Permalänk
Medlem

Tangentbord med USB-ingångar

Är det bara jag som saknar USB-ingångar på tangentbord ?
Jag vet att vissa bildskärmar har eller har haft det, men det som borde vara mest tillgängligt är ju tangentbordet.
Många har sina datorer gömda under sitt skrivbord osv, så borde det ju vara så enkelt att koppla sin USB-sticka, kamera eller telefon till tangentbordet.

Eller har jag missat nåt ?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk

Finns gott om sådana, bara att börja läsa spec på tngt-borden. Ta logitechs G-serie tex.

Permalänk
Medlem

Jag har ett G11 och det har som sagt det.

Jag tycker inte att det passar för något man ofta kopplar dit/bort. Jag själv har åtminstone tangentbordet långt från bordskanten och rätt nära foten till skärmen. Dessutom med en spiralsladd-förlängning till hörlurarna liggandes längs med bakkanten på tangentbordet. Det blir för omständigt att använda dom så. Däremot har jag kopplat min mus till skrivbordet, då slipper jag en sladd som går ner bakom datorn.

För usb-minnen och liknande använder jag mycket hellre portarna på sidan av skärmen, en Dell U2410. Dom sitter mycket bättre till.

Prisjakt hittar 63 tangentbord med inbyggd usb-hubb. Så om man vill ha så finns det.

(Jag kom att tänka på en sak till, tangentbordet är anslutet till skärmen, i en port som sitter på undersidan av skärmen, Även det är rätt praktiskt.)

Permalänk
Medlem

Har ett razer lycosa som har det.

Permalänk
Medlem

Ok, tack för bra svar, jag har troligen varit för inrutat på Microsofts tgb ett bra tag, jag gillar deras ergonomiska tgb som f*n.
Är logitechs tbg bra ? Jag använder annars deras möss med glädje (numera G700 för spel), men har inte testat deras tgb.

Jag kopplar ofta in USB-stickor, oftast i jobb syfte, och tycker det börjar bli jobbigt att "leta" efter kontakter som jag inte ser (jag har ingen skärm med USB)

Iallfall, som ni säger finns det en hel det tgb som har USB, så jag får leta efter något som passar mig, om inte någon som spelar och programerar har ett bra tips att ge.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Medlem

Annars kanske en usb-förlängningskabel blir bra? Jag har en jag fick med min D-Link usb>wireless-adapter. Den är kanske 1,5m och slutar i en klump med en vikt i och en usb-port rakt upp. Den står stadigt på ett skrivbord.

Ett tredje alternativ är ju annars en lös usb-hubb.

Permalänk
Medlem

Finns annars på många high-end skärmar - båda mina har fyra USB-portar vardera.

Permalänk

Problemet med just tangentbord är väl att om du vill att hubben ska drivas av samma sladd som själva tangentbordet (d.v.s. en sladd som du kopplar in till datorn för både hubb+tangentbord) så innebär det oftast att hubben ger USB 1.1 och inte 2.0 (antar att bandbredden inte räcker till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Annars kanske en usb-förlängningskabel blir bra? Jag har en jag fick med min D-Link usb>wireless-adapter. Den är kanske 1,5m och slutar i en klump med en vikt i och en usb-port rakt upp. Den står stadigt på ett skrivbord.

Ett tredje alternativ är ju annars en lös usb-hubb.

Ja det är så länge dom bästa alternativ som jag har att gå på.
Jag har t.o.m. skapat en egen fläktkontoller som jag satt på skrivbordet pga att jag inte vill sträcka mig ner till datorn (lat ? kanske lol).
Antingen blir det en USB-hub/förläning eller så bygger jag på min nuvarande fläktkontroller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Problemet med just tangentbord är väl att om du vill att hubben ska drivas av samma sladd som själva tangentbordet (d.v.s. en sladd som du kopplar in till datorn för både hubb+tangentbord) så innebär det oftast att hubben ger USB 1.1 och inte 2.0 (antar att bandbredden inte räcker till).

För mig skulle det dock inte spela någon roll med t.ex. 2 USB kablar ifrån tgb till datorn.
Nu vet jag inte hur dom tgb som har USB-ingångar fixar det, det kanske någon kan svara på som har USB på tangentbordet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadFred:

För mig skulle det dock inte spela någon roll med t.ex. 2 USB kablar ifrån tgb till datorn.
Nu vet jag inte hur dom tgb som har USB-ingångar fixar det, det kanske någon kan svara på som har USB på tangentbordet.

Mac-tangentborden kör en inbyggd hubb, tror den klarar USB 2.0 men stoppar du i något som kräver för mycket ström så fungerar inte det(den tar bara ström från en usb-kontakt).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Gammal tråd, men tänkte kolla status på detta. Försöker finna tgb med Usb hub inbyggt men jag tycker jag ser dåligt med alternativ på sådant. Har idag ett g15 och vill ha liknande med usb uttag på tgb men inte ens Logitechs G serie verkar ha det inbyggt längre.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ