkopplat i Sverige i flera år och har funkat fint. Det är efter flytten till gbg som strulet uppstod.

Nu säger personen som kopplade in försteget efter flytten att det small till rejält och att hon blev rädd.

Jag fortsätter gärna diskussionen här på swec teoretiskt om hur vi bör fortsätta felsökningen, eftersom bollen har kastats till mig.

Jag tänker så här :
1) jag vill inte strömansluta försteget igen innan vi har hittat trafon som väl måste ha använts förut för inkopplingen. Även om det finns nån säkerhetsmojäng inuti (som mrqaffe nämnde ovan) så torde det väl vara dåligt att ansluta direkt till 230V igen.

2) jag tycker säkringen ser körd ut. Kommer att skaffa en ny innan nästa strömanslutning.

3) först efter 1 och 2 kan det bli aktuellt att börja felsöka/åtgärda brummandet igen.

Rimligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade öppnat försteget och tagit reda på hur nätdelen är kopplad och hade även velat mäta på den för även om den är kopplad för rätt spänning kan ju något ha gått sönder, det är ju inte ovanligt att det uppstår brum om glättningen inte fungerar och en konding som går sönder kan ofta ge en smäll om säkerhetsventilen öppnar men det brukar lukta väldigt illa.
Säkringen är antagligen inte trasig för då hade nog försteget varit helt dött men mät så vet du, en del säkringar är svåra att se om de är hela eller inte och mätning gör att man slipper gissa.

Du vet inte om det fanns nån 230 V > 115 V trafo innan flytten ?
Jag har själv ett par amerikanska elektrostathögtalare som jag visserligen kan driva på 230 V utan problem men jag tycker de låter bättre på 115 V så jag har ändå en trafo för att kunna reglera biasspänningen till ett område som ger bättre ljudkvalitet.

Behövs det hjälp med att fixa försteget och det finn i GBG så vet jag inte vilka där som kan ta sig an det men det finn säkert nån men annars kan du ta det till Lennart på Hifipunkten i Trollhättan så kommer han att fixa det om det är trasigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.