Gratisprogram för enkel redigering av PDF-filer

Permalänk
Medlem

Gratisprogram för enkel redigering av PDF-filer

Hej!

En del i mitt jobb är att redigera och rita i PDF-filer (söka bygglov m.m hos kommun).
För det behöver jag kunna rita sträck som är skalenliga samt markeringar (punkter, x eller vad som) och lägga till text.

Har någon koll på ett bra gratisprogram där jag kan redigera PDF filer? säg att jag vill göra ett sträck som är 14,45mm långt.

Uppskattar all hjälp

Permalänk
Medlem

Borde kunna göra det i Gimp? Det har iaf pdf stöd och är det bara rita streck osv bör det fungera bra.

Men om det om det är en del i ditt arbete känns det spontant som om det vore smidigare att köpa in korrekt program? Räknar man arbetstid förlorad för att man snålar på programmen blir det ofta dyrt med gratisprogram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ta en titt på Inkscape. Det är ett open source-program för att arbeta med vektorbaserad grafik, och det kan importera och exportera pdf. Det kanske klarar vad du behöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icelane:

Hej!

En del i mitt jobb är att redigera och rita i PDF-filer (söka bygglov m.m hos kommun).
För det behöver jag kunna rita sträck som är skalenliga samt markeringar (punkter, x eller vad som) och lägga till text.

Har någon koll på ett bra gratisprogram där jag kan redigera PDF filer? säg att jag vill göra ett sträck som är 14,45mm långt.

Uppskattar all hjälp

Varför använder ni ens pdf till att börja med, det är ett olämpligt filformat för ändamålet då det är mest lämpat för färdiga dokument som inte ska redigeras.
Hursomhelst så är ju bilder i pdf i princip jpg och skulle det underlätta så kan du säkert få situationsplaner eller vad du nu ska markera på skickade till dig som jpg filer om du frågar om det och det vore kanske bättre att ni jobbade i nått cadsystem och när allt är färdigt så sparar du filerna som pdf och skickar in dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Gör designen + alla redigeringar i ett Word-liknande dokument sen spara som pdf.
Jag brukar använda mig av Google Docs som ger en möjlighet att ladda ner filen som pdf.

Visa signatur

Ryzen 9 5950x | Asus RTX 2080Ti Strix | G.Skill 32GB DDR4 3800Mhz

Permalänk
Medlem

@Makzter: Jag får dessa underlag från andra aktörer och alltid i PDF, just nu sitter jag och konverterar dom men detta vill jag slippa.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Kan jag vidarebefordra detta till vattenfall, geomatikk osv ? säkert busenkelt att få vattenfall att ändra sin principiper

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icelane:

@mrqaffe: Kan jag vidarebefordra detta till vattenfall, geomatikk osv ? säkert busenkelt att få vattenfall att ändra sin principiper

Jag har lite att göra med Vattenfall men en del arkitektfirmor använder tex dwg filer.
Jag tycker det är underligt om du jobbar med konstiga verktyg, att pilla hemma är en sak men är det jobb så bör du ha rätt verktyg och jag hade frågat den som skickat dig en pdf som du förmodas redigera i varför de använder det formatet för nått de lämnar ifrån sig för det finns ju lämpligare format, tom en ren jpg är enklare

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@grimpe: Inkscape verkar funka bra. Måste bara lära mig, Tack!

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aktörerna skickar inte dessa kartor för att jag sen ska sitta och jobba i dom. Det är underlag som ska underlätta mitt arbete, men det underlättar ännu mer om jag kan redigera dessa filer med det samma och skicka dom vidare. Istället för att ett underlag ska ta 2 timmar tar det 10 minuter om jag utgår från underlaget jag får från dom. Det har med gas/vatten/avlopp/el att göra och jag jobbar mot privatkunder - beställer jag underlag 5 gånger i veckan från Vattenfall och varje underlag har en lev-tid på 2 dagar så tänker jag inte vänta ytterligare 2 dagar enbart för att få filen i annat format än PDF (som är standard).

Det kan uppfattas som att detta är "ineffektivt" men det är snarare tvärt om. Gör jag mitt jobb "rätt" så tar det väldigt lång tid och nja..så bra betalt har jag inte

Permalänk
Medlem

@Olsson80: tack för tipset, jag testar med Inkscape första veckan och skulle det ej fungera testar jag ditt tips.

Permalänk
Medlem

Jag brukar importera pdf till autocad, resultatet brukar blir väldigt bra vad gäller det geometriska. Gör ändringarna / tilläggen och plotta ut igen.
Om det nu är så att du har tillgång till CAD (vilket jag halvt förutsätter om du jobbar med bygglovsritningar)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om gratis är krav så kan du prova PDF-XChange Editor
https://www.tracker-software.com/product/downloads

Jag har bara provat Viewern men har kört Adobe Acrobat och Foxit i jobbet för att göra ändringar i PDFer, dessa är dock inte gratis.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icelane:

@Makzter: Jag får dessa underlag från andra aktörer och alltid i PDF, just nu sitter jag och konverterar dom men detta vill jag slippa.

Varför får du dom i pdf om du ska redigera dom? Har du frågat om du kan få dom i typ word?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Om du går från 2 timmar till 10 minuter när du utgår från PDF-filerna så är väl en betald licens av Acrobat Reader DC en välmotiverad kostnad?
Testa Pro versionen och om det funkar så köper du den, kostar bara 180kr/månad så det borde du tjäna in snabbt.

Permalänk
Medlem

https://www.cadstudion.se/bluebeam.html

Har inte använt det själv, kör endast med Autocad map 3d, men sett konsulter som haft det. Verkar smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag förstår Icelanes situation fullständigt och man får hantera det man får, från olika källor.

Det handlar inte om att kunna önska saker i avseende filformat eller kvalitet på underlagen från den som levererar, utan man får vara glad över det man över huvud taget får tag på alls!. dvs. köp läget och hantera det på bästa sätt.

Man kommer heller aldrig hitta ett program som kan hantera alla situationer bra, utan en bunt olika program att prova med och hitta någon som hanterar det bättre än de andra - sedan har man det där med filformats-export som kan kräva mer än en programs konvertering innan man får den formatet man vill ha...

Och som reda nämnt - inkscape har rättat många vektor-pdf som tex. från autocad med cyan och gula linjer på vitt papper och antingen är hårtunna linjer eller ritade med fetkrita så att tex. texter inte går alls läsa utan det är bara en stor blobb - de som exporterar från autocad kollar ofta inte vad de exporterar eller anpassar linjevidder efter pappret man skriver ut på.

Att tänka på - en del ritningar som är sönderhackade i små vektorbitar i samband med pdf-genereringen kan ha oerhört många vektorer som får inkscape i windows att krascha (dock är den väldigt bra på att rädda jobbet med fullt inläsbar fildump av jobbet efter kraschen och man kanske bara har tappa några få moment i hanteringen - det är många andra program som borde ta efter detta i den typen av felhantering) - prova då istället att köra jobbet under linux - det är mycket bättre minneshantering där än windows...

Inkscape är också hyffsat bra att hantera bitmappar (med Gimp som förberedande och tex klipper ut det som skall vara kvar och det som skall vara transparant aka alfakanal, vilket behålls om bilden sedan sparas i png-format) och tex. bara täcka delar i en bild noga utskuret i inkscape och samt att kunna göra dessa bilder delvis transparanta för tex. kalkeringsjobb) - men om släpper man sedan ned dessa halvtransparanta objekt i visio så blir det bara kacka av det då visio är enormt dålig på halvtransparanta objekt samt dess lagerhantering suger enormt...

Har använt mer än en gång att skärmskott från satellitbilder från googlemap mfl. källor över området man skall hantera - lagt in som bitmap i inkscape - gjort halvtransparant och kalkerat konturer, lägger in skalstock och GPS-positioner - i inkscape få till rätt skala och med detta också sedan kunna mäta längder (finns en funktion att mäta längd på ritade linjer) inte riktigt lika bekvämt som autocad men ändå! - för att vara opensource så är den väldigt bra på en del saker...

Autocad LT kan som sagt också importera pdf men ibland inte det bästa om det är blandat vektor och bitmap - man får kort sagt prova vilket program som löser uppgiften bäst, se om man kan konvertera mellan etc. (ibland fungerar 'klipp och klistra' mellan programmen bättre än någon version av programmen mellan sig 'kompatibla' filformat).

tex. Inkscape och Visio begriper inte på varandras SVG-format fast det skall vara en sk. standard men går helt ok att klippa och klista (ctrl-c, ctrl-v) grafiska objekt (ej text) mellan varandra och dessutom skalriktigt, ja så länge man inte har halvtransparanta objekt då till visio...

Autocad LT kan man prenumerera på och kostar typ 5000:- år och i företagssammanhang inga pengar. Men som sagt bara för att man har autocad LT så kommer man inte kunna lösa alla grejor där utan man behöver de andra programmen också ibland...