Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Nej, det är inte ett måste att ha minnena i samma hastighet, däremot så förändras IPC med minneshastighet.
Som jag redan sagt hade jag helst sett fler tester med olika minneshastigheter;
tex en nivå "garanterad" den som sweclockers kör nu, där man testar i intels/AMDs speccade hastighet
En nivå kallad "normal" som är baserad på rimliga hastigheter i byggen med processorn, ca 3000/3200 idag skulle jag tro
Samt en "MAX" där man antingen kör så snabbt som möjliga kit, eller så snabbt man kan med "normala" stickor (B-die, etc). typ 3600/3800 eller högre (utan aktiv kylning på minnena).

Det är en garanti med 3200MT/s (det förutsätter dock att minnena också ska klara hastigheten), Boosten är på inget sätt garanterad av AMD då den anges som "maximum boost frequency", det är ett "upp till" värde som är beroende av ett flertal faktorer.
Vad är det du menar är godtyckligt med när man ska följa standarder och specs?

Var just det jag ville belysa innan. Det SweClockers nu gör är ju ändå inte en garanterad hastighet då man enbart håller sig inom specificerad frekvens, men man kör utanför specifikation på timings och spänning.

Om du tar DDR4 3200 MT/s som har spänning och CAS inom JEDEC specifikation är jag väldigt nära 100 % säker att inte ett enda 8000/9000-serie Intelsystem kommer misslyckas köra dessa.

Tar du däremot DDR3 3200 MT/s med väldigt lång CAS och krav på 1,35 V är jag definitivt 100 % säker att det finns en lång rad Ryzen-3000 system som inte kommer fungera.

Poäng? Är lite konstigt att hålla sig inom specifikation i en dimension med motiveringen "vi vill köra stock" när man struntar i andra som även den kan orsaka instabilitet och det är inget man kan förvänta sig täckas av garanti då det teknisk sett är "överklockning".

Då det inte är realistiskt för teknikwebbplatserna att testa en lång rad konfigurationer och "normalfallet" för RAM är att de flesta (framförallt de som läser SweClockers) inte kör RAM enligt JEDEC känns det betydligt vettigare att bara säga: vi kör den RAM-hastighet som i någon mån är "mainstream" för respektive CPU.

Skrivet av Ratatosk:

120 vs 170 gäller väl Fallout 4?
Även om du bara spelar Fallout 4, kanske andra vill spela andra spel.
Ja Intel 9700k presterar något bättre än AMD 3800x i de flesta spel, men överdriv inte, genom att plocka russinen ur kakan.

edit
Jag har full förtåelse för att lasseTM inte vill slösa bort sin tid, med att se på någon astråkig youtuber i en halvtimme, det vill inte jag heller, vill personen i fråga nå ut med sitt budskap till mig, får denne skriva ned det.

Är också en som föredrar text över videon, gillar därför samarbetet mellan HardwareUnboxed och TechSpot. De flesta tester postas på båda platserna, HU i videoform medan TS har exakt samma innehåll i textformat.

Fast har inte det relevanta delar ur Eurogamers video nu listas i textform denna tråd tillräckligt för att man kan skippa titta på den?

Och håller med om att de >40 % fördel som Fallout 4 uppvisar är helt klart ett avvikande värde. Men man ska inte heller förminska fördelen i7-9700K har i spel. Tar vi två exempel, 1920x1080 "ultra", från SweClockers Ryzen 3700X så ser man att i7-9700K ändå har 13 % högre lägsta FPS i BFV medan fördelen är 20 % i Far Cry: ND.

Värt att notera att detta är när i7-9700K dels är utrustad med långsammare RAM och SweClockers (likt flera andra, t.ex. TechPowerUp) egentligen trycker ned prestanda på Intel-plattformen i en missriktad omtanke att köra "inom specifikation". D.v.s. man kör med låst strömbudget på ett moderkort som inte alls behöver detta.

Noterade att mitt första inlägg på SweClockers handlade om TDP... Idag är just den frågan mer svårgreppbar än någonsin. 95 W TDP för 9000-serien betyder enbart: Intel garanterar att CPUn fungerar helt korrekt om man har minst 95 W kylning, ett moderkort kapabelt att leverera minst 95 W samt en inställning på ett värde som kallas Tau som matchar moderkortets kapacitet.

"Upplåst strömbudget" betyder i praktiken att Tau sätts till oändligheten, något som Intel explicit verifierar och det är helt inom specifikation att köra så

Klicka för mer information

Ian Cutress: One of the things we’ve seen with the parts that we review is that we’re taking consumer or workstation level motherboards from the likes of ASUS, ASRock, and such, and they are implementing their own values for that PL2 limit and also the turbo window – they might be pushing these values up until the maximum they can go, such as a (maximum) limit of 999 W for 4096 seconds. From your opinion, does this distort how we do reviews because it necessarily means that they are running out of Intel defined spec?

Guy Therien: Even with those values, you're not running out of spec, I want to make very clear – you’re running in spec, but you are getting higher turbo duration.

We’re going to be very crisp in our definition of what the difference between in-spec and out-of-spec is. There is an overclocking 'bit'/flag on our processors. Any change that requires you to set that overclocking bit to enable overclocking is considered out-of-spec operation. So if the motherboard manufacturer leaves a processor with its regular turbo values, but states that the power limit is 999W, that does not require a change in the overclocking bit, so it is in-spec.

Visa mer

Nu lär just 9700K inte så någon större skillnad i just spelprestanda vare sig man kör med låst eller upplåst strömbudget. Men tror nog mycket av förklaringen i att 9700K i flera lägen slår 9900K kommer av att den senare oftare begränsas av en låst 95 W strömbudget.

Men varför fortsätta slå på en vid det här laget tvärdö häst? Om det enda man bryr sig om är spelprestanda och man inte är nära nog 100 % GPU-bunden (som är fallet i de flesta spel Phoronix testade...) är Intels 9000-serie ett bättre val än AMDs 3000-serie.

Omvända gäller inom andra områden! Det som är riktigt kul nu är att AMD är tillbaka i matchen igen, finns en rad saker där de är bästa val (i bemärkelsen: snabbaste mainstream CPU, pris ignorerat)!

Gör man flera saker får man prioritera vad som är viktigast. Använder min 3900X primärt som byggserver, men kör också en hel del beräkningsprogram på den. Kikar man på den icke GPU bundna delen av Phoronix tester ser man att 3900X är den bättre CPU för just kompilering medan 9900K är snabbare på program som Matlab/Octave/R.

Då jag prioriterar prestanda som byggserver högre än prestanda som matris-tuggare (kör en hel del R, men även lite Octave till och från) så blir 3900X det bättre valet för just mig. Till grabben som bara bryr sig om spelprestanda lär det i stället bli en Comet Lake uppgradering!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om jag kollar igenom testerna som sweclockers har gjort, så är skillnaden väldigt sällan över 10% i FPS. Speciellt inte i högre upplösningar. Det är klart att vissa spel visar upp edgecases. Precis som att 3900X vinner i CSGO. Eftersom 9900k generellt uppvisar ett övertag på 5-10%, så måste det betyda att t.ex CSGO viker sig från mängden när det gäller hur det är byggt.

Nu har jag bara skummat dina inlägg för du verkar vara lite inbiten i ditt märke (när du anklagar andra för att jobba på AMD bara för att de har en annan åsikt än dig). Men du verkar säga att Intel är bättre än AMD i ALLA FALL baserat på något resultat som du sett någonstans. Det är som att säga att alla får narkolepsi av vaccinering när det bara är en av miljoner som fått det.

Att 3900x vinner i cs:go i sweclockers test beror kanske på att minnet körs i 3200 på 3900x och minnet på 9900k 2666. Det handlar om såpass många fps att minnet kanske gör större skillnad där än i de andra testen. Eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ClintBeastwood:

Att 3900x vinner i cs:go i sweclockers test beror kanske på att minnet körs i 3200 på 3900x och minnet på 9900k 2666. Det handlar om såpass många fps att minnet kanske gör större skillnad där än i de andra testen. Eller är jag ute och cyklar?

Kollar du Eurogamer videon "som är för lång för att tittas på" så ser du att de också testar CS:GO, men alla CPUer kör lika snabbt RAM (DDR4-3600). I det läget blir Intel snabbast.

Den informationen finns förövrigt redan som textform i denna tråd

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

En gamer är nog mest intresserad av IPS skulle jag tro, och där är tyvärr Intel rätt så överlägsna i det mesta (20% är överlägset för mig), men framför allt multiplayer med mycket folk. Även med en 9700k i 5ghz så kan ofta minneprestanda skalera vidare långt över PC4000 också. Även här ligger Intel långt före tack vare latens mot R3000. Minnelatensen hos Ryzen är helt tragisk. Om det finns något som skulle kunna kallas IPS på minne mellan cpuer så är det faktist sämre prestanda med en Ryzen 3000 och PC5000 på minne än 9700k med PC4000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Vaddå inte bevisat? Gav dig ett direkt citat från DF. Gav dig en video på 30minuter där de utförligt förklarar typ allt.
Strawman eller?
Jobbar du för AMD eftersom du är såkallat "hellbent" på att försvara deras namn? Känns som att du personligen tar illa upp.

"Några extra"
120 -> 170 är betydligt mer än "några extra" framförallt om man har en 144, 165 eller 240hz skärm.
9900K kan kylas av en D15S (med bara EN fläkt!) i 5ghz. Så vet inte vad du pratar om.

Men då bör man väl mäta i 1mhz istället för 4ghz? Om nu inte klockhastigheten har någon påverkan på IPC.

Fast jag har redan påvisat att det är en dåligt gjord review eftersom du inte vet vad de använder för hårdvara och man ska inte förlita sig på en review utan kolla på flertalet.
Mätvärdena kan säkert vara korrekta men har du inte samma förutsättningar för båda systemen så är det inte bra resultat du får och eftersom vi inte vet något om dessa parametrar så hade jag bortsett från denna review.

Och nej jag jobbar snarare för Intel just nu, jag har ca 6,9% mer aktier i Intel atm kontra AMD så mina pengar jobbar faktiskt 6,9% mer åt Intel än åt AMD med kursen just nu.
Snarare du som är en fanboy som försöker jobba åt Intel men är dålig på det.

Jag har hela tiden skrivit att det var 11,5% skillnad i pris för några dagar sedan.
Är 9700K 11,5% snabbare eller mer i de spel du ska spela köp 9700K annars är AMD bättre på pappret.
Ska du dock ha datorn i ett par år framöver är med väldigt stor SANNOLIKHET AMD paketet en bättre investering, spel och program tenderar till att gå mot flera trådar och det är klart att du inte kommer se 100% bättre prestanda men som jag skrev innan så brukar HT/SMP ge 20-25% bättre prestanda när du belastar alla kärnor till max, det kan dock vara en nackdel idag men som tur är går det ju att stänga av HT/SMP på de processorer som har denna funktion. Som jag länkade en video innan där man jämför en 4970K och en 4670K i samma frekvens.

Det fanns dom som hävdade att Q6600 var ett dåligt köp jämfört med E8400 back in the days och E8400 var det bättre valet när den kom, men något år senare valde näst intill alla Q6600 eftersom kärnorna började göra nytta.

Sedan har mina uppsatser till inlägg som gått ut på att försöka undervisa dig i de felaktigheter du sprider här på forumet och det är ju jäkligt dumt om du fortsätter sprida faktafel, någon kanske läser dina inlägg och tror att du har rätt. Det är ju bättre om folk som läser detta forum lär sig korrekta faktatermer.

Du kan mäta IPC vid 1MHz om du vill men allt i en dator är inte helt linjärt, men inom rimliga gränser kan man betrakta det som linjärt.
Om det nu skiljer 0,1% i IPC tex mellan 5GHz och 3GHz på en cpu så skulle de flesta acceptera denna förlust och kalla det mätfel eller mätosäkerhet.
Men börjar du komma ner till 1MHz så kan det hända lite funky grejer som sagt.

Du skulle generellt kunna köra din cpu X i 5GHz mäta prestandan dela med Hz sedan multiplicera med SGD och få ut IPC mellan 2 processorer. Anledningen till att man inte gör det är att det blir mycket jobbigare för författaren att göra denna åtgärd istället för att klocka ner en CPU till SGD köra båda i samma frekvens och sedan skriva resultatet eftersom man då även tagit bort risken för räknefel.

Sweclockers kör med 2,8GHz eftersom de "alltid" har gjort det och då kan man jämföra en CPU som är 10 år gammal med en modern.
Man vill hela tiden hitta SGD men har man hållt på i 10 år så var det kanske 2,8GHz och då är det ju skönt att fortsätta med denna siffra.

Jag hävdar fortfarande att är 9700K 11,5% bättre i de spel du ska spela köp Intel och om du tänker kortsiktigt 1-2år.
Ska du ha din dator i mer än 2 år bör AMD vara alternativet samt om inte Intel är över 11,5% snabbare i ditt spel.
Sedan måste man även ta hänsyn till grafikkortet som används, kör du 2080TI så ser du ju större skillnad men köper du ett 2070 eller ett 2080 så blir det ännu svårare att motivera Intel.

Om du tycker att jag jobbar för AMD så får det vara men jag säger bara att det skiljer 11,5% i pris då bör man förvänta sig samma prestandapåslag annars betalar du ju mer och får mindre per betald kr.

EDIT: SGD står för "Största gemensamma delare"

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att 3900x vinner i cs:go i sweclockers test beror kanske på att minnet körs i 3200 på 3900x och minnet på 9900k 2666. Det handlar om såpass många fps att minnet kanske gör större skillnad där än i de andra testen. Eller är jag ute och cyklar?

Det är inte relevant för mitt argument. Du kanske tror att jag argumenter för att 3900X är bättre i alla spel? Vad var mitt argument egentligen? Handlade det inte om att exkludera edgecases som CSGO var.

Hade sweclockers olika minneskonfigurationer för varje spel eller var de samma för allihopa? Det är det enda fallet då man inte kan kalla det för ett edgecase / anomali.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Men då bör man väl mäta i 1mhz istället för 4ghz? Om nu inte klockhastigheten har någon påverkan på IPC.

Ganska bra timing, men sweclockers postade precis en video som förklarar det för dig:
https://www.sweclockers.com/nyhet/28301-klockfrekvens-ar-inte...

Nästan som om de övervakar denna tråden!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är inte relevant för mitt argument. Du kanske tror att jag argumenter för att 3900X är bättre i alla spel? Vad var mitt argument egentligen? Handlade det inte om att exkludera edgecases som CSGO var.

Hade sweclockers olika minneskonfigurationer för varje spel eller var de samma för allihopa? Det är det enda fallet då man inte kan kalla det för ett edgecase / anomali.

Jag argumenterar inte emot dig utan försökte mig på en förklaring på varför det är "edge case". Sweclockers körde med samma minnesfrekvens på alla test beroende på processor men att just det sticker ut kanske beror på just minnesfrekvens och så hög fps som det skiter ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag argumenterar inte emot dig utan försökte mig på en förklaring på varför det är "edge case". Sweclockers körde med samma minnesfrekvens på alla test beroende på processor men att just det sticker ut kanske beror på just minnesfrekvens och så hög fps som det skiter ut.

Jag *tycker* att det är en anomali eftersom det avviker från trenden i de andra 5 speltesten med samma konfiguration. Det är större sannolikhet att trenden som uppvisas i de andra spelen är den som kommer att råda när det kommer till spel som inte är med i testet än att de kommer följa den trenden som man ser i CSGO.

Utifrån det så man skulle ha en förenkling/schablon att Intel slår AMD med 5-15% i max FPS, rent generellt.

Herrn som jag argumenterade med drog upp något extremt egdecase (FUD) och det är det jag argumenterade emot.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Fast jag har redan påvisat att det är en dåligt gjord review eftersom du inte vet vad de använder för hårdvara och man ska inte förlita sig på en review utan kolla på flertalet.
Mätvärdena kan säkert vara korrekta men har du inte samma förutsättningar för båda systemen så är det inte bra resultat du får och eftersom vi inte vet något om dessa parametrar så hade jag bortsett från denna review.

Och nej jag jobbar snarare för Intel just nu, jag har ca 6,9% mer aktier i Intel atm kontra AMD så mina pengar jobbar faktiskt 6,9% mer åt Intel än åt AMD med kursen just nu.
Snarare du som är en fanboy som försöker jobba åt Intel men är dålig på det.

Jag har hela tiden skrivit att det var 11,5% skillnad i pris för några dagar sedan.
Är 9700K 11,5% snabbare eller mer i de spel du ska spela köp 9700K annars är AMD bättre på pappret.
Ska du dock ha datorn i ett par år framöver är med väldigt stor SANNOLIKHET AMD paketet en bättre investering, spel och program tenderar till att gå mot flera trådar och det är klart att du inte kommer se 100% bättre prestanda men som jag skrev innan så brukar HT/SMP ge 20-25% bättre prestanda när du belastar alla kärnor till max, det kan dock vara en nackdel idag men som tur är går det ju att stänga av HT/SMP på de processorer som har denna funktion. Som jag länkade en video innan där man jämför en 4970K och en 4670K i samma frekvens.

Det fanns dom som hävdade att Q6600 var ett dåligt köp jämfört med E8400 back in the days och E8400 var det bättre valet när den kom, men något år senare valde näst intill alla Q6600 eftersom kärnorna började göra nytta.

Sedan har mina uppsatser till inlägg som gått ut på att försöka undervisa dig i de felaktigheter du sprider här på forumet och det är ju jäkligt dumt om du fortsätter sprida faktafel, någon kanske läser dina inlägg och tror att du har rätt. Det är ju bättre om folk som läser detta forum lär sig korrekta faktatermer.

Du kan mäta IPC vid 1MHz om du vill men allt i en dator är inte helt linjärt, men inom rimliga gränser kan man betrakta det som linjärt.
Om det nu skiljer 0,1% i IPC tex mellan 5GHz och 3GHz på en cpu så skulle de flesta acceptera denna förlust och kalla det mätfel eller mätosäkerhet.
Men börjar du komma ner till 1MHz så kan det hända lite funky grejer som sagt.

Du skulle generellt kunna köra din cpu X i 5GHz mäta prestandan dela med Hz sedan multiplicera med SGD och få ut IPC mellan 2 processorer. Anledningen till att man inte gör det är att det blir mycket jobbigare för författaren att göra denna åtgärd istället för att klocka ner en CPU till SGD köra båda i samma frekvens och sedan skriva resultatet eftersom man då även tagit bort risken för räknefel.

Sweclockers kör med 2,8GHz eftersom de "alltid" har gjort det och då kan man jämföra en CPU som är 10 år gammal med en modern.
Man vill hela tiden hitta SGD men har man hållt på i 10 år så var det kanske 2,8GHz och då är det ju skönt att fortsätta med denna siffra.

Jag hävdar fortfarande att är 9700K 11,5% bättre i de spel du ska spela köp Intel och om du tänker kortsiktigt 1-2år.
Ska du ha din dator i mer än 2 år bör AMD vara alternativet samt om inte Intel är över 11,5% snabbare i ditt spel.
Sedan måste man även ta hänsyn till grafikkortet som används, kör du 2080TI så ser du ju större skillnad men köper du ett 2070 eller ett 2080 så blir det ännu svårare att motivera Intel.

Om du tycker att jag jobbar för AMD så får det vara men jag säger bara att det skiljer 11,5% i pris då bör man förvänta sig samma prestandapåslag annars betalar du ju mer och får mindre per betald kr.

EDIT: SGD står för "Största gemensamma delare"

Varför skulle AMD vara bättre än en Intel? Både 3800X och 9900K har HT.
Varför skulle helt plötsligt spelutvecklare bry sig mer om AMD än Intel när det gäller speloptimering?

Lol.

Det står vad de använder i artikeln på eurogamer.

Och du hakar upp dig på 9700k hela tiden.

Du orkar inte ens kika igenom en 30 minuters video, sammanlagt har du nog lagt mer än 30min på att skriva dessa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Varför skulle AMD vara bättre än en Intel? Både 3800X och 9900K har HT.
Varför skulle helt plötsligt spelutvecklare bry sig mer om AMD än Intel när det gäller speloptimering?

Lol.

Det står vad de använder i artikeln på eurogamer.

Och du hakar upp dig på 9700k hela tiden.

Du orkar inte ens kika igenom en 30 minuters video, sammanlagt har du nog lagt mer än 30min på att skriva dessa inlägg.

Rubruken i tråden heter "3800x vs i7 9700k för gaming?"
Jag hakar därför upp mig på 9700K eftersom det är den som diskuteras kontra 3700X eller 3800X(3800 anser jag vara överprisad).
Spelutvecklare gynnar inte AMD men eftersom BÅDE Intel och AMD tenderar till att gå mot flera trådar just nu lär spelutvecklare också försöka göra det. Visst är det ingen enkel process men man gör vad man kan just nu.

Varför ska jag titta på en meningslös video i 30 minuter som inte visar har man har gjort sin benchmark?
Lite som att säga att en Lastbil är snabbare än en Ferarri FXX men jag tänker inte berätta när/var/hur eller vad vi använde för testfall.
En seriös review listar vilken hårdvara som har används och vilka hastigheter man kör på ram och cpu.

En lastbil är faktiskt snabbare än valfri Ferarri på att flytta ett släp på som väger 200 Ton 15m men vem har nytta av den informationen?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Om man ska gå på vanliga användares benchmarks så är det inte så jäkla stor skillnad mellan dem

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Om man ska gå på vanliga användares benchmarks så är det inte så jäkla stor skillnad mellan dem

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-9700K-vs-...

Varför lägga vikt på syntetiska tester när vi har massa av data från riktiga speltester?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför lägga vikt på syntetiska tester när vi har massa av data från riktiga speltester?

Exakt, vi vet redan att vid 1440p och över med icke high end grafikkort är skillnaden helt försumbar.

Vid 1080p eller med 2080Ti är Intel snabbare i dom flesta spel, beror helt på användarscenario.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lasseTM:

Rubruken i tråden heter "3800x vs i7 9700k för gaming?"
Jag hakar därför upp mig på 9700K eftersom det är den som diskuteras kontra 3700X eller 3800X(3800 anser jag vara överprisad).
Spelutvecklare gynnar inte AMD men eftersom BÅDE Intel och AMD tenderar till att gå mot flera trådar just nu lär spelutvecklare också försöka göra det. Visst är det ingen enkel process men man gör vad man kan just nu.

Varför ska jag titta på en meningslös video i 30 minuter som inte visar har man har gjort sin benchmark?
Lite som att säga att en Lastbil är snabbare än en Ferarri FXX men jag tänker inte berätta när/var/hur eller vad vi använde för testfall.
En seriös review listar vilken hårdvara som har används och vilka hastigheter man kör på ram och cpu.

En lastbil är faktiskt snabbare än valfri Ferarri på att flytta ett släp på som väger 200 Ton 15m men vem har nytta av den informationen?

Det står liksom i artikeln, som jag redan sagt, vad de använder. Vad är problemet?

Meningslös? Då kan man ju säga att Sweclockers recensioner är meningslösa också, för de nämner ju inte all information om tidigare hårdvara vad som använts och i vilka kombinationer! !?!??!?!

Permalänk
Medlem

Så mycket argumentering över något som är glasklart
Spel? i7 9700K ger mer bang for the buck och högre prestanda än hela Ryzen lineupen.
Spel + streaming? 3800X ger mer bang for the buck och högre prestanda. (3700X med)

Båda alternativen bör köras med 3600Mhz minnen

Speldesign ändras inte på månader eller år, de ändras med iterationer av spelmotorer. Dagens optimering kommer vara optimeringen som gäller om 3 år med. Prestandagapet mellan produkter kommer fortsätta vara densamma. Om 4-5 år kan arkitektur skillnader samt optimerings-ändringar vara relevanta. Vilket kan potentiellt utjämna prestandaskillnaden i vissa spel. Historiskt är detta ej sant för CPU'er, enbart GPU'er. Skulle det hända skulle det vara första gången i PC'ns historia.

Ska du köpa en dator för att använda den om 4-5 år eller nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HitGirls:

Det står liksom i artikeln, som jag redan sagt, vad de använder. Vad är problemet?

Meningslös? Då kan man ju säga att Sweclockers recensioner är meningslösa också, för de nämner ju inte all information om tidigare hårdvara vad som använts och i vilka kombinationer! !?!??!?!

Det nämns visst
https://www.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så mycket argumentering över något som är glasklart
Spel? i7 9700K ger mer bang for the buck och högre prestanda än hela Ryzen lineupen.
Spel + streaming? 3800X ger mer bang for the buck och högre prestanda. (3700X med)

Det gäller ju bara ifall du har ett av de absolut bästa grafikkorten i en väldigt låg upplösning. Annars så gäller:
Spel: Same same, några få försumbara procent hit och dit.
Annat: Ryzen
Spel + annat på samma gång: Ryzen

Utifrån det så finns det bara en vinnare.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Alla upplösningar, vill du vara ignorant så titta bara på 4K resultat. Vill du vara icke ignorant och faktiskt framtidssäkra spelprestandan, titta på 720 och 1080P resultaten där grafikkortet inte flaskhalsar. Ett Ryzen bygge kommer flaskhalsa grafikkort med högre prestanda än 2080Ti, det gör det redan, ett Ryzen system kommer vara utdaterat mycket snabbare än de topp-presterande CPU'erna i 720P och 1080P testerna.

Det är därför man testar i 720P och 1080P.

Tycker man att Ryzen är en vinnare för spel är man helt enkelt oinformerad som konsument och förstår inte datan som testerna visar. 2560x1440 blir nya standardupplösningen som kommer vara i 10~ år eller så med. Och även i den upplösningen utpresterar Intel hela Ryzen lineupen.

"Spel + annat på samma gång: Ryzen"
100% falskt och bevisar att du är oinformerad. https://www.youtube.com/watch?v=yVIRzpg2848 . Även det har blivit testat.
Om du spelar samtidigt som du encodar en film javisst, men varför gör du det? Det måste vara något extremt CPU intensivt, och det enda relevant till spel är just Streaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför lägga vikt på syntetiska tester när vi har massa av data från riktiga speltester?

Jag föredrar att titta på data från olika håll, dessto större bas med poäng dessto mer träffsäker är den. Om man tar en specifik review så är det unikt för det systemet och hårdvaran. Det visar den största potentialen. När du har många mätpunkter från "gemene man" så visar det hur det presterar ute i junglen, vilket också är signifikant i mina ögon.

Varför är det inte viktigt för dig med många mätpunkter?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

"Spel + annat på samma gång: Ryzen"
100% falskt och bevisar att du är oinformerad. https://www.youtube.com/watch?v=yVIRzpg2848 . Även det har blivit testat.

Så du gillar att köra lite personliga påhopp / ad hominem attacker. Härligt! Då kör vi på den tonen!

Varför skickar du en video som jämför G4560 & R3 1200? Det är ju processorer för 700kr. Nu snackar vi "top of the line" som inte alls har samma begränsningar och där man kan lägga ut saker på fler trådar. Vi snackar om 3800X och 9700K?

Om man är flink så använder man processlasso för att flytta ut program till andra kärnor och sätter spelen på vissa kärnor.

Skrivet av str8forthakill:

@kelthar:
Alla upplösningar, vill du vara ignorant så titta bara på 4K resultat. Vill du vara icke ignorant och faktiskt framtidssäkra spelprestandan, titta på 720 och 1080P resultaten där grafikkortet inte flaskhalsar. Ett Ryzen bygge kommer flaskhalsa grafikkort med högre prestanda än 2080Ti, det gör det redan, ett Ryzen system kommer vara utdaterat mycket snabbare än de topp-presterande CPU'erna i 720P och 1080P testerna.

Det är därför man testar i 720P och 1080P.

Alla spel jag spelar så flaskar grafikkortet, även om jag kör low-medium. På mitt 2080.

Det är väldigt sällan jag ligger på konstanta 144Hz@1440p. 720P är intressant som en datapunkt, men inte så mycket för verkligheten. 720P pcmr eller? Vem ... fan ... kör ... 720P. 1080P däremot, det finns en hel del som fortfarande har kvar sina gamla skärmar / grafikkort.

Men varför kör inte alla högre upplösningar? Jo, för att grafikkorten är flaskhalsen, inte CPU:erna. Annars hade vi alla kört 4k, om vi hade kunnat på tillräckliga FPS.

Om vi ska snacka utdaterat så kan vi ju kanske nämna att 9700K är en 14nm CPU, på en sleten utdaterad socket, från 2018. Spindelväv.

Man kan ju också kolla på riktig prestanda! Bara kolla alla resultat i GB5, samma prestanda eller bättre i SC och 25% högre i MC. Skulle du kalla lägre prestanda för framtidssäkert.

Som krydda på moset så har Intel dessutom "rövknullat" sina kunder genom att ta bort ta bort HT från allt utom 9700K, bara därför att. Jag gillar inte riktigt att bli det, men det är så olika vad man tycker om.

Skrivet av str8forthakill:

Tycker man att Ryzen är en vinnare för spel är man helt enkelt oinformerad som konsument och förstår inte datan som testerna visar. 2560x1440 blir nya standardupplösningen som kommer vara i 10~ år eller så med. Och även i den upplösningen utpresterar Intel hela Ryzen lineupen.

Ja, med några gulliga få procent. Allt annat äger 3800X mot den förra årets 9700K. Fast vad är alternativet, nästa 14nm serie från Intel? Gårdagens pommes frittes mot dagens lökringar.

Alla benchmarks som är gjorda med Ryzen är gjorda med deras BIOS som har haft problem. Vi får se hur framtiden ser ut. Där lär inte bli några förbättringar i Intels BIOS i alla fall, de enda ändringarna som kommer med dem är prestandaförluster för deras säkerhetsbrister. Det är en sak som är säker.

Och för att avsluta, multicoreoptimeringen började för flera år sedan i spelmotorerna. Frukterna har redan kommit i några av dem och de kommer nog inte bli färre med tiden.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar för att det fanns inga mätbara skillnader med cpu'er över den lägsta prestandaklassen som existerar för 'multitasking', även i worst case scenario.

Faktan ligger på bordet, på testerna, testresultaten. Du kan feltolka hur du vill privat, men ljug inte om prestanda när du rekommenderar delar. Så blir folk missnöjda med ett märke och de förlorar en kund för livet.

Ett i7 9700k system ger högre prestanda till en lägre ellet samma prislapp. Det går inte att komma runt det. Och prestandagapet kommer att öka med tid när grafikkort blir snabbare. Framtidssäkra är inget system just nu, frågan är hur ddr5 kommer påverka prestanda, då många spel gillar snabbare minne nuförtiden.

I dagsläget är i7 9700k prestandakungen för spel, säger någon något annat har de faktuellt fel. Sprid fakta, inte åsikter om kompromisser i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Nu tillför jag ingenting, men jäklar vilken pajkastning de vart i denna tråd!

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@kelthar för att det fanns inga mätbara skillnader med cpu'er över den lägsta prestandaklassen som existerar för 'multitasking', även i worst case scenario.

Faktan ligger på bordet, på testerna, testresultaten. Du kan feltolka hur du vill privat, men ljug inte om prestanda när du rekommenderar delar. Så blir folk missnöjda med ett märke och de förlorar en kund för livet.

Ett i7 9700k system ger högre prestanda till en lägre ellet samma prislapp. Det går inte att komma runt det. Och prestandagapet kommer att öka med tid när grafikkort blir snabbare. Framtidssäkra är inget system just nu, frågan är hur ddr5 kommer påverka prestanda, då många spel gillar snabbare minne nuförtiden.

I dagsläget är i7 9700k prestandakungen för spel, säger någon något annat har de faktuellt fel. Sprid fakta, inte åsikter om kompromisser i prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag får be så mycket om ursäkt nu, för jag tänker faktiskt skicka RELEVANT FAKTA. Jag kommer inte att FUD:a med saker som verkar relevanta, men inte är det. Men det är exakt vad du gör.

9700k är "a stuttering mess".

I denna videon visar de faktiskt det som vi talar om, inte en lowtier CPU för 700kr. Lo and behold, 9700K och streaming med OBS!
https://www.youtube.com/watch?v=h8dv0LT06qU&t=3m50s

Hur kan det vara så att det är så stor skillnad mellan 9700k och 9900k när det gäller frametimes? .... Vi återkommer till det som jag sa innan. HT... Här visar vi hur Intel rövknullade konsumentera med något som AMD ger till alla processorer. Och här ser vi att det faktiskt gör skillnad. STOR skillnad.

Så kom inte och säg att jag ljuger, när det är DU som står för alla osanningar och vilseleder konsumenter. 9700K är en riktig skitprocessor för streaming. 8c/16t funkar bra, men inte 8c/8t.

Skrivet av HC-8315:

Nu tillför jag ingenting, men jäklar vilken pajkastning de vart i denna tråd!

Ja, är det inte härligt! ... Jag tycker att du tillför mycket! Alltid bra att ta ett steg tillbaka till en metanivå och omvärdera vad man håller på med. Jag är så långt nedgrävd i min grop att jag lika bra kan fortsätta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så mycket argumentering över något som är glasklart
Spel? i7 9700K ger mer bang for the buck och högre prestanda än hela Ryzen lineupen.
Spel + streaming? 3800X ger mer bang for the buck och högre prestanda. (3700X med)

Båda alternativen bör köras med 3600Mhz minnen

Speldesign ändras inte på månader eller år, de ändras med iterationer av spelmotorer. Dagens optimering kommer vara optimeringen som gäller om 3 år med. Prestandagapet mellan produkter kommer fortsätta vara densamma. Om 4-5 år kan arkitektur skillnader samt optimerings-ändringar vara relevanta. Vilket kan potentiellt utjämna prestandaskillnaden i vissa spel. Historiskt är detta ej sant för CPU'er, enbart GPU'er. Skulle det hända skulle det vara första gången i PC'ns historia.

Ska du köpa en dator för att använda den om 4-5 år eller nu?

Skrivet av str8forthakill:

@kelthar:
Alla upplösningar, vill du vara ignorant så titta bara på 4K resultat. Vill du vara icke ignorant och faktiskt framtidssäkra spelprestandan, titta på 720 och 1080P resultaten där grafikkortet inte flaskhalsar. Ett Ryzen bygge kommer flaskhalsa grafikkort med högre prestanda än 2080Ti, det gör det redan, ett Ryzen system kommer vara utdaterat mycket snabbare än de topp-presterande CPU'erna i 720P och 1080P testerna.

Det är därför man testar i 720P och 1080P.

Tycker man att Ryzen är en vinnare för spel är man helt enkelt oinformerad som konsument och förstår inte datan som testerna visar. 2560x1440 blir nya standardupplösningen som kommer vara i 10~ år eller så med. Och även i den upplösningen utpresterar Intel hela Ryzen lineupen.

"Spel + annat på samma gång: Ryzen"
100% falskt och bevisar att du är oinformerad. https://www.youtube.com/watch?v=yVIRzpg2848 . Även det har blivit testat.
Om du spelar samtidigt som du encodar en film javisst, men varför gör du det? Det måste vara något extremt CPU intensivt, och det enda relevant till spel är just Streaming.

Man testar i 720P och 1080P för att se hur prestandan kommer utvecklas i just DET spelet med kraftfullare grafikkort i högre upplösningar.
Det är dock otroligt svårt att se hur framtiden kommer se ut inom spelmotorer/spel och hur de kommer använda resurser från en CPU, historiskt så går det dock mot fler och fler kärnor som behövs för att kunna hålla en bra upplevelse.
Det bästa exemplet på hur 720p tester kan bli fel med rekommendationer är 7600k vs 1600, där 7600k generellt presterade bättre än 1600 när de var nya, men numera är det 1600 som är bäst av dem för gaming (enl tex Hardware Unboxed)
Därför skulle jag rekommendera att man ska ta den processor som ger flest kärnor/trådar för den prisklass man tänker sig att köpa i, såvida alla ens "krav" är uppfyllda

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Gå tillbaka och läs om allt, du har fastnat i någon slags delusion i din nonsens.
Jag har specifikt nämnt att 3700X och 3800X ger högre prestanda vid spel+streaming samtidigt. Du nämnde multitasking, att streama är inte vad folk kallar multitasking.

Spelar man, och spelar enbart, är i7 9700K utan rival från AMD, nu och fram tills AMD släpper nya processorer med högre prestanda snarare än fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@kelthar:
Gå tillbaka och läs om allt, du har fastnat i någon slags delusion i din nonsens.
Jag har specifikt nämnt att 3700X och 3800X ger högre prestanda vid spel+streaming samtidigt. Du nämnde multitasking, att streama är inte vad folk kallar multitasking.

Spelar man, och spelar enbart, är i7 9700K utan rival från AMD, nu och fram tills AMD släpper nya processorer med högre prestanda snarare än fler kärnor.

Fler personliga påhopp, snyggt. Har jag vaneföreställningar? Kanske det kanske, men inte när det gäller multitasking... Jag är faktiskt lite förbluffad över att du inte greppar grundläggande begrepp som multitasking. Jag tycker att det är ett extremt fundementalt ocgh simpelt koncept, men det kanske är min bakgrund som färgar mig.

Multitasking är ett specifikt koncept som betyder endast en sak. Precis som elektron betyder elektron och inget annat. Det är inte ett trubbigt ord, det finns en exakt definition av det. Multitasking betyder att en processor fördelar sina resurser för att köra flera trådar med olika instruktioner och kontext/states. Det betyder att den kör flera program på samma gång. Det är vad multitasking alltid har betytt, det har aldrig betytt något annat.

Ett exempel är att t.ex köra ett spel och ett program som spelar in det som visas på skärmen och skickar det någonstans eller sparar det på disk. Eller att en browser kör under tiden i bakgrunden. Det är multitasking.

Det kan vara så att jag har vaneföreställningar eller så kanske det är så att du inte vet vad orden som du använder betyder. Antingen är du så självcentrerad att du tror att du kan bestämma vad ord betyder eller så är du helt enkelt inkompetent. Där har du själv ett gulligt litet personligt påhopp.

Jag skulle rekommendera dig att läsa detta
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Du förstår inte vad multitasking innebär i dagsläget nej, per definition finns det nog ingen som inte multitaskar, att påstå att en produkt är bättre för multitasking än en annan är ett värdelöst argument som inte har någon sanning.

När det handlar om produkt vs produkt måste man definiera lasten, både i7 9700K och 3800X är lika bra och dåliga på multitasking. Vilken multitasking? Att köra 15 instanser av minesweeper såklart!

Fler kärnor = hanterar flera tunga laster bättre, multitasking är inte ett ord som används när man informerar andra om fördelarna med Ryzen, det enda det skapar är förvirring.

Du får gräva din grop precis hur djup du vill men jag har redan sagt i första inlägget du gjorde påhopp på, 3700X och 3800X är bättre för (enligt din personliga uppfattning av ordet) multitasking. Eller som alla andra mer informerade vet, Spel + Stream eller Spel + annan CPU tung last samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Du förstår inte vad multitasking innebär i dagsläget nej, per definition finns det nog ingen som inte multitaskar

Ja, det är *DIN* definition som är den riktiga. Inte den som resten av världen har kommit överens om.

Du tänker att wikipedia och att uppslagsverk har fel. Det är så klart du som har rätt när det gäller allt.

Multitasking har inte någon defintion om hur pass "tung" eller "lätt" en uppgift är. Det är ett koncept. Du sa att "Spel + annat = Ryzen" var fel, att Ryzen inte är bäst på multitasking, med undantaget från streaming. Men 3800X är bättre än 9700K på multitasking och så är det bara.

Skrivet av str8forthakill:

Du får gräva din grop precis hur djup du vill men jag har redan sagt i första inlägget du gjorde påhopp på, 3700X och 3800X är bättre för (enligt din personliga uppfattning av ordet) multitasking. Eller som alla andra mer informerade vet, Spel + Stream eller Spel + annan CPU tung last samtidigt.

Det verkar vara fler som har samma uppfattning:
https://en.wikipedia.org/wiki/Computer_multitasking
https://whatis.techtarget.com/definition/multitasking
https://www.britannica.com/technology/multitasking
https://www.techopedia.com/definition/3394/multitasking

Shall I go on? Känns som ganska tillförlitliga källor, eh? Sen påstår du att du är mer informerad än mig. Snälla, visa mig en riktig källa där det ordet är definerat på ditt sätt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Det här har spårat ut totalt, tillbaka till prestandafrågan jag står kvar vid min första post.

i7 9700K kung för spelprestanda nu och i framtiden av dagens processorer, en CPU man köper för att pressa ut varenda FPS man kan få i alla upplösningar kort av 4K som stryps av grafikkort.

Ryzen 3700X/3800X kung för streamande av spel nu och i framtiden av dagens processorer

Och tack vare marknaden är båda två mest prisvärda på sina separata områden, i7 9700K är mer bang for the buck för gaming, och 3700X/3800X är mer bang for the buck för streaming.
Spelar man enbart finns det ingen anledning överhuvudtaget att överväga Ryzen, varför betala mer för mindre? Och vill man streama eller har tung flertrådad övrig last, finns det ingen anledning överhuvudtaget att överväga 9700K, varför betala mer för mindre?