SweClockers drop!

uppdatera BIOS utan CPU for Ryzen 3000? hjälp!

Permalänk
Medlem

uppdatera BIOS utan CPU for Ryzen 3000? hjälp!

SÅ jag köpte mig en ryzen 3600 och en mini itx moderkort, MSI b450i Gaming plus AC.
Den ska ha USB Flashback.

Men hur gör jag för att uppdatera BIOS för att kunna starta upp datorn normalt?

PLuggar in 8 pin ström och ATX ström till Moderkortet, starta knapp, inget händer, CPU LED Lyser, Skärm reagerar inte.
Pluggar in 3600 och ram, startar, CPU LED Lyser och sen VGA, sen tänds och slägt CPU LED, SKärm reagerar inte.
Behöver jag Grafikortet för att få bild till skärmen? Måste jag ha USB förberedd korrekt, eller borde jag änd kunna see bios utan det?

Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Det borde stå i manualen till moderkortet hur du skall göra - förutsatt att det moderkortet stöder BIOS uppdateringar utan CPU.

Permalänk
Medlem

formatera en usb sticka, se till att den är i msb eller vad det heter. ladda ner bios versionen du ska ha och stoppa in den i usb stickan, och byt namn på bios versions filen till MSI.rom sedan stoppar du in usb stickan i usb porten under flash knappen eller den som är anvisad. Sedan tryck på flash bios knappen

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Det moderkortet verkar tyvärr inte ha stöd för uppdatering av BIOS utan CPU. Du får nog tyvärr köpa en billig AM4-cpu för att uppdatera, t.ex. Ryzen 1200

https://www.proshop.se/CPU/AMD-Ryzen-3-1200-Wraith-Stealth-CP...

Eller 220GE

https://www.amazon.de/CPU-AMD-Athlon-220GE-3400/dp/B07L9V9F6H...

Sälj sen via Swec, blocket eller Facebook.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Och du behöver grafikkortet för att få bild, eller en CPU med grafikdel (AMDs har "G" I namnet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum