Råd mottages 5700XT Pulse

Permalänk
Medlem

Råd mottages 5700XT Pulse

Hej

Har en väldigt underligt problem med mitt helt nya 5700XT Pulse, när jag kör benchmark med Heaven så tickar den vackert upp till specade frekvenser både på minne och GPU men när jag startar spel så verkligen kryper den, Gpu:n går så lågt som 200Mhz och som max 1000Mhz men mestadels i de lägre spannet vilket gör att spelen bokstavligt talat kryper fram, han låser sig vid 30fps också vilket den inte gör i Heaven utan där är det full fart.
Hade ett RX580 innan som fungerade fint med samma konfig så det ända som jag ändrat är grafikkortet, provade att installera om adrenalin men det gav inget, skall man verkligen behöva om installera hela windows 10 när man byter från ett Amd kort till ett annat.
Är lite fundersam, om det är fel på kortet borden den ju inte fungera i Heaven heller eller tänker jag fel.
Tacksam för svar från någon kunnig där ute.

Permalänk
Medlem

Testa ändra fläktkurvan. Pulse har också dubbla bios. Vilken av dessa använder du? Övervaka temperaturer och fläkthastigheten och se om fläktarna verkligen snurrar då mjukvaran kan rapportera fel värden. Se denna recension för mer info.

Permalänk
Medlem

Absolut inga värmeproblem, ligger på 50 grader och puttrar, japp fläktarna fungerar så inget sådant heller, som sagt detta gäller så vitt jag ser bara spel inte när jag kör heaven då funkar allt som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawler:

Absolut inga värmeproblem, ligger på 50 grader och puttrar, japp fläktarna fungerar så inget sådant heller, som sagt detta gäller så vitt jag ser bara spel inte när jag kör heaven då funkar allt som det ska.

Ladda ner DDU. Gå in i felsäker läge och rensa gamla drivrutiner. Installera sedan nyaste igen. Kanske löser problemet. Nej, du ska inte behöva installera om hela W10.

Permalänk
Medlem

DDU hjälpte inte, och inte en ominstallation av windows men efter lite tänkande så bytte jag energiprofil från balanserat till prestanda och det verkar ha gjort något i alla fall, har provat på Farming simulator 19 och Eurotruck simulator 2 och nu ligger jag på stabila 60fps, FS19 kan dippa ibland till 53-55 men mer sällan. Det konstiga är att mitt gamla RX580 inte alls reagerade så här och då hade jag energiläge balanserat då med. Kör nu senaste versionen som kom ut igår av adrenalin och innan jag lämnar tillbaka detta kort måste jag testa lite mer med fler spel.
Jag börjar också misstänka att MSI afterburner visar falaktiga siffror för som sagt så ligger jag rätt stabilt på 60fps just nu men afterburner visar fortfarande klockhastighet på 200 till 900mhz, har väldigt svårt att tro att man skulle kunna hålla 60fps på FS19 med så låga tal, eller är det så att AMD:s nya kort mäter på något nytt vis eller vad får ni andra som också har 5700XT eftermarknadskort? FS19 värkar dock vara låst till 60fps men detta kort borde egentligen hålla den uppdateringen lätt men det kan ju vara svag programmering som ligger bakom dipparna emellanåt.
Vad tror ni gör att man får så konstiga siffror med Afterburner och finns det något annat program som lämpar sig bättre för Amd kort?